Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Allmänt snack om iPhone 3G hos Telia
-
AuthorPosts
-
Telia har uppdaterat sin info om Iphone abbonemang på deras hemsida nu 🙂
Jag kan inte se priserna.. Vart finns dom på hemsidan?
Edit; Nej vänta, kan se priserna nu.
Finns inga priser. Abonnemanget kanske blir billigt trots allt, mini är ju inte mycket att hänga i granen.
Inga priser har presenterats i det senaste nyhetsbrevet och lär inte heller göra förrän 11 juli 🙂
Det är bara olika abonnemangsformer…
Haha, enligt tabellen så ska ju månadsavgiften och telefonpriset vara det samma :rolleyes:
men det är säkert bara en miss från telia.gött med lite matematiker i forumet 😀
måste ju också ge Telia en eloge för att de använder x, y och z på de olika abonnemanget istället för bara x.
@seb 5100 wrote:
Månadskostnad: x
Telefonpris: xT.ex om x är 150kr så blir svaret:
Månadskostnad 150kr
Telefonpris 150krMan kan nämligen inte ha 2 olika värden på x.
Ja men se på fan, jag hade inte upptäckt att de skrev x, y och z. Då ber jag om ursäkt.:p
Det var länge sedan jag läste matte men visst fasen kommer jag ihåg att x alltid har samma värde.:D
Då är det kanske att haffa det billigaste abonnemanget och sen låsa upp den? 😉
Tre har rätt trevliga abonnemang annars 🙂
Men som någon skrev i nått forum.
Om man har chansen att välja andra telia abonnemang så tar man deras billigaste (99:-/månad) samt Prisavtal Fastpris (199:- / månad) vilket resulterar i att du betalar 298:- / månad för abonnemanget med fri surf (Dock max 5GB, sen stryps hastigheten vad jag hört)
Sen vad telefonen kommer att kosta återstår att se iaf 🙂
Så deras “specialanpassade” abonnemang kommer förhoppningsvis inte hamna på extremt skyhöga månadskostnader..
Men, om dom kör nån “1kr för telefonen”-deal så lär priserna bli relativt höga.
Mina tankar i ämnet… vi får vänta och se iallafall… inget är som väntans tider? 😉
@sitting 5109 wrote:
jo telefonpriset blir som månadskostnaden.
Om man tar de för hur det logiskt sätt är så måste telefon priset x och månadskostnad x vara samma. Dock skall ni inte räkna med att det är så, det visar väl sig men mkt möjligt att den som formulerade sig på telia, endast skrev så bara för inga priser är satta, och att de inte då måste vara samma.. 😉
Imini
IMidi
IMaxi
Månadskostnad:
X kr
Z kr
Y kr
Antal fria minuter:
100 min
250 min
1000 min
Antal fria SMS:
100 SMS
250 SMS
1000 SMS
Datatrafik – antal fria MB*:—-100 MB
250 MB
1000 MB
Telefonpris:
X kr
Z kr
Y krIbland så är alla X… men det har inte med saken att göra.
Eftersom Telia är först ute med Iphone i sverige, så vill telia tjärna så mycket som möjligt. telia vet ju att folk kommer köpa Iphone + mini bara för att låsa upp telefonen. därför tror jag att telefonen kommer kosta runt 3000 eller 3500. och midi kommer kosta runt 1500 fast då är ju månadskostnaden högre. och sen kommer maxi vara telefon för 1 kr eller 500 kr och månadskostnaden hur hög som helst.
@sitting 5128 wrote:
:
Ibland så är alla X… men det har inte med saken att göra.
Vad menar du med att ibland är alla X ? Att sidor sätter X på allt sådant, som ej pris är satt på än bara, å de kan va olika värden på “x” som de bara ser som typ sträck -, pris fattas ? De va dels de jag menade iaf. Att man inte ska tro att de måste va lika för de är X på båda, alltså har de med saken att göra ?
