Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Tappar wifi
-
AuthorPosts
-
Hej!
Har haft min iPhone4 i 4 dagar och funderar på varför den håller på och tappar wifi anslutningen. Jag ansluter, låter telefonen ligga 30min då har den tappat anslutningen till wifi.
Då kan jag få pröva några gånger innan den kopplar upp igen. Ska det vara så ?
/ Lars
Nu förstår jag inte riktigt exakt var du menar med tappar anslutningen, och vad är det du får prova några gånger? ansluta menar du? vad exakt gör du?
men wifi i iphonen stängs av när du slutar använda telefonen för det drar batteri att hela tiden vara ansluten. när du sen går in på telefonen så börjar den att leta efter kända nät och ska hitta tillbaka efter en liten stund.
Okej det var något jag missat, att den släpper wifi när den inte varit aktiv. Men den lyckas nästan aldrig återansluta automatisk även om jag valt att den skall göra det.
Jag får gå in under Inställningar / WI-FI och där finns min router att välja och har jag då tur så räcker det med att välja det så återansluter den.
Får ofta pröva flera gånger för det kommer upp en ruta, “Kunde inte ansluta” tillslut så kan det gå.
Min sambos HTC Legend fungerar det utmärkt på, även om det kan vara problem med räckvidden ibland.
Bittert 😮
Låter lustigt, så ska det inte vara att du måste gå in igen. Är det likadant på andra nätverk som du kommit i kontakt med? annars bör du testa detta för är det ett problem på andra ställen med så kanske det är nåt fel i telefonen. Kan då räcka med att köra en restore, eller i värsta fall får du lämna in den.
Men om det fungerar bra där så kanske det är nån inställning i din router som strular mot din telefon men som fungerar mot din sambos.
Har du nån vän som har ip4 så be dom testa den i ditt nätverk.
Dom bästa sätten att felsöka. För det är antingen i telefonen eller nätverket och man måste nästan veta detta innan man kan gå in och försöka lösa det.googlade fram detta, hoppas det hjälper
Apple – Support – Discussions – iPhone 4 wont stay connect to Wifi …edit
en annan, kanske bäst du tittar här först
iPhone 4 Wi-Fi (Wireless Issues)Tackar så mycket för ditt engagemang. Jag ska dels kolla hur det är på jobbet få se om den återansluter till det. Ska även pröva dina länkar i morgon, i kväll blir det 40års fest.
Ser man inte någonstans på telefonen vilka nätverk den en gång varit ansluten till? på HTC ligger alla kvar i en lista.
Finns ingen lista i vanilla, men möjligt att det kanske finns nåt program om man jailbreakar, men inget jag känner till.
Jag ändrade krypterings form från WPA2 till WPA i routern och nu ansluter den utan problem. Om jag låser telefonen så tappar den nätverket precis som du skrev. Återansluter den först när jag gör någon aktivitet som kräver nätverk? eller ska den göra det så fort jag låser upp?
Min återansluter inte automatiskt när jag låser upp telefonen men om jag tillexempel går ut på facebbok så kommer nätverket igång.
Den ska hoppa igång bara du låser upp. Ska inte ta mer än ett par sekunder om du har bra mottagning.
Ja du nu verkar det fungera precis som du beskriver, tackar för hjälpen.
jag har samma problem. den tappar mottagningen eller slår över på 3g nätet. och 3g nätet är skit i våran betonglägenhet.
jag har provat ändra från wpa-personal till wpa2-personal i “” egenskaper för trådlöst nätverk –> säkerhetsinställningar men det är ingen skillnad. när jag surfar på mobilen så lägger den bara av även fast det står full mottagning på wifin i iphonen.
vad göra? samma sak med frugans iphone 4.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.