Telia vägrar laga min telefon!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Telia vägrar laga min telefon!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2

Hej,

Jag vill ge ett varningens tecken till alla som går i tankarna att köpa en iPhone3G.

Häromdagen så klantade jag till mig, eller man kanske inte äns kan se det på det sättet. Jag la ner min iPhone3G på bordet samtidigt som jag hade nycklarna i handen. Ett litet missöde och det uppstod en spricka i en hörnet på telefonen. Dom efterföljande dagarna så växte denna lilla spricka till flera större över hela skärmen och fingertopparna riskerade att bli blodiga.

Men, som ordspråket går, “Är huvudet dumt så får plånboken lida”, så traskade jag ner till Telia och försökte lämna in den på service för att få skärmen utbytt. Men här gick jag bet. Visst, dom kunde skicka iväg den på ett kostandsförslag, men samtliga 3 butiker jag besökte under dagen förklarade alla för mig att Anovo som sköter servicen, inte skulle laga den, utan det skulle bli att köpa en helt ny. Utöver detta så skulle jag få betala 500sek för kostnadsförslaget. Med andra ord, 4500sek för en utbytesenhet och 500sek extra för förslaget, alltså, 5000sek. Eller, så kunde jag få köpa en helt ny enhet i butiken för 5500sek.

Förbannad som bara den så blev det att köpa en ny, ingen idé att vänta 3 veckor och tjäna 500sek på det hela.

Men, vad är det för policy, vi lagar inte telefoner utanför garantin!? Det var ingen som upplyste mig om något sådant förfarande och det är en hög form av monopol-missbruk att INTE laga skador.

Är det någon annan som har upplevt samma sak?

PS. Jag pratade med Telia Kundtjänst på 0771-990200 som berättade att det inte skulle vara några som helst problem att byta ut en skärm mot en mindre kostnad. Men den informationen verkar inte ha nått fram i butikerna som fullkomligt vägrar. DS.

JohnFa
    Member
    Post count: 461

De borde ju kunna byta ut skärmen mot en kostnad. Testa inLife eller Macoteket, om du bor i Stockholm.

Annars så gäller ju inte garantin för yttre skador, utan bara för fabriksproblem eller så.

Halle
    Member
    Post count: 837

Inte förvånad alls…. Jag skulle hellre köpa en ny telefon än att skicka den till Anovo, dom rör inte min telefon!

Finns flera internet-sidor där de säljer front till iphone 3G, även videor på youtube där de visar hur man ska ta isär den.

JohnFa
    Member
    Post count: 461

@halle 10818 wrote:

Inte förvånad alls…. Jag skulle hellre köpa en ny telefon än att skicka den till Anovo, dom rör inte min telefon!

Vilka är Anovo?

dibb
    Member
    Post count: 379

@johnfa 10819 wrote:

Vilka är Anovo?

det är ett företag som lagar mobiler å har inte hört något bra om dom

segerdahl
    Member
    Post count: 2

@halle 10818 wrote:

Finns flera internet-sidor där de säljer front till iphone 3G, även videor på youtube där de visar hur man ska ta isär den.

Tyvärr finns det inget företag som har fått hem skärmglasen ännu.

Har bl.a kollat med mumien som räknar med att få dom i mitten av nästa vecka.

Har du något tips på företag som har dom, så berätta gärna vilka.

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Sjukt drygt – men man får vara lite försiktig med så dyra prylar 🙂

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

@iPhoneinfo.se 10831 wrote:

Sjukt drygt – men man får vara lite försiktig med så dyra prylar 🙂

Så klart är väl alla försiktig med sin nya iPhone 3G (?!) men olyckor händer, även om du köpt en lyxyacht för 3 millar.

Personligen blir jag förbannad när jag läser sånt här, har en kompis som var med om exakt samma sak. Jävla felia!

CyberTron
    Member
    Post count: 383

@antonfjanton 10836 wrote:

Så klart är väl alla försiktig med sin nya iPhone 3G (?!) men olyckor händer, även om du köpt en lyxyacht för 3 millar.

Personligen blir jag förbannad när jag läser sånt här, har en kompis som var med om exakt samma sak. Jävla felia!

bara en kommentar, tror inte ni ska gnälla på telia om detta, då detta är en policy som utövas av apple sverige (och alla andra telefonmakare som typ nokia och ericsson).

Till trådstartaren, garantin gäller som sagt inte såna saker som olyckor, till detta har du din hem-försäkring (som man naturligtvis har kompletterat med drulleförsäkring för just såna misstag)

Då kostar självrisken kanske 1000:- men du får en ny telefon.

bara ett tips.

Al3x
    Member
    Post count: 272

Anovo är riktigt slarviga, skickade in min iPhone som hade en spricka i skärmen när jag köpte den och så efter 2 veckor fick jag ett sms att jag skulle hämta den nya(alltså skulle jag ha fått en ny iPhone). Jag fick den av telia och de sa att Anovo hade packat ner en ny. Men what!?! Jag packar upp mobilen, nån har försökt att sätta dit plast skyddet som man hade från början, det satt helt snett. Tog bort det, försöker nu starta den. Ingen respons( man ska ha halva batteriet när man köper telefonen). Kopplar in den i datorn som ej hittar den. Den satt på laddning i 5 timmar så att jag kunde åtmistone starta upp den. När jag startar den så är skärmen längst upp till höger helt vit, och desto mer jag använde den ju större del av skärmen blev vit.

Så vad jag förstår har Anovo packat ner en som nån redan har skickat in.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.