Val av operatör för iPhone 3G S??

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Val av operatör för iPhone 3G S??

Viewing 49 posts - 1 through 49 (of 49 total)
  • Author
    Member
    Post count: 75

Hej!!

Jag är i ett litet dilemma just nu. Nu är det ju fyra stora operatörer som ska börja sälja iPhone 3G S, Telia,Telenor,Halebop och 3.

Just nu så har jag en italiensk iphone 3G med mitt tele2 kort. Eftersom Tele 2 är så snåla och inte erbjuder oss Tele 2 kunder iPhone 3G S så har jag nu bestämt mig för att byta operatör och samtidigt knyta till mig en iPhone 3G S.

Min fråga är vilken operatör ska man välja. Vem har bäst täckning, kundtjänst, o.s.v??

Simba
    Member
    Post count: 1063

Inte telenor iaf! Jag vet att du vill ha förslag pü vilka du bör välja, men jag jobbar dagligen med telesnor och jag kan helt inte rekommendera dom! (Sen att dom har dyrast iPhones gör inte saken bättre)..

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Inte Telia heller, finns ingen sämre 3G-täckning än deras!! Dom må ha Sveriges bästa gprs-täckning (eller iaf hade), men inte 3G! Kan vara en fördel att ha bra 3G till en iPhone 3Gs :laugh: 😛

1000cent
    Member

@simba 35330 wrote:

Inte telenor iaf! Jag vet att du vill ha förslag pü vilka du bör välja, men jag jobbar dagligen med telesnor och jag kan helt inte rekommendera dom! (Sen att dom har dyrast iPhones gör inte saken bättre)..

okej.. får jag fråga varför? Vad är det som gör dom sämre än dom andra operatörerna, är det enbart priset?

1000cent
    Member

@mekke 35332 wrote:

Inte Telia heller, finns ingen sämre 3G-täckning än deras!! Dom må ha Sveriges bästa gprs-täckning (eller iaf hade), men inte 3G! Kan vara en fördel att ha bra 3G till en iPhone 3Gs :laugh: 😛

okej.. halebop kör väl på samma nät så då antar jag att 3g täckningen hos dom suger?? Hur är det med telenor och tre då?

Simba
    Member
    Post count: 1063

@1000cent 35338 wrote:

okej.. får jag fråga varför? Vad är det som gör dom sämre än dom andra operatörerna, är det enbart priset?

Det är inte bara priset. Jag har haft kunder som har haft superbad mottagning när det regnar (!), inge vidare hastigheter, och diverse. :confused:

@mekke Men, men, Telia hade jag hoppats pü inför 3GS’en! Halebop kanske.. Lite beroende pü va för priser 3 tar sü kanske man kan köpa hos dom. Tele2 müste börja sälja iPhone snart! De är de enda som inte gör det nu! SCHLAPPISAR!

QeuDee
    Member
    Post count: 463

vilken jävla otur att bara tele2 som inte erbjuder den 🙁

steffe
    Member
    Post count: 2452

I landsbygdsnäten i syd och mellansverige finns många platser där bara Telia och delvis telenor har täckning.
    Telias nät är fortfarande det nät som täcker största landytan i Sverige,även om 3G och hastighet kan vara lite si och så.
    I tätorter och längs en del större vägar har alla operatörer bra täckning.

1000cent
    Member

@qeudee 35352 wrote:

vilken jävla otur att bara tele2 som inte bjuder på den 🙁

Riktigt surt är det att Tele2 inte kan erbjuda iPhone.

1000cent
    Member

@steffe 35353 wrote:

I landsbygdsnäten i syd och mellansverige finns många platser där bara Telia och delvis telenor har täckning.
    Telias nät är fortfarande det nät som täcker största landytan i Sverige,även om 3G och hastighet kan vara lite si och så.
    I tätorter och längs en del större vägar har alla operatörer bra täckning.

Hur är det med tre då? Har du någon erfarenhet ifrån dom?

steffe
    Member

Ja,dom har iaf ingen vidare service för oss landsbygdsbor.
    I tättbefolkade områden är dom dock väldigt bra!

