Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Trådlöst nätverk med iPhone?
-
AuthorPosts
-
Jag har lite problem med att stanna inloggad på mitt trådlösa nätverk här hemma. laddar jag telefonen så är den inloggad hela tiden, men om jag inte laddar så kan den gå tillbaka till 3G när som helst. den loggar gärna in automatiskt på grannens öppna nätverk, men jag vill ju då helst att den loggar in på mitt, och stannar där 😛
hittar inga direkta inställningar till sånt i telefonen, å jag tror knappast det e routern i sig som gör de, för datorn är ju inloggad hela tiden!
nån som vet nåt, tacksam för svar 🙂
Första inlägget.
WiFi drar mer ström än 3G.
När din mobil inte laddar och du låser den så stängs wifi av.enligt min “batteri-app” drar 3G nästan dubbelt så mycket ström som wi-fi.. men i vilket fall så borde den väl gå in på wi-fi när man låser upp den igen?
3G tar dubbelt så mycket batteri som Wifi men wifi stängs av så du kan inte räkna på det.
Åk från Stockholm till GBG med wifi och 3G på om du nu har så mycket mer batteri med wifi.@zunki 55952 wrote:
Jag har lite problem med att stanna inloggad på mitt trådlösa nätverk här hemma. laddar jag telefonen så är den inloggad hela tiden, men om jag inte laddar så kan den gå tillbaka till 3G när som helst. den loggar gärna in automatiskt på grannens öppna nätverk, men jag vill ju då helst att den loggar in på mitt, och stannar där 😛
hittar inga direkta inställningar till sånt i telefonen, å jag tror knappast det e routern i sig som gör de, för datorn är ju inloggad hela tiden!
nån som vet nåt, tacksam för svar 🙂
Vilken fw använder du?
Efter att ha uppdaterat till fw 3.1.3 så har jag också märkt att den automatisk hoppar av från wifi till 3G. Både med jailbreakat 3.1.3 och utan. Datorns wifi inställningar är annorlunda, jag har inte heller några problem när jag är kopplad med datorn. Wifi stängs av när iphone är i viloläge men den ska aktiveras igen när mobilen är i bruk och den ska alltid välja wifi inför 3G (om wifi finns tillgängligt).
Ska testa det med andra router för att se om det är min router det är fel på. Du kan göra samma sak också, om det funkar bra med din grannes wifi så bör du se om din routers inställningar.
@ponyboy 55974 wrote:
Vilken fw använder du?
Efter att ha uppdaterat till fw 3.1.3 så har jag också märkt att den automatisk hoppar av från wifi till 3G. Både med jailbreakat 3.1.3 och utan. Datorns wifi inställningar är annorlunda, jag har inte heller några problem när jag är kopplad med datorn. Wifi stängs av när iphone är i viloläge men den ska aktiveras igen när mobilen är i bruk och den ska alltid välja wifi inför 3G (om wifi finns tillgängligt).
Ska testa det med andra router för att se om det är min router det är fel på. Du kan göra samma sak också, om det funkar bra med din grannes wifi så bör du se om din routers inställningar.
har 3.1.3 ej jailbreakat
mm den funkar ju bra med grannens som sagt 😛 kommer inte in på min router via webbläsaren.. får kika närmare ikväll lr imorn 😛@zunki 56003 wrote:
har 3.1.3 ej jailbreakat
mm den funkar ju bra med grannens som sagt 😛 kommer inte in på min router via webbläsaren.. får kika närmare ikväll lr imorn 😛Har testat nu och det var inget fel på min iphone, det är min router som strular. Det funkar jättebra att ansluta sig via datorer men iphone funkar inte (provade 4 olika iphones). Jag är inte så bra på router inställningar så jag vore tacksam för tips/lösning. Har en D-Link 524.
@ponyboy 56063 wrote:
Har testat nu och det var inget fel på min iphone, det är min router som strular. Det funkar jättebra att ansluta sig via datorer men iphone funkar inte (provade 4 olika iphones). Jag är inte så bra på router inställningar så jag vore tacksam för tips/lösning. Har en D-Link 524.
