Vad är det som tar så mycket datatrafik?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Vad är det som tar så mycket datatrafik?

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 11

Hej

Fick min iPhone för en vecka sedan nu och jag har redan använt 91,1 mb (mottaget) datatraffik!!!:eek:

Vad e det som gjort att det blivit så mycket, har surfat, laddat ner nåra apps, sett på youtube (kan detta vara tjuven)? Har även chattat i Palringo och använt mail.

Skulle vara tacksam för några tips på vad det kan vara. Måste nästan vara Youtube tycker jag.

Rolle
    Member
    Post count: 159

jadu… använder man surfen mycket så går det snabbt åt ^^

tror youtube kan dra 1-5mb per film i alla fall, minst.

Palledaman
    Member
    Post count: 50

Är nog helt klart youtube, jag har använt 2.1 mb på en månad ^^ Dock så är ju appsen rätt stora vissa av dom när du tankar dom (om du nu gjort det via 3G)

Det andra tar i princip ingenting!

JohnFa
    Member
    Post count: 461

Youtube drar snarare 30-40 mb till film, om den är runt 4-5 min lång. De är större än man tror.

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@johnfa 12239 wrote:

Youtube drar snarare 30-40 mb till film, om den är runt 4-5 min lång. De är större än man tror.

Inte genom iphone med om man använder 3G nätet, det förklarar dåliga bildkvalitet.. Du får bättre kvalite med wifi och det innebär att större filmstorlek..

Surfa på olika hemsidor och facebook appsen tar ju också en heldel, har märkt att det går en hel del Mb när jag bara blädrar på olika sajter..

Hexenhammer
    Member
    Post count: 165

Jag blev lite förvånad över min datatrafik själv också. För den redovisar väl bara det man
    kört via telefonnätet på saldo-kollet? Innan har jag haft kanske 0,5mb eller nåt. Men nu
    hade jag uppåt 30mb, vilket gjorde mig lite rädd, eftersom att jag inte är säker på om det
    är det där “9kr/dygn” som gäller, eller om det är det andra “20kr/mb” som gäller…

…är det det sistnämnda är iPhone en jävligt farlig produkt!

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

@hexenhammer 12313 wrote:

Jag blev lite förvånad över min datatrafik själv också. För den redovisar väl bara det man
    kört via telefonnätet på saldo-kollet? Innan har jag haft kanske 0,5mb eller nåt. Men nu
    hade jag uppåt 30mb, vilket gjorde mig lite rädd, eftersom att jag inte är säker på om det
    är det där “9kr/dygn” som gäller, eller om det är det andra “20kr/mb” som gäller…

…är det det sistnämnda är iPhone en jävligt farlig produkt!

Taket på 9kr/dygn gäller endast för i-Abonnemangen.

Maah
    Member
    Post count: 20

@iPhoneinfo.se 12315 wrote:

Taket på 9kr/dygn gäller endast för i-Abonnemangen.

Jag har aldrig förstått det riktigt, innebär det där taket alltså att jag surfar “gratis” efter 9 kr?

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

@maah 12385 wrote:

Jag har aldrig förstått det riktigt, innebär det där taket alltså att jag surfar “gratis” efter 9 kr?

Om du surfar utöver dom tilldelade MBn du får med ditt abonnemang så blir inte konstnaden för surfandet högre än 9kr/dag (spelar ingen roll hur mycket du surfar för).

Detta gäller alltså bara i-Abonnemangen d.v.s. iMini, iMidi och iMaxi.

Halle
    Member
    Post count: 837

@maah 12385 wrote:

innebär det där taket alltså att jag surfar “gratis” efter 9 kr?

Ja, det kan man säga. Du kan surfa obegränsat för 9kr/dygn efter att dina fria MB är förbrukade.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@halle 12394 wrote:

Ja, det kan man säga. Du kan surfa obegränsat för 9kr/dygn efter att dina fria MB är förbrukade.

Men jag har inte fattat om det är 9kr per dygn hela månaden eller bara för det dygnet man använder mobilen. Och överskrider man inte gränsen på 2 mb på en dag så kostar det mer än 15 kr. Alltså, win loose loose.

Och om det skulle kosta 9 kr varje dag en hel månad, då kan jag lika bra köpa datatillägget så att jag inte blir fattig. Palla betala mer än tv-licensen för bredband till en slö telefon.

Halle
    Member
    Post count: 837

@mossarelli 12399 wrote:

Men jag har inte fattat om det är 9kr per dygn hela månaden eller bara för det dygnet man använder mobilen. Och överskrider man inte gränsen på 2 mb på en dag så kostar det mer än 15 kr. Alltså, win loose loose.

Har jag förstått det rätt kan du alltså efter att dina fria MB är förbrukade surfa upp flera miljarder Quadrabyte per dygn men som sagt, du behöver aldrig betala mer än 9kr.

Surfar du exempelvis upp 95 Quadrabyte på fredag så betalar du 9kr. Surfar du upp ytterligare 34 Quadrabyte på lördag betalar du fortfarande bara 9kr. Totalt 18kr för två dygns milt surfande. 😛

2 megabytes-gränsen har jag aldrig hört talas om?

För övrigt så blir 9kr/dygn hela månaden ca 270kr. Inte så farligt.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.