Telia Navigator till iPhone

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Telia Navigator till iPhone

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Member
    Post count: 121

Äntligen har Telia Navigator kommit till iPhone!
    Telia Navigator – Tjnster – Mobil telefoni – Privat – Telia.se

Grym app där man själv väljer hur mycket man vill betala och använda tjänsten. Jag tror att de flesta “normalanvändare” kör dygnsalternativet där man betalar 19 kr för att få navigation i ett dygn.
    Det är ändå inte så ofta som man behöver vägvisning. 🙂

jca
    Member
    Post count: 221

Den verkar riktigt bra. Bra funktion med att man kan välja adress från kontaktboken, synd för mig att jag har telenor och inte kan använda den mer än fem dygn!

addiction1
    Member
    Post count: 1

Fungerar faktiskt riktigt bra. Telia satsar hårt på iPhone, det är roligt att se. Tummen upp! 🙂

utalker
    Member
    Post count: 403

Vad är det jag läser?!

Bjuder Telia på datatrafiken när man använder deras applikation?!

“Datatrafik ingår!

Datatrafik ingår inom Sverige.”

Jaha, den kostar ändå 499kr (om man har iPhone) och då betalar man bara för ett år.

Jag ser ingen som helst mening med att använda den här appen istället för Navigon som man bara betalar en engångskostnad för.

pumpe3
    Member
    Post count: 5

En fördel som jag ser det är att man bara behöver betala för den när man faktiskt behöver den vilket ändå inte är så ofta. Dessutom har man alltid aktuella kartor och trafik information som ingår vs Navigon.
    Grymt najs funktion med Supersök och att du där ifrån kan spara kontaktuppgifterna direkt till kontaktboken. I Telia Navigator har datatrafiken alltid ingått inom swe.

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@utalker 54598 wrote:

Jag ser ingen som helst mening med att använda den här appen istället för Navigon som man bara betalar en engångskostnad för.

Navigon är ju också betydligt mycket snyggare..

Använder man den mycket så är ju Telias Navigator ett mycket dåligt alternativ.. Betala 500 spänn varje år, när man betalar strax över 500 kr i en engångskostnad för Navigon..

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Nackdelen med Telias Navigator är att den inte har kartorna nerladdade i applikationen. Åker man i områden där det inte finns 3G mottagning då är det ett helvete att navigera. Dessutom så kan du bara använda den i Sverige, åker du utomlands så lär du få betala en jävla massa för datatrafiken. Jag har Navigon for Europa, 699 kr engångs summa och då kan jag kostnadsfritt använda den i hela Europa.

brorzan
    Member
    Post count: 121

@ponyboy 55329 wrote:

Nackdelen med Telias Navigator är att den inte har kartorna nerladdade i applikationen. Åker man i områden där det inte finns 3G mottagning då är det ett helvete att navigera. Dessutom så kan du bara använda den i Sverige, åker du utomlands så lär du få betala en jävla massa för datatrafiken. Jag har Navigon for Europa, 699 kr engångs summa och då kan jag kostnadsfritt använda den i hela Europa.

Njae, sanning med modifikation. För det första så krävs ingen 3G-uppkoppling, utan det räcker med gamla goa GSM/Edge-nätet. För det andra så drar den inte mycket datatrafik, så det blir inte “en jävla massa” ens utomlands.

All information som behövs skickas direkt till din telefon när du begär en rutt och sen kopplas GPRS / 3G kopplingen ned.

Beroende på ruttens längd och hastigheten på uppkopplingen så tar en hel rutt med all kartdata allt från 5 sekunder till några minuter att ladda ned. Efter att hela rutten laddats ner är Telia Navigator inte längre beroende av en uppkoppling. Du behöver däremot inte vänta på att alla kartor ska skickas till telefonen utan kan börja köra efter några sekunder när du fått de första kartorna.

En rutt som är 20 mil laddar ca 40 kB data.
    https://telianavigator.wisepilot.com/telia1/site/portal.jsp?action=74

Nu vet jag inte hur Navigon funkar. Ingår uppdatering av kartmaterialet där, eller måste man köpa nytt?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@# brorzan 55382 wrote:

Njae, sanning med modifikation. För det första så krävs ingen 3G-uppkoppling, utan det räcker med gamla goa GSM/Edge-nätet. För det andra så drar den inte mycket datatrafik, så det blir inte “en jävla massa” ens utomlands.

All information som behövs skickas direkt till din telefon när du begär en rutt och sen kopplas GPRS / 3G kopplingen ned.

Beroende på ruttens längd och hastigheten på uppkopplingen så tar en hel rutt med all kartdata allt från 5 sekunder till några minuter att ladda ned. Efter att hela rutten laddats ner är Telia Navigator inte längre beroende av en uppkoppling. Du behöver däremot inte vänta på att alla kartor ska skickas till telefonen utan kan börja köra efter några sekunder när du fått de första kartorna.

En rutt som är 20 mil laddar ca 40 kB data.
    https://telianavigator.wisepilot.com/telia1/site/portal.jsp?action=74

Nu vet jag inte hur Navigon funkar. Ingår uppdatering av kartmaterialet där, eller måste man köpa nytt?

Jau, då hade jag helt fel. Jag utgick från min erfarenhet av google maps men Telia verkar ha löst det väldigt bra. Har läst lite mer i deras sida nu också och det står från Stockholm till Paris dras det 0.75 Mb och det är sjukt lite.

Uppdateringar av Navigon kostar inget extra men de uppdateras inte så ofta heller, typ 2 gånger om året.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.