@dawaith 5129 wrote:
Vad menar du med att ibland är alla X ? Att sidor sätter X på allt sådant, som ej pris är satt på än bara, å de kan va olika värden på “x” som de bara ser som typ sträck -, pris fattas ? De va dels de jag menade iaf. Att man inte ska tro att de måste va lika för de är X på båda, alltså har de med saken att göra ?
det jag mennar är att ibland står det på deras sida att alla priser för alla tre mini, midi, och maxi har bara X… jag får ibland att mini har X, midi har Z och maxi har Y.
En fråga? vet inte om ni kan svara på den men gör ett försök…
Om man nu köper Iponen hos Telia för Xkr/månad, men inte vill ha det här surfgrejset (och bara surfa trådlöst hemma osv). kan jag då inte skita i det här “Fastpriset”? jamenar då blir det ju inte mycke alls…kanske…:)Jag förstår ärligt talat inte hur dom har tänkt…
Med en telefon som iPhone 3G så är det klart att man kommer använda mycket datatrafik.
Surfa (en fröjd i Safari), YouTube, Radio, IM-applikationer, AppStore m.m, A-GPS.. m.m som tar mycket datatrafik. Varför ska man ha en iPhone annars?
och angående det där med att snubben som skrev specifikationerna för abonnemangen på Telia.se har lite problem med matematiken. Det stämmer alltså inte att månadskostnaden kommer bli telefonens pris. Så nu är det klargjort 🙂
Men man kommer låsa upp telefonen i vilket fall som helst, måste ju åt alla apps från Installer 🙂
Hmm, fungerar det att ha abonnemang på en upplåst telefon?
@iPhoneinfo.se 5148 wrote:
Självklart, varför skulle det inte funka? 😛
Är faktist inte så haj på telefoner, har inte varit så intresserad, tills jag såg iPhonen.
Men tack för svar!
@znyder 5123 wrote:
Men som någon skrev i nått forum.
Om man har chansen att välja andra telia abonnemang så tar man deras billigaste (99:-/månad) samt Prisavtal Fastpris (199:- / månad) vilket resulterar i att du betalar 298:- / månad för abonnemanget med fri surf (Dock max 5GB, sen stryps hastigheten vad jag hört)
Sen vad telefonen kommer att kosta återstår att se iaf 🙂
Så deras “specialanpassade” abonnemang kommer förhoppningsvis inte hamna på extremt skyhöga månadskostnader..
Men, om dom kör nån “1kr för telefonen”-deal så lär priserna bli relativt höga.
Mina tankar i ämnet… vi får vänta och se iallafall… inget är som väntans tider? 😉
Eller så pluggar man högskola så man kan ha Telia Student, vilket kostar 59:- i månaden inkl 5 000 fria sms.:cool:
@sitting 5130 wrote:
det jag mennar är att ibland står det på deras sida att alla priser för alla tre mini, midi, och maxi har bara X… jag får ibland att mini har X, midi har Z och maxi har Y.
hehe okej.. ja de va ju lite skummt.
Nu har de iaf gjort om det, som sagt, på telias iphone sida, så de e x månadskostnad å xx telefonpris.
Så ska man nu då anta att telefonpriset är 2*månadskostnaden ? 😉
PS. De va inte ett seriöst “antagande”…Telias sida är uppdraterad igen och nu står priserna där
iPhone 3G frn Apple – iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia
Månadskostnad 299 kr (239,20 kr) 489 kr (391,20 kr) 859 kr (687,20 kr)
Antal fria minuter 100 min 250 min 1000 min
Antal fria SMS 100 SMS 250 SMS 1000 SMS
Datatrafik – antal fria MB* 100 MB 250 MB 1000 MBiPhone 3G 8 GB
– prisex. 18 mån. 2495 kr (1996 kr) 1895 kr (1516 kr) 1395 kr (1116 kr)
24 mån. 1695 kr (1356 kr) 995 kr (796 kr) 1 kr (0,80 kr)iPhone 3G 16 GB
– prisex. 18 mån. 3295 kr (2636 kr) 2695 kr (2156 kr) 2195 kr (1756 kr)
24 mån. 2495 kr (1996 kr) 1795 kr (1436 kr) 795 kr (636 kr)Kul priser…pissiga abonnemang till apdyra kostnader…telia vet verkligen hur dom ska smörja sina kunder
sjuka priser, ca 8k för BILLIGASTE abbet…. hoppas verkligen ingen köper denna telefon av telia.