Mr Fyhr
    Member
    Post count: 482

Jag säger Telia då men gillar dom inte men ja tycker att dom har bäst täckning på det som erbjuds. Har haft tre/qomvik/Voda/Telia och det är bara Telia som funkar bra där jag bor och då bor ja inte mitt i skogen.

Telia är dyra men i vissa fall så betalar ja gärna lite mer om det funkar.

steffe
    Member

@Mr Fyhr 35360 wrote:

Jag säger Telia då men gillar dom inte men ja tycker att dom har bäst täckning på det som erbjuds. Har haft tre/qomvik/Voda/Telia och det är bara Telia som funkar bra där jag bor och då bor ja inte mitt i skogen.

Telia är dyra men i vissa fall så betalar ja gärna lite mer om det funkar.

Verkar som om vi delvis har likartade erfarenheter!

carpe
    Member
    Post count: 904

3 kommer säkerligen att ha den med i sitt 499:- abb. eller 599:-. Och att man kanske sedan får lägga till en 500-1000:- som en engångsavgift.

Och det är inte så dyrt egentligen, för till skillnad ifrån alla andra operatörer som plusar på dina tillvalspaket på månadsbeloppet, så dras avgiften ifrån tex. 3surf(om du vill ha denna tjänst) ifrån ditt månadsbelopp, likaså ifall du vill ha en SMS-tjänst, tex. 3SMSflat.

Men detta är ju bara för oss stadsbor, för hur det är med 3 då det gäller täckning på landsbygd och åkrar har jag ingen erfarenhet utav.

Wanchai
    Member
    Post count: 25

@1000cent 35328 wrote:

Min fråga är vilken operatör ska man välja. Vem har bäst täckning, kundtjänst, o.s.v??

Jag undrar samma sak. Har Telia idag (eftersom jag bor i Norrland) men ska flytta till Stockholm och byta ut mina Nokia mot en iPhone 3GS. Kommer nästan uteslutande att röra mig inom zon A. Någon enstaka gång per år kommer jag åka tillbaka till Norrland och ibland till de småländska skogarna. Är homerun värt något, d v s är det en fördel med att välja Telia? För mig är täckning, batteritid och kundtjänst viktigare än pris.

bozz
    Member
    Post count: 1199

Jag avråder från 3 igen. De är dyra och har VÄLDIGT dålig support..
    Är mycket mer nöjd med telia som jag har nu

Svarten
    Member
    Post count: 106

Telia och Halebop är samma nät, så vad det gäller täckning är det samma sak.

Tele2, Tre och Telenor har alla bättre täckning på 3G än Telia har, Telia har landets bästa GSM täckning dock.

Personligen har jag testat Tre och Telia och Telenor, och fan det minst onda vara Telenor. Jag bor i Täby 1.5mil norr om Stockholm, jobbar i stockholm innerstad , har landställe i Älgnäs (Söderhamn). Samtliga dessa platser visar sig Telenor vara det bättre alternativet om man vill ha 3G täckning.

steffe
    Member

@wanchai 35496 wrote:

Jag undrar samma sak. Har Telia idag (eftersom jag bor i Norrland) men ska flytta till Stockholm och byta ut mina Nokia mot en iPhone 3GS. Kommer nästan uteslutande att röra mig inom zon A. Någon enstaka gång per år kommer jag åka tillbaka till Norrland och ibland till de småländska skogarna. Är homerun värt något, d v s är det en fördel med att välja Telia? För mig är täckning, batteritid och kundtjänst viktigare än pris.

Om du överhuvudtaget ska få täckning ute i bushen norr om Dalälven är nog Telia tyvärr ditt enda alternativ,i smålandsskogarna funkar det på många håll med telenor också.

carpe
    Member

@bozz 35497 wrote:

3 är inte direkt dyra. Men som med alla andra operatörer så blir det billigast ifall dom man ringer/messar ofta har samma operatör.

