Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › vad är installous?
-
AuthorPosts
-
Som rubriken lyder undrar jag vad det är för något?
Gör så, men inte i detta. För att prata om Installous bryter emot detta forumets regler.
Asså? Det visste jag inte. Varför är det så då?
EDIT: Om du syftar på paragraf #8 så tycker jag inte att jag brutit emot den för att jag frågade vad installous är för något
@dejevad 42939 wrote:
Asså? Det visste jag inte. Varför är det så då?
EDIT: Om du syftar på paragraf #8 så tycker jag inte att jag brutit emot den för att jag frågade vad installous är för något
om du verkligen vill veta vad installous är för något, så googla istället för att bryta mot forumets regler, skulle en förklaring komma om hur det funkar osv så bryter det mot reglerna.
samt så tror jag du vet vad installous är, då du själv syftade på paragraf #8
@pongo 42940 wrote:
om du verkligen vill veta vad installous är för något, så googla istället för att bryta mot forumets regler, skulle en förklaring komma om hur det funkar osv så bryter det mot reglerna.
samt så tror jag du vet vad installous är, då du själv syftade på paragraf #8
Det var den enda paragrafen som kunde stämma in på det. Jag vet att det är ett program till iPhonen men inte mer än så men visst eftersom en förklaring bryter mot reglerna så ska jag kolla på annat ställe
Installous är ett program som låter dig ladda ner crackade apps, dvs gratis apps.
Sourcen är: [mod]Gränsen gick där![/mod]
Inlägg redigerat av snook
Konstigt att man tillåter att prata om jailbreak, föra över mp3 m.m med program som apple inte alls tillåter. de e okej men så fort installous kommer upp så nä stick snacka inte om det. Dubbel morala har ni iallfall. Kvittar vad nI säger jailbreak accepteras inte av apple, då med andra ord borde ni inte snacka om jailbreak i heller.
slaneby
September 27, 2009 at 16:54Post count: 0@steffeiphone: jag brukar inte vara en gnällkuk, men snälla.. hur jävla svårt kan det
vara att följa de små följningsreglena som finns här egentligen?@amko: 3partsprogram distribuerade av upphovsman och hackade/crackade
program faller väl ändå inte i samma korg va.Jailbreak är inte olagligt. Att gå runt kopieringskydd för att bryta mot upphovsrättslagen är.
slaneby
September 27, 2009 at 16:57Post count: 0dubbelpost
Typ 5e gången steffe snackar om installous om jag inte missminner mig.
ska alla leka poliser här eller? kanske ska söka till polishögskolan istället för att vara så duktiga här inne. Tack steffe för svaret
Faktiskt tycker jag (jag, jag, jag bara för att förtydliga) att förbjuda att installous nämns är likadant som att förbjuda allt snack om utorrent. Installous är inte det olagliga, det olagliga är det man kan göra med det. Visst, det är också det enda men KOM IGEN! När en person frågar VAD installous är så fattar ni väl att han inte säger något om att ladda ner? Han är bara nyfiken på vad programmet gör.
@amko 42951 wrote:
Konstigt att man tillåter att prata om jailbreak, föra över mp3 m.m med program som apple inte alls tillåter. de e okej men så fort installous kommer upp så nä stick snacka inte om det. Dubbel morala har ni iallfall. Kvittar vad nI säger jailbreak accepteras inte av apple, då med andra ord borde ni inte snacka om jailbreak i heller.
Låt mig förklara, installous är förbjudet, för att det är piratkopiering, alltså att det är nästan som att snatta.
Men jailbreak t.ex. det är bara så att apple inte vill det, men torskar dem pengar på det? Nej, snarare att folk köper iPhone för att jailbreaka. Och föra över mp3, tror jag folk skiter blankt i vad för program du använder, sålängde du betalat för musiken!Fråga gick bra, men att länka och förklara hur man går tillväga är inte ok.
slaneby:
“Jailbreak är inte olagligt. Att gå runt kopieringskydd för att bryta mot upphovsrättslagen är. “gör man inte det när man jailbreakar och låser upp telefonen då? är det inte ett kopieringskydd av nån sorts man tar sig igenom.
@kungen 42973 wrote:
Låt mig förklara, installous är förbjudet, för att det är piratkopiering, alltså att det är nästan som att snatta.
