Varför blir det så?!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Varför blir det så?!

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Member
    Post count: 61

Lite hjälp tack!

Har en iPhone som är upplåst och jailbreakad. Jag har abonnemang från Tele2 med surf (1GB). Jag tecknade det i måndags, tror jag de var.

När jag sätter på 3G (och EDGE för att kunna använda datatrafik) för att kunna använda surf så står det Telia (carrier) där uppe. Sen så har jag på en vecka redan fått räkning på dryga 40 spänn ?! Jag ringer/smsar bara inom comviq.. (Har comviq kompis) När jag ringer ett samtal så kommer det fram en “skylt”: Vidarkoppling Aktiverad (Kommer EJ fram om 3G är av!)

Kan det vara så att den gör “roaming” genom Telias nät, därför jag har så höga kostnader? Min iPhone är INTE svensk, inköpt i USA så vaf*n har Telia med Tele2 o göra? Data-roaming är inaktiverad. Stänger jag av 3G så står det S COMVIQ igen vilket är rätt, men jag vill f*n kunna använda data 🙁 ?

Någon som kan hjälpa? 🙂

Tack!
    MVH CrossFireX

DTS
    Member
    Post count: 169

att det står telia skulle endast kunna vara för att tele2 och telia använder samma 3g nät: 3G Sweden. Men får du räkning av tele2 för att du surfat eller för annat?

CrossFireX
    Member

Eller ja, jag har inte fått en räkning än men ringer jag 233 för att se hu mycket jag ringt för så säger hon kvinnan eller vad det är att jag har använt 43 kr! Men hur f*n kan jag ha använt 43 kr när jag ENDAST ringer/smsar till comviq?

EDIT: Kan det vara så att de räknar med datatrafiken sen tar bort den när jag ska betala? Jag har använt 153 MB hittills.

DAvidkoh
    Member
    Post count: 64

@crossfirex 25298 wrote:

Eller ja, jag har inte fått en räkning än men ringer jag 233 för att se hu mycket jag ringt för så säger hon kvinnan eller vad det är att jag har använt 43 kr! Men hur f*n kan jag ha använt 43 kr när jag ENDAST ringer/smsar till comviq?

EDIT: Kan det vara så att de räknar med datatrafiken sen tar bort den när jag ska betala? Jag har använt 153 MB hittills.

Du kanske har ringt 50-60 samtal?

CrossFireX
    Member

Jag har ringt 4 samtal 😀 Inte mer än några sekunder per samtal 😛

ZiLi
    Member
    Post count: 216

OT: Hur ser man hur mycket MB man använt?

Edit: Såg precis att man kan se det i användning

CrossFireX
    Member

Nån som kan förklara?

steffe
    Member
    Post count: 2452

Du har väl testat gps:en,google maps kostar om du inte har fastpris på surfen.

CrossFireX
    Member

….. jag skrev ju att jag har internet..

1 GB/mån för 89 kr/mån

steffe
    Member

1 gig i månaden?Det ger dig väl nån halvtimmes intensivt surfande eller så.Jag surfar mycke som fan,använder gps ibland och hade förra specen surfat 4,5 gig i månaden.Jag har som tur är tagit fastpris på surfen,så det kostar bara 199/månad för internet.Hela räkningen från telia brukar ligga på 5-600 spänn i månaden eller nåt.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Hur surfar man så mycket? Förra månaden surfade jag väldigt mycket och jag använde min iPhone som modem till datorn några dagar, men kom inte upp i mer är ca 350mb? 🙂

steffe
    Member

Tanka hem youtubefilmer,skicka bilder från kameran som mejl,skicka och ta emot en jäkla massa mejl,titta och lyssna på podcasts,använda gps ibland.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Det brukar jag också göra :confused:

Nåja, vissa surfar mer än andra 😛

CrossFireX
    Member

Surfar ju dock inte så mycket, har en dator 😛 Har använt dryga 160MB hittills. Jag kollar mest på YouTube (drar inte så mycket), går in på Cydia och använder GPS. Blir inte alls mycket. (Gör kanske lite andra saker med men pallar inte räkna upp allt)

Men angående “Vidarekoppling Aktiverad” som bara kommer fram i 3G. Varför blir det så och hur ska jag göra för att få bort det?

Bild:
    img0001kw5.png

KloN
    Member
    Post count: 125

Provat stänga av roaming i telefonen?

Ring Tele2 och inaktivera Roaming för simkortet om du är osäker annars..

steffe
    Member

Vidarekoppling finns väl i inställningar?Hur vore det om folk läste bruksanvisningen?Det skulle lösa väldigt mycket för väldigt många!

Miche
    Participant
    Post count: 358

@steffe 25419 wrote:

1 gig i månaden?Det ger dig väl nån halvtimmes intensivt surfande eller så.Jag surfar mycke som fan,använder gps ibland och hade förra specen surfat 4,5 gig i månaden.Jag har som tur är tagit fastpris på surfen,så det kostar bara 199/månad för internet.Hela räkningen från telia brukar ligga på 5-600 spänn i månaden eller nåt.

Öh, surfar du så pass att du nyttjar 33MByte per minut? Detta är ju verkligen inget normalt och ska inte antydas som om att det endsat räcker för halvtimmes intensivt surfande.

Jag “intensiv”-surfar också, men det går då inte åt några 1GB per dag ens, inte i närheten, skulle tro att 1GB räcker utan problem för min del per månad.
    Du må vara en mycket mycket speciell användare om du surfar upp så mycket som du gör 🙂 Gissar på att du endast laddar ner stora saker hela tiden? För att surfa på websidor osv tar ju inte upp många MB..

Angående vidarekoppling så dyker den upp på min lur också, varje gång jag ringer ett samtal! Det är tydligen så att det är en nätverksinställning via GSM(?) eller vad det heter. Och även om man stänger av detta i telefonen så står det samma sak ändå. Dock så ringer den upp precis som vilken annan mobiltelefon.

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.