Och sen så har inte alla fördelen som du, att kunna köra Telia MAX25. För det är nog troligtvis det enda hyfsat billiga abb. dom har.

stickaaan
    Member
    Post count: 259

@bozz 35497 wrote:

36 är väl inte dyra någonstans? Du får ju lov att använda hela månadsbeloppet, som du själv väljer vad det ska vara? Köper du till fri surf och typ gratis sms för 100 kr månaden, så kan du ju dra av det från beloppet. Nä 3 är billiga. För tillfället ligger min räkning på 300 kr månaden med fri surf, fria sms, och en mobil för 50 kr månaden.

eRensson
    Member
    Post count: 48

@stickaaan 35534 wrote:

36 är väl inte dyra någonstans? Du får ju lov att använda hela månadsbeloppet, som du själv väljer vad det ska vara? Köper du till fri surf och typ gratis sms för 100 kr månaden, så kan du ju dra av det från beloppet. Nä 3 är billiga. För tillfället ligger min räkning på 300 kr månaden med fri surf, fria sms, och en mobil för 50 kr månaden.

På halebop har jag fri surf, fria sms och en iphone 3g för 218 kr i månaden 🙂
    Enda som kostar något är samtalen som ligger på 39öre/min. Betalade inget för telefonen.

carpe
    Member

Jomen har de flesta utav dina vänner halebop?(Så att du ringer gratis till dom)? Slår oxå vad om att din uppkopplingsavgift ligger på 99öre/samtal.

Och sen så har vi en annan nackdel till att ha halebop:

Halebop klarar inte internetdelning med OS 3.0

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

@bozz 35497 wrote:

Jag tycker du har rätt om att 3 har dåliga priser, men annars tycker jag faktiskt att 3 har bra support.

Telia har jag haft nu i 6mån och jag tycker att dem är bra, Hyfsad support… men känns lite gammelmodiga 😛

stickaaan
    Member

@erensson 35582 wrote:

På halebop har jag fri surf, fria sms och en iphone 3g för 218 kr i månaden 🙂
    Enda som kostar något är samtalen som ligger på 39öre/min. Betalade inget för telefonen.

Så du ringer inget alls under en månad? 😉 Du kan ju välja ett ab för 199 kr månaden hos 3 med, utan att betala mer än det med fri surf och sms 😉

eRensson
    Member

@stickaaan 35676 wrote:

Så du ringer inget alls under en månad? 😉 Du kan ju välja ett ab för 199 kr månaden hos 3 med, utan att betala mer än det med fri surf och sms 😉

Självklart att jag ringer, 69öre uppkoppling och 39öre i minuten ståre d på avtalet. Ser att det kostar 79öre respektive 59öre i dagsläget.

Visst kan du göra det hos tre.. men får du en iphone? 🙂

eRensson
    Member

@carpe 35589 wrote:

Jomen har de flesta utav dina vänner halebop?(Så att du ringer gratis till dom)? Slår oxå vad om att din uppkopplingsavgift ligger på 99öre/samtal.

Nja, du ser säkert inlägget ovanför. Känner allvarligt talat ingen som har halebop, men jag ringer inte så mkt. 39öre/min är väl det lägsta efter snackis/prata på abbonemangen?

Äger just nu ingen bärbar dator, så tethering är inte aktuellt. Men de verkar vela hitta en lösning.

Förlåt om det låter som om jag prisar Halebop, men jag kollade på både telenor och telia, som var dyrare i förhållande till mina krav. Passar kanske bättre för alla storpratare där ute 🙂

steffe
    Member

@erensson 35859 wrote:

Nja, du ser säkert inlägget ovanför. Känner allvarligt talat ingen som har halebop, men jag ringer inte så mkt. 39öre/min är väl det lägsta efter snackis/prata på abbonemangen?

Äger just nu ingen bärbar dator, så tethering är inte aktuellt. Men de verkar vela hitta en lösning.