Men jailbreak t.ex. det är bara så att apple inte vill det, men torskar dem pengar på det? Nej, snarare att folk köper iPhone för att jailbreaka. Och föra över mp3, tror jag folk skiter blankt i vad för program du använder, sålängde du betalat för musiken!torskar gör dem säkert inte ang pengar.
Apple vill förbjuda jailbreak via DMCA Allt om Mac, iPod och iPhone – och vi älskar det!
slaneby
September 28, 2009 at 09:31Post count: 0Det ända man bryter är Apples avtal, och nej det är inte olagligt.
Sen vill Apple självklart hävda motsatsen, att modifiering av mjukvaran
bryter mot upphovsrättslagen, men just den ansökan avslogs tidigare i år.Sen vad ni gör olagligt eller ej ger jag fullkomligt blanka fan i men tycker
ändå det borde finnas någon sorts allmän hyffs (som i steffeiphones fall)
att man följer de få enkla ordningsregler som finns här.kalla mig polis, old fashion, surkuk, whatever, men det är så jag blivit uppfostrad.
Passar det inte så Don’t let the door hit you on the way outslaneby: Där ser du det är fel. Apple tycker det e fel då är jailbreak inte lagligt enligt Apple. men du tycker det är okej för din telefon är jailbreakad och upplåst. skit samma tycker du.
Det ja vill säga är att ja tycker det är roligt, varje gång denna frågan varit uppe så e det så TABU. men att man accepterar jailbreak m.m
(vilket ja ser som samma brott som att ladda hem piratkopier av program m.m)@carpe 42938 wrote:
Gör så, men inte i detta. För att prata om Installous bryter emot detta forumets regler.
Att prata om programmet = tillåtet.
Att hänvisa till sources eller guider på hur man använder programmet = Inte tillåtet.
@amko 42985 wrote:slaneby:
“Jailbreak är inte olagligt. Att gå runt kopieringskydd för att bryta mot upphovsrättslagen är. “gör man inte det när man jailbreakar och låser upp telefonen då? är det inte ett kopieringskydd av nån sorts man tar sig igenom.
Som Slaneby sade: Apple försökte dra den visan för domstol tidigare i år men fick avslag. Jailbreak är lagligt och tillåtet men du har ingen garanti hos Apple om din mobil går i sönder pga jailbreak.
@slaneby 42995 wrote:Sen vad ni gör olagligt eller ej ger jag fullkomligt blanka fan i men tycker
ändå det borde finnas någon sorts allmän hyffs (som i steffeiphones fall)
att man följer de få enkla ordningsregler som finns här.kalla mig polis, old fashion, surkuk, whatever, men det är så jag blivit uppfostrad.
Passar det inte så Don’t let the door hit you on the way outOm detta forum hade haft piratlänkar och guider på svenska hade vi haft en hel hög P12-or här också. Att forumet tar en mogen ståndpunkt vad gällande piratkopiering tycker jag de gör rätt i. Sen personligen tycker jag att det är skit samma om forum har som regel att länka till piratmaterial är tillåtet eller inte, för man kan hitta allt via Google så en snabblänk på forumet hade inte gjort det sämre för de som faktiskt är pirater.
*Skruvar av träbenet och tänder pipan*
@amko 43003 wrote:slaneby: Där ser du det är fel. Apple tycker det e fel då är jailbreak inte lagligt enligt Apple. men du tycker det är okej för din telefon är jailbreakad och upplåst. skit samma tycker du.
Det ja vill säga är att ja tycker det är roligt, varje gång denna frågan varit uppe så e det så TABU. men att man accepterar jailbreak m.m
(vilket ja ser som samma brott som att ladda hem piratkopier av program m.m)Det beror väll på hur man ser jailbreak jämfört med andra saker i livet. När jag köper en bil kommer jag att trimma den och styla den men min familj säger säkert att bilen kommer att förstöras fortare pga de extra hästkrafterna.
Om du inte vill jailbreaka så är det ditt val men man missar så mycket extramaterial till sin telefon som Apple bara totalt skiter i.Ta seden dit man kommer och acceptera jailbreak som tillåtet om det inte står någonting om det i forumreglerna. Om du är vegetarian tänker vi inte sluta lägga kött på ICA, bara gå till grönsaksdisken så blir vi alla glada.
slaneby
September 28, 2009 at 11:54Post count: 0well spoken
Vad spelar det för roll om man snackar om piratrelaterat material? Man hjälper ju bara varandra.. ><
@steffeiphone 43017 wrote:
Vad spelar det för roll om man snackar om piratrelaterat material? Man hjälper ju bara varandra.. ><
Regler och lagar ?
