Våga rengöra insidan själv?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Våga rengöra insidan själv?

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Member
    Post count: 12

Har fått damm/smuts innan för glaset på iPhone 3G.
    Vågar man lossa de två skruvarna och blåsa rent med tryckluft eller ska man bege sig till butiken där man köpte telefonen?

Såg ett exempel i en annan tråd där en användare lyckats spräcka displayen 🙁

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Du kan gå till telia och klaga att mobilen inte sluter tätt. Då skickar dem iväg den så du inte får se den på ett tag.
    Eller så skickar du den till mumien.se och betalar en summa men får mobilen så fort den är färdig.

innanför är ett ord.

mossarelli
    Member

Du kan gå till telia och klaga att mobilen inte sluter tätt. Då skickar dem iväg den så du inte får se den på ett tag.
    Eller så skickar du den till mumien.se och betalar en summa men får mobilen så fort den är färdig.

innanför är ett ord.

mossarelli
    Member

innanför är ett ord.

Svarten
    Member
    Post count: 106

Jag öppnade min och blåste rent med luft-på-burk, funkade fint men efter som det inte håller tätt så var det nytt dam under glaset en vecka senare.

Svarten
    Member

Jag öppnade min och blåste rent med luft-på-burk, funkade fint men efter som det inte håller tätt så var det nytt dam under glaset en vecka senare.

Svarten
    Member

frojK
    Member
    Post count: 69

Jag lämna in den hos Telia som skickade den till Anovo, som i sin tur skickade tillbaka en ny. Som i sin tur betedde sig konstigt så jag skickade tillbaka den med. Efter 1 månad totalt typ utan iPhonen så har jag en dammfri och felfri (ta i trä ;)).
    Så om man kan vara utan den ett tag så går det på garantin.

frojK
    Member

Jag lämna in den hos Telia som skickade den till Anovo, som i sin tur skickade tillbaka en ny. Som i sin tur betedde sig konstigt så jag skickade tillbaka den med. Efter 1 månad totalt typ utan iPhonen så har jag en dammfri och felfri (ta i trä ;)).

frojK
    Member

steffe
    Member
    Post count: 2452

Om man öppnar den själv är det inte så säkert att det blir bättre,är inte helt lätt att fixa en dammfri miljö!
    Och tänk också på att garantin upphör att gälla så fort nån annan än apples auktoriserade serviceföretag börjar pilla.

steffe
    Member

Om man öppnar den själv är det inte så säkert att det blir bättre,är inte helt lätt att fixa en dammfri miljö!
    Och tänk också på att garantin upphör att gälla så fort nån annan än apples auktoriserade serviceföretag börjar pilla.

steffe
    Member

jompao
    Member
    Post count: 456

Verkar lite meningslöst att rengöra själv då den inte blir tätare av det.. Rätt pinsamt problem, minns att jag hade damm under glaset på min första iPaq handdator efter det är det först nu med iPhone jag har sett detta. Är ju minst sagt störande utomhus med dammet. Min är inlämnad till Telia så får vi se vad som händer.

Suger att Telai inte ens erbjuder något lånetelefon medan ens lur är på service. Detta var aldrig något problem hos 3 som jag hade innan.

frojK
    Member

@jompao 33748 wrote:

Verkar lite meningslöst att rengöra själv då den inte blir tätare av det.. Rätt pinsamt problem, minns att jag hade damm under glaset på min första iPaq handdator efter det är det först nu med iPhone jag har sett detta. Är ju minst sagt störande utomhus med dammet. Min är inlämnad till Telia så får vi se vad som händer.

Suger att Telai inte ens erbjuder något lånetelefon medan ens lur är på service. Detta var aldrig något problem hos 3 som jag hade innan.

Detta beror nog mer på butiken, jag fick låna en telefon båda gångerna jag lämna in iPhonen, dock var de båda inte någon iPhone.. 😛

sandstream
    Member
    Post count: 12

Tack för alla svar! 🙂

Eftersom jag inte har några lysande erfarenheter av personalen i Telenors butiker och inte har lust att öppna själv om det nu inte gör någon nytta får det bli till att låta bli och leva med dammet. Syns bara i dagsljus så det är inget stort problem.

steffe
    Member

Skicka den till något serviceföretag!!

iPhoneFix
    Member
    Post count: 19

Om det sitter damm mellan glas och LCDn är det svårt att få bort utan att ta av LCD ifrån digitizer (touchscreen). Detta är svår men inte omöjlig om man är väldigt försiktig. Problemet är att det sitter en gummi packning mellan som från fabriken har klister på. ta man isär så går den 99% av gångarna sönder, och då blir den otätt oh kommer samla ännu mer damm ännu snabbare.

Blåser man runt it telefonen utan att ta isär den i småbitar också innebär en stor risk att det blir mer damm under displayn istället för mindre. Det är där dammkornen kan lättast fastna utan att kunna komma ut (packningen är ju tätt men inte nödvändigtvis helslutande.