Förlåt om det låter som om jag prisar Halebop, men jag kollade på både telenor och telia, som var dyrare i förhållande till mina krav. Passar kanske bättre för alla storpratare där ute 🙂

självklart dom är dyrare.
    Telenor och Telia har butiker där du kan få hjälp med abbproblem av olika slag,och dom säljer en del tillbehör.
    Hade trubbel med min bredbandsdongel,snubben i telenorbutiken fixade det på 2 min.
    Med halebop så får du mejla eller sitta flera timmar i telefonkö.
    Självklart att bättre kundservice kostar mer och att halebops obefintliga kundservice kostar mindre.
    Välj själv!

bozz
    Member

Jag tror inte priserna skilljer särskillt mycket mellan de olika operatörerna. Alla operatörer har ju ett abb som är billigt inom det egna nätet: Telia Max25/till vänner, Tele2 kompis, Halebop vänner, Comviq kompis, 3 bomber friends..osv. Sen har de abb med 100/200/300kr /mån vilken man får använda.

Har inte haft alla operatörer, men jag kan tänka mig att de har lika kass support allihop. Det är inte så att man brukar få ett hejdundrandes kanon svar om man frågar något (eller?). Tycker det är bättre att fråga google (eller iphoneinfo.se för den delen :rolleyes: ), då brukar man få ett MYCKET bättre svar!

KloN
    Member
    Post count: 125

Du märker att detta är en djungel va?
    Alla upplever täckning på olika sätt… Har en polare med 3 som klagar på dålig täckning hela tiden, vilket han har rätt att göra, men ute i båten när vi fiskar har han bättre än mig.. Men det är enda stället.

Support/kundtjänst är en partisk upplevelse. Företagen har cirkus 2-300 anställda på support + kundtjänst sammanlagt, och då är det säkert ett par av de som är rötägg.

Jag tycker du ska gå på saker som du tycker är viktiga. Är priset viktigt så låt dig styras mycket av det. Bindningstider? Varierar de från varandra?

Annars, köp en 3g s från utlandet och försök låsa upp… och fortsätt med Tele2..

Svarten
    Member
    Post count: 106

Var ärlig med dig själv, hur ofta har du ringt kundtjänst hos din valda operatör?

Jag har nog inte ringt till någon operatör mer än max 3-4ggr på 5 år.

Det som borde styra för dom aldra flesta är täckning där du befinner dig mest, det värsta som kan hända är att man tappar täckningen och inte kan ringa. Efter det är dom nästan identiska allihop, dom har likvärdiga abonemangs former allihop, att dom kallar dom lite olika spelar ju ingen roll.

bozz
    Member

@svarten 35923 wrote:

Var ärlig med dig själv, hur ofta har du ringt kundtjänst hos din valda operatör?

Det som borde styra för dom aldra flesta är täckning där du befinner dig mest, det värsta som kan hända är att man tappar täckningen och inte kan ringa. Efter det är dom nästan identiska allihop, dom har likvärdiga abonemangs former allihop, att dom kallar dom lite olika spelar ju ingen roll.

Nej, det är rätt. Ringer ju inte dem så ofta..Men visst är det bättre att fråga google/iphoneinfo.se?

jompao
    Member
    Post count: 456

Skulle välja 3, så trött på att min lur flipprar mellan 3G och Edge konstant hos Telia.

eRensson
    Member

@jompao 35964 wrote:

Skulle välja 3, så trött på att min lur flipprar mellan 3G och Edge konstant hos Telia.

Det håller jag med om, halebop har ju samma nät och 3G täckningen är nog i det sämre laget.

@svarten 35923 wrote:

Håller jag med om, supporten brukar man sällan använda. Men om det är något hårdvarufel på telefonen så är det bara att knatta in på en telia-butik sa dem. Svårt att avgöra sådant över telefon. (pratar om Halebop)

r_o_n
    Member
    Post count: 658

@bozz 35497 wrote:

Tre är inte speciellt dyra, har haft dem i 4-5 år och jag tycker de är likvärdiga andra operatörer.
    Dessutom de gånger jag ringt supporten har de varit tillmötesgående och vänliga.

Har du ens tre själv, nu i modern tid, eller är det gammal info från dig?

stickaaan
    Member

@erensson 35858 wrote:

Självklart att jag ringer, 69öre uppkoppling och 39öre i minuten ståre d på avtalet. Ser att det kostar 79öre respektive 59öre i dagsläget.

