Vad exakt sker när man jailbreakar?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Vad exakt sker när man jailbreakar?

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Member
    Post count: 52

Köpte min första iPhone någonsin i fredags, en iPhone 4.

Jag vet inte om jag ska ge mig på jailbreak eller inte.

1. Vad exakt sker när man jailbreakar?

2. Vad har Cydia som jag kan tänkas vilja ha i min iPhone 4?

Tompasod
    Member
    Post count: 175

Har du inget speciellt behov skulle jag rekommendera att avstå, om du inte är så haj, så är iphones bulletproof och den är intuitiv så att du kommet att kunna fixa allt själv med inställningar.

T.o.m. frugan har ju en 😉

Linus
    Member

Okej, tänkte om det finns någor programi cydia som man verkligen “ska ha” ? Kanske avstår ett tag iaf. Gäller väl bara att inte uppdatera mer. Har 4.0.1.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Jailbreak ger dig root access i iPhone och ger dig full koll på vilka filer du har och vill ha på din iPhone. Cydia är en portal som hjälper dig att hitta och installera olika apps som Apple inte godkänner till Appstore.

Har du inget behov av att jailbreaka så behöver du inte, men du ska gärna ha prövat göra det en gång så du vet vad det handlar om.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

1. Ett par filer modifieras. Detta är enkelt att återställa – med just en återställning i iTunes
    2. Ja det beror helt på vilken kontroll du vill ha på din iPhone, och om du vill:
    Kunna skapa en wifi hotspot för tex din iPad
    Modifiera gränssnittet
    Skicka SMS/MMS direkt från vilket pgm som helst
    Byta SMS-signal
    ‘Förbättra’ multitaskingen
    Synca över wifi istället för USB
    Samla information på lockscreen, såsom väder, mail, twitter, sms, kalender.
    Ladda ned appar från AppStore över 20MB över 3G
    Se YouTube-film i HD över 3G
    Etc etc etc… Vill du inte ha mer än det Apple givit dig för 6500:- so be my guest och avstå från det enklaste jailbreaket sedan 2007 🙂

Tompasod
    Member

Du har rätt Freebo (som vanligt 😉 )

Jag menade om man inte vet vad man gör kan avstå innan behovet uppkommer. IOM att Linus hittat hit gör väl dock att han kanske ska rocka på!

Som en kompis säger: Bara för att man kan behöver man inte! 😉

Men Linus, du kan inte ha söder nått, backa upp luren och rocka på, skiter det sig, återställ. Kan lova att musiken t.o.m. Fortsätter där du var vid senaste backup:en.

Run Forrest, RUN!!!!!!

raekaN
    Member
    Post count: 139

När jag köpte min 3gs vilket var ungerfär ett halvår sedan så hittade ja detta forumet och ställde en massa frågor om jailbreak. Testade jailbreaka och sedan dess kan ja knappt vara utan jailbreak 🙂

Linus
    Member

Tackar för mycket bra svar!

Okej, ska testa då 🙂

Kan man alltid göra en restore? Så det kan inte gå helt åt skogen? Vill vara helt safe.

Man kan fortfarande koppla ihop med itunes utan problem?

Freebo
    Member

@linus 72893 wrote:

Tackar för mycket bra svar!

Okej, ska testa då 🙂

Kan man alltid göra en restore? Så det kan inte gå helt åt skogen? Vill vara helt safe.

Man kan fortfarande koppla ihop med itunes utan problem?

Du kan alltid köra en Restore och iTunes fungerar precis som vanligt – run Forrest run!! 🙂

bozz
    Member
    Post count: 1199

Läste precis ett mycket bra inlägg som besvarar din fråga. Rekomenderas även till er andra!

Varför skall man jailbreaka sin iPhone? | Jezper.se

Tompasod
    Member

Thx bozz!

mossarelli
    Member

Whoiscalling
    En enkel app som kollar upp inringande telefonnummer mot valfri tjänst, t.ex. Hitta.se eller Eniro, för att få upp namn på den som ringer oavsett om den finns i telefonboken eller inte.

Kudos till Kirneh. Jezper är ändå högt uppe på pallen vad gäller teknik.

Jag är nog en power user då, måste jailbreaka till varje pris. Väntar hellre med att uppdatera iPhonen tills jailbreak finns.

vill ha iphone
    Member
    Post count: 22

Om man har en jb’ad och sen uppdaterar opperativsystemet, måste man jb’a igen och lägga till alla apps från cydia igen?

jonnilsson
    Member
    Post count: 338

@freebo 72861 wrote:

1. Ett par filer modifieras. Detta är enkelt att återställa – med just en återställning i iTunes
    2. Ja det beror helt på vilken kontroll du vill ha på din iPhone, och om du vill:
    Kunna skapa en wifi hotspot för tex din iPad
    Modifiera gränssnittet
    Skicka SMS/MMS direkt från vilket pgm som helst
    Byta SMS-signal
    ‘Förbättra’ multitaskingen
    Synca över wifi istället för USB
    Samla information på lockscreen, såsom väder, mail, twitter, sms, kalender.
    Ladda ned appar från AppStore över 20MB över 3G
    Se YouTube-film i HD över 3G
    Etc etc etc… Vill du inte ha mer än det Apple givit dig för 6500:- so be my guest och avstå från det enklaste jailbreaket sedan 2007 🙂

Hur byter man sms-signal? 😀

mossarelli
    Member

@jonnilsson 72920 wrote:

Hur byter man sms-signal? 😀

Antingen via tonefxs och sen laddar man ner alla ljud till winterboard eller så gör man det manuellt med en ljudredigerare och lite codecs.

Linus
    Member

@freebo 72895 wrote:

Du kan alltid köra en Restore och iTunes fungerar precis som vanligt – run Forrest run!! 🙂

Okej. Men jag synkade och säkerhetskopierade innan jailbreak. Borde jag inte spara undan denna “backup” innan jag kopplar in till itunes igen? Annars sparar väl iTunes över min säkerhetskopia som jag gjorde innan jailbreak?

Freebo
    Member

Om du vill, annars kan du välja vilken säkerhetskopia du vill läsa tillbaka

Linus
    Member

@freebo 72950 wrote:

Om du vill, annars kan du välja vilken säkerhetskopia du vill läsa tillbaka

Okej, vet du vart den lägger sig? Så säkerhetskopiorna ersätter aldrig varandra utan det sparas hela tiden en ny?

Mvh Linus

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.