Lite snålt med 100 sms och 100 mb, det kommer man ju att överskrida rätt lätt. Man får väl se till att surfa mycket WiFi, tur att jag har tillgång till trådlöst där jag bor. Kommer de inte med några schyssta lösningar för oss som redan är kunder så kommer jag nog köpa mig en 16 GB iPhone 3G med iMini i 18 månader, om jag får tag i en dvs. 🙂
Vet inte om jag har fattat något fel men jag tycker inte att priserna är så överdrivet dyra. Jag som inte talar sönder min telefon skulle klara mig med ett iMini de flesta månaderna, vilket koster något mindre än min nuvarande räkning. Till det får jag en 16g för 2500. Knappast billigt men kom igen, dom skulle kunna få sin iphone sålda för 5000 med samma höga månadsavgifter.
Något som jag dock undrar över. Säg att man ringer ett samtal på 15 sekunder, har det samtalet då förbrukat en hel fri minut eller kan man klämma in flera såna per minut? Nån som har telia nu och skulle kunna säga vad de kommer att ta ungefärligt per minut/sms om man överskrider gränsen?
Undrar även om någon har erfarenhet av telias surfzoner? Hur stora är de, finns de i bussar, hurofta befinner man sig i en sån om man går omkring i sthlm? Har nollkoll
Tacksam för svar
@sl99 5170 wrote:
Något som jag dock undrar över. Säg att man ringer ett samtal på 15 sekunder, har det samtalet då förbrukat en hel fri minut eller kan man klämma in flera såna per minut? Nån som har telia nu och skulle kunna säga vad de kommer att ta ungefärligt per minut/sms om man överskrider gränsen?
Undrar även om någon har erfarenhet av telias surfzoner? Hur stora är de, finns de i bussar, hurofta befinner man sig i en sån om man går omkring i sthlm? Har nollkoll
Tacksam för svar
Det är nog för en påbörjad minut, så brukar det vara iaf. Precis som du så ringer jag inte heller mer än 100 minuter i månaden så detta kommer att bli billigare för mig, som nu betalar 69:- fast i månaden, men ändå låg min räkning på 430:- den här månaden, och då var det typ 40 min taltid och 90-100 sms…
Kollade lite på Telias hemsida och hittade detta: Telia.se – Bredband, Telefoni & Digitaltv – hr hittar du tjnsten fr dig!
Telia är riktiga idioter.
Istället för att göra det billigt och få över riktigt jävla många kunder från andra operatörer så sätter de sjuka priser. Satan va lack man blir!
Ja får råd me en iPhone om 1år när jag pluggat färdigt, kul! 😡Ringer man med tele2…
100 min = max 80kr (om ens det.. det är gratis inom tele2, och de flesta jag känner har tele2)
1gb fast pris datatrafik = 39kr
100SMS = 60kr (om ens det… det är gratis inom tele2, och igen de flesta jag känner hara tele2)
Så totallt: 179kr/måndaden
Detta pris baseras på om du nu uttnyttjar 100sms/100min och 100mb i månaden och det om du använder det mot andra operatörer förutom data trafiken då.
Personligen har jag en månadkostnad på max 100kr, 39kr i datatrafik och sms och telefonsamtal har jag nästan gratis, ringer då och då till andra operatörer eller fasta nätet. Du som tecknar detta abonemang med telia.. räkna inte med att du hamnar på 299kr varje månad.. du kommer att ringa mer än 100min och du kommer använda dig mer än 100mb!!!
Så ni som jag redan har en Iphone, var glada att ni var ute i god tid.
Det man får i den nya är 3g vilket innebär en aningen snabbare surfning när det inte finns wlan.. sen GPS:en var ju inte i den utsträckning jag förväntade mig… den visar liksom bara var du står i google maps. Och om jag inte gissar fel.. så är väl inte googlemaps nersparad i telefonen.. så man får ladda ner från nätet.. med andra ord en dyyyyr räkning.
