Tom Tom till iPhone 3G

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Tom Tom till iPhone 3G

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Member
    Post count: 73

Tjena moss alla.

Jag ska till att köpa en iPhone 3G tänkte jag men funderar på ett par saker.
    GPS´en i iPhonen snor datatrafik hela tiden va?
    Hur pass mycket är det?
    Kan man ladda in POI´s?
    Jag har en SE P1:a idag och till den ingick ju Felias egna lilla GPS app som snodde datatrafik hela tiden men sen hittade jag TomTom till den och problemet var löst i ett nafs … så nu hittar man hem till gumman varje kväll 🙂
    Finns TomTom till iPhone?
    Nån som provat det?
    Visst borde datatrafiken skippas då eller?

Ska nu syna avdelningen med abonnemang för att se vilket man ska välja … vill ju inte slanta för mycket cash för phonen men vill inte ha snordyr månadstaxa heller …
    Tack på förhand

PS.
    Eller bör man vänta på s modellen? Lär väl skilja en hel del i pris eller?

Minglarn
    Member
    Post count: 343

Tja…

en GPS kan ALDRIG ligga och dra datatrafik… Det är bara inte möjligt eftersom den förlitar sig på en helt annan form av radiomottagare. Den kollar av sateliter och deras data, och mig veterligen så är den HELT KOSTNADS FRI …

Däremot A-GPS (den som sitter i iPhonen) kan använda sig av GRPS trafik ja. Men det är så lite data som skickas och tas emot så att det skulle nog ta dig ett par månader att få upp till 1 megabytes flöde.

Vad gäller TomToms POI hantering är det svårt att säga. De portabla TomTom gps:erna kan man fylla med POIs, men hur det blir med iPhones är det nog ingen som vet riktigt än.

EDIT: TomTom till iPhone är inte släppt än. Så det blir till att vänta.

🙂

blajeans
    Member

Det Felia körde med var att kartan (Navigator har jag för mig den hette) endast fanns på “nätet” och kunde inte laddas ner till telefonen så du var tvungen att vara uppkopplad så fort använde den.

POI´s till TomTom funkar kalas och finns drösvis med, det jag funderade på hur är det med POI´s till iPhonen?

Minglarn
    Member
    Post count: 343

Okey, du menar själva kartmaterialet… Jo det kanske måste tankas ned via GPRS / 3G, men jag har för mig att man skulle få köpa det så att den ligger i iPhonen tillsammans med TomTom programmet. Detta för att man skall slippa ligga och tugga datatrafik hela tiden…

och vad gäller POIs till iPhonen är det som sagt nog ingen som vet än. ….

steffe
    Member
    Post count: 2452

Om Tomtom säljer kartor för installation i iphonen lär dom inte bli billiga.
    Farsgubben tjackade ny karta till sin 500 GO,kostade över 1500 spänn!
    Eftersom tomtom tänker sälja fäste,programvara och karta i ett paket,så lär väl alltihop bli nästan lika dyrt som en enklare bilnavigator.

blajeans
    Member

@steffe 34732 wrote:

Om Tomtom säljer kartor för installation i iphonen lär dom inte bli billiga.
    Farsgubben tjackade ny karta till sin 500 GO,kostade över 1500 spänn!
    Eftersom tomtom tänker sälja fäste,programvara och karta i ett paket,så lär väl alltihop bli nästan lika dyrt som en enklare bilnavigator.

Förvisso men du slipper å andra sidan att släpa med dig ytterligare en sak plus att du alltid har GPSen med dig.
    Det var inte billigt till min P1:a heller men skönt att slippa släpa.
    POI´s fungerade alltså inte till iPhonen?

steffe
    Member

Poi funkar utmärkt med motionX GPS i min iPhone iaf.
    Dock har jag inte röstnavigering,men vägbeskrivning på kartbild finns i Google Maps.

