Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Telenor: är det bra?
-
AuthorPosts
-
Jag ska snart köpa en Iphone och funderar nu mellan Telia och Telenor.
Har dock kommit fram till att Telenor verkar klart billigast (för mig som ringer “normalt” och surfar ganska mycket).
Vad finns det egentligen för nackdelar med Telenor i jämförelse med Telia.
Jag vet bl.a. att Telia har bättre täckning, men är det något mer?
Det som tilltalade mig med Telenor var framför allt att man kunde ringa/sms:a för månadsbeloppet.Skulle uppskatta all hjälp.
Tack på förhand!Priset är inte allt, själv hatar jag Telenors täckning och droppade samtal som jag vet beror/berodde på kapacitetsproblem iaf i Stockholmsområdets nät.
Vidare är jag osäker på om de fortfarande tar 20:-/månad för access till sin SMTP-server. Någon kan säkert verifiera/dementera detta.
Jag hade alltså valt Telia
Jag använder Telenor och ringer väldigt mycket samt använder Internet väldigt mycket på min iPhone 3GS. Sen jag bytte från Blackra1n-upplåsning till fabriksupplåst iPhone har jag väldigt, väldigt få droppade samtal och tycker att Internet så gott som alltid fungerar väldigt bra. Jag spenderar merparten av min tid relativt centralt i Göteborg – men kör också ganska mycket bil och pratar nästan alltid telefon när jag är ute och kör – det fungerar lite varierande, men oftast alldeles utmärkt.
Hemma hos mig har Telenor överlägset bäst mottagning av Telenor/Telia/Tre (Telenor fungerar bra (nästan full 3g och GSM), Telia har ingen 3g-mottagning men duglig GSM och Tre är stendött om man inte lutar sig ut genom fönstret) – så för min del är Telenor rätt bra.
Så vitt jag vet och sett fungerar Telia ungefär lika bra i de flesta situationer – utom just hemma hos mig. Gemene man verkar rätt övertygad om att Telia är bättre och det senaste testet av olika operatörer i tidningen M3 sa väl att Telia är bäst över lag i Sverige, men Telenor funkar bäst här nere på västkusten.
Däremot – det skiljer ganska mycket i pris på telefonen om du köper den Telenorlåst eller Telialåst. Nu tittar jag på kontantpriset, iofs – men det skiljer 1200 kronor – det är ju ett antal månaders förbrukning vid normal användning.
Om man har Telenor Fri MobilSurf för 59 kr/mån kan man då använda gps:en utan extra kostnad??
Tack på förhand!
Fri mobilsurf betyder just FRI mobilsurf.
Med Telenor Fri Mobilsurf behöver du inte tänka på var, när och hur du surfar. Du betalar bara 59 kronor i månaden och kan mobilsurfa helt obegränsat inom Sverige.
Så här funkar Telenor Fri Mobilsurf
Med Telenor Fri Mobilsurf får du total kontroll över kostnaderna. Månadsavgiften på 59 kr ger obegränsad tillgång till hela internet.Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med 3G-hastighet (350 kbit/s)*och det finns inga volymbegränsningar!
Så, ganska självklart huh? 🙂
Betänk dock att det endast är med hastigheten 350 kbit/s. Jag har inte detta själv men tycker att den hastigheten verkar för slö för webb-tv, youtube etc. kan någon bekräfta mina farhågor?
Har Tre inom familjen och kan konstatera att det är den osäkraste operatören, pendlar gärna mellan obefintlig och perfekt teckning på ett par sekunder fastän att man står stilla. Dock kan detta säkert skilja sig från län till län. Bor dock i relativt tätbefolkat område.
350 kb/s är inte bra för webb-tv och youtube, det är ungefär som edge. Om jag vore du skulle jag uppgradera till Telenor Fri Mobilsurf Turbo för 119 kr/mån (upp till 6 Mbit/s).
tele2? sucks..
Halebop ftw 🙂
@mrsmart 54086 wrote:
Betänk dock att det endast är med hastigheten 350 kbit/s. Jag har inte detta själv men tycker att den hastigheten verkar för slö för webb-tv, youtube etc. kan någon bekräfta mina farhågor?
Tycker att de fungerar bra. Använder den varje dag för att titta på youtube och sånt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.