@steffeiphone 43017 wrote:
Så länge man bara pratar om det.
@thian 43030 wrote:Regler och lagar ?
Forumregler: Sprid inte piratkopierat material.
Upphovsrättslagen: Sprid inte piratkopierat material.
@dejevad 43032 wrote:Lagar? Vilka lagar syftar du nu på?
Om du kanske inte gissat det så bryter Installous mot en svensk lag som innefattar stöld. Installous databas har bara stulna apps från appstore.
“YOU WOULDN’T STEAL A CAR!”@mossarelli 43033 wrote:
Så länge man bara pratar om det.
Forumregler: Sprid inte piratkopierat material.
Upphovsrättslagen: Sprid inte piratkopierat material.Om du kanske inte gissat det så bryter Installous mot en svensk lag som innefattar stöld. Installous databas har bara stulna apps från appstore.
“YOU WOULDN’T STEAL A CAR!”Ja men jag undrade vilka lagar han syftade på eftersom steffe skrev “Vad spelar det för roll om man snackar om piratrelaterat material? Man hjälper ju bara varandra.. ><". Där bryter man inte emot några lagar så vitt jag vet
@dejevad 43037 wrote:
Ja men jag undrade vilka lagar han syftade på eftersom steffe skrev “Vad spelar det för roll om man snackar om piratrelaterat material? Man hjälper ju bara varandra.. ><". Där bryter man inte emot några lagar så vitt jag vet
Men som du säkert också vet så använder han installous flitigt, detta har han nämnt i många trådar..
Det bryter väl ändå mot lagen..@thian 43048 wrote:
Men som du säkert också vet så använder han installous flitigt, detta har han nämnt i många trådar..
Det bryter väl ändå mot lagen..Nej det vet jag faktiskt inte att han har gör men skit i det nu denna tråden börjar bli lite uttjatad hehe. Jag har fått reda på det jag behövde om installous å lite till hehe
@dejevad 43037 wrote:
Ja men jag undrade vilka lagar han syftade på eftersom steffe skrev “Vad spelar det för roll om man snackar om piratrelaterat material? Man hjälper ju bara varandra.. ><". Där bryter man inte emot några lagar så vitt jag vet
Nej att gå runt och skryta är inte ett lagbrott.
@thian 43048 wrote:Men som du säkert också vet så använder han installous flitigt, detta har han nämnt i många trådar..
Det bryter väl ändå mot lagen..Det är när han delar ut länkar och uppmanar folk på forumet som han bryter mot forumreglerna. Själva lagen bryter Installous och vi som laddar ner är så oskyldiga. Kommer inte ihåg om man ändrat så att det är olagligt både upp och ner.
@mossarelli 43168 wrote:
Det är när han delar ut länkar och uppmanar folk på forumet som han bryter mot forumreglerna. Själva lagen bryter Installous och vi som laddar ner är så oskyldiga. Kommer inte ihåg om man ändrat så att det är olagligt både upp och ner.
Kan vi inte bara enas om att installous är “mindre” lagligt …
“Vi som laddar ner är oskyldiga”.. Det är väl ändå inte lagligt att ladda ner ?
Sist jag kollade var det lika olagligt att ladda ner som att ladda upp..
Men det är väl större prioritet på att klämma uppladdarna..Eh, enklast vore att uppdatera forumreglerna med klarare direktiv och låsa denna tråd
Tröttsamma gratisätare, det här forumt börjar suga, bara en massa fjortisar som inte vill göra rätt för sig utan ska ha allt gratis. Hur fan fick du råd med din iPhone?
Ursprungligen postat av steffeiphone
Min kusin heter Steve Jobsdet e min pappa ju! Steve
@jompao 43183 wrote:
Tröttsamma gratisätare, det här forumt börjar suga, bara en massa fjortisar som inte vill göra rätt för sig utan ska ha allt gratis. Hur fan fick du råd med din iPhone?
Tröttsamma? På vilket sätt påverkar det dig? Förutom på det sättet att du kanske blir avundsjuk på att folk är smarta nog att kringgå att behöva lägga pengar på sånt som man kan lägga på vettigare saker som t.ex att försörja familjen eller dylikt. Få se nu… lägga ett par tusen på program eller ge mat till familjen… Hmm, svårt val när man inte skiter ut pengar va?
