Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Vilken abonnemang? [Vill surfa mycket men ringer och sms’ar inte så mkt]
-
AuthorPosts
-
Ringer och smsar inte så farligt mkt. kanske i snitt ringer 3 min om dagen och kanske sms’ar 5 sms om dagen.
Vill kunna surfa ganska obegränsat.
Så vilket abonnemange är billigast/bäst för mig?
vill ha 16 gig btw.
iSurf från Telia.
Inga fria minuter eller sms varje månad, du betalar bara för det du ringer för i månaden.
Fri data: 1000 MB.
Telenor vet jag inte mycket om.Fri data: 1000 MB
innebär det inte bara surfning via webläsare utan
även tex hämta ett progg från tex appstor mm mm ??Appstore-programmen dras ifrån dina 1000Mb ja. ALL data dras.
jo självklart tankar jag det hemma med wifi
men man är ju inte alltid hemma 🙂Men om man inte har fri surf eller ett X antar Mb att tanka för varje månad så kan ett program bli dyrt. Tar programmet 5mb så kostar det ungefär en 75kr(baserat på 15kr/mb).
Och då blir det nog inte “stå ut med kostnaden”.
jag tycker TRE’s frisurf är kanon ! tre har inte alltid den bästa teckningen men jag tror jag betalar 89kr/mån
och jag surfar heeeeela tiden :). tror jag kom upp i 800mb eller nått förra
månaden och då använder jag surfen konstant varje dag. Så jag tror att 1Gb
låter lite men tror inte du surfar upp så mycket om du inte sitter och laddar ner filmer o skit på iphonen.Hejsan,
Som jag ser det är det mest en fråga om att välja vilken operatör som har bäst täckning där man befinner sig mest. Priserna och omfattningen på abbonemang verkar vara nest intill identiska mellan alla operatörer, enda som skiljer är vad dom kallar sina abbonemang.
Exempelvis så har samtliga operatörer surftillägg med iprincip samma prisbild, dom flesta har dessutopm olika “snabba” surf tillägg om man vill spara spengar kan man köra billig data med lite lägre hastighet, osv.
Samtliga operatörer har special tillägg för fria SMS eller gratissamtal med specifika nummer och liknande.
Så jag skulle nog inte bry mig så mycket om vad det står på simkortet, utan mera vilken täckning man får på den plats man befinner sig mest.
@maxx 30618 wrote:
Ringer och smsar inte så farligt mkt. kanske i snitt ringer 3 min om dagen och kanske sms’ar 5 sms om dagen.
Vill kunna surfa ganska obegränsat.
Så vilket abonnemange är billigast/bäst för mig?
vill ha 16 gig btw.
Försök hitta ett abonnemang (tex. företagsabbonemang) utan begränsning om Du vill ha Telia för HSPA Turbo 3G täckningens skull.
Nya IPhone 3G S tillåter dig att använda telefonen som modem till din bärbara dator. Detta saknades inte i IPhone 3G (all HW fanns redan)
men eftersom den stora operatören AT&T i USA inte ville att telefonen
skulle användas på det sättet så implementerades inte den funktionen.
När SW stöd sedan dök upp på Applestore så plockades den snabbt bort.
Eftersom de flesta andra mobiler går att använda som modem
kan det tyckes märkligt till en början :confused:Anledningen är enkel: -Om du har en dator ansluten så förbrukar Du mycket
mer datatrafik. Jämför med hur snabbt Du gör av med 1 GB hemma då
Du kör ADSL eller LAN eller Fiber. -På nån dag lätt eller Hur ?
– Tanka din 1GB MP3 spelare via datorn så är det förbrukat ! 😮Eftersom datatrafik i näten kostar operatörerna mer pengar i investering i infrastruktur så vill man hålla den nere för att öka sin intäkt (fler i samma
cell). Det är bakgrunden. :rolleyes:Därför borde IPhone 3G S (eftersom den är dubbelt så snabb och kan
användas som modem och Du slipper Dongeln och dubbla abbonnemang)
komma med ett betydligt frikostigare tak för datatrafik. Det är ett rimligt
krav att det alternativet finns tycker jag. -Lever Vi i stenåldern eller 2009 ? 😡Che
Telias häftigaste abonnemang: -Vad går det för ?
“iMaxi ett abonnemang specialanpassat för Apple iPhone 3G. 1000 fria minuter, 1000 fria sms, 1000 fria MB, månadsavgift 859 kr.” citat telia.se (privatkund)
Turbo 3G (HSPA) = 7.2 Mb/s Down-link, absolut teoretiskt maximum !
