Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Utveckla egna apps
-
AuthorPosts
-
Tjena!
Är det många här som gör sina egna apps? Finns det annars något annat stort, svenskt, forum med många utvecklare?
Själv började jag igår och har lyckats få ihop en del mindre saker. Men hela tiden dyker det upp nya frågor. Håller på att kolla stanford videosarna på itunes samtidigt men tycker att det går fort fram ibland och att det vore fint att prata lite med någon på svenska.
Idéerna är det inte brist på, bara kunskapen 😉
@dag 65703 wrote:
Tjena!
Är det många här som gör sina egna apps? Finns det annars något annat stort, svenskt, forum med många utvecklare?
Själv började jag igår och har lyckats få ihop en del mindre saker. Men hela tiden dyker det upp nya frågor. Håller på att kolla stanford videosarna på itunes samtidigt men tycker att det går fort fram ibland och att det vore fint att prata lite med någon på svenska.
Hej tänkte kolla vilka program du använder dig av för att göra egna apps på datorn, Mvh Jonas
@iash 65758 wrote:
Troligtvis iPhone SDK? (Fungerar endast till Mac)
/iA i blå tornet
iPhone SDK är det enda programmet till mac som man göra apps i vad som vi vet i nuläget.
Kan berätta att jag gav upp med att försöka virtual machine+OSX innan. Ett utav mina delmål med att göra en OSX hackintosh var just att jag ville sitta i iPhone SDK och pröva göra något.
@jonas19 65785 wrote:
Inget till en PC då ? 🙁
Du kan ju alltid köra med Hackintosh på en PC och utveckla egna applikationer.
Men jag antar att du undrar om det finns något till Windows.
Inget som apple har eller planerar på att utveckla. Men det finns andra program att göra det i. Men som sagt. Vill du utveckla egna applikationer, kör isåfall dualbootat med ditt nuvarande OS och hackintosh.@dag 65703 wrote:
Tjena!
Tja.. Jag började i förrgår å kollade lite på egna apps. Då jag vill göra eb app som är unik för att underlätta för mig med mitt företag.
Men inte heller hittat ngt svenskt forum som diskuterar denna sorts programering. Så hittar du ngt så hojta till. Å har du bågra tips på bra tutorials?
Ha de
Jag körde dual-boot men tyckte det var för mycket jobb. Försökte få OSX som mitt primära och i det köra win7 virtuellt men fick inte till det på något tillfredsställande sätt därför valde jag istället att köra win7 som primärt och osx i vmware. Allt fungerade galant “out of the box” förutom ljudet. Men det får bli ett senare problem då jag inte är i behov av ljudet från osx, än.
Min setup består av:
Gigabyte GA-X48-DS5
E8500 @4Ghz
Gigabyte hd4870
2st 24″ skärmar (ett os på varje)
m.m. Så har ni liknande grejer bör det funka även för er. Annars kolla här: OSx86Vad jag lyckats läsa mig till finns det ingen olagligt i att köra osx virtuellt eller i form av en hackintosh, så länge man köpt snow leopard skivan och inte laddat ner den. Enda nackdelen är väll att supporten försvinner, men det finns gott om support för ev. problem på internet!
Efter jag fått in osx så gick jag helt enkelt in på apple och laddade ner iphone sdk – iPhone Dev Center – Apple Developer
Installerade och sen var jag igång! Nu väntar jag på att mitt 99$ kit ska komma, för att kunna publicera apps på appstore, som gäller i 1 år. I SEK – 794.99kr.
Min plan är att börja enkelt med några simpla apps men samtidigt försöka få ut de så fort som möjligt på appstore. För att sedan gå över på lite mer avancerad programmering när jag vant mig vid utvecklingsmiljön. Just nu sitter jag på idéer på cirka 10 apps jag tänkte få ut innan juni månad är slut. Men vi får se hur det går!
Något svenskt forum har jag svårt att hitta. När någon frågar om det blir de allt som oftast hänvisade direkt hit iPhone Application Programming Guide: Introduction . Vet inte om det handlar om bristande kunskap eller om det helt enkelt inte finns något intresse?
iPhone Programming Tutorial
Där finns flera tutorials, annars är youtube användbart men kräver kanske lite förkunskaper eftersom man inte alltid ser vad som skrivs. Annars så stanford-videosarna på itunes (sök på stanford) CS 193P iPhone Application Developmentedit:
Hittade ingenstans om hur många apps man får släppa med en privat licens. Obegränsat? För finns det någon begränsning säg 5st, så vill man ju inte släppa massa skit.
Hittade även ingenting om vad som händer om ens app inte blir godkänd. Får man en motivering om varför den inte godkändes och that’s it? Eller blir appen blacklistad och man får någon form av varning? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.