Utseende mässigt är det samma sak, bara ett svart (plastigt) skal… skulle jag bli rånad på 7000 spänn för den här.. knappast!
Telia utnyttjar populäriteten på Iphone för att öka deras intäkter.. men sen tror jag att priserna är så jävla höga pga av att Apple ska ha en slant på trafiken också… typiskt amerikanskt rånar taktik! Det skulle inte förvåna mig om telia tjänar på marginalen.
Frågar igen:
Telia skriver ju att man kan ha iphone med andra abomenmang. Jag skiter i den där datatrafik grejsen..nöjer mig med trådlöst hemma. Går det då köpa en till ett gammalt abonemang? fattar inte. snälla hjälp.@bozz 5196 wrote:
Frågar igen:
Telia skriver ju att man kan ha iphone med andra abomenmang. Jag skiter i den där datatrafik grejsen..nöjer mig med trådlöst hemma. Går det då köpa en till ett gammalt abonemang? fattar inte. snälla hjälp.Förmodligen kan du teckna ett “vanligt” abonnemang och sen köpa en iPhone löst till.
Det låter ju bättre. men undra vad dom kommer ta för telefonen då…20k? hehe…
Aftonbladet:
Men om man kommer att kunna köpa en olåst Iphone som man kan använda hos vilken operatör man vill är fortfarande inte klart. Inte heller vad en sådan skulle kosta. I de europeiska länder som till exempel Italien, där operatörer valt att sälja olåsta versioner av Iphone, ligger priset på motsvarande 4 800 kronor för 8 gigabytesversionen.
OM nu detta är sant. Då finns ju möjligheten att man kan köpa en Olåst telefon från något land med billig valuta (om dom nu bestämmer sig för att sälja olåsta), ganska billigt!!!!!!!!!!!!!
Vilket jävla skämt detta ju.. haha, ja då blir de verkligen ingen iPhone vid lanseringen :/ (iaf inte med de där priserna) får se va de kommer å kosta å köpa en upplåst, om de nu kommer gå dvs.
Fan man såg ju fram emot 3G iPhonen å så e de dessa fucking jävla svindyra priser, vilket JÄVLA skämmt. Sååå jävulskt über är inte iPhonen så man kan ta sådana sannslösa priser ffs….
Å om du har så mkt pengar över så du har råd med den, grattis, gå å köp den! Men klaga inte på folk som inte har råd när ni inte vet deras situation i livet, även om Sverige har en hög medelklass så är de rätt så mkt för många de där priserna för en sådan sak( speciellt alla studenter/ungdommar, som man kan tänka sig är de som främsta vill köpa en).
Men då kan de ju diskuteras om de som inte har råd med dessa priser ska ens tänka på å köpa sådanna saker. Men de borde de ju ha rätt å göra så klart. Å de kanske klarar de en ~3000 :- men med dessa totalpriser så gör de då kanske inte de. Men jaja de är ju som det är för stunden, bara å vänta å se hur de blir framöver…Och btw.. Pressmeddelandet om priserna, haha de e ju satans larvigt, å överdrivet, hur de skriver…. läs den asså, hahaha…
Håller med om att abonnemangen var ganska kassa, men själv kommer jag skaffa prisavtal fastpris eftersom jag var mest intresserad av surfningen.
Förstår inte riktigt vad ni klagar på…
Det var väll inte direkt någon chock att Telia skulle ta ganska ordentligt betalt för denna telefon, då dom är dom enda som kommer sälja den till en början. Att klaga på priserna för att ni själva inte är villiga att betala det är väll lite smått dumt…
(Jämför med Nokia n95 den kostar 7900:- lite drygt lägg sedan till kostnaderna för alla samtal,sms och internet trafik under 18/24 månader så kommer det priset inte landa allt för långt från iphonens…)
Priset är helt i enighet med marknaden, och inte alls oväntat.
Samt kolla på övriga iPhone försäljare i Europa dom ligger på ungifär samma pris nivå, så det är inte bara Telia som tar hutlöst betalt. Mycket möjligt att Mac har satt upp lite pris ramar så att telefonens pris inte blir dumpat…Håller med föregående talare..