(säg stationärt i en cell där du är relativt ensam och servern snabb
och fältstyrkan god). Inget Du bör räkna med, men det annonseras
ju så låt oss räkna hur länge dina 1000MB/månad räcker ?7.2 Mb/s=0.9 MB/s men låt oss sänka 30% till 0.6 MB/s för realismens skull.
-Då räcker dina 1000MB bara till att tanka ner data i 1666 sekunder
vilket är mindre än 28 minuter ! Och det på 1 månad 😮
Å andra sidan så kan Du ju trösta dig med att Du kan prata i hela
60.000 sekunder, dvs 36 gånger längre tid än du kan ladda ner
information. :laugh:Och att författa 1000 SMS lär nog sysselsätta dig den mesta delen
av tiden, blir väl ca. 33 st/dag dvs. 1 varje kvart om Du sitter vid
nallen 8 timmar per dag. :;)Inte så snygg balans mellan de olika användningsområdena
Men detta är bara min högst personliga åsikt anno 2009 A.C. 😎
Che
“Para proteger a las ovejas hay que cazar
al lobo y solo un lobo puede hacerlo”-Så vad blir slutsatsen, går det att skydda fåren….
Jag funderar också på vilken abonnemangsform jag ska välja. Jag vill kunna surfa utan att tänka på att jag kommer få hem en räkning i slutet på varje månad. Just nu har jag Telia abonnemang, räkning på runt 250-350 i månaden kanske. (mobilen köpte jag kontant)
Har kollat på TRE’s abonnemang 3Pott 499;- där man får ringa sms’a, mms’a för HELA beloppet. Samt du får 3Gs 16MB gratis. (24 mån)
Telia Mobilsurf Alltid 69;-/mån
“All datatrafik ingår utom trafiktyperna fildelning och IP-telefoni,
vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande. Telia förbehåller sig rätten
att begränsa överföringshastigheten till 57 kbit/s om användandet
överstiger 0,5 GB/månad.”Telia Max 25 49;-/mån
Vid fler än 5000 sms/månad faktureras 69 öre/sms.
Öppningsavgift 99öre
Samtal till Telias nät 0kr
Samtal till övriga mobilabonnemang 49öre
Samtal till fasta nät 49öreKan endast tecknas av personer som är 18 – 25 år eller över 18 år
och studerande heltid på högskolenivå. När du inte längre uppfyller
något av dessa kriterier ändras abonnemangsformen automatiskt
till Telia Mobil Till vänner.Dock vet jag inte hur Telia ställer sig till Telia Max 25. Om jag kanske måste köpa mobilen kontant eller om jag får en månadsavgift på kanske 200;- ?
Precis som du, Wege, så ringer och smsar jag sjukt lite men vill ha tillgång till fri surf, om jag nu köper en iPhone. I snitt ringer/smsar jag för ca 70:- i månaden…
Känner kanske inte att jag i dagsläget har behov av det, men det känns som att streamad musik o film/tv kommer mer och mer och då vill jag inte ha någon begränsning. Dessutom vill jag kunna ha mobilen för mobilt internet när man åker tåg, är på hotel etc etc.
Min tanke är att först skaffa mobilen hos Telia.
Jag väljer Telia Mobil Prata på i 24 månader för 29:-/månad plus 200:-/månad för mobilen. Dessutom kostar den då 1195:- kontant.
229*24 + 1195:- blir 6691:-
Sen avslutar jag abonnemanget och betalar de 6691:- till Telia.
(Jämförelsevis kostar den 7800:- kontant hos Telenor).Jag låser sen upp telefonen och tecknar mig för Telenors Abonnemang 99 samt deras Telenor Fri Mobilsurf Turbo, vilket ger mig en totalt månadskostnad om 218:-
Har inte räknat på det in absurdum men rent spontant känns det som att detta borde vara en ganska prisvärd lösning.
Kommentarer?
Danne
@banantoft 39609 wrote:
Min tanke är att först skaffa mobilen hos Telia.
Jag väljer Telia Mobil Prata på i 24 månader för 29:-/månad plus 200:-/månad för mobilen. Dessutom kostar den då 1195:- kontant.
229*24 + 1195:- blir 6691:-
Sen avslutar jag abonnemanget och betalar de 6691:- till Telia.