Du menar att din iPhone inte loggar på wlanet automagiskt när du går ur viloläge? Det är relaterat till telefonen och inte till routern
@freebo 56075 wrote:
Du menar att din iPhone inte loggar på wlanet automagiskt när du går ur viloläge? Det är relaterat till telefonen och inte till routern
Den hittar routern och kopplar sig till den ibland, andra gånger så kopplar den sig inte alls. När den är kopplad så hoppar den av wifi och byter till 3G, är den på 3G så byter den aldrig automatisk till wifi. Dessutom när jag lyckas vara kopplad till routern så har jag ingen datatrafik, låter skumt då det funkar jätte bra med datorer men inte med iphone. Som sagt provade med 4 olika iphones igår.
Kan det vara några inställningar i routern som inte passar iphone men passar datorn?
Lyckades lösa det. Jag hade hela tiden försökt logga in i min router med admin lösenordet och inte WEP lösenordet, visste inte ens att de var olika. Jag har använt admin koden i min iphone tidigare utan problem men efter en router reset förra veckan så har det inte gått längre. Har inte förstått det hela ännu, på mina datorer så funkar det jättebra att koppla sig till routern med admin lösenordet men inte med iphone. Nu funkar det iaf men skulle vara bra om nån kunde förklara hur det kan vara så.
@ponyboy 56138 wrote:
Lyckades lösa det. Jag hade hela tiden försökt logga in i min router med admin lösenordet och inte WEP lösenordet, visste inte ens att de var olika. Jag har använt admin koden i min iphone tidigare utan problem men efter en router reset förra veckan så har det inte gått längre. Har inte förstått det hela ännu, på mina datorer så funkar det jättebra att koppla sig till routern med admin lösenordet men inte med iphone. Nu funkar det iaf men skulle vara bra om nån kunde förklara hur det kan vara så.
men WEP lösenordet e väl de man får från tex bbb? för kunde inte min kod så ringde dom å fråga efter å fick ett.. tror de e WEP jag har.. hur vet jag vilket jag använder? 😛
@zunki 56143 wrote:
men WEP lösenordet e väl de man får från tex bbb? för kunde inte min kod så ringde dom å fråga efter å fick ett.. tror de e WEP jag har.. hur vet jag vilket jag använder? 😛
Det jag gjorde var att googla på min router modell (D-Link 524) och hittade adressen till den. Sen skrev jag adressen i Explorer och kom in i inställningarna. Inne i inställningarna såg att den var WEP krypterad och där kunde jag dessutom se den 10 siffriga WEP lösenordet.
Som jag skrev tidigare, jag är inte bra alls på router inställningar. Jag vet inte heller om detta hjälper dig så om nån annan har en förklaring/lösning så får gärna hjälpa till.
@zunki 56143 wrote:
WEP är en form av kryptering på trådlösa nät, ett starkare alternativ som absolut rekommenderas är ngn form av WPA kryptering.
WEP lösenordet är något du själv anger/väljer när du installerar din trådlösa rouer – BBB är inte inblandade i denna process.
Om du inte vet vilket lösenord du har på ditt hemmanät så kan du inte logga in, gå till http://192.168.0.1 och logga in i din router. Där hittar du inställningar och kan även ange/välja krypteringsform och lösenord. Igen, kör med WPA
@freebo 56167 wrote:
WEP är en form av kryptering på trådlösa nät, ett starkare alternativ som absolut rekommenderas är ngn form av WPA kryptering.
WEP lösenordet är något du själv anger/väljer när du installerar din trådlösa rouer – BBB är inte inblandade i denna process.
Om du inte vet vilket lösenord du har på ditt hemmanät så kan du inte logga in, gå till http://192.168.0.1 och logga in i din router. Där hittar du inställningar och kan även ange/välja krypteringsform och lösenord. Igen, kör med WPA
Jag har testat att gå in på den adressen, Men kommer inte in på något 🙁
E helt ny på forumet så kan börja med att hälsa, hejhej, det verkar trevlgit här 🙂
Har problem med WiFi på min iPhone. Det är en 3GS, jailbreakad som jag haft typ en månad. När jag först fick telefonen fungerade WiFi och jag hittade massa routrar, etc. Sen när jag fick igång 3G-internet brydde jag mig inte så mkt om WiFien, men har nu insett att den skulle kunna va ganska trevlig. Kan dock inte hitta några nätverk över huvudtaget… Har kollat igenom alla möjliga inställningar, manualen och här på forumet, men fattar inte vad det kan va för fel :/ finns det nån enkel inställning jag har missat eller kan det vara ett hårdvarufel?
Tacksam för svar 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.