När det gäller damm i iPhone finns det värre problem än några prickar som syns i displayn. Det är inte ovanligt att de har så mycket flock i så att knapparna slutar fungera helt. Konstigt är att de allra flesta telefoner är rena och fina inuti, medan andra har samlat på sig ordentligt mycket i sig. (se bild)

För alla som inte råkat ut för problemet än – lite förebyggande råd. Se till att fickorna är någorlunda flockfria! När man tvättar jeansen eller jackan vänd ut och in på fickorna! – skaka ut de lite då och då. Då kommer man inte få problem med knappar eller dammkorn i displayn.

Vi håller på leta efter bra skydd till portarna (finns men inte optimala), Har sett flera som folk tror headset är trasig pga flock i audio jack också. Om man inte har lurarna kopplad hela tiden så är det också någonstans flock och damn kommer in.

Vill någon trots allt öppna så hoppas tipsen hjälper, och hoppas förebyggande förslag också hjälper någon att inte få problem. Skulle ni få problem och vill ha hjälp så finns iPhoneFix till hjälp!

dust_inside.jpg

steffe
    Member

Hörlursjacket går oftast att skaka ur skiten ur.
    Att ta isär luren själv torde knappast vara helt lyckat,eftersom man då riskerar att orsaka ännu värre problem.
    Jag håller med om att det oftast är bättre att låta serviceföretagen sköta sånt här.

jompao
    Member

@iphonefix 34366 wrote:

Om det sitter damm mellan glas och LCDn är det svårt att få bort utan att ta av LCD ifrån digitizer (touchscreen). Detta är svår men inte omöjlig om man är väldigt försiktig. Problemet är att det sitter en gummi packning mellan som från fabriken har klister på. ta man isär så går den 99% av gångarna sönder, och då blir den otätt oh kommer samla ännu mer damm ännu snabbare.

Blåser man runt it telefonen utan att ta isär den i småbitar också innebär en stor risk att det blir mer damm under displayn istället för mindre. Det är där dammkornen kan lättast fastna utan att kunna komma ut (packningen är ju tätt men inte nödvändigtvis helslutande.

När det gäller damm i iPhone finns det värre problem än några prickar som syns i displayn. Det är inte ovanligt att de har så mycket flock i så att knapparna slutar fungera helt. Konstigt är att de allra flesta telefoner är rena och fina inuti, medan andra har samlat på sig ordentligt mycket i sig. (se bild)

För alla som inte råkat ut för problemet än – lite förebyggande råd. Se till att fickorna är någorlunda flockfria! När man tvättar jeansen eller jackan vänd ut och in på fickorna! – skaka ut de lite då och då. Då kommer man inte få problem med knappar eller dammkorn i displayn.

Vi håller på leta efter bra skydd till portarna (finns men inte optimala), Har sett flera som folk tror headset är trasig pga flock i audio jack också. Om man inte har lurarna kopplad hela tiden så är det också någonstans flock och damn kommer in.

Vill någon trots allt öppna så hoppas tipsen hjälper, och hoppas förebyggande förslag också hjälper någon att inte få problem. Skulle ni få problem och vill ha hjälp så finns iPhoneFix till hjälp!

dust_inside.jpg

Är det fritt fram med reklam för sin egen firma här?

Athy
    Member
    Post count: 8

Gå till Telenor lämna in iPhonen och säg att den inte sluter tätt. Vill dem inte ge dig en ersättnings mobil som är en iPhone eller liknande, medans din är på reparation så säger du bara att enligt konsumentköpslagen så är de skyldiga att åtgärda felet i varan utan att det på något sätt kan uppfattas som en “väsentlig olägenhet” för köparen (du alltså). Om du inte får en ersättnings mobil medans Telenor avhjälper felet på din iPhone kan du börja hota med att häva köpet. (se KKL 28-32 §§).

Telenor kommer att göra allt för att du inte ska häva. Allt detta förutsätter att det inte har gått mer än 6 mån efter det att du köpt mobilen (inom 6 mån så presumeras det att felet funnits i varan innan köpet) om det har gått mer än 6 mån måste du göra det “sannolikt” att felet funnits redan från början.(KKL 20a§, reklamation 23§)

Allt förutsätter att du helatiden för en argumentation om att det är en olägenhet att du inte kan använda en “vanlig” mobil på samma sätt som en iPhone och att det därför är ett sådant fel som är av väsentlig betydelse för köparen (du) och att detta måste vart uppenbart för säljaren (telenor).

Hoppas det gjorde dig något klokare. Alltid kul att bråka med stora företag 😀
    P.S. dra helatiden in ARN och KV då blir Telenor nog lagom rädda 🙂

jompao
    Member

Lämnade in min för damm under glaset och sprickor vid hörlursjacket, efter 14 dagar kom en sprillans ny lur, inte fel med helt färskt batteri etc.

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.