Nejdu, avundsjukan eller vad det nu är du lider av kan du ju lägga någonstans där katten skiter. Så slipper vi få en dålig stämning i forumet tack vare folk som inte är smarta nog att förstå vissa saker.
@miche 43277 wrote:
Tröttsamma? På vilket sätt påverkar det dig? Förutom på det sättet att du kanske blir avundsjuk på att folk är smarta nog att kringgå att behöva lägga pengar på sånt som man kan lägga på vettigare saker som t.ex att försörja familjen eller dylikt. Få se nu… lägga ett par tusen på program eller ge mat till familjen… Hmm, svårt val när man inte skiter ut pengar va?
Nejdu, avundsjukan eller vad det nu är du lider av kan du ju lägga någonstans där katten skiter. Så slipper vi få en dålig stämning i forumet tack vare folk som inte är smarta nog att förstå vissa saker.
jag håller med jompao faktist, det är tröttsamt att folk installerar något som ser till att dom får allt dom vill gratis, du snackar om att försörja sina familjer, men du tänker väl inte på vart alla program och spel kommer från? eller du tror väl att dom kommer fram magiskt ur det tomma intet. det finns en massa duktiga folk som spenderar sin tid med att skapa program och spel åt oss, o dom behöver väl också pengar? kanske inte till sina familjer men kanske till sina studier eller för att bara få mat på bordet under sina studier? sedan om det är ett stort företag bakom ett program, så finns det ändå folk som fixar det åt oss, som får sin beskärda del utav summan.
sedan så snackar du om avundsjuka, att dom är smarta nog att stjäla så dom kan lägga pengar på något vettigare. då måste väl jampao också vara avundsjuk på alla snattare eller rånare.
@pongo 43281 wrote:
jag håller med jompao faktist, det är tröttsamt att folk installerar något som ser till att dom får allt dom vill gratis, du snackar om att försörja sina familjer, men du tänker väl inte på vart alla program och spel kommer från? eller du tror väl att dom kommer fram magiskt ur det tomma intet. det finns en massa duktiga folk som spenderar sin tid med att skapa program och spel åt oss, o dom behöver väl också pengar? kanske inte till sina familjer men kanske till sina studier eller för att bara få mat på bordet under sina studier? sedan om det är ett stort företag bakom ett program, så finns det ändå folk som fixar det åt oss, som får sin beskärda del utav summan.
sedan så snackar du om avundsjuka, att dom är smarta nog att stjäla så dom kan lägga pengar på något vettigare. då måste väl jampao också vara avundsjuk på alla snattare eller rånare.
Jag lovar att programutvecklarna får tillräckligt med pengar för det dom skapat oavsett, så du behöver inte oroa dig över det. Och som du säger, de får sin beskärda del utav summan, så vad gnäller du över?
Jag tror inte ni förstår grejen med det hela, det handlar inte om att få det gratis i den mån att man vill ta ifrån folk pengar, vilket ni verkar tro, utan det handlar om att man som användare inte ska känna sig blåst eller inlåst med det man köpt. Om man vill jailbrejka sin telefon och låsa upp den för att kunna använda vilket abbonemang som helst så varsågod, det man har köpt för sina egna pengar tycker jag berättigar en till att kunna nyttja sin produkt precis som man själv vill, sålänge det inte skadar någon annan.
Om jag gillar ett program t.ex och ser att det är hyffsat prissatt så köper jag det, är det för dyrt, så ser jag hellre till att man bojkottar programmet och kör den fria vägen och hoppas på att de som prissatt det hela kanske sänker det så att man tycker det känns värt det. Marknaden går för det mesta ut på att kunderna ska bli nöjda för dom pengarna man vill lägga ut, vissa producenter av program prissätter sina saker helt hutlöst endast för att dra in pengar, dom bryr sig inte om något annat än pengar, nöjda kunder existerar inte för dom.
Nu orkar jag dock inte utveckla det här samtalsämnet, eftersom alla tycker olika, så kommer aldrig vissa andra att förstå varför den ena sidan gör si eller så. Så det är lika bra att inte ens diskutera saken om man nu inte ens försöker sätta sig in i den andres situation och tänkande. Utan det är bara att acceptera läget, det kommer alltid att förbli såhär och det finns en anledning till det, dom som gör ser till att allt blir möjligt bryr sig inte om pengar t.ex eftersom det är gratis och vill man så donerar man istället, och det räcker gott redan där. Men vissa är och kommer alltid förbli alldeles för giriga och tar ut helt fel summor för något dom tillverkat.