(Jämförelsevis kostar den 7800:- kontant hos Telenor).Jag låser sen upp telefonen och tecknar mig för Telenors Abonnemang 99 samt deras Telenor Fri Mobilsurf Turbo, vilket ger mig en totalt månadskostnad om 218:-
Det ger dig en totalkostnad (på 24 månader) lika med 12 223 kr (6991 +218*24).
Eftersom du kan tänka dig att vara bunden i 24 månader så kolla in något av Tre’s alternativ (med fast pott och FriSurf) se denna tråd T.ex. så kostar ett Tre (3Pott199) 9 847kr sett över två år (om du håller dig inom ringpotten).
Men stämmer det verkligen?
3Pott 199 kostar … 199:- per månad. Förhöjt månadsbelopp för telefonen är 99:- vilket ger en totalt månadskostnad om 298:-
298*24 + 2695 (för telefonen) är mycket riktigt 9847:-
Men sen måste jag väl lägga till kostnaden för 3Mobil Surf Turbo om 150:- i månaden, precis som du gör i ditt inlägg på sida 2 i tråden du länkar till?
(För 3Mobil Surf Turbo verkar inte ingå i abonnemanget. Hittar iaf inte nån info om det på deras hemsida???)Då blir det ju [199+99+150]*24 + 2695 = 13,447:-
Danne
@banantoft 39635 wrote:
Men stämmer det verkligen?
Då blir det ju [199+99+150]*24 + 2695 = 13,447:-
Danne
Mina uträkningar stämmer 🙂
2695 +(99 +199-150) *24= 9 847kr (ringpott 49kr)
Kolla denna post (jag valde 3pott399 med frisurf och 100 “fria” SMS)
nu strular länkarna igen…. jag får hela tiden något i stilen med Binero – bäst på domännamn,,, när jag lägger länken innanför [url=….
@robert Smith 39626 wrote:
Det ger dig en totalkostnad (på 24 månader) lika med 12 223 kr (6991 +218*24).
Eftersom du kan tänka dig att vara bunden i 24 månader så kolla in något av Tre’s alternativ (med fast pott och FriSurf) se denna tråd T.ex. så kostar ett Tre (3Pott199) 9 847kr sett över två år (om du håller dig inom ringpotten).
Att räkna med samtalskostnader och dylikt i en kakyl för en telefon är inkorrekt. Telefonen kostar engångssumman + den förhöjda avgiften, resten är abonnemangskostnader vilket jag antar att han skulle haft oavsett ifall han har en iPhone eller inte. Så om du tar statistik på kostnader får abonnemangskostnader inte ingå i priset för telefonen.
Ringde deras kundtjänst och tjejen jag pratade med sa att det inte går att göra så, dvs välja deras 3Pott 199 och lägga till 3Mobil Surf Turbo. Mitt enda val om jag vill ha 3Pott 199 var att ta deras “vanliga” 3Mobil Surf. Den kostar 90:- i månaden (eller 3:- per dag) men har då lägre hastighet.
Känns ju skumt att jag inte kan välja 3Mobil Surf Turbo!
Men oavsett vilket så går 3 bort ändå eftersom månadskostnaden blir för hög/totalkostnaden blir för hög.Dessutom behöver jag ju inte binda upp mig för 24 månader hos Telenor utan kan ta 12 månader i taget.
@davidkoh 39637 wrote:
Att räkna med samtalskostnader och dylikt i en kakyl för en telefon är inkorrekt. Telefonen kostar engångssumman + den förhöjda avgiften, resten är abonnemangskostnader vilket jag antar att han skulle haft oavsett ifall han har en iPhone eller inte. Så om du tar statistik på kostnader får abonnemangskostnader inte ingå i priset för telefonen.
Skämtar du eller jobbar du för telia?
Enda sättet att jmf är att kolla bakåt, hur ser mina telefonvanor ut och sedan stoppa in det i en kalkyl och då Tre kraftigt subventioner sina “långa” abonnemang så…
(Telia har bara rörliga kostnader, det är därför det inte går att hitta något case när telia är billigare än Tre eller Telenor (om du ringer mycket)…
@robert Smith 39639 wrote:
Skämtar du eller jobbar du för telia?
Enda sättet att jmf är att kolla bakåt, hur ser mina telefonvanor ut och sedan stoppa in det i en kalkyl och då Tre kraftigt subventioner sina “långa” abonnemang så…
(Telia har bara rörliga kostnader, det är därför det inte går att hitta något case när telia är billigare än Tre eller Telenor (om du ringer mycket)…
Va? Kan du läsa? Jag sa att om du räknar ut kostnaden för telefonen, så kan man inte räkna in abonnemangskostnad då detta inte är betalning för en telefon utan betalning för en tjänst, läs om läs rätt.
