Usaköp ?

Front page Forums Övriga ämnen Usaköp ?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 24

Ska åka till USA nu nov. och undrar lite om att köpa iPhone och el. iPod där. Kan man använda dessa då hemma i Sverige igen utan några konstigheter ?
    Vet att det är annan kontakt men det är väl inga bekymmer. Om man tex köper iPhone, är det då bara att ringa med tex kontantkort och/el. skaffa abonnemang på surf ? Hur är priserna i USA ?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

iPad, och iPod är det ingen fara att köpa
    iPhone är däremot låst på livstid till AT&T, du kommer för resten av telefonens livslängd vara beroende av jailbreak och upplåsning. (just nu fungerar det dessutom inte med den senaste basebandet)
    Beroende på vart i usa du ska, så kanske du kan ta en trip till canada, där kan du nämligen köpa ip4 helt olåst. Du kan också höra dig för lite, det finns lite elbutiker som säljer importerade olåsta ip4.
    Du kan köpa ip4 utan AT&T avtal, telefonen är dock fortfarande låst till AT&T.
    Vad det gäller priser, så har de i USA så kallade callplans, d.v.s. att man betalar en fast summa och får ett antal minuter / sms för inkommande / utgående samtal. Kanske lite konstigt för oss men självklarhet i USA är att du debiteras även om personen i andra ändan inte svarar. Att ringa mellan stater, och använda telefonen i annan stat förknippas offtast mer roaming, och kostar därefter.

torkil
    Member

Tack för snabbt svar! Använde sökfunktionen också och hittade lite men förstår långt ifrån allt; man skriver om att låsa upp, är det isåfall något man får göra återkommande el. som man bara gör en gång?, enkelt?, dyrt ? tänker då på iPhone. Har ju iPhone redan som jag är nöld med så det är hustrun som ev är intresserad.
    Ang priser är det inköpspriset jag är ute efter, fick lite där på ip4när jag sökte, borde väl va ungefär samma skillnad på iPod då ?

iPhoneReservdelar.se
    Member

Upplåsning på en USA köpt iPhone får du göra efter varje os uppdatering, och det är inte ens säkert att det går med kommande uppdateringar. Den senaste basebandet som är aktuell nu går inte att låsa upp idag. Det kostar inget, de här programmen är gratis, och du väljer själv om du vill skicka en slant till utvecklaren.
    De priser du ser online i USA appstore, stämmer inte riktigt, En annan sak speciell för USA är att priset inte anges inkl moms utan momsen tillkommer när man väl kommer till kassan.
    Och vad momsen blir beror helt enkelt på i villken stat man är it
    i t.ex. NewHamshire har de ingen moms. NY har 7-8% har jag för mig (det är olika moms på mat, elektronik, tjänster, mm) Prova gärna i amerikanska apple store, att vid checkout välja olika stater så tillkommer olika mycket moms 🙂

torkil
    Member

Tack.
    Får nog bli iPod då. Har inte riktigt förstått poängen med ipad, varken dator el. telefon, en stor iPod bara ? Fint o titta på bilder i kan jag tänka men reflektionen är utifrån min, mycket begränsade, kunskap.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Passa på och köp apple TV en media center som du kan streema musik bilder och video till tv med (kostar bara $100)

torkil
    Member

Vill du beskriva lite närmare vad detta är ? Har trott innan att man pratar om en hel tv.apparat. Är det “manick” som gör att jag kan använda min tv hemma ihop med datorn el. iPhone ? Ska gå in och söka men du får gärna hjälpa:D

iPhoneReservdelar.se
    Member

Det är en liten låda som du kopplar till tv-n som i sin tur hämtar information direkt från internet och itunes i din dator, och styrs via fjärkontroll liknande app i iphone / ipod / ipad.
    Den kan också jailbreakas, så att man kan installera flera funtioner i den.
    Du kan titta på dina bilder från datorn, lysna på musik, se på film osv. Definitivt värt $100
    finns i usa apple store Apple TV – Apple Store (U.S.)

Finns inte att köpa i Sverige idag.

torkil
    Member

Ser att man behöver kablar, är det både mellan apple-tv och tv och till datorn också, el. bara förstnämnda ?

iPhoneReservdelar.se
    Member

Till datorn går det trådlöst via wlan

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.