@miche 43277 wrote:
Att prioritera mat på bordet låter vettigt, men för det behöver du väl inte sno ett spel/program.
Herregud. Det handlar ju inte om avundsjuka. Det handlar ju om att göra rätt för sig..
Om du tycker det är för dyrt så låt bli och köpa det istället för att sno det.
Om du ser en pryl i en affär som är för dyr, stoppar du in den innanför jackan och går ut utan att betala ?@miche 43277 wrote:
tack!
@thian 43328 wrote:
Att prioritera mat på bordet låter vettigt, men för det behöver du väl inte sno ett spel/program.
Herregud. Det handlar ju inte om avundsjuka. Det handlar ju om att göra rätt för sig..
Om du ser en pryl i en affär som är för dyr, stoppar du in den innanför jackan och går ut utan att betala ?Etiken och Moralen är lite annorlunda bakom en datorskärm. Jag skulle aldrig kunna sno något irl men om man laddar ner lite piratkopierat so what?
@thian 43328 wrote:
Om du ser en pryl i en affär som är för dyr, stoppar du in den innanför jackan och går ut utan att betala ?Avundsjuka eller ej, jag sa inte att det var just avundsjuka, jag skrev “avundsjuka eller vad det nu är“.. För det verkar vara något som trycker på dina knappar med det hela och jag kan inte lista ut vad.
Och du, handen på hjärtat, läste du ens vad jag skrev? För på dig låter det inte som om du ens läst vad jag skrivit (= du verkar förneka det jag skriver?)
Det handlar verkligen inte om att SNO något.
Sen om man ska hårddra det så är mjukvara inget man kan “sno” i mina ögon. Det finns inga tillverkningskostnader för varje enhet som blir såld. Vet du varför? För det finns inget att “sno” eller “ta” på. Det går liksom inte på kartan att man kan känna och klämma på det för att se vad det är man köper.
Att kalla piratkopiering för att sno är bara lustigt. Jag antar att det är därför majoriteten använder piratkopierade saker här i världen? För att det är ansett som något som skadar folk va? Det är inte för att vissa saker är för högt prissatta.. Så kan det ju inte vara… nej nej.. Börja med att reda ut varför man började piratkopiera saker. Så kanske du förstår situationen bättre istället.
Att sno saker i det riktiga livet går absolut inte att jämföras med piratkopiering, hur mycket du än själv vill tro på det så går det inte.
Vad är det här?
Moral, etik, lagar och regler.
Detta är fakta:
Det är olagligt att stjäla.
Det är olagligt att dela med sig av stulna saker.
Datorer, Mjukvara, musik, bilder, operativsystem och program går att stjäla som vilket annat objekt som helst.Varför tillverkar människor och företag saker?
1. Det är i intresse för dom att göra din vardag bättre
2. Det är i intresse för samhället och teknisk utveckling
3. Det ger dig en glad mun och det ger dem mat på bordetVarför utbildar du dig?
För att du antingen ska jobba i ett företag som går i god för de 3 punkter ovanför eller för att någonting annat i samhället ska fungera.Varför betalar man för saker?
För att folk svettats och stannat kvar på jobbet en fredag eftermiddag när du suttit hemma och goat dig med chips och film och sen så säljer dem sin produkt på marknaden för att själva kunna sätta sig ner på en fredag eftermiddag och kunna vila lite.Vad händer när man inte betalar för saker?
Försäkringsbolagen får ersätta de matriella stölderna.
Saker som stjäls på internet blir en ren förlust för företagen.
Företagen går i konkurs.
Försäkringsbolagen höjjer månadsavgiften.
Din pappa blir arg och grinig.
Ni får inte råd att köpa någonting för allting blir så dyrt för att alla stjäl hela tiden.Vad du väljer att göra får du göra hur mycket du vill men på detta forum är det en regel att inte hänvisa till piratkopierat material eller dela med sig.
Vill du tvunget leva gratis så får du stå ut med reklam som är ett bra alternativ till att betala.
Varför låser inte mod denna tråd? Hallå, sover du?!
-
AuthorPosts
- The topic ‘vad är installous?’ is closed to new replies.