Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Tips: Redigera bilder i Iphonen
-
AuthorPosts
-
Tänkte bara tipsa om mina 2 favoritappar gällande bildredigering i iphonen.
Finns en uppsjö olika program och jag har nog testat de flesta känns det som. Mina klara favoriter är:
*Photogene (15 kr) där man verkligen kan justera allt från nivåer, skärpa, kontrast. Göra ramar, ändra storlek m.m
*Colorsplash ( 15 kr) Med detta enkla program så kan man färglägga delar av en bild och få resten svartvit. Mkt enkelt upplägg. Kanske mer för oss som gillar såna här bilder.
Mina erfarenheter hittils säger mig att skärpan är lite sisådär på mina 3Gs-bilder. Jag vill gärna öka den lite för att bli nöjd.Det är enkelt att justera lite nivåer m.m i Photogene om man får en för ljus eller mörk bild.
Alla såna här saker gör man enklare i en “riktig” dator med ett riktigt fotoprogram men man har väldigt mycket att tjäna på att kunna göra det direkt i luren. Sen när man är klar så kan man spara bilden i en lite mindre storlek och enkelt ladda upp den på t.e.x Facebook eller Twitter
Här kommer några före och efterbilder:
Photogene
Här är en vinterbild med 3Gs:en där vitbalansen slagit fel
Här är den uppljusad och lite skärpt
3G bild på en bil orginal. Redigerade bara bort reg.nr i mitt fotoprogram i datorn.
Redigerad med photogene.
Båt orginal 3G
RedigeradAllt handlar om tycke och smak gällande redigeringen och vad man skall ha sin bild till. Det är bara att leka sig fram och prova. Skjutreglagen i photogene är ganska känsliga så man får ta det lite varsamt.
Colorsplash
Här tar man en färgbild man vill leka lite med.
I colorsplash så kan man “rita” med fingret vilka områden man vill ha i färg och vice versa.
Och här är resultatet efter en runda i photogene också med lite nivåjustering m.mCoolt! Blir nog till att köpa lite sådant skojj 😀
Snyggt, blir faktiskt riktigt stor skillnad. Kul att kunna fixa direkt i luren istället för på datorn i PS.
Skön tråd, har du även testat Photoshop på telefonen?
@freebo 57752 wrote:
Skön tråd, har du även testat Photoshop på telefonen?
Jag har gjort det. Dock inte allt för mycket men jag tycker att den är väldigt begränsad. Hade hoppats på en massa men det finns inte allt för mycket att göra egentligen. Göra lite coola 4 färgs bilder av samma bild. Lägga in lite filter och så.. That’s it
Jag testar Photoshop och dessa ändringar som Micke Prylgalen har gjort på sina bilder tror jag även går bra i Photoshop. Snygga bilder Micke
Tack, jo Photoshop är ju gratis iaf men har inte i närheten av de redigeringsfunktionerna som finns i Photogene. Det är klart värt 15 kr
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.