Wifi

Viewing 24 posts - 1 through 24 (of 24 total)
  • Author
    Member
    Post count: 22

Hejsan!

Mitt problem är enkelt sammanfattat med att jag inte kommer ut på internet. Trots att jag hittar och kommer in på olika wifi-nätverk som har internet uppkoppling så säger den att den inte hittar en anslutning. Måste man konfigurera något VPN(vad det nu är :P) under inställningar? När jag ansluter till ett nätverk kan jag se IP och “delnätsmask”, men inget annat.

Någon som vet om det är någon inställning som måste göras eller så? 🙂

(telefonen är en ny, 2.30.03, 2.2.1 osv, bunden till telenor, har inte updaterat den i itunes sen köp, eller jailbreakat den. Kör med telenor kontantkort (utan pengar eller något, men det borde väl inte spela roll?) i förhoppningar på yellowsnow till 3.0 :P)

steffe
    Member
    Post count: 2452

Är du säker på att det är öppna nätverk?

algarochkakor
    Member

Alltså det är lösenord på dem, vilket jag skriver in. Men jämför man med min laptop så behöver man bara skriva in lösenordet, ansluta till nätverket sen kunna surfa, borde det inte vara lika enkelt på telefonen?

Men det kanske är något annat du syftar på? Inte så skillad på detta 😛

algarochkakor
    Member

Btw, har testat på kompisars nätverk, och skolansnätverk också(som inte har lösenord), likadant på alla.

steffe
    Member

Kolla apn i luren,det ska gå om du har rätt apn.
    Kommer inte ihåg vad det ska stå med telenor.

steffe
    Member

Kolla apn i luren,det ska gå om du har rätt apn.
    Kommer inte ihåg vad det ska stå med telenor.

algarochkakor
    Member

Ah! Det står inget där, antar att det är felet 🙂 Tack så mycket för hjälpen! :laugh:

Vet någon vad det ska stå där så får de gärna skriva 😉

algarochkakor
    Member

Ah! Det står inget där, antar att det är felet 🙂 Tack så mycket för hjälpen! :laugh:

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@älgarochkakor 33486 wrote:

Kolla här 😉

Mekke
    Member

@älgarochkakor 33486 wrote:

Kolla här 😉

algarochkakor
    Member

Stort tack! 😀

Användarnamn och lösenord, behövs det om man bara vill glida på nätvärk? Kan förstå om det är måste för att mobilsurfa…

algarochkakor
    Member

Stort tack! 😀

Användarnamn och lösenord, behövs det om man bara vill glida på nätvärk? Kan förstå om det är måste för att mobilsurfa…

steffe
    Member

På lösenordsskyddade nätverk behövs det,på öppna är det bara att köra.

steffe
    Member

På lösenordsskyddade nätverk behövs det,på öppna är det bara att köra.

algarochkakor
    Member

För lösenord/användarnamn, det är bara att låta sin fantasi flöda va? Inte så att lösenordet måste vara samma som lösenordet för nätverket?

Tack igen 😀

algarochkakor
    Member

För lösenord/användarnamn, det är bara att låta sin fantasi flöda va? Inte så att lösenordet måste vara samma som lösenordet för nätverket?

Tack igen 😀

steffe
    Member

Självklart måste du ha rätt lösenord,annars vore det väl meningslöst för den vars nätverk du tänker använda att kräva det!
    Det är oftast så att man kräver lösen för att vem som helst inte ska kunna komma in och surfa!
    Ett tips är att du skaffar eget hemmanätverk med eget lösenord,en router är inte så dyr.

steffe
    Member

Självklart måste du ha rätt lösenord,annars vore det väl meningslöst för den vars nätverk du tänker använda att kräva det!
    Det är oftast så att man kräver lösen för att vem som helst inte ska kunna komma in och surfa!
    Ett tips är att du skaffar eget hemmanätverk med eget lösenord,en router är inte så dyr.

algarochkakor
    Member

Hahaha :laugh: jo alltså har ju eget trådlöst, har kommit in på det, anslutit genom att skriva in lösenord osv. Kändes bara dumt att man var tvungen att skriva in det igen, på APN grejen. Rör man sig mellan många nätverk måste man ju in där och redigera ofta… Men förstår din poäng, det var en lite tanklös fråga 😛

algarochkakor
    Member

Hahaha :laugh: jo alltså har ju eget trådlöst, har kommit in på det, anslutit genom att skriva in lösenord osv. Kändes bara dumt att man var tvungen att skriva in det igen, på APN grejen. Rör man sig mellan många nätverk måste man ju in där och redigera ofta… Men förstår din poäng, det var en lite tanklös fråga 😛

Mekke
    Member

På APN behöver du inte skriva användarnamn/lösenord 😉 Jag har fortfarande inte förstått varför det finns där.. När måste man skriva nått där? :confused: Är det för typ företagstelefoner?

Mekke
    Member

På APN behöver du inte skriva användarnamn/lösenord 😉 Jag har fortfarande inte förstått varför det finns där.. När måste man skriva nått där? :confused: Är det för typ företagstelefoner?

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

APN är väl Telias surfport för mobildatanätverket?
    All data måste gå igenom APN när man kör på E och 3G.
    Fast all data går igenom den så har den fruktansvärt dålig koll på hur många MB som skickas igenom den.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

APN är väl Telias surfport för mobildatanätverket?
    All data måste gå igenom APN när man kör på E och 3G.
    Fast all data går igenom den så har den fruktansvärt dålig koll på hur många MB som skickas igenom den.

Viewing 24 posts - 1 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.