Hej,
Till att börja med vill jag säga att jag är teknisk analfabet, men har läst på en del och hoppas på att få tydlig vägledning här.
Har köpt en iphone 3g 8gb av en vän. Den skulle tydligen vara olåst, men så var inte fallet. Det ska förvisso inte vara någon omöjlighet att åtgärda det problemet (har tele2), men jag kom på att jag inte klarar det ensam.
Om mjukvaran i telefonen står det såhär: Version 2.2.1 (5h11), har stoppat in ett telia-simkort för att ens komma in i telefonen. När jag stoppade in mitt sim-kort stod det “no service”.
Jag vill givetvis låsa upp telefonen så att jag kan använda mitt simkort och därefter gärna jailbreaka den, men först vill jag uppgradera mjukvaran till över 3.0. 2:an ger ju inte ens möjlighet till MMS… Någonstans läste jag dock att om man uppgraderar mjukvaran till den senaste versionen går man miste om upplåsningsmöjligheterna. Stämmer det?
Hur ska jag göra för att 1) uppgradera mjukvaran till någon av de senare versionerna? och 2) låsa upp telefonen och 3) jailbreaka den?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Teknisk analfabet