Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Vilken programvara får inte vara på en Telia låst 16G Iphone???
-
AuthorPosts
-
Hej;
Min jakt på en Iphone verkar ha kommit till sin ända eftersom jag tror mig ha hittat en seriös säljare av en helt oöppnad 16G 3G Iphone. Den här personen säger att telefonen går att låsa upp men jag vill vara 100% säker på att den har rätt programvara, firmware, baseband eller vad det nu heter det som jag ska ha koll på.
Kan någon hjälpa mig att snabbt få reda på vad jag ska tänka på inför köpet?? Har läst en del diskussioner på forumet men allvarligt talat är jag lite för okunnig för att förstå det jag behöver förstå. Förklara gärna detta till mig som om jag vore 5 år gammal 😀
Tack så hemskt mycket på förhand!!
För mjukvaruupplåsning ska basebandet vara 2.28.00,om det är 2.30.03 så kan du försöka med nåt fakesim (rebel,turbosim eller nåt),men dessa brukar oftast krabba en del.
Om telefonen är köpt efter december 2008 är det sannolikt 02.30.03,och då blir det som sagt problem.
Det smidigaste är kanske att kolla vilken operatör den är låst till och skaffa ett abbonemang där,då slipper du krångel både nu och i framtiden.
De hackarmetoder som beskrivs på internet funkar inte alltid,och dom som funkar kräver oftast både kunskap och erfarenhet för att lyckas.Jag skulle säga att efter februari 09 så är dom antagligen 02.30.03 baseband, köpte själv en lur på telia i slutet på februari som var 02.28… och polarn köpte en precis innan på en annan affär, också 02.28.. Så tror inte man behöver vara så tillbakadragen med tiden om man ska ha hitta telefon med rätt baseband.
För att veta om det är rätt baseband så går du bara in under inställningar, sen står det under den första kategorin högst upp i den menyn om vad det är för version osv osv.
Telefonen är på väg till mig nu. Jag bestämde mig för att slå till eftersom säljaren har garanterat mig att den går att låsa upp (har tydligen rätt baseband 2.28.00). Finns det någon guide någonstans om hur jag låser upp den och hur jag undviker att itunes ställer till det för mig med installationer och uppgraderingar?
Tacksam för alla svar hittills, det är schyst av er!!!
Länkar till guider finns här och var på forumet.
När itunes vill uppgradera klickar du nej,men kom ihåg att den måste aktiveras i itunes innan den kan användas!
Tänk på att du med en hackerupplåsning inte kan uppgradera till 3.0 när det kommer i juni (tror iofs att det dyker upp en lösning på det).
Lycka till!Men om du vill ha fw 2.2.1 men ändå bb 02.28.00, så kan du ladda ned denna fil, öppna iTunes med iPhonen ansluten och trycka på shift+återställ (option+återställ på Mac) och välja den nya filen. Men detta rekommenderas bara för avancerade användare, då det kan finnas en risk att du får 02.30.03 😉
Håller telefonen i min hand just nu.
Den har aldrig packats upp och behöver aktiveras. Om jag har förstått det hela rätt ska jag göra följande:
* Ladda ner och installera quickpwn 2.2.5.1
* Ladda ner en firmware (iPhone1,2_2.1_5F136_Restore)
* Starta quickpwn och följa anvisningarnaJag har verkligen försökt skaffa mig all möjlig information om hur man gör detta men samtidigt är jag väldigt osäker för det sista jag vill är att göra något fel som låser hela telefonen och tvingar mig att antingen använda Telia (ska använda telefonen i tjänsten och vi kör med TDC på jobbet) eller ha en dyr Ipod touch.
Jag kommer inte att göra en jailbreak förrän jag är 100% säker på att jag gör rätt. tack för alla tips hittills! Ytterligare tips välkomnas…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.