Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › TELENOR-tråden
-
AuthorPosts
-
I denna tråd ställer du ALLA frågor rörande abonnemang hos Telenor. Priser, abonnemangsformer, inställningar, erbjudanden, villkor etc.
Nån som har erfarenhet av att reklamera en 3Gs i en Telenorbutik när man köpt den via Telenors WEB butik? Jag har skräp bakom glaset (mellan display och glas)…..
Kan jag gå via deras butiker eller bara via web kundtjänst?
Enklast verkar vara att ringa kundtjänst och fråga
Någon mer som tycker att “Internetdelning” går långsamt med Telenor och iphone 3Gs
Tecknade tjänsten Mobilsurf Turbo mest för att testa lite och det går ganska snabbt i telefonen. Brukar ligga runt 3 mb/s ner (BBK) och det är ju helt ok. Men när jag kopplar den som modem till datorn så går det segt och bara runt 1 mb/s, långa “dödtider” innan den laddar osv..
Har Tre:s trådlösa abb för övrigt hemma och med deras Turbo3G och dongel så ligger jag typ på 5mb/s ner och det är ljusår i skillnad i fart. Modemet är kanske effektivare men ändå, det är sjuk skillnad.
Kan det vara så att Telenor lagt in en liten hastighets-spärr i nätet så det inte skall gå så fort när man använder Iphonen som modem?
Förstår ju självklart att det kan bero på täckning m.m men har alltid haft full mottagning med Telenors nät hemma så jag misstänker ju inte det direkt. Och det går ju fortare än med 3G fart iaf så jag misstänker ju ingen inställning heller.
Någon annan som provat lite?
Är det fler än jag som har problem med att se Svt-play? Bilden försvinner och jag ser en vit quicktime-logga, bara ljudet som rullar. Jag blir galen. Har ringt telenors kundtjänst och de kan inte hitta något fel, och jag frågade om deras 3g nät inte klarar av svt-play, då fick jag svaret att det absolut skulle funka att se på det genom 3g nätet. Jag har ju mobilsurf turbo, turbo vart då liksom? Jag bor ändå i en storstad, hade förväntat mig att det skulle funka mycket bättre än så. Vill ju också kunna njuta av den underbara appen som SVT åstakommit 🙁
har telenor ngn tillval med “fria” (3000 el vad det brukar va) sms?? Lyckas inte hitta på deras hemsida… Djungel o välja abonnemang…
jo jag hittade det sen men det var lite letande på hemsidan 🙂
Har telenorkontantkort i telen, men får inte internettet att fungera. Vad kan vara fel?
Har data roaming igång. APN är services.telenor.se
Mvh
Jag har ett Telenor företagsabonnemang som använder sig av prefixet 0 dvs jag lägger till en 0:a framför alla nr för att ringa ut och smsa/mmsa. Ngn som har något tips på hur jag kan ställa in telefonens (iPhone 3Gs) Röstbrevlådeknapp att ringa 0888 istället för 888? Sen verkar det som om min Iphone inte känner av vem som ringer om jag lagt in mina kontakter med +46 utan jag måste lägga in dem med prefixet 0. Har aldrig haft problem med detta med tidigare mobiltelefoner av andra märken. Någon som har några tips gällande detta och iPhone?
@marlin79 60460 wrote:
Jag har ett Telenor företagsabonnemang som använder sig av prefixet 0 dvs jag lägger till en 0:a framför alla nr för att ringa ut och smsa/mmsa. Ngn som har något tips på hur jag kan ställa in telefonens (iPhone 3Gs) Röstbrevlådeknapp att ringa 0888 istället för 888? Sen verkar det som om min Iphone inte känner av vem som ringer om jag lagt in mina kontakter med +46 utan jag måste lägga in dem med prefixet 0. Har aldrig haft problem med detta med tidigare mobiltelefoner av andra märken. Någon som har några tips gällande detta och iPhone?
Röstbrevlådan kanske kan fixas till mha denna tråd?