Visst kan du göra det hos tre.. men får du en iphone? 🙂

Jag vet inte om men får en iPhone hos 3 eller vad det kommer kosta, inga priser alls i dagsläget 🙂

stickaaan
    Member

Sen varför klarar alla på dålig täckning? Räcker väl med 1 plupp var du än befinner dig i Sverige så kan du ju göra exakt allt du vill? 🙂 Är inte ofta jag tappar täckning helt när jag har 3, möjligtvis när man är ute i skogen eftersom det är en massa träd ivägen, men det gäller nog dom flesta operatörer..

bozz
    Member

@r_o_n 35991 wrote:

Tre är inte speciellt dyra, har haft dem i 4-5 år och jag tycker de är likvärdiga andra operatörer.
    Dessutom de gånger jag ringt supporten har de varit tillmötesgående och vänliga.

Har du ens tre själv, nu i modern tid, eller är det gammal info från dig?

Hade det före iphonen, så ca 1 år sen… Det var hemskt vilken respons man fick om man klagade på dem 😛

r_o_n
    Member
    Post count: 658

@bozz 36008 wrote:

Hade det före iphonen, så ca 1 år sen… Det var hemskt vilken respons man fick om man klagade på dem 😛

Jag hade telia innan, det är möjligt de är bra nu, men innan…..det var därför jag bytte. Men tre har nog varit sämre. De var inget att hänga i julgranen de första åren jag hade dem som operatör. Men nu flyter det fint och täckningen är minst lika bra som telia numer.

Så visst får du respons på det du skriver. 🙂 🙂

LocDog
    Member
    Post count: 38

@carpe 35589 wrote:

Mailade deras Kundtjänst om just det för nån vecka sen och de håller på att jobba på det. Så man får vänta och se.

LocDog
    Member
    Post count: 38

@bozz 36008 wrote:

Tre är i särklass det sämsta jag stött på. Hade dom själv och inga jag känner har heller varit det minsta nöjda.

steffe
    Member

@stickaaan 36007 wrote:

Sen varför klarar alla på dålig täckning? Räcker väl med 1 plupp var du än befinner dig i Sverige så kan du ju göra exakt allt du vill? 🙂 Är inte ofta jag tappar täckning helt när jag har 3, möjligtvis när man är ute i skogen eftersom det är en massa träd ivägen, men det gäller nog dom flesta operatörer..

Kan upplysa dig om att för oss som bor och lever i glest bebyggda skogslän så är vanligtvis Telias nät det enda som finns.
    Så det är faktiskt skillnad mellan operatörerna!

stickaaan
    Member

@steffe 36039 wrote:

Kan upplysa dig om att för oss som bor och lever i glest bebyggda skogslän så är vanligtvis Telias nät det enda som finns.
    Så det är faktiskt skillnad mellan operatörerna!

Ja men det är ju förmodligen inte 3G som du har med Telia där ute då eftersom 3 har bättre 3G nät än Telia. Eftersom 3 inte har Edge/2g så är det ju rätt svårt att få till det där ute 😉

1000cent
    Member

Har kollat runt lite på dom olika operatörernas hemsidor. Som jag har förstått det så ska Tele 2 och Telenor gå ihop när det gäller 4G nätet. Detta gör ju att både deras 2G nät samt 3G nät slås samman.

Detta läste jag på mobil.se: “Tele2 och Telenor gör alltså gemensam sak och bygger ett gemensamt nät för 4G. Samtidigt meddelar man just nu på pressmötet att man även kommer att bygga ett gemensamt nät för 2G. Samtidigt som man bygger ut ett landstäckande 4G-nät kommer man kompletttera med 2G för bättre samtalstäckning”.

Utbyggnaden av det gemensamma nätet inleds i år och lanserar för kunder 2010 då modem finns tillgängliga. Eftersom de samtidigt bygger ett gemensamt 2G-nät kommer man på sikt att släcka ner de två 2G-nät man driver idag och använda det gemensamma nätet. Enligt Tele2s VD Niclas Palmstierna kommer man att förbättra taltäckningen genom utbyggnaden av 2G med 30 – 50 %.