@banantoft 39638 wrote:
Ringde deras kundtjänst och tjejen jag pratade med sa att det inte går att göra så, dvs välja deras 3Pott 199 och lägga till 3Mobil Surf Turbo.
Ring igen…. Alla deras tillval dras av från potten t.ex. SMS100 och Mobil Surf
Se deras hemsida
Jag har mitt kontrakt bredvid mig 🙂
@davidkoh 39641 wrote:
Va? Kan du läsa? Jag sa att om du räknar ut kostnaden för telefonen, så kan man inte räkna in abonnemangskostnad då detta inte är betalning för en telefon utan betalning för en tjänst, läs om läs rätt.
??? Ta ett ex….
jag antar att man köper en telefon för att använda den, och då måste man se till totalkostnaden över en viss tid…
@robert Smith 39643 wrote:
??? Ta ett ex….
jag antar att man köper en telefon för att använda den, och då måste man se till totalkostnaden över en viss tid…
Men en telefon har ju ingen merkostnad förutom kostnaden för telefonen, eventuellt om du köper med ett abonnemang du inte brukar då tillkommer abonnemangsavgiften som merkostnad (men då väljer man ju med billigaste möjliga för typ 30 kr / mån lr så). Telefonen kostar en viss summa, sen kostar abonnemanget en annan, gör du en uppställning är det inkorrekt att ange telefonkostnad som telefon + abonnemangskostnader.
@banantoft 39646 wrote:
I den bilden framgår ju inte om du kan eller inte kan ha 3Mobil Surf Turbo som tilläggstjänst till 3Pott 199?!
Nej inte explicit, men det står tjänster och tilläggspaket och det finns många 🙂
se Tjänster
Kolla detta då…
* Gå in på tre.se
* Välj “Mobiltelefoni” överst på sidan
* Välj Apple iPhone 3GS – 32 GB
* Välj 3Pott 199
Sidan du nu kommer till visar de tillval man kan göra.
Här finns inte 3Mobil Surf Turbo att välja.Gör nu samma sak med tex LG Arena, Samsung Ultra Touch eller annan valfri mobil och vips så finns 3Mobil Surf Turbo som tillägg.
Alltså kan man varken enligt tjejen i deras kundtjänst eller deras hemsida välja 3Mobil Surf Turbo om man vill ha en iPhone.
Verkar såklart jävligt mysko men så ser det ut…
@banantoft 39649 wrote:
Kolla detta då…
* Gå in på tre.se
* Välj “Mobiltelefoni” överst på sidan
* Välj Apple iPhone 3GS – 32 GB
* Välj 3Pott 199
Sidan du nu kommer till visar de tillval man kan göra.
Här finns inte 3Mobil Surf Turbo att välja.Gör nu samma sak med tex LG Arena, Samsung Ultra Touch eller annan valfri mobil och vips så finns 3Mobil Surf Turbo som tillägg.
Alltså kan man varken enligt tjejen i deras kundtjänst eller deras hemsida välja 3Mobil Surf Turbo om man vill ha en iPhone.
Verkar såklart jävligt mysko men så ser det ut…
Va fa…
Jag tror du har rätt 😮
Dom måste ha ändrat på detta under dagen…
Jag är 110% säker på att både 3Mobil Surf och 3Mobil Surf Turbo var med som tillval tidigare (och jag har ju det bevisligen själv…) Vilka fulingar…Edit: Om du/ni vill kan jag scanna in mitt kontrakt så ni inte tror att jag drar en vals….
Jag tror dig!
Men visst fasen verkar det märkligt?!
@davidkoh 39645 wrote:
Men en telefon har ju ingen merkostnad förutom kostnaden för telefonen
Ok om man köper en iPhone för att ha den som Kompass, men de flesta brukar använda den till att ringa med…
@davidkoh 39645 wrote:Telefonen kostar en viss summa, sen kostar abonnemanget en annan, gör du en uppställning är det inkorrekt att ange telefonkostnad som telefon + abonnemangskostnader.