Jag hade tidigare samma prefix på mitt jobbabonnemang, jag testade en uppsjö caller-ID fixar från Cydia utan att riktigt få till det, jag hoppas du är mer ihärdig än jag var…
Var inne på en Telenor butik (Svava gallerian) i Uppsala med 2 vänner som skulle skaffa sig varsin 3Gs 16 Gb. De hade ju som vanligt inget i lager och det skuller ta ett par veckor innan de fick in nya. När jag sen frågade tjejen i butiken om hur det är när det gäller upplåsning så sa hon att det man kan låsa upp sin Telenor iPhone när man vill. Jag blev ju positivt chockad och frågade om det är nån ny policy, för att förut så behövde man vänta 12 månader. Då sa hon att det finna en butik i den andra gallerian (kvarnen)som låser upp alla iPhone modeller och det rekommenderas av Telenor. Jag känner till den andra butiken, det är en gammal gubbe som tar 250 kr för att jailbreaka/låsa upp iPhones med blackra1n. Då jag inte orkade ha en långvarig diskussion med henne så valde jag att skratta inombords istället och vandra därifrån.
Igår fick jag höra från en annan kompis att han hade ringt till Telenor och frågat om deras iPhone säljs med fw 3.1.3 för att han ville jailbreaka den. Telenor personen svarade då att det går väldigt bra att jailbreaka alla Telenors iPhones, även de med fw 3.1.3.
Jag trodde tidigare att Telia personalen var n00bs och inte hade nån aning om vad de talade om. Det verkar som det gäller för andra operatörer också,
tjena
jag har problem med min iphone 3g
(jag köpte den från Blocket.se)* iphone lås till telenor::::
*jag köpte nytt sim kort från Ica butk
*men det fungerar inte
*mitt saldo är bara 100:-
*hur can jag aktivera mitt sim (Telenor)????
Please i need ur help>>>>.Hej jag har en iPhone 3G Firmware 3.1.3 med Telenor kontantkort.
Kan jag ha den både jailbreakad och aktiverad?
@lockdown7 63118 wrote:
Hej jag har en iPhone 3G Firmware 3.1.3 med Telenor kontantkort.
nej
det finns inte nu
vänta till juli:::7så får vi ¨använda jailbreak
@lockdown7 63118 wrote:
Hej jag har en iPhone 3G Firmware 3.1.3 med Telenor kontantkort.
Ja det kan du. En 3G kan du alltid jailbreaka och har du rätt simkort kan du även aktivera den.
Har du uppdaterat den till 3.1.3 så har ditt baseband uppdaterats och då kan du längre inte ta bort operatörslåset, så är den låst till Telenor så kan du endast använda Telenor för tillfället.
@ponyboy 63130 wrote:
Ja det kan du. En 3G kan du alltid jailbreaka och har du rätt simkort kan du även aktivera den.
Har du uppdaterat den till 3.1.3 så har ditt baseband uppdaterats och då kan du längre inte ta bort operatörslåset, så är den låst till Telenor så kan du endast använda Telenor för tillfället.
ojdå
det rätt man kan använda redsn0w och jailbreak 3G 3.1.3 men kan inte aktivera simkortet::::.@come2die 63132 wrote:
ojdå
det rätt man kan använda redsn0w och jailbreak 3G 3.1.3 men kan inte aktivera simkortet::::.Du menar nog hacktivera, annars kan man aktivera alla modeller på alla firmware om man har rätt simkort. Är den låst till Telenor så använd ett telenor simkort för att aktivera den i iTunes.
@ponyboy 63134 wrote:
Du menar nog hacktivera, annars kan man aktivera alla modeller på alla firmware om man har rätt simkort. Är den låst till Telenor så använd ett telenor simkort för att aktivera den i iTunes.
Hur fixar jag detta. Jag har hållt på och hållt på. Jag kan fixa så att mobilen får en firmware med jailbreak, men då fungerar inte telenor kortet, det står no service efter ett tag, jag kan annars fixa en firmware (återställa via iTunes) då fungerar sim kortet då iTunes aktiverar, men då är den inte jailbreakad, jag vill gärna kombinera dessa.
Du får aldrig samma hastighet som ett modem när du använder iPhone som modem.
