Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › vilket abonnemang
-
AuthorPosts
-
Vilket abonnemang är det absolut billigaste med vilken operatör som helst? Det ska vara med fri surf/obegränsat surf.
Telia har de nån gräns på sitt 199kr fri surf (läste 5gb någonstans) men de kanske jag som är ute o cyklar.Det finns inget “fri surf/obegränsad surf” från Telia.
Inget.
Nada.Det är fel marknadsföring. Inget av abbonemangen har fri surf.
Fri surf är att du kan surfa hur mycket du vill för en fast månadskostnad men telia har inget sådant.Om du skall ha den billigaste mobilen så har du BARA 100mb och surfa för och allt över det är det extrakostnad på.
Max vad telia hade vad jag såg var 1000mb. Inte 5gb.@vince3 5510 wrote:
Det finns inget “fri surf/obegränsad surf” från Telia.
Inget.
Nada.Det är fel marknadsföring. Inget av abbonemangen har fri surf.
Fri surf är att du kan surfa hur mycket du vill för en fast månadskostnad men telia har inget sådant.Om du skall ha den billigaste mobilen så har du BARA 100mb och surfa för och allt över det är det extrakostnad på.
Max vad telia hade vad jag såg var 1000mb. Inte 5gb.Jodå, det finns Prisavtal Fastpris. Det kostar 199 kr/mån (+ kostnaden för det vanliga abonnemanget) och får du fri surf.
I det finstilta står dock att om du laddar mer än 5 Gb i månaden kan Telia dra ner hastigheten till 30 kbit/s. Vilket antar jag innebär att de stänger av 3G för dig.Telia har alltså uppdaterat priserna för Iphone med mycket vettigare priser.
Telia.se – Bredband, Telefoni & Digitaltv – hr hittar du tjnsten fr dig!
Telia mobil 99 + fastpris på datatrafiken, det blir 298 kr/mån och då kostar 8Gb 3220:-.
Åtrestår då att hitta en w-lan zon som är gratis…falskmarknadsföring? fri surft ska ju vara att man surfar frit utan problemos. men om dem dra ner till 35 kbit/s så blir det ju inte fri surf längre. för 35kbit/s sämre än ett gammalt telefon modem.
35kbits är typ som första ADSL hade det gått ner till 3kbps då däremot hade det varit som ett gammalt modem.
Har en fråga angående max taxan på 9 kr/dygn om man köper nått av de speciella iphone abonnemangen. Är det verkligen max 9 kr per/dygn och inte 270/månad?
För att förtydliga, säg att jag surfar upp mina fria MB första dagen på en månad. Sedan surfar jag ytterligare 4 gig samma dag. Resten av månaden surfar jag ingenting. Kommer jag då betala abonnemang + 9 kr eller är det egentligen 270/månad och att dom bara kallar det för 9kr/dygn?
Har mailat telia men dom brukar ju ta sån tid på sig
Föresten så var väl de gamla uppringningsmodemen 56k?
När jag fick mitt första modem var det på 28k iaf tror de fanns 14k innan de säkert mindre med 🙂
@grimz 5554 wrote:
När jag fick mitt första modem var det på 28k iaf tror de fanns 14k innan de säkert mindre med 🙂
mitt första modem var ett 1200baud ( alltså betydligt långsammare än ett 28800baud (eller 28.8k)
modem har funnits i steg:
1200, 2400, 4800, 9600, 14400, 28800, 56600(?) och sedan 56 med v90 stöd
jag har haft samtliga 😀
bästa som fanns var att “surfa” på BBS:er…. (typ som texttv)
@persan 5514 wrote:
Jodå, det finns Prisavtal Fastpris. Det kostar 199 kr/mån (+ kostnaden för det vanliga abonnemanget) och får du fri surf.
I det finstilta står dock att om du laddar mer än 5 Gb i månaden kan Telia dra ner hastigheten till 30 kbit/s. Vilket antar jag innebär att de stänger av 3G för dig.Telia har alltså uppdaterat priserna för Iphone med mycket vettigare priser.
Telia.se – Bredband, Telefoni & Digitaltv – hr hittar du tjnsten fr dig!
Telia mobil 99 + fastpris på datatrafiken, det blir 298 kr/mån och då kostar 8Gb 3220:-.