Och slår man ihop dessa får man en Totalsumma under en viss tid t.ex. 24 månader för sin iPhone (rörliga och fasta utgifter). Ointressant om man under tiden har valt att byta till t.ex. Tele2 Kompis som troligen är det billigaste abonnemanget. Men för att göra ett val idag måste man lägga ihop alla utgifter man haft och tror sig komma att få, för att se vilket alternativ som ger lägsta totalkostnaden sett över t.ex. 24 månader.
@robert Smith 39652 wrote:
Ok om man köper en iPhone för att ha den som Kompass, men de flesta brukar använda den till att ringa med…
Och slår man ihop dessa får man en Totalsumma under en viss tid t.ex. 24 månader för sin iPhone (rörliga och fasta utgifter). Ointressant om man under tiden har valt att byta till t.ex. Tele2 Kompis som troligen har det billigaste abonnemang. Men för att göra ett val idag måste man lägger ihop alla utgifter man haft och kommer att få, för att se vilket alternativ som ger lägsta totalkostnaden sett över t.ex. 24 månader.Ja men då är det ju ingen kalkyl över vad telefonen kostar, då är det endast en jämförelse mellan abonnemang. Enda nackdelen med 3Gs verkar vara att den är så svinigt dyr kontant, min 3G kostade som sagt 4400 kr. Tror Telia skulle ha 7 papp kontant för den.
@banantoft 39651 wrote:
Jag tror dig!
Men visst fasen verkar det märkligt?!
Nu har även jag varit i kontakt med kundtjänst och det är som du säger. Jag ska ned till butiken nu och läxa upp försäljaren (ska bli kul och se vad vilken kompensation han kommer att föreslå…). Jag har ett kontrakt där det tydligt framgår att jag har 3Mobil Surf Turbo som tillval… 😡
Nu har jag ringt dem igen, 2 gånger…
Väljer man 3Pott 199 eller 3Pott 299 kan man inte välja 3Mobil Surf Turbo utan bara deras 3Mobil Surf.
Väljer man 3Pott 399 eller 3Pott 499 så kan man välja till 3Mobil Surf Turbo.
Killen jag pratade med sist nu sa att det inte gick på de billigare abonnemangen för att det (och nu citerar jag honom) krockar med datan i iPhone.
“Krockar med datan i iPhone” tolkar jag som – Tre får ingen lönsamhet i produkten… 😉
Så du kan nog vara lugn eftersom du valt 3Pott 399!
@davidkoh 39653 wrote:
Enda nackdelen med 3Gs verkar vara att den är så svinigt dyr kontant, min 3G kostade som sagt 4400 kr. Tror Telia skulle ha 7 papp kontant för den.
Kolla kolumn tre i bilden i länken nedan, den visar hur mycket resp. operatör subventionerar telefonen beroende på abonnemang. Det är den summan som gör att t.ex. Telenor bara blir intressant om du ringer mycket och att telia aldrig kommer in i matchen… Men visst det att jämföra abonnemang, det håller jag med om :). Nu måste jag dra…
@banantoft 39655 wrote:
Killen jag pratade med sist nu sa att det inte gick på de billigare abonnemangen för att det (och nu citerar jag honom) krockar med datan i iPhone.
“Krockar med datan i iPhone” tolkar jag som – Tre får ingen lönsamhet i produkten… 😉
Jag förstod det, dom har ändrat detta under dagen (kanske läser dom denna sait…) Det var för bra helt enkelt…
@robert Smith 39656 wrote:
Kolla kolumn tre i bilden i länken nedan, den visar hur mycket resp. operatör subventionerar telefonen beroende på abonnemang. Det är den summan som gör att t.ex. Telenor bara blir intressant om du ringer mycket och att telia aldrig kommer in i matchen… Men visst det att jämföra abonnemang, det håller jag med om :). Nu måste jag dra…
Med Telia max 25 kostar telefonen 6500 kr, ganska bra tycker jag. Sen är det ju abonnemangskostnad på 49 kr/ månad, men det är ju nått man använder oavsett om du har en iphone lr inte. Sen sänkte jag min abonnemangskostnad med telia max 25 jämfört med tele2 knock out Limited edition, samma minutkostnad, i princip samma öppningsavgift, dock ringer man gratis till ett fast nr, vilket gör att jag ringer gratis hem till mor, vilket leder till sänkt kostnad.
@davidkoh 39665 wrote:
Med Telia max 25 kostar telefonen 6500 kr, ganska bra tycker jag. Sen är det ju abonnemangskostnad på 49 kr/ månad, men det är ju nått man använder oavsett om du har en iphone lr inte.