Telenor är den enda operatören som varken stryper hastigheten eller börjar ta betalt efter en viss mängd data. Hastigheten på iPhoneabonnemangen har höjts nu till 6Mbit/sek.Är det någon som vet vad Telenor Fastpris har för hastighet på sin fri surf? Ser nu att dom erbjuder fri surf tjänst då 1,6 och 10mbit/s.
telenor har som max på fast pris 6mbit/s och de e max på iphonen att leverera på mobilsurf 😉
@givememoney 64739 wrote:
telenor har som max på fast pris 6mbit/s och de e max på iphonen att leverera på mobilsurf 😉
Hittade nu att fastpris har tjänsten turbo3g, och turbo3g ska väl ha 7.2Mbit/s som max. Sen att iphonen är slö och inte kan bearbeta den hastigheten är ju sin sak.
@xenomorph.se 64750 wrote:
Hittade nu att fastpris har tjänsten turbo3g, och turbo3g ska väl ha 7.2Mbit/s som max. Sen att iphonen är slö och inte kan bearbeta den hastigheten är ju sin sak.
3GS hanterar HSPDA (7.2Mbps) 😎
Då jag själv brottats med Telenors tethering och MMS, som inte vill rocka tillsammans, kommer här en lösning. Bakgrund och förklaring till problematiken
Ladda ned den bifogade profilen
– Packa upp zip-filen
– Maila telenortether.mobileconfig till dig själv, öppna mailet i din iPhone och klicka på filen.
– Installera profilenMed denna profil får du data-APN internet.telenor.se, MMS-APN services.telenor.se och allt ska fungera med tethering/MMS osv.
All credz går till Keptang på 99.se
Hadde precis ett intresant samtal med Telenor angående deras fastpris abonnemang för privat personer… Dom har 2 varianter “FastPris Sverige” och “Total”, skillnaden är 100:-/mån och enda skillnaden mallan dom är att i Total får man ett Tvilling-kort (som kostar 29:-/mån + 250:- engångs kostnad normalt).
Så “Telenor Total” verkar inte som något genomtänkt.
Båda abonnemangen innehåller Mobiltbredband Turbo3G.
Bra att veta om man står i funderingarna med fastpris abonnemang…
Tjena!
Jag har samma problem… finns det nåt man kan göra? Jag kommer upp i 5mbit BBK i mobilen, när jag kör i datorn kommer jag bara upp i 1.2mbit…. Har oxå märkt att om man ska uppdatera itunes t.ex så slutar det ladda ner efter en stund? Nån inställning kanske…? Vet du nåt jag inte vet?
Ha det gött
jag har det ultimata abonemanget hos telenor.. skaffade det idag..
org pis: 699 + 99 försäkring.. Ringa hur mkt jag vill, smsa hur mkt jag vill och surfa oändligt..
MEN mitt företag betalar 400 varje månad på min mobilräkning…
cashiiiiing 😀
Hur funkar det med att säga upp ett abb som har bindningstid kvar?
Har 15 mån kvar på mitt abb och funderar på att säga upp det.
Hur funkar det med uppsägningstiden.
Blir det 15 plus 3 mån uppsägningstid eller behöver man bara betala för 15 mån om jag säger upp det idag?Danielsjoholm wrote:jag har det ultimata abonemanget hos telenor.. skaffade det idag..org pis: 699 + 99 försäkring.. Ringa hur mkt jag vill, smsa hur mkt jag vill och surfa oändligt..
MEN mitt företag betalar 400 varje månad på min mobilräkning…
cashiiiiing 😀
Jag betalar 379:- inkl moms får ringa sms:à mms:a etc för 3500kr.
Detta är storkundsavtal som SSRS har via telenor. Klockrent.@jonneracer 82686 wrote:
Hur funkar det med att säga upp ett abb som har bindningstid kvar?
Har 15 mån kvar på mitt abb och funderar på att säga upp det.
Hur funkar det med uppsägningstiden.
Blir det 15 plus 3 mån uppsägningstid eller behöver man bara betala för 15 mån om jag säger upp det idag?Du betalar bara för de återstående månaderna. Glöm inte att ta bort alla tilläggstjänster så du inte betalar för dessa med 🙂
@svarten 67580 wrote:
Hadde precis ett intresant samtal med Telenor angående deras fastpris abonnemang för privat personer… Dom har 2 varianter “FastPris Sverige” och “Total”, skillnaden är 100:-/mån och enda skillnaden mallan dom är att i Total får man ett Tvilling-kort (som kostar 29:-/mån + 250:- engångs kostnad normalt).
