Yellowsn0w, Tele2, växlar inte själv mellan 3G/2G

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Yellowsn0w, Tele2, växlar inte själv mellan 3G/2G

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4

Chenare, jag har senaste versionen av yellowsn0w och det funkar rätt bra. Det första som hände var att luren kopplade upp sig mot Sweden 3G (“Telia” visades i fönstret), men när den sedan tappade 3G-nätet växlade den över till S Comviq (2G)… och går inte av sig själv tillbaka till Sweden 3G igen.

Jag kan däremot gå in och välja Sweden 3G som operatör, men då växlar den ju inte över till 2G-nätet av sig själv. Finns det något sätt att skapa en prioriteringslista för operatörer?

Jag vill ju ha Sweden 3G i första hand och S Comviq i andra hand… inte vara tvungen att endast hålla mig till antingen 3G eller 2G.

Tackar på förhand! 🙂

/Olof

KloN
    Member
    Post count: 125

Tyvärr är min hjälp så gott som helt värdelös eftersom jag bara får igång 2g på min, men min reflektion:

Går det inte att välja två olika operatörer? Jag kan, men lyckas inte eftersom Sweden 3g inte funkar, välja två samtidigt istället för auto?
    Annars väljer du auto så kanske den togglar vid behov?

Kungen
    Member
    Post count: 985

Men då väljer du ju bara sweden 3g, och sen när du inte vill ha 3g täckning så stänger du bara av 3g i inställningarna?

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Om du väljer auto och har 3G på, så ska den iaf växla mellan 2G och 3G, oavsett operatör 😉

olofrb
    Member

KloN… det går inte att välja två operatörer. Och om jag väljer auto så togglar den inte av sig själv. Då väljer den S COMVIQ och håller sig kvar där.

Mekke… det är det som är problemet… den växlar inte mellan 2G och 3G. Kanske eftersom S COMVIQ bara har stöd för 2G och Sweden 3G bara har stöd för 3G?

Kungen, om jag väljer Sweden 3G kan jag inte använda 2G. Alltså… om jag stänger av 3G får jag “Nätverk förlorat” och sedemera ingen täckning.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Hmm.. När jag väljer auto så går den på Sweden 3G så fort den får täckning, sen ner på Telia när 3G-täckningen försvinner… Sen upp på 3G när det går 🙂 Men om du har på S COMVIQ och slår på 3G, byter den till Sweden 3G då?

olofrb
    Member

Nope, det byter inte automatiskt vad jag än gör. Enda sättet att få Sweden 3G är att välja den i operatörslistan.

Om jag sedan byter tillbaka till “Auto” i operatörslistan så håller den sig på Sweden 3G så länge man har täckning och växlar över till S Comviq när man inte längre når Sweden 3G. Problemet är att den sen aldrig växlar tillbaka… oavsett hur bra täckning man har.

Rob
    Member
    Post count: 12

Hej, jag skapade en liknande tråd för ett tag sen (i fel del av forumet tror jag) ang att jag inte får telefonen att växla mellan 2g och 3g automatiskt (använder tele2 på en jailbreakad lur låst till telia). Har också väldigt dålig mottagning i 3g, fulla staplar men tappar samtal efter 10-20 sec. Måste alltid gå in i operatörslistan och manuellt välja sweden 3g eller comviq när jag byter mellan 2g/3g och bytet i sig tar ca 2 minuter. Antog att jag helt enkelt hade fått ett måndagsex med fruktansvärt dålig sändning/mottagning.. Provade för nån dag sen med ett telia sim i mobilen och då gick bytet 2g/3g blixtsnabbt. Alltså, kan inte vara iphonen som krånglar. Provade idag min brors tele2 sim och då funkade bytet 2g/3g snabbt och utan problem. Så alltså är problemet (iallafall i mitt fall) så enkelt som ett simkort som inte är fullt funktionellt. Ska ringa och beställa ett nytt kort imorgon. Surt att jag gått så länge med problemet men gott att det kommer lösa sig.

olofrb
    Member

Hallå Rob, du har helt rätt. Jag köpte ett nytt sim-kort för ett par dagar sedan och sedan dess fungerar allt perfekt. Du behöver inte ringa och beställa ett nytt från tele2, jag köpte ett nytt sim-kort på The Phone House för 50:-. De flesta mobilbutiker som säljer tele2-abonnemang kan hjälpa dig med det.

Jag har använt ett piggyback sim-chip som man sätter på sim-kortet och dessa kan tydligen pajja sim-kortet lite.

Rock on!

Rob
    Member
    Post count: 12

Där ser man, gött att det löste sig. Jag har dock hunnit beställa ett nytt via tele2. Pratade med en fruktansvärt okunnig och ovillig till att hjälpa till person i supporten. Han förstod inte vad jag menade med turbo-3g och gällande simkortet snurrade han helt fast vid att en tekniker sagt åt honom att man kan ställa in mobilen på att bara köra via 3g och att allt skulle lösa sig på det sättet. När jag förklarade att jag absolut inte ville ha den låst till enbart 3g då det gjorde att jag bara kunde använda telefonen i 10-20 sekunders prat eftersom simkortet var kasst, förstod han ändå inte vad jag menade.. Hur som helst, jag väntar på nytt simkort och ringer supporten igen då jag fått det och hoppas jag får prata med nån annan ang. turbo-3g 🙂

Edit: Jag använde mig också av ett rebelkort över mitt simkort en tid för att kunna använda tele2, antagligen det som förstört även mitt kort då.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.