Telia till vänner utan prisavtal fastpris

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Operatörer & abonnemang Telia till vänner utan prisavtal fastpris

Viewing 35 posts - 1 through 35 (of 35 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1

Personalen på telia skrämde upp mig så jag vågade inte köpa
    mig en iphone.

Tanken var att jag skulle ta ett Telia till vänner utan prisavtal fastpris.
    Detta för att jag inte tänkte surfa så här i början. Ipod + telefon är inte illa!!:)

Nåväl, teliakillen sa att utan prisavtalet skulle det kosta 500 kr / dag. 😮
    Telefonen letade saker hela tiden och det går inte slå av. 🙁

Ni som har en & kan, är det verkligen så?

/R

mosho
    Member
    Post count: 34

@rooney 5874 wrote:

Personalen på telia skrämde upp mig så jag vågade inte köpa
    mig en iphone.

Tanken var att jag skulle ta ett Telia till vänner utan prisavtal fastpris.
    Detta för att jag inte tänkte surfa så här i början. Ipod + telefon är inte illa!!:)

Nåväl, teliakillen sa att utan prisavtalet skulle det kosta 500 kr / dag. 😮
    Telefonen letade saker hela tiden och det går inte slå av. 🙁

Ni som har en & kan, är det verkligen så?

/R

Hmm! Jag tror att 9 kr per dag regeln kommer in där! Telefonen letar väl efter uppdateringar men tror att det går att få stop på den!
    Och hemma kan du koppla den till din trådlösa nätverk och få den att ladda där! Utan att belasta din konto!

Men Föreslår att du köper den med 199 kr fastpris!

Eller va som jag, frustrerad och väntar på bättre priser!

spellevink
    Member
    Post count: 25

TROR att 9:- regeln kommer in där??
    Jag vill veta säkert! Någon som har koll på om 9:- / dygn datatrafik gäller med iPhone?

ptr
    Member
    Post count: 248

iFun.se – Allt om iPhone i Sverige står det en artikel om 9kr/dygn. Killen i teliabutiken verkade ha dålig koll, är väl bara att ta bort adressen under 3g inställningar så att inte mobilen KAN koppla upp sig hur jävla mycket den vill. Så har ajg gjort på min första generations iPhone och det fungerar utmärkt. Och för det andra så laddar den ju bara hem saker när du går in på mail, väder, aktier osv. den tankar ju inte bara så där helt plötsligt out of the blue.

brorzan
    Member
    Post count: 121

Maxtaxan på 9:-/dygn gäller inte i iPhone om du inte har iMini, iMidi eller iMaxi.

På alla andra abonnemang så gäller maxtaxan endast wappande via mobilens inbyggda wap/webläsare.
    Skulle du använda ett Mobil Till Vänner utan tillägget för fast data så kan det bli riktigt vansinnigt dyrt, men självklart helt beroende på hur mycket du använder de trafikdrivande applikationerna.

spellevink
    Member

@# brorzan 6028 wrote:

Maxtaxan på 9:-/dygn gäller inte i iPhone om du inte har iMini, iMidi eller iMaxi.

På alla andra abonnemang så gäller maxtaxan endast wappande via mobilens inbyggda wap/webläsare.
    Skulle du använda ett Mobil Till Vänner utan tillägget för fast data så kan det bli riktigt vansinnigt dyrt, men självklart helt beroende på hur mycket du använder de trafikdrivande applikationerna.

Tanx bro! 😉

Var väl det jag trodde. Men det är ju tragiskt vad svårt det ska vara för Felia att göra den informationen tydlig i sin prislista. Den informationen är ju ganska avgörande och jag har en viss känsla av att ganska många som inte har kollat upp detta kommer få en SAFTIG räkning 😮

r2d2
    Member
    Post count: 134

hej

då jag inte ringer överdrivet mycket vill jag inte ha ett dyrt abb. får inte ha privat mobil på jobbet och det är ju där man är mesta tiden av dygnet känns det som.

tänkte också på Till Vänner..för 69 kr´/ mån + 3420 alt 3220kr
    men…det finns alltid en sådan 😡 + 15/ månaden även med autogiro! giriga jävlar… blir då 84kr/mån

dom har dyrare mms 1.99kr ..sms 0,69kr öppningsavgift 0,69
    så du får ju betala 84kr + det du ringer för.

kanske bättre att välja Telia Mobil 99 så får man ringa o sms för beloppet.
    0,79 för öppningsavgift- 0,79/min 1.69 mms , 0,69 sms samma belopp för själva telefonen 3420/3220kr , plus att här tar dom 19kr för autogiro= 118kr/mån …sen om man ska ha fast pris blir det 317/mån, är för mycket för mig tyvärr.

imini abbonenmangen verkar ju helt värdelös, 100 fria minuter är väl ungefär 50 kr att ringa för, visst man får lägga upp lite mindre första gången för telefonen men det mesta äts upp på en gång tyvärr.

så Telia Vänner är biligast när man tittar snabbt men dom 84 kr/ kan ju bli mycket mer om du ringer för tex 100 kr är det bättre med telia mobil99……sen den här fasta 199 …visst hade den varit bra …men för typ 99 kr/mån 😉 ,,, vill själv inte lägga mer än tex…200 /mån

brorzan
    Member
    Post count: 121

r2d2 //

Du är väl en modern människa som kan köra e-faktura istället? ;o) Då slipper du fakturaavgiften.

