Desktoptråden

Front page Forums Övriga ämnen Desktoptråden

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 112 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1847

Välkommen!

Ta en bild på ditt skrivbord i Windows med knappen “prt sc” uppe i höger hörn.
    Klistra in det i ditt valda bildprogram med “CTRL+V” och spara det för att ladda upp det i tråden.

Mac:
    ▪ Om du vill ta en bild av hela skärmen trycker du på kommando-skift-3.
    Du kan också använda dig av program – verktygsprogram – skärmavbildning

Här nedan kommer jag att skriva massa information för dig med Windows som vill styla din PC.

MAC kan vänta då erat OS är tillräckligt snyggt ur paketet. Men jag vill också ha MAC-styling i denna tråd.

Hur du stylar din dator101:

Om bakgrundsbilder:

▪ Att använda en bild med mindre upplösning än din skärm ser hemskt ut.
    ▪ Använda en bild med högre upplösning än din skärm kan skapa konstiga kanter i bilden.
    ▪ Att förstora små bilder hjälper inte!

Upplösningar:

• 5:4 1280×1024
    • 4:3 1024×768, 1280×960, 1600×1200, 3200×2400
    • 3:2
    • 16:10 1280×800, 1440×900, 1680×1050, 1920×1200, 2560×1600
    • 5:3
    • 16:9 1366×768, 1280×720, 1920×1080
    • 17:9
    • WSVGA:1024×600

Om man ser en bild man vill ha:

Så använder du TinEye Reverse Image Search

Tineye är en omvänd bildsökarmotor som letar upp originalbilden och dess ursprung på Internet.

Windowsteman:

Windowsteman är de du ser framför dig när du startar datorn, använder Windows olika program och är i datorn.
    Visuella teman i Windows heter Visual Styles på engelska.
    För att först kunna använda VS så måste du patcha en dll fil i Windows som gör att Windows tillåter egna teman.

Windows XP x86 x64:

Download Uxtheme Multi-patcher 6.0 Free – A patch that will change your uxtheme.dll on Windows XP – Softpedia

För windows Vista x86 x64:

Download UxTheme Patcher for Windows Vista Free – A patched uxtheme.dll gave you the freedom to use un-signed custom visual style – Softpedia

När du laddat ner filen så finner du Readme i mapparna. Dock på Engelska.

Windows 7:

TCP-Z, Best TCP/IP Patch: Universal Theme Patcher (v1.5, Build 20090409)

Högerklicka och kör som Administratör. Patcha alla 3 filerna.

Var lägger man .msstyles-filerna?

När du får hem dina zip-arkiv med windowsteman så ska du leta dig fram till:
    C:WindowsResourcesThemes

Du aktiverar sedan teman genom att dubbelklicka på mssstyles-filerna eller högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper/anpassa.

Att ändra startknappen i Windows 7

Kräver en lite längre förklaring så därför lämnar jag det till youtube:

[YOUTUBE]xYGptFlD7CU[/YOUTUBE]

Var hittar man teman?

MAC-dock till Windows:

Vissa trivs med att ha någon form av docka där alla dem mest använda programmen hamnar. Som tur är måste man inte ha en dator från Apple för att kunna njuta av det här tillägget.

(ObjectDock kostar dock pengar om man vill ha allt godis men många har sagt att OD slår RocketDock med hästlängder)
    ObjectDock:
    Stardock ObjectDock

(Gratis)
    RocketDock:
    Download RocketDock – RocketDