Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Wi-Fi tillgänglighet utan abonnemang
-
AuthorPosts
-
Hej,
Jag har valt att köpa en olåst Iphone, (har dock inte fått den än) – tills jag blev ifrågasatt….
Min vän har köpt Iphone med Telenor och kan ringa och smsa upp till 299 kr/mån och har obegränsad fri surf.Han tyckte att jag skulle betala ett högt pris för min telefon och funderade hur jag hade resonerat. Hela min umgängeskrets har Comviq och det skulle bli dyrt för både mig och de att ha en annan operatör. Det som dock fick mig att tänka till är att han kan surfa hur mycket han vill medan jag har bestämt mig för att använda mig av Wi-Fi. Frågan är dock hur många platser som finns där man kan hitta “gratis” Wi-Fi anslutning? Kanske det ändå lönar sig att ha abonnemang?
gratis wifi finns, men det är i regel leeching, alltså att surfa på någon privatpersons olåsta nätverk, och det blir mer och mer sälsynt. vissa köpcentrum och företag har nätverk i sina byggnader, men kräver oftast nån sort inloggning (som ibland kan fås gratis i receptionen)
@samie 41548 wrote:
Hej,
Jag har valt att köpa en olåst Iphone, (har dock inte fått den än) – tills jag blev ifrågasatt….
Min vän har köpt Iphone med Telenor och kan ringa och smsa upp till 299 kr/mån och har obegränsad fri surf.Han tyckte att jag skulle betala ett högt pris för min telefon och funderade hur jag hade resonerat. Hela min umgängeskrets har Comviq och det skulle bli dyrt för både mig och de att ha en annan operatör. Det som dock fick mig att tänka till är att han kan surfa hur mycket han vill medan jag har bestämt mig för att använda mig av Wi-Fi. Frågan är dock hur många platser som finns där man kan hitta “gratis” Wi-Fi anslutning? Kanske det ändå lönar sig att ha abonnemang?
Bor du i en stor stad och bara rör dig i innerstan så kanske du kan komma åt rätt mycket wifi.
Men annars blir iphonen rätt begränsad om du bara ska köra wifi.
Om du måste kolla något viktigt och inte wifi finns och du måste köra på 3G så kan det bli dyrt i längden.Utan fast pris på internet så kostar det ca: 20kr/mb.
Men det kan gå…..beror på dina förutsättningar.
Tack för svaren!
Jag bor i Stockholm, men inte mitt i innerstan.I mitt fall så ringer jag för 75 kr/mån och skickar ca 100 st sms/mån.
Det jag verkligen kommer använda mig av är just att surfa på Internet. Samtalen kommer jag ha runt samma kostnad.
Finns det något abonnemang som kan rekommenaderas, till mycket surf och sms, men lite samtal?Fördelen som jag ändå ser med telefonen, som jag har beställt olåst är att jag slipper vara bunden…
Ni som har valt att köpa Iphonen olåst, varför valde ni att göra det? Kommer ni surfa med kontantkort? Eller kommer ni skaffa er ett annat abbonemang från en annan operatör?
du kan skaffa halebop abbonemang, dom har något som kallas fastsurf eller dylikt då du betalar 59 kr månaden och får surfa hur mycket du vill
@zike 41553 wrote:
gratis wifi finns, men det är i regel leeching, alltså att surfa på någon privatpersons olåsta nätverk, och det blir mer och mer sälsynt. vissa köpcentrum och företag har nätverk i sina byggnader, men kräver oftast nån sort inloggning (som ibland kan fås gratis i receptionen)
Det finns ånga s.k. “hotspots” i landet. Dessutom en frivilligorganisation som tillhandahåller det med.
Dessutom så är det många som fortfarande kör med oskyddat nätverk. Bara i mitt villaområde får jag in 5-6 olika som varken har wep wap eller vad det nu heter.
Sedan kan man ju alltid kika på sidor som WIFIKARTAN.SE Sveriges nya wifi-sajt
De allra flesta trådlösa nätverk nu för tiden låsta redan från början med visserligen ganska enkla krypteringar men ändå tillräckligt för att man ska hamna utanför. Satsa på något som ger dig fri surf – det är det värt, alla gånger.
Visst, det finns olåsta, men det varierar kraftigt och du kan inte lita på att det ska finnas jämt och just där du är för tillfället.
Fri surf på en mobil är dyrare än vad det är värt…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.