Priset på MMS behöver du inte hänga upp dig på eftersom du inte kan MMS:a.

Min favorit är Telia Mobil Till Vänner med Fastpristjänsten för internet för 199:-. Ska du dessutom SMS:a mycket så kan SMS till alla vara bra. 5000 SMS/månad för 99:-. Kommer det sen en lösning på MMS så byter du den till SMS&MMS till alla för 129:-/mån istället. Då får du också med 500 fria MMS.

r2d2
    Member
    Post count: 134

har precis stäng av min e faktura tjänst…glömde bort =) autogiro tar ju hand om all åt en om man är lite glömsk, konstigt att det bara är telia som tar betalt för autogiro…det underlättar ju för dom…man brukar ju ta betalt när företagen behöver skicka ut pappersräkningar.

spellevink
    Member

Tjena!

Jag kör felia till vänner med fastpris nu och har funderingar på att stänga av fastpriset när jag inte behöver det.

Som jag har fattat det efter att ha frågat felia så ska jag bara behöva betala för de dagarna jag anänder fastpris och inte nödvändigtvis hela 199:- varje månad.

Normalt sett när jag är hemma och när jag jobbar har jag tillgång till trådlöst nät och då behöver jag inte fastpris. Har jag semester, eller är ute och reser kan fastpriset vara bra och då vill jag själv aktivera tjänsten och bara betala för just den tiden och inte för en hel månad.

Är det någon som har testat att köra telia till vänner utan fastpris?
    Jag vill ju vara säker på att kostnaderna inte skenar iväg och rimligen ska man väl slå av både Wi-Fi och 3g om man kör så.
    Det vore ju riktigt bra om det gick göra som jag har tänkt, men jag vill veta säkert att det funkar

K-mountain
    Member
    Post count: 200

En kamrat(som man så fint säger) till mig var hemma o hälsade på här. Han satt och visade lite på iPhonen och helt plötsligt visade det sig(när vi gick till home screen) att hans iPhone hade letat uppdateringar via appstore till hans apps… Det drog ju datatrafik utan att han ville det! Om den letar uppdateringar o så så måste det ju dra datatrafik! :/
    han var inte uppkopplad mot wifi…

Hur tar man bort inställningarna då? Och hur får man tillbaka dom, och vad kommer hända(vad kan man/kan man inte göra?)

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

@k-mountain 11336 wrote:

En kamrat(som man så fint säger) till mig var hemma o hälsade på här. Han satt och visade lite på iPhonen och helt plötsligt visade det sig(när vi gick till home screen) att hans iPhone hade letat uppdateringar via appstore till hans apps… Det drog ju datatrafik utan att han ville det! Om den letar uppdateringar o så så måste det ju dra datatrafik! :/

Hur tar man bort inställningarna då? Och hur får man tillbaka dom, och vad kommer hända(vad kan man/kan man inte göra?)

Då körde den troligtvis EDGE. Det går inte stänga av EDGE eller ändra på APN i firmware 2.0.

Gör såhär:

“Sajten unlockit.co.nz erbjuder en mycket enkel lösning, surfa in där med Safari i din iPhone och välj “Continue to Next Page” och sedan “Disable Data (Fake APN)”. Då får du upp en förfrågan om att installera en profil som heter Fake APN. Denna profil kan du senare ta bort under Inställningar -> Allmänt -> Profil.”

Om han har en jailbreakad telefon så dra ner BossPrefs från Cydia och stäng av EDGE därifrån (smidigare).

Annars kan den äta upp pengar utan att han vet om det.

K-mountain
    Member

@iPhoneinfo.se 11337 wrote:

Då körde den troligtvis EDGE. Det går inte stänga av EDGE eller ändra på APN i firmware 2.0.

Gör såhär:

“Sajten unlockit.co.nz erbjuder en mycket enkel lösning, surfa in där med Safari i din iPhone och välj “Continue to Next Page” och sedan “Disable Data (Fake APN)”. Då får du upp en förfrågan om att installera en profil som heter Fake APN. Denna profil kan du senare ta bort under Inställningar -> Allmänt -> Profil.”

Om han har en jailbreakad telefon så dra ner BossPrefs från Cydia och stäng av EDGE därifrån (smidigare).

