Vad händer vid en återställning?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Vad händer vid en återställning?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Member
    Post count: 13

Om jag återställer till shsh filen sparad i cydia får jag då telefonen i originalskick som den var när jag köpte den, eller blir den “nyjailbrejkad”?
    Laddas hela fw hem till telefonen från cydiaservern eller måste jag ha nån fil i datan också?
    Vad innehåller shsh-filen hos cydiaservern?

AndyPonken
    Member
    Post count: 28

Telefonen kommer bli som när du köpte den, dvs INTE jailbreakad.
    Din ipsw-fil (ios4.0.1 filen) måste du tillhandahålla själv från din dator.

Vid varje återställning kollar itunes med apple att det är den senaste programvaran som används. Det shsh-informationen gör är att du kan “fejka” ett ok från apple så du kan gå tillbaka till en tidigare programvara som apple inte längre singnerar (godkänner)..

Det absolut enklaste sättet att spara shsh är med hjälp av ett program som heter Umbrella, det är även det programmet du skall ha igång vid en en återställning till annan firmware än den som signeras.
    Något värt att notera är att du aldrig kan gå tillbaka längre i tiden än vad du har shsh sparade..

Hoppas det besvarade dina frågor

Flinta
    Member

Jättebra svar, TACK!
    Ditt svar gav mig en ny fundering…
    Shsh-filen är väl sparad i Cydia (Sauriks server) vad
    är det för skillnad/anledning att spara den med Umbrella? Kan man peka till “sin egen” shsh-fil istället för den hos Saurik vid en återställning?
    Är det så att hos Saurik ligger bara den senaste shsh-filen, och sparar jag shsh-filerna i datan med Umbrella så kan jag ha en shsh-fil till varje os som jag har använt och kan hoppa fritt mellan dom?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

ssh sparas med cydia bara om du väljer det, sen kan cydia vara överbelastad så att det tar tid innan den sparas.
    Med umbrella så har du filen lokalt och är säkrare.
    Och det är precis som du säger i hosts filen på din dator pekar du antingen mot cydia eller egen dator

Flinta
    Member

Där kom svaret medan jag redigerade mitt förra inlägg.
    Tack ännu än gång!

Flinta
    Member

Hur pekar man till egen dator i hosts-filen?

muffins
    Member
    Post count: 1906

@flinta 75287 wrote:

Hur pekar man till egen dator i hosts-filen?

Härlig tajming du har :).
    Hade precis skrivit klart en guide om SHSH-fil hos Cydia`s servrar 🙂

Windows
    Lokalisera filen som heter HOSTS.
    Detta görs genom att:
    1. Öppna startmenyn och navigera dig till kör.
    2. Skriv in %systemroot%system32driversetc
    3. Öppna HOSTS-filen med administrationsegenskaper.
    4. Lägg till följande rad: 74.208.10.249 gs.apple.com
    5. Spara och stäng.
    6. Öppna kommando-tolken genom att öppna startmenyn, navigera dig till kör. Där skriver du cmd och trycker enter.
    7. Ett fönster med kommando-tolken öppnas, däri skriver du: ipconfig /flushdns

OSX
    Lokalisera filen som heter hosts.
    Dess sökväg är /etc/hosts .
    Öppna hosts-filen och lägg till följande rad: 74.208.10.249 gs.apple.com

Punkt fyra gäller om man ska peka mot cydias signerings-server.
    Byt annars ut ipnumret mot 127.0.0.1 om du har din shsh-fil på din dator och har en webserver installerat på datorn.

Flinta
    Member

Måste man ha en webserver installerad för att peka på sin shsh-fil i datorn? 😮
    Isåfall blir det en fråga till, vad är och hur fixar jag en webserver i min dator? :confused:

muffins
    Member
    Post count: 1906

@flinta 75293 wrote:

Måste man ha en webserver installerad för att peka på sin shsh-fil i datorn? 😮
    Isåfall blir det en fråga till, vad är och hur fixar jag en webserver i min dator? :confused:

Hur ska annars en uppslagning mot ditt ip hitta filen?
    Om du lägger den i låt oss säga C:mina dokumentanvändarnamndownloadappleshsh-filen <– Hur ska då en pekning av bara ip-adressen kunna lokalisera _vart_ på din dator du har filen?

Du måste alltså ha en öppen anslutning till din dator från nätet för att folk ska kunna komma fram, exempelvis en webbserver som lyssnar på en port.

Vanlig logik 😉

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.