Åtrestår då att hitta en w-lan zon som är gratis…bara för att visa en liten variant till, om man kör företagsvarianten av Prisavtal Fastpris så finns inte spärren med 5gb 😀 lucky me :rolleyes:
ps. dem stänger inte av 3g, utan dem bandbreddsbegränsar bara, precis som dem gör med ditt bredband (eller alla operatörer gör med sitt bredband), i grunden har ju alla 24mbit, sedan bandbegränsas detta till den hastighet du betalar för. (enkelt!)
sedan kan det dock vara så att det finns en begränsad bandbredd i telestationen som gör att just du inte kan få högre hastighet därför att då kan operatören inte ge dig den utlovade hastigheten…(telia var duktiga på detta i början av adsl:ets intrång.))
d.s@cybertron 5555 wrote:
mitt första modem var ett 1200baud ( alltså betydligt långsammare än ett 28800baud (eller 28.8k)
modem har funnits i steg:
1200, 2400, 4800, 9600, 14400, 28800, 56600(?) och sedan 56 med v90 stöd
jag har haft samtliga 😀
bästa som fanns var att “surfa” på BBS:er…. (typ som texttv)
Du glömmer usrobotics modemen med 16800, 21600, 36600, 56000, etc. Och det fanns betydligt långsammare modem än 1200… 🙂 och tekniker som HST; Dual Standard, V32, V42 etc etc.
@mrfestis 5562 wrote:
Du glömmer usrobotics modemen med 16800, 21600, 36600, 56000, etc. Och det fanns betydligt långsammare modem än 1200… 🙂 och tekniker som HST; Dual Standard, V32, V42 etc etc.
sant, usrobotics gjorde några skumma varianter 😀
hst, dual standard blev ju inte direkt några standarder i modemvärlden, däremot v32 var väl populärt precis innan v90 om jag inte minns fel? 56×2 var väl en variant också?
Måste man teckna abonnemang + surf för 199 kr när man köper iPhone eller kan man välja alternativet för 99 kr/månad?
Skillnaden mellan den som kostar 199 och 99 är att man inte har 54 mbit/s i surfzoner och att “Övrig data trafik” debiteras med 20 kr/mb.
“Övrig data trafik” är enligt telia “Avser t.ex. datatrafik via mobiltelefonens program för epost, trafik via pc med mobiltelefonen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen.”
Man kan inte använda iPhone som modem så den kan vi räkna bort. Ett text mail är väl så litet så att din inte märks? Vilka applikationer kan tänkas använda internet? Låter inte det som ett bättre alternativ eller är jag helt ute och cyklar (vilket jag antar att jag är)
Annars tycker jag att 99 + fri surf verkar vara det bästa alternativet om man inte är något “hardcore-ringare” 😮
iTunes använder sig av internet och ska du köpa musik därifrån drar det MB så du blir mörkrädd, du har vädertjänst som ska uppdateras, kartor som ska uppdateras, och speciellt youtubedelen lär du använda (går ej att köra via webläsaren i Iphone) m.m m.m
När du väl sitter där med din iPhone lär du vilja använda många av dessa tjänster och även sådana som kommer att dyka upp iom SDK och tredjepartsprogram som kommer att skapas.
Du tappar lixom mycket av värdet i en iPhone om du vägrar dig själv att nyttja alla tjänsterStår mellan telia max 25, till vänner och 99 med prisavtal fastpris så att man kan surfa i lugn och ro.
Blir nog telia 99 då jag inte ringer för så mycket mer än en hundring i månaden. Dock skickar jag en massa sms så därav kanske det får bli max25.
I vilket fall så tycker jag inte att 250-300kr/mån är så himla farligt. Lite väl dyrt med 199kr för fri surf imo men jag ser det som en extra 80kr bara i månaden i och med att jag har slutat wow som drog en 120kr om jag minns rätt. 😛
Tror helt enkelt jag snackar med dem på telia när jag glider dit för att köpa den så klarar dem nog ut biffen åt mig.
Har en fråga bara: Jag har förstått saken så att Iphone går in på wlan automatiskt om den hittar det. Så ifall jag sitter hemma borde den surfa på mitt trådlösa?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.