vit pulvrigt problem/glapp?

Front page Forums Övriga ämnen vit pulvrigt problem/glapp?

Viewing 32 posts - 1 through 32 (of 32 total)
  • Author
    Member
    Post count: 38

Hejsvejs. Köpte en iPhone 3G Vit 16GB på blocket för ett tagsen:rolleyes:.

Drygt efter 2-3 dagar så börjar den se ut som den gör på bilden mer exakt: ett vitt tunt lager blir över hela skärmen så det blir svårt att se något. För att komma runt detta problem, så får jag trycka väldigt kraftigt (längst uppe till höger) på skärmen för att det ska bli normalt igen, slutar jag att trycka, så blir den så igen.
    Ibland fastnar den i det ‘normala’ läget & ibland fastnar den lite längre i det ‘vita läget’.. innan så var det bara att trycka där 1-5 gånger, nu får jag kämpa som ett svin i kanske 10 minuter för att få bort det.

Detta uppstår när jag lägger ner den i fickan & går lite, sätter in hörlurarna etc (eller trycker där uppe)

Grabben som jag köpte den utav går ej att få tag på.. har tom ringt på honom men inget svar alls.:mad::mad:

Min fråga lyder följande: Någon som vet ifall man ens KAN komma runt detta problem eller e det bara att slänga den & köpa en ny? Det verkar ju vara något glapp..

Hoppas verkligen någon här har ett svar 🙂 Tack på förhand:)

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Eftersom det blir bättre när du trycker tyder det väl på att LCDn är defekt. Beroende på om även digitizern är trasig så tror jag det landar på 1500-2500:- inkl. arbetskostnad. Naturligtvis något billigare om du köper delarna från mrgizmo och gör det själv

Killen visste precis vad han sålde :/

bootyluv
    Member

Jo han gjorde väl det.. Vet du lite mer exakt vad det är jag behöver för att fixa problemet själv?

Freebo
    Member

@bootyluv 53814 wrote:

Jo han gjorde väl det.. Vet du lite mer exakt vad det är jag behöver för att fixa problemet själv?

Nope ingen aning, jag har aldrig sett just detta och bara gissar vad det är för fel. Ta ett snack med t.ex. Mrgizmo.se, iphonefixit.se & mumien.se

Det finns fler firmor, dessa är bara exempel

bootyluv
    Member

Tack så mycket, återkommer med svar 🙂

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Ta en philliz skruvmejsel (pytteliten stjärna) och skruva upp den i botten.

Sätt sedan en kniv mellan metallen och det svarta glaset och tryck upp hela framsidan långsamt.

När du sedan öppnat iPhonen, se till så att sladd 1, 2, och 3 sitter som dem ska. Ta gärna loss dem och kolla efter smuts och damm. Sedan sätt tillbaka allt.

Om du fortfarande har en flimmrig skärm efter det så är det utöver min förmåga att hjälpa dig.

fredda-79
    Member
    Post count: 181

Jag hade testat det som morssarelli skriver. Om det inte funkar hade jag bytt lcd+glas+digitizern. Man kan köpa dem i ett paket. Har själv bytt på en Iphone 3g tel och det gick ganska smidigt. Dock tog jag en sugpropp på glaset istället för en kniv att bända upp mellan den kromade delen och glaset. Med sugproppen blir det inga märken alls.

bootyluv
    Member

Tack för alla svar, jag har den framför mig öppnad nu.. det ploppade upp en sak som ska sitta längst upp till höger.. är detta något som man kanske ska trycka tillbaka? förövrigt ser allt annat ut att se bra ut förutom en jääävla massa fett fläckar inuti den..

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Sladd 1 och 2 kan kan du bara ploppa ut och sen trycka tillbaka igen. Sladd nr 3 har nån sorts lås som du måste dra upp sen kan du dra ut den. Den kan vara knepig att stoppa tillbaka igen men se till att den är helt inne innan du drar ner locket/låset.

Kolla på instruktions videor i youtube ifall du fastnar nånstans.
    YouTube – iPhone 3G TouchScreen Repair Part 1

bootyluv
    Member

Sladd nummer Ett går inte att få tillbaka igen tydligen.. enligt http://www.rapidrepair.com/guides/iphone3g/3g_iphone_repair_guide_inside_view.JPG

bootyluv
    Member

jodå nuså, fast nu startar den inte istället hahaha…

Freebo
    Member

Sök på gizmo här i forumet så hittar du länkar till guider och filmer på hur du öppnar din telefon. Om jag var du skulle inte göra mer förän jag kikat på dessa

Ponyboy
    Member

Nr 1 ska du trycka in försiktig, du kommer att känna av det när den är på plats. Se till att den är exakt rätt placerad bara innan du trycker in den.

bootyluv
    Member

Ponyboy, det är gjort nu.. fast den startar inte, dock känner den av usb kabeln till datorn.. vilken sladd kan vara kopplad till skärmen, är det nr 1 tro?

bootyluv
    Member

Freebo, har gjort detta, men hittar inget nyttigt direkt.. kanske är mina sök kunskaper som är värdelösa..

Ponyboy
    Member

Tittade du på videon som jag länkade till, den var med hjälp av den som jag byte ut min display .Alla sladdar måste vara rätt inlagda nr 3 måste vara helt inne innan du stänger låset annars kommer din display inte funka. Som sagt nr 3 är knepigast, ta ut den och se till att den är helt inne innan du stänger låset.

bootyluv
    Member

den var då jävligt pillig måste jag säga.. måste ju typ använda pincett för att få in den antar jag, blir ett pillande tills man ska sova..

fredda-79
    Member

Håller fullkomligt med Ponyboy. Ta det bara lugnt så är det inte så svårt. Lite pilligt är det men med tålamod så går det bra. Hoppas du får igång den igen.

bootyluv
    Member

har lagt allt på plats.. men den startar fortafande inte, dock svarar den på laddare/usb kablar etc, får höra med mumien i göteborg i morgon.. Dem ligger drygt 500meter ifrån mig, hoppas att dom kan hjälpa mig.

Tack ändå fellas =)

mossarelli
    Member

Förstår inte hur det kan ha blivit värre av att du kopplade loss kablarna.

Du sätter fast dem genom att trycka dem på plats, förrutom nr 3 som måste sättas in i ett lås. Så du måste flippa upp låsmekanismen och sedan trycka in den långa tungan för att sedan stänga den igen. Sen sätter du på 2, sen sätter du tillbaka 1.

Har dem inte numreringar så kolla på utube.

bootyluv
    Member

Inte jag heller.. Men nu svarar inte skärmen, nu blir det till att leta hur man kan få tag på sina möten i kalendern ifall detta nu går, helt fullbokad just nu också, perfekt!

fredda-79
    Member

Tror du inte fått alla kablar på plats eftersom den inte startar alls. Har du varit iväg med den idag? Hopaps du talar om hur det gått.

mossarelli
    Member

Koppla in den till itunes och kör en synkronisering.

bootyluv
    Member

Öppnade den då som sagt, och satte rätt och satte framför allt FAST alla kablar.. då slutade den fungera, satte i den i USB uttaget en stund och märkte att den började komma till liv sakta men säkert, så det som var felet var att en kabel satt lite löst förmodligen..

fredda-79
    Member

Gött så den funkar som den ska nu alltså?

bootyluv
    Member

Ajjamän, som ny. Har dock inte vågat stoppa in mitt headset i min telefon ännu (då den blev vit) får se imorgon när jag ska iväg haha 😀

mossarelli
    Member

Du sparade alltså precis 2000 kr. Grattis.

fredda-79
    Member

ja jag får slänga iväg ett grattis oxå!

bootyluv
    Member

Hade nog aldrig gått utan er, så Tack och tack igen!

bootyluv
    Member

känns oerhört skönt att plocka upp mobilen ur fickan, och den är normal! Haha helt obeskrivligt :D:rolleyes:

fredda-79
    Member

Ja välkommen till ett helt underbart forum. Här får man mycket hjälp men komihåg att först använda sökfunktionen i forumet innan du skriver ny tråd om något händer. Många saker har tagits upp ett antal gånger!
    / Fredrik

bootyluv
    Member

Jo får börja göra det, även om jag kan klassas som sämt på det. Men ändå, självklart ska jag göra det 🙂

Viewing 32 posts - 1 through 32 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.