“Hastigheterna man väntar sig är 150 Mbit/s i storstad och 80 Mbit/s i övriga landet. En av de främsta anledningarna till att Telenor valde Tele2 och vice versa var enligt Telenors VD Lars-Åke Norling att man kan pola sina frekvenser. Det är en stor fördel och bygger på att Tele2 och Telenor har stora tilldelade frekvensutrymmen som ligger bredvid varandra och kan samutnyttjas. Tele2 och Telenor har 20 Mhz vardera medan Telia har 30 och Tre tilldelats 10. Det här innebär att Tele2 och Telenor tillsammans får det mest fullständiga LTE-nätet. För att uppnå full LTE krävs 2×20 Mhz, precis som Telenor och Tele2 har.”

“Det gemensamma nätet ska få stor täckning, bättre än 2G-nätet har idag. Man vill dock inte gå ut med några siffror över yt- eller befolkningstäckning. Skulle någon av de övriga operatörerna vilja vara med i samarbetet verkar Tele2 och Telenor inte ha stängt dörren helt.Niclas Palmstierna glider elegant undan frågan men säger samtidigt att man inte säger nej till inviter om någon operatör vill hoppa på samarbetet”.

// Ser ut som att man kanske bör satsa på någon av dessa operatörer om man är ute efter bra täckning…

carpe
    Member

OT, men vad ska man med 150mbit/s till då IPRED fortfarande finns. Finns säkert andra anledning till att vilja ha så fet lina, men icke för mig. På telefonsidan är dock detta bara positivt.

stickaaan
    Member

Borde det inte vara dags för operatörerna att komma ut med lite info om priser, och om dom verkligen kommer släppa den på releasedagen eller inte osv? 🙂

steffe
    Member

@stickaaan 36076 wrote:

Ja men det är ju förmodligen inte 3G som du har med Telia där ute då eftersom 3 har bättre 3G nät än Telia. Eftersom 3 inte har Edge/2g så är det ju rätt svårt att få till det där ute 😉

Jag har 3G,tre skryter med sin inomhustäckning i bebyggda områden,här hos mig är närmsta tremast 15 km bort,Telia har 5 och telenor 3 3G master närmare än så.
    Om man bor i städer så är säkert tre bra,men vi som bor i skogen har andra operatörer.Telias nät täcker fortfarande störst yta av Sveriges landyta och territorialvatten (havsområdet inom 12 sjömil från kusten).
    Detta är iofs kanske inte så viktigt för alla.

stickaaan
    Member

@steffe 36643 wrote:

Jag har 3G,tre skryter med sin inomhustäckning i bebyggda områden,här hos mig är närmsta tremast 15 km bort,Telia har 5 och telenor 3 3G master närmare än så.
    Om man bor i städer så är säkert tre bra,men vi som bor i skogen har andra operatörer.Telias nät täcker fortfarande störst yta av Sveriges landyta och territorialvatten (havsområdet inom 12 sjömil från kusten).
    Detta är iofs kanske inte så viktigt för alla.

Okej, som sagt så bor jag i Skåne och kan inte säga att jag har problem någon gång alls med min täckning. Kanske om man är ute i skogen eller nåt sånt. Det enda som händer är att jag tappar själva “3G märket” då och då när man typ reser förbi skogar osv, men det går alltid ringa eller smsa då ändå 🙂

steffe
    Member

Jovisst,men Skåne är väldigt platt och väldigt tättbefolkat. Finns faktiskt områden i Sverige där det inte är så,så vilken operatör man använder beror nog mycket på var man har tänkt sig att använda telefonen.
    Kan mycket väl tänka mig att din operatör funkar bra för dig.

stickaaan
    Member

Jepps, det mesta hänger på var man bor. Jag har bättre täckning med 3 än med Telia när jag befinner mig i Skåne.

Viewing 49 posts - 1 through 49 (of 49 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.