Kommer den dra datatrafik för mig när jag får min sen då också? 😮
    Då ångrar jag köpet lite sådära… hemskt 🙁

Heenke
    Member
    Post count: 53

@k-mountain 11339 wrote:

Kommer den dra datatrafik för mig när jag får min sen då också? 😮
    Då ångrar jag köpet lite sådära… hemskt 🙁

Jag kör utan någon fri surf och det drar inga pengar om man stänger av push och sånt. Däremot om man råkar gå in på väder/safari eller liknande kan det dra iväg med några kronor, så det gäller att ha lite koll på vad man gör.

spellevink
    Member

@k-mountain 11336 wrote:

Det var ju inte bra!

@iPhoneinfo.se 11337 wrote:

Gör såhär:

Hittar inget som heter Profil under allmänt, men den kanska skapas efter at man har besökt sidan?
    Bra tips annars!

@heenke 11389 wrote:

Jag kör utan någon fri surf och det drar inga pengar om man stänger av push och sånt. Däremot om man råkar gå in på väder/safari eller liknande kan det dra iväg med några kronor, så det gäller att ha lite koll på vad man gör.

Finns det inget sätt man kan se vilken typ av datanät man har använt?
    Datatrafik visar ju bara hur många MB det rör sig om.
    Jag skulle vilja se hur mycket som körts på WIFI, 3G och EDGE var för sig ?

Känns lite riskabelt att ha fri surf avstängd, men om man stänger av allt så borde det ju funka.

K-mountain
    Member

men appstore söker uppdateringar juh 🙁 använder inte ens appstore när den gör det…

spellevink
    Member

@k-mountain 11419 wrote:

men appstore söker uppdateringar juh 🙁 använder inte ens appstore när den gör det…

Jag fattade Henkes svar som att den inte söker uppdateringar om man stänger av push. Var det fel uppfattat? :confused:

K-mountain
    Member

@spellevink 11423 wrote:

Jag fattade Henkes svar som att den inte söker uppdateringar om man stänger av push. Var det fel uppfattat? :confused:

Antagligen var det fel uppfattat.. Jag har stängt av push.. 😮

bozz
    Member
    Post count: 1199

kan någon tala om, eller länka till sida, som beskriver exakt vad man ska stänga om man INTE har fastprisavtal. Alltså om man bara vill surfa genom wifi.

Har sökt o letat, men jag tycker det står olika saker överallt….

I den här tråden står det ju inte ens hur man ska göra?!

bozz
    Member

snälla:)

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

@bozz 12159 wrote:

kan någon tala om, eller länka till sida, som beskriver exakt vad man ska stänga om man INTE har fastprisavtal. Alltså om man bara vill surfa genom wifi.

Har sökt o letat, men jag tycker det står olika saker överallt….

I den här tråden står det ju inte ens hur man ska göra?!

Står lite här och var på forumet om du söker lite. Speciellt trådarna där folk undrar vad de är som drar massa datatrafik.

Först och främst så stäng av 3G, Push, Platstjänsterna samt ändra APN så att du inte kan ansluta via EDGE.

bozz
    Member

JIPPIIEE! nu har jag köpt en!

jag har stängt av 3g och push, men hur vet man att man surfar på Wifi och inte edge?

ps. jag sitter hemma med brutet ben…(så börja inte tjata om att iphonen är till för att använda 3g…blablabla… tack:) )

spellevink
    Member

@bozz 12374 wrote:

JIPPIIEE! nu har jag köpt en!

Grattis!!

@bozz 12374 wrote:

jag har stängt av 3g och push, men hur vet man att man surfar på Wifi och inte edge?

ps. jag sitter hemma med brutet ben…(så börja inte tjata om att iphonen är till för att använda 3g…blablabla… tack:) )

Jo det är lätt att se serru!
    Tre små ostkrokar = WIFI, 3G=just det!, E=EDGE och en plutt=nada! (eller GPRS kanske det ska vara?)

Bra förklarat va? 😛

Det som däremot är värre att se och det jag skulle vilja se är i statistiken hur mycket data som har nyttjats på WIFI resp. 3G och EDGE.
    Jag har frågat det tidigare i forumet och väntar fortfarande tålmodigt..
    Skulle tro att det inte finns någon lösning på det just nu.
    Möjligen om man har en jailbreakad iPhone, men det är jag inte så sugen på att göra..än..

bozz
    Member

jag ringde telia ang. Oss som inte har fastprisavtal. Om du här den nya firmwiren kan du bara ta bort något i apn adressen. Typ .se … Då kommer den inte kunna koppla upp genom något annat än wifi. Testa själv, stäng av allt och ändra apn. Då kommer du ej ut på internet. Hoppas detta kan hjälpa dem som är oroliga som jag hehe

spellevink
    Member

@bozz 12444 wrote:

jag ringde telia ang. Oss som inte har fastprisavtal. Om du här den nya firmwiren kan du bara ta bort något i apn adressen. Typ .se … Då kommer den inte kunna koppla upp genom något annat än wifi. Testa själv, stäng av allt och ändra apn. Då kommer du ej ut på internet. Hoppas detta kan hjälpa dem som är oroliga som jag hehe

Det var ju bra!
    Tack för den informationen!

