Vad en iPhone faktiskt är värd – 1360 kr. :)

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Vad en iPhone faktiskt är värd – 1360 kr. :)

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Member
    Post count: 658

Ett företag plckade ner en iPhone och kollade vad komponenterna kostar löst, blev ca 1360 kronor för nya Iphone

jompao
    Member
    Post count: 456

Sedan har du inte räknat med utvecklingskostnad av hårdvaran, utvecklingskostnad av mjukvaran, kostnad för support och felaktiga enheter, kostnad för ihopmontering och test etc, etc… Känns rätt ointressant vad komponenter i sig kostar.

6295gl
    Member
    Post count: 220

Jag tycker själv att Apple tar ut överpriser på iPhone. Men så längre folk köper finns det ju inte någon anledning för Apple att sänka priserna. Sedan håller jag med om att det tillkommer kostnader för utveckling, tillverkning, support, mm. Men ändå, iPhone är egentligen ganska dyr.

jompao
    Member

@6295gl 37527 wrote:

Jag tycker själv att Apple tar ut överpriser på iPhone. Men så längre folk köper finns det ju inte någon anledning för Apple att sänka priserna. Sedan håller jag med om att det tillkommer kostnader för utveckling, tillverkning, support, mm. Men ändå, iPhone är egentligen ganska dyr.

Visst är den det, men jag fick t. ex en sprillans ny i utbyte när jag lämnade min för service.

Marknaden styr, så många som är villiga att betala för en iPhone. Men jag tror att priset kommer att gå ner när de som ska ha 3GS oavsett pris etc har fått sin nya lur, sedan är det nog inte samma fart på försäljningen som när 3G kom ut. Ska jag byta upp mig ska det till en väldigt bra deal, annars sitter jag nöjd med min nyligen utbytta 3G…

r_o_n
    Member

@jompao 37525 wrote:

Sedan har du inte räknat med utvecklingskostnad av hårdvaran, utvecklingskostnad av mjukvaran, kostnad för support och felaktiga enheter, kostnad för ihopmontering och test etc, etc… Känns rätt ointressant vad komponenter i sig kostar.

Visst, men de hade ju redan iPod touch sedan tidigare.
    Att implementera en liten telefon-, samt kameramodul kan ju inte vara mycket “utveckling” med? 🙂

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@r_o_n 37531 wrote:

Att implementera en liten telefon-, samt kameramodul kan ju inte vara mycket “utveckling” med? 🙂

Tänk på att iPod Touchen är billigare nu än förr 😉

Simba
    Member
    Post count: 1063

@mekke 37548 wrote:

Tänk på att iPod Touchen är billigare nu än förr 😉

Och framför allt att den inte kom ut före iPhonen. iPod Touch utvecklades genom iPhone, inte tvärtom.

Mekke
    Member

@simba 37580 wrote:

Och framför allt att den inte kom ut före iPhonen. iPod Touch utvecklades genom iPhone, inte tvärtom.

Ja, det med 🙂

Men både iPhone 3G och iPod Touch G2 är billigare än dom första versionerna 😉

Tiax
    Member
    Post count: 58

Desto mer pengar konsumenter som vi lägger ut på Apple, desto grymmare updates och gadgets får vi inom en snar framtid. Själv lägger jag gärna ut lite extra egentligen bara för att de ska kunna kissa på microsoft 😛

r_o_n
    Member

Det som är grymmare är Apples vinst, inget annat. 🙂

frojK
    Member
    Post count: 69

Nej usch vad illa av Apple att utveckla en produkt och sedan tjäna pengar på den… :rolleyes:

Det är ju en hel del bakom själva produkten än just bara den fysiska apparaten, vilket redan har sagts här innan.

Så man betalar ju inte bara för telefonen, utan även för livsstilen 😉

Vore ju riktigt dumt att klaga på Apples vinst när det är den som möjliggör iPhones vidare utveckling och även bestämmer dess överlevnad…

r_o_n
    Member

Jo men att delen för produktutvecklingen skulle överskrida den totala vinsten för produkten tvivlar jag på. 🙂 Men visst ska de tjäna pengar. Det är ju stommen till alla företag. Förutom företag i Nordkorea och liknande länder.

Livsstil? Jag har köpt en telefon. För mig innebär det ingen skillnad mer än användandet av produkten, typ.

Mekke
    Member

@r_o_n 37721 wrote:

Livsstil? Jag har köpt en telefon. För mig innebär det ingen skillnad mer än användandet av produkten, typ.

Ett litet test: Var utan din iPhone i en vecka, hur bra klarar du dej? :rolleyes:

(Jag fick typ IG på detta test… :o) 😛

r_o_n
    Member

@mekke 37737 wrote:

Ett litet test: Var utan din iPhone i en vecka, hur bra klarar du dej? :rolleyes:

Jag har kvar min P1i, den ligger på hyllan bakom mig. Liksom mp3-spelaren.
    Men jag förstår vad du menar. 🙂

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@mekke 37737 wrote:

Har varit utan min i 2 dagar, är helt knäckt..

jompao
    Member

@r_o_n 37531 wrote:

Nej det gick väl på en kafferast… samma med 3.0 som man fick med gratis med…

r_o_n
    Member

@jompao 37783 wrote:

Nej det gick väl på en kafferast… samma med 3.0 som man fick med gratis med…

Med tanke på att 3.0 inte var en höjdare så stämmer nog det här med kafferast. 🙂
    Visst är det utveckling på produkter. Inget snack om det, men det blev ju lite platt fall både med 3.0 och 3G S. Apple gjorde en stor grej av något som Nokia eller SE hade kallat för uppgradering…

jompao
    Member

@mekke 37737 wrote:

Fick leka lite med min gamla Tytn i 14 dagar innan en ny iPhone dök upp, jösses vad den kändes stenålders, som var senaste hi-tech för inte så länge sedan.

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.