Den blir dyrare än t.ex. Halebob i 24 månader. 4295 + (200 + månadsavgift 49 kr.)*12 = 7 283kr. Halebop i 24 månader kostar totalt 6 977 kr.
Varför är alla så rädda för 24 månader, det är ju bara att lägga SIM kortet i en byrålåda samma dag som JB och om det ligger där 12 eller 24 spelar väl ingen roll 🙂
@banantoft 39655 wrote:
Nu har jag ringt dem igen, 2 gånger…
Väljer man 3Pott 199 eller 3Pott 299 kan man inte välja 3Mobil Surf Turbo utan bara deras 3Mobil Surf.
Väljer man 3Pott 399 eller 3Pott 499 så kan man välja till 3Mobil Surf Turbo.
Jag har nu pratat med säljaren och oavsett vad dom säger på kundtjänst så gäller självklart mitt kontrakt och eftersom “det gick att mata in i systemet” så kunde han inte förstå vad som eventuellt skulle vara fel. Men som han sa det är många kunder som kommer in varje dag och berättar att dom har sagt det och det andra på kundtjänst…
Edit:
Jag ska tillägga att säljaren (och hans kollega) var/är väldigt trevliga.@robert Smith 39669 wrote:
Den blir dyrare än t.ex. Halebob i 24 månader. 4295 + (200 + månadsavgift 49 kr.)*12 = 7 283kr. Halebop i 24 månader kostar totalt 6 977 kr.
Varför är alla så rädda för 24 månader, det är ju bara att lägga SIM kortet i en byrålåda samma dag som JB och om det ligger där 12 eller 24 spelar väl ingen roll 🙂
Jag betalar alla mina saker kontant, att ta saker på avbetalning är inget jag gillar. Garantin är 12 månader, inge kul om den pajjar efter 14 månader och du får betala 200 kr i månaden i 10 månader till :p
@davidkoh 39671 wrote:
Jag betalar alla mina saker kontant, att ta saker på avbetalning är inget jag gillar. Garantin är 12 månader, inge kul om den pajjar efter 14 månader och du får betala 200 kr i månaden i 10 månader till :p
Helt ok, själv kör jag allt på autogiro (hatar alla faktura avgifter) och har hela familjens ekonomi i xl (om det nu var någon som inte hade fattat det redan :rolleyes:) så jag märker ingen skillnad mot att betala kontant. Men jag har full förståelse om man föredrar att casha (även om det blir dyrare).
Köplagen säger dock i tre års reklamations frist (köparen ska bevisa att det är ett ursp. fel).
Om det inte finns något särskilt avtal så är det bara ett halvår där bevisbördan ligger på säljaren (något som Telia ofta påpekar om du kommer in efter 8-9 månader…).
@robert Smith 39672 wrote:
Helt ok, själv kör jag allt på autogiro (hatar alla faktura avgifter) och har hela familjens ekonomi i xl (om det nu var någon som inte hade fattat det redan :rolleyes:) så jag märker ingen skillnad mot att betala kontant. Men jag har full förståelse om man föredrar att casha (även om det blir dyrare).
Köplagen säger dock i tre års reklamations frist (köparen ska bevisa att det är ett ursp. fel).
Om det inte finns något särskilt avtal så är det bara ett halvår där bevisbördan ligger på säljaren (något som Telia ofta påpekar om du kommer in efter 8-9 månader…).
Alla operatörer lämnar la 1 års garanti, vet telia gör det. Dock kan man som privatperson sällan hävda ursprungsfel efter 1 år.
@davidkoh 39674 wrote:
Alla operatörer lämnar la 1 års garanti, vet telia gör det. Dock kan man som privatperson sällan hävda ursprungsfel efter 1 år.
Nu har jag bara mitt 3 avtal här, men dom följer konsumentlagen och det tror jag även Telia gör (om du inte har fått ett särskilt avtal) se deras hemsida Köptrygghet.
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Se även detta inlägg.@robert Smith 39675 wrote:
Nu har jag bara mitt 3 avtal här, men dom följer konsumentlagen och det tror jag även Telia gör (om du inte har fått ett särskilt avtal) se deras hemsida Köptrygghet.
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Se även detta inlägg.Jo men om de har lämnat 1 års garanti har de bevisbördan i 1 år. Och när jag köpte min 3G stod det iaf på kvittot “1 års garanti”, vilket gör att de har förbundit sig att inom 1 år behöva bevisa att det inte är ett fabrikationsfel.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.