Maah
    Member
    Post count: 20

Förlåt om jag frågar om något helt random, men jag hatar att starta nya trådar:
    Kan man “köpa ut” sin telefon, alltså betala alla månader på en gång? Alternativ betala kanske ett år vid ett tillfälle och det andra vid ett annat?

Svarten
    Member
    Post count: 106

@maah 12527 wrote:

Förlåt om jag frågar om något helt random, men jag hatar att starta nya trådar:
    Kan man “köpa ut” sin telefon, alltså betala alla månader på en gång? Alternativ betala kanske ett år vid ett tillfälle och det andra vid ett annat?

Ja, de står dig helt fritt att betala hela den fasta avgiften för 18 månader direkt över disk. det gör dock inte att telefonen i sig inte fortfarande är bunden till Felia i 18 månader 🙂

pean_34
    Member
    Post count: 9

iPhone är en telefon som just inriktar sig på mobilt internet så därför ställer jag mig undrande till alla som vill kunna stänga av sin datatrafik för att det blir för dyrt.Varför inte ta fast pris på data 199 kr/mån ? Ni borde ju vid det här laget veta vad en iPhone är innan ni köpte den och ska man ha en sån så kostar det en del för att kunna använda den fullt ut.Är man i stället inte speciellt intresserad av alla webfunktioner och dylikt som drar pengar borde man inte i stället köpa en annan telefon ?

/ En som undrar

pean_34
    Member

iPhone är en telefon som just inriktar sig på mobilt internet så därför ställer jag mig undrande till alla som vill kunna stänga av sin datatrafik för att det blir för dyrt.Varför inte ta fast pris på data 199 kr/mån ? Ni borde ju vid det här laget veta vad en iPhone är innan ni köpte den och ska man ha en sån så kostar det en del för att kunna använda den fullt ut.Är man i stället inte speciellt intresserad av alla webfunktioner och dylikt som drar pengar borde man inte i stället köpa en annan telefon ?

/ En som undrar

pean_34
    Member

/ En som undrar

bozz
    Member

@pean_34 14525 wrote:

/ En som undrar

Jag kan ju tala om varför jag inte här Fastpris iaf. Ligger hemma med ett brutet ben, gips över hela benet, och är därför ganska orörlig :p … Men här tillgång till trådlöst hela tiden och har därför ingen som helst användning av fastprisavtal…
    Detta tror jag är den störst anledningen till att vissa inte skaffar fastpris – att man har tillgång till trådlöst, på tillexempel skola eller jobb.

bozz
    Member

@pean_34 14525 wrote:

/ En som undrar

Jag kan ju tala om varför jag inte här Fastpris iaf. Ligger hemma med ett brutet ben, gips över hela benet, och är därför ganska orörlig :p … Men här tillgång till trådlöst hela tiden och har därför ingen som helst användning av fastprisavtal…
    Detta tror jag är den störst anledningen till att vissa inte skaffar fastpris – att man har tillgång till trådlöst, på tillexempel skola eller jobb.

bozz
    Member

@pean_34 14525 wrote:

/ En som undrar

QeuDee
    Member
    Post count: 463

@# brorzan 6712 wrote:

r2d2 //

Du är väl en modern människa som kan köra e-faktura istället? ;o) Då slipper du fakturaavgiften.

Priset på MMS behöver du inte hänga upp dig på eftersom du inte kan MMS:a.

Min favorit är Telia Mobil Till Vänner med Fastpristjänsten för internet för 199:-. Ska du dessutom SMS:a mycket så kan SMS till alla vara bra. 5000 SMS/månad för 99:-. Kommer det sen en lösning på MMS så byter du den till SMS&MMS till alla för 129:-/mån istället. Då får du också med 500 fria MMS.

hej, jag får hem fakturer i brev “från telia” och det finns fakturaavgift på dem på 19 kr, jag ringde Telia och frågade hur man ska göra för att slippa betala det..
    det enda sättet enligt dem är att få e-faktura istället…
    jag betalar dem med min brors swedbank konto, gick in där o kollade runt men kommer inte på det, någon som vet hur man fixar e-faktura?

steffe
    Member
    Post count: 2452

@pean_34 14525 wrote:

/ En som undrar

Håller med! Kör man bara på wifi i hemmet så är en annan billigare lur och en netbook kanske bättre!
    Kör själv på 3G i iphonen,har fastpris.

Viewing 35 posts - 1 through 35 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.