För mig kommer iMini vara tillräckligt, ringer gör jag ibland, mina sms ligger mellan 80-120 / månad. Samt så surfar jag inte på youtube eller gör andra grejor som tar mycket “bandbredd” om man inte är i ett wifi, telias surfområde o.s.v. Sen att man endast betalar 9:- / dag om man överskrider 100mb, det är helt okej i mina ögon.
Dock har jag en fråga ang. pushfunktionerna..
Är det någon som vet om dessa funktioner kommer dra mycket mb under en månad?tar du mycket bilder och vill lägga upp dom med hjälp av den där pushfunktionen så lär det ju trilla iväg rätt fort med mb…men om det bara handlar om mail innehållande text så bör det ju inte dra iväg för mycket.
använder du iTunes med 3g så kommer ju mb trilla fortare än du hinner blinka också…de e lurigt…tänker man sig inte för så kan det trilla iväg fort tror jag…å andra sidan handlar det ju iofs bara om 9kr per dygn på sin höjdjag frågar mig gång på gång! Varför fick inte 3 (tre) denna mobil! Vägrar lämna 3 för iPhone, även om 3 nät inte är den bästa. Hade kunnat tänka mig Telia om de haft ngt abonnemang men gratis inom Telia samt gratis inom fasta nätet. Grymt skönt att ringa gratis till det fasta =)
Wi-Fi kommer bli en dröm med iPhone hoppas jag. Haft Nokia N95 och har SonyEricsson G900 just nu, men SE är riktigt dåliga Nokia var lite bättre. Tar ett halvt år att väl komma in på nätet med min SE mobil. Ska starta en massa, söka o ansluta o sånt innnan man kan surfa. På Nokian börja man surfa och den fråga vad man ville ansluta med, tror iPhone har samma funktion 🙂 (Någon som vet?)
(Snart fotboll! Sitter och laddar 🙂 )
@sahl 5267 wrote:
tar du mycket bilder och vill lägga upp dom med hjälp av den där pushfunktionen så lär det ju trilla iväg rätt fort med mb…men om det bara handlar om mail innehållande text så bör det ju inte dra iväg för mycket.
använder du iTunes med 3g så kommer ju mb trilla fortare än du hinner blinka också…de e lurigt…tänker man sig inte för så kan det trilla iväg fort tror jag…å andra sidan handlar det ju iofs bara om 9kr per dygn på sin höjdDet där med 9 kr per dygn gäller bara om du surfar i deras surfportal typ deras länkar till aftonbladet o s v. om du surfar fritt som Iphonen är tänkt att användas så kostar det 69 kr/dygn.
Det har dom “missat” att skriva där Iphone abonnemangen står.
klicka på länken om Prisavtal fast pris då kan man läsa denna text:“* OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för Prisavtal Rörlig avgift och omfattar datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. via Telia SurfPort. För övrig datatrafik (t.ex. via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn.”(från telias hemsida)
Ganska trist läsning.@rawen 5319 wrote:
Det där med 9 kr per dygn gäller bara om du surfar i deras surfportal typ deras länkar till aftonbladet o s v. om du surfar fritt som Iphonen är tänkt att användas så kostar det 69 kr/dygn.
Det har dom “missat” att skriva där Iphone abonnemangen står.
klicka på länken om Prisavtal fast pris då kan man läsa denna text:“* OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för Prisavtal Rörlig avgift och omfattar datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. via Telia SurfPort. För övrig datatrafik (t.ex. via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn.”(från telias hemsida)
Ganska trist läsning.Läs en gång till…
Alla 3 Iphone abb. har en maxtaxa på 9kr/dygn efter inkluderad volym.
Detta gäller ALL data via Iphonen.Att jämföras med när man har fastpris data 99kr, då gäller det du skrev ovan. d.v.s 9kr/dygn endast via surfport (vilket är mindre intressant för Iphone)
Om du vill dubbelkolla uppgifterna, läs pressreleaserna inte bara telia.se/iphone sidan , som verkar vara gjord av en efterbliven.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.