Så “Telenor Total” verkar inte som något genomtänkt.
Båda abonnemangen innehåller Mobiltbredband Turbo3G.
Bra att veta om man står i funderingarna med fastpris abonnemang…
Detta är en gammal post, jag vet men tänkte ändå kommentera det 🙂
När du skaffar tvillingkort får du bara surfen på huvudkortet, med total får du det även på tvillingkortet + att du får ett modem på köpet. Dessutom kan du numera inte beställa tvillingkort på fastpris Sverige längre så total är väldigt genomtänkt 🙂
Nej när du ringer o säger upp ditt abonemang..
så börjar dom innom några dagar o räkna o skapa din faktura sedan skickas den ut så fort som den är klar..om du säger upp den med bindningstid så har du inte 3 mån uppsägningstid eftersom du vill ha slutfaktura och enda ska betala för resterande månader som i ditt fall är 15 mån..
Nu får telenor ta och ge sig.. :mad2:
Iphone 3GS
16Gb
05.15.04
4.2.1Efter mycket om och men så beställer jag en upplåsningskod för att “hård”-låsa upp telefonen för att använda kunna använda vilken operatör som helst då jag har tele2 privat och tre i jobbet…
Dom säger att det ska ta ca två veckor att få hem brevet med den såkallade upplåsningskoden, 5 veckor och ett antal samtal har jag nu fått koden, som i själva verket är ett brev man betalar ca 387:- där det står att man ska koppla sin iphone till itunes och synka så ska den låsas upp direkt. Detta ska ske efter att betalningen har gått igenom (ca 2 bankdagar) men det nämns inte i brevet..
Får inte snurr på detta, har prövat följande, Olika simkort med olika operatörer, reboot, hård-reboot, Restore till orginal, med olika kablar, olika omstartstekniker.. och inget av dessa fungerar..
Vissa av tidigare nämda tekniker har telenor kommit med som förslag..
Telenors årgärder:
– Bett mig ringa Apples egna support, Vilket visat sig att de bara vänder sig tillbaka till operatören för support av iphone..
– Bett om ursäkt för att servern som hanterar upplåsningar har “krånglat”
– Kollar på mitt IMEI-nr och hävdar att det ska vara upplåst och att betalningen har gått igenom och liknande..
– Skickat mig till deras iphone-support, som visar sig vara mer inkompetenta än kundservice själva.. Kunde inte göra något i fallet
– Tagit fram att just mitt och några till telefoner med likande IMEI-nr är krångligt och ber mig bara att fortsätta försöka låsa upp tills det fungerar.. (Har försökt på olika sätt mer än 50 ggr nu..)
– Vissa har bara sagt att dom ska kolla och sen ska ringa tillbaka, men utan återkoppling.. 😡Börjar nu tröttna rätt hårt på detta, Tips/Råd eller är det bara att ringa berörde chef i ledningen och förklara och skälla?
// Marcus
Hej jag har en fråga. Jo jag har ju en iphone 4g med telenor och 3g surf men det jag undrar är varför det är 3g surf? Ska det inte vara 4g surf? den heter ju iphone 4g?
4g är ju snabbare surf därför heter den iphone 4g
Hej jag har en fråga. Jo jag har ju en iphone 4g med telenor och 3g surf men det jag undrar är varför det är 3g surf? Ska det inte vara 4g surf? den heter ju iphone 4g?
Den heter inte 4g på grund av nätet, utan det står för 4 generation.
@tompasod 55445 wrote:
Nån som har erfarenhet av att reklamera en 3Gs i en Telenorbutik när man köpt den via Telenors WEB butik? Jag har skräp bakom glaset (mellan display och glas)…..
Kan jag gå via deras butiker eller bara via web kundtjänst?
Det beror troligtvis på att ditt bakstycke spruckit antingen vid skruvarna i botten och/eller vid volymknapparna. Ett känt fel på 3GS tar dom inte det på garantin så gå vidare med konsumentköplagen
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.