WinSCP – Connection timed out

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone WinSCP – Connection timed out

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member
    Post count: 23

Har nu fått min iPhone 16GB, och allting fungerar klockrent. 🙂 Fast när jag försöker ansluta iPhone via WinSCP så får jag detta felmeddelande “Error: Connection timed out”, eller någonting liknande. Vad gör jag för fel? Jag har gjort allt rätt och så man ska göra, men ändå blir det fel. 🙁

Hjälp snarast.

frigo
    Member
    Post count: 43

@bianc0neri 3180 wrote:

Har nu fått min iPhone 16GB, och allting fungerar klockrent. 🙂 Fast när jag försöker ansluta iPhone via WinSCP så får jag detta felmeddelande “Error: Connection timed out”, eller någonting liknande. Vad gör jag för fel? Jag har gjort allt rätt och så man ska göra, men ändå blir det fel. 🙁

Hjälp snarast.

Ta och förklara så utförligt som möjligt hur du gör så ska vi försöka att hitta fel 🙂

Bianc0neri
    Member

@frigo 3182 wrote:

Ta och förklara så utförligt som möjligt hur du gör så ska vi försöka att hitta fel 🙂

Jag ansluter min iPhone till datorn via Wi-Fi med programmet WinSCP. Skriver in nödvändig information på WinSCP, som IP, username och password. Trycker på login, väntar… Och felmeddelandet dyker upp efter tio mellan femton sekunder.

Räcker det? Tycker det bara är konstigt. WinSCP versionen jag kör är 4.07 eller vad den heter, det är ingen BETAversion i alla fall, då jag håller mig i från sådana versioner.

ripperoo
    Member
    Post count: 236

Har du kollat i News var du ska skriva i login/password för att det ska funka?

Bianc0neri
    Member

@ripperoo 3184 wrote:

Har du kollat i News var du ska skriva i login/password för att det ska funka?

Vilka News? Jag gjorde som det stod i guiden på denna sida? Vart kan bara fel? Jag är helt övertygad om att jag gjort rätt, men någonstans i djupet finns nog ett fel som man inte kan dyka ner till och fixa det på en gång… Kan det vara routern? Eftersom det är den källan är i från när det gäller fil överföring? Behöver också datorn anslutas till ett trådlöst nätverk för att det ska fungera?

ripperoo
    Member

Ja guiden menar jag…
    Jag vet att jag hade lite små problem att komma in på winscp innan med.

Men ifall du har SSH på skrivit in rätt användarnamn och rätt lösenord samt rätt ip och har telefonen på dvs knapplåset av när du connectar sååå borde det ju funka…

Bianc0neri
    Member

@ripperoo 3187 wrote:

Ja guiden menar jag…
    Jag vet att jag hade lite små problem att komma in på winscp innan med.

Men ifall du har SSH på skrivit in rätt användarnamn och rätt lösenord samt rätt ip och har telefonen på dvs knapplåset av när du connectar sååå borde det ju funka…

Jag har i alla fall installerat: Fake BSD Subsystem Version 2.1, OpenSSH Version 4.6p1-2 och Communtiy Sources 3.8. Kör BL 3.9FB. Något annat som är nödvändigt att tas upp?

ripperoo
    Member

bossprefs så du kan öppna SSH

Bianc0neri
    Member

@ripperoo 3191 wrote:

bossprefs så du kan öppna SSH

Japp. Jag har BossPrefs 1.67. SSH är ON/På, Wi-Fi är också ON/På. Edge OFF/Av, Bluetooth OFF/Av.

Nu måste det väl vara routern hoppas jag? Min router har jag inte installerat, jag har endast kopplat in den via nätverkskabel från min andra router, och Wi-Fi fungerar fint. Sedan är inte mitt trådlösa nätverk lösenordsskyddad, vilket jag måste fixa. Men som jag frågade förut… Måste min dator också vara ansluten till ett trådlös nätverk för att det här ska fungera alls?

EDIT: Äntligen löst! Routern var inte korrekt installerad från början, så det var roten till problemet. ^^ Tack ändå för att du försökte hjälpa ripperoo!

smarte C
    Member
    Post count: 7

men hur hittar man rätt användarnamn och lösenord? jag lyckas inte ansluta men jag kan pinga min iphone från datorn så de har kontakt. men ssh kräver ett användarnamn och lösenord…

haren
    Member
    Post count: 200

@smarte C 3246 wrote:

men hur hittar man rätt användarnamn och lösenord? jag lyckas inte ansluta men jag kan pinga min iphone från datorn så de har kontakt. men ssh kräver ett användarnamn och lösenord…

login: root
    pass: alpine

// h

Bianc0neri
    Member

Nu har jag fått ett nytt problem… xD Haha!

I alla fall, i stället för att skapa en ny tråd skriver jag det här i stället då det relateras till trådnamnet.

När jag försöker lägga in apps. som jag laddat ner från Internet på min dator, så fungerar det inte. Jag ansluter min iPhone via WinSCP, lägger in det program jag vill lägga in. Lägger in programmet i mappen “Applications”, eller något i den stilen, sedan disconnectar jag, startar om min iPhone, men programmet finns fortfarande inte där.

Hjälp ännu en gång. 😀 🙂

Bianc0neri
    Member

BUMP

Någon som vill ta sina fem minuter för min skull och skriva om vart jag ska lägga in appsen? 🙂

Tack på förhand!

haren
    Member
    Post count: 200

@bianc0neri 3302 wrote:

BUMP

Någon som vill ta sina fem minuter för min skull och skriva om vart jag ska lägga in appsen? 🙂

Tack på förhand!

Du lägger mappen ex (doom.app) i applications mappen. Sen så högerklickar du på mappen och tar properties och permissions. Där i octal så ska det stå 0775.

// h

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.