UPS
    Member
    Post count: 2

TomTom är inte släppt ännu men Navigon finns tillgängligt via App Store och kräver ingen internetanslutning för att fungera.:)

steffe
    Member

Utan internetuppkoppling blir noggrannheten i iphonens A-GPS inget vidare,inte så bra va?
    Funkar kanske för de som inte behöver så hög noggrannhet.
    Körde med motionx utan 3G,var då bevisligen på väg 126 mellan Alvesta och Ryd,iphonen påstod att jag var på E4 norr om Ljungby,ungefär 6 mil fel.

saqe
    Member
    Post count: 113

Det var ju svindyrt,
    nån som testat om det funkar bra?

markstrom
    Member
    Post count: 34

@steffe 34780 wrote:

Utan internetuppkoppling blir noggrannheten i iphonens A-GPS inget vidare,inte så bra va?
    Funkar kanske för de som inte behöver så hög noggrannhet.

Eftersom det oftast tar en stund att få kontakt med satelliterna så använder man istället A-GPS som är en tjänst från mobiloperatören som ger en ungefärlig position baserat på signalstyrkan från mobilmasterna. Det är det du ser när Google Maps först visar en stor ring kring dom position i för att sedan efter en stund bli en liten prick som är en mer exakt position. A-GPS används alltså främst för att snabbt få en position, men kan även användas där man har svag eller ingen GPS mottagning, t ex i skogen, mellan höga hus eller inomhus.

Om iPhonen har en bra GPS signal så tror jag knappast den hämtas A-GPS data. Om den visa sex mil fel på en vanlig väg så är något fel, kanske behöver du starta om telefonen eller bara slå av/på Location Services.

steffe
    Member

Kan tala om att jag vet hur A-GPS fungerar.
    Eftersom mobiltelefoner med GPS bara hämtar data från 3-4 satteliter (förutom eten glofish som har riktig GPS) och en vanlig GPS hämtar från 6-12 st beroende på mottagningsförhållanden så måste telefonen utnyttja A-GPS för att få tillräcklig noggrannhet.Som jag skrev i mitt tidigare inlägg,där jag testade med 3G avstängt så visar den inte helt rätt utan mobiltäckning,och med 3G på och därmed A-GPS aktiverad blir noggrannheten naturligtvis bättre.
    För bilkörning,bärplockning och shoppingturer i storstan funkar en telefongps hyggligt,men för andra ändamål finns bättre grejer!
    Iphonens navigeringsförmåga är överlag fullt godkänd om man traskar omkring i storstäder,har provat min i blöteborg och Chicago utan problem!

Svarten
    Member
    Post count: 106

Kan bara säga att även om TomTom för iphone kommer kosta en slant är det troligen mer än värt det. Jag hadde TomTom i min HTC Tytn II innan jag skaffade min iPhone (start ett årsedan) och var mycket nöjd med funktionaliteten och nogranheten på den.

Jag tycker dessutom att TomTom’s valfria tillbehörs docka ser ut att vara en av dom bästa iPhone bil fästen jag sett så det blir troligen hela paketet för min del så fort det släpps.

alx019
    Member
    Post count: 8

Fan.

Nu vill jag ha TomTom i min bil! Vad är det som dröjer så?
    Ingen som vet nåt nytt om pris eller när det släpps?

E-Minor
    Member
    Post count: 87

Varför vänta när det finns två program redan? Navigon och Sygic. Båda fungerar riktigt bra, och om man verkligen gillar TomTom kan jag rekommendera Sygic som känns väldigt likt i menyer osv.

TruB
    Member
    Post count: 476

@steffe 35211 wrote:

Kan tala om att jag vet hur A-GPS fungerar.
    Eftersom mobiltelefoner med GPS bara hämtar data från 3-4 satteliter (förutom eten glofish som har riktig GPS) och en vanlig GPS hämtar från 6-12 st beroende på mottagningsförhållanden så måste telefonen utnyttja A-GPS för att få tillräcklig noggrannhet.Som jag skrev i mitt tidigare inlägg,där jag testade med 3G avstängt så visar den inte helt rätt utan mobiltäckning,och med 3G på och därmed A-GPS aktiverad blir noggrannheten naturligtvis bättre.
    För bilkörning,bärplockning och shoppingturer i storstan funkar en telefongps hyggligt,men för andra ändamål finns bättre grejer!
    Iphonens navigeringsförmåga är överlag fullt godkänd om man traskar omkring i storstäder,har provat min i blöteborg och Chicago utan problem!

testat att köra utan gps och bara 3g? om du verkligen visste hur det fungerade så skulle du se att du gpsen är mer exakt än vad du får genom assistansen över telenätet. det är som markstrom säger, att det är för att gpsen är långsam att komma i kontakt med sateliter som a-gps är bra då den kan hitta ungefär var du är innan gpsen kommer igång. vanliga gps kan ta minuter innan dom ens visar en position.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Alternativet är Navigon som redan finns. Verkar fungera väldigt bra. Även om jag gillar TomTom mer. Har en 930T 🙂

Svarten
    Member

Inte säker på hur det blir med TomTom till iPhone, men till min HTC Tytn II:a fick man med sverige kartan gratis, och europa uppgraderingen var rabaterad.

foppatoffel
    Member
    Post count: 128

Här i denna lilla film kan ni se skillnaden mellan en Navigon navigator och Iphone’s Navigon Programvara:
    YouTube – iPhone GPS Navigation NAVIGON

r_o_n
    Member
    Post count: 658

@foppatoffel 37800 wrote:

Här i denna lilla film kan ni se skillnaden mellan en Navigon navigator och Iphone’s Navigon Programvara:
    YouTube – iPhone GPS Navigation NAVIGON

Du, där var inte stor skillnad, varken i skärmstorlek eller annat. Verkade vara fler vägar/orter att välja på i den “riktiga”. Man såg det när han skrev in bokstäverna i början på orten.

Så till iPhone lär ju vara ett billigare alternativ än att köpa en 7110 (även om den nyare heter 8110).

alx019
    Member

@e-minor 37778 wrote:

Varför vänta när det finns två program redan? Navigon och Sygic. Båda fungerar riktigt bra, och om man verkligen gillar TomTom kan jag rekommendera Sygic som känns väldigt likt i menyer osv.

Jo jag har redan Navigon och det funkar skit bra.
    Vill mest ha TomTom’s iPhone hållare, då det bara finns massa skit hållare till iPhone.

alx019
    Member

@svarten 37799 wrote:

Inte säker på hur det blir med TomTom till iPhone, men till min HTC Tytn II:a fick man med sverige kartan gratis, och europa uppgraderingen var rabaterad.

Vadå inte säker? Dom har ju gått ut med att appen finns klar och car kitet också (sa också att det kommer i sommar). Klart det kommer, men frågan är ju när. Pallar inte vänta mer.

Svarten
    Member

@alx019 37827 wrote:

Vadå inte säker? Dom har ju gått ut med att appen finns klar och car kitet också (sa också att det kommer i sommar). Klart det kommer, men frågan är ju när. Pallar inte vänta mer.

Inte säker på hur det blir med kart pricer efter som det var de som diskuterades. Att TomTom kommer till iPhone vet ju alla redan så det var ju inget konstigt.

alx019
    Member

@svarten 37830 wrote:

Inte säker på hur det blir med kart pricer efter som det var de som diskuterades. Att TomTom kommer till iPhone vet ju alla redan så det var ju inget konstigt.

Hehe okej. Läste lite fel 🙂

jompao
    Member
    Post count: 456

@minglarn 34664 wrote:

Tja…

en GPS kan ALDRIG ligga och dra datatrafik… Det är bara inte möjligt eftersom den förlitar sig på en helt annan form av radiomottagare. Den kollar av sateliter och deras data, och mig veterligen så är den HELT KOSTNADS FRI …

Däremot A-GPS (den som sitter i iPhonen) kan använda sig av GRPS trafik ja. Men det är så lite data som skickas och tas emot så att det skulle nog ta dig ett par månader att få upp till 1 megabytes flöde.

Vad gäller TomToms POI hantering är det svårt att säga. De portabla TomTom gps:erna kan man fylla med POIs, men hur det blir med iPhones är det nog ingen som vet riktigt än.

EDIT: TomTom till iPhone är inte släppt än. Så det blir till att vänta.

🙂

Nja programmet kan ju t. ex hämta trafikinformation över 3G nätet om det finns stöd för sånt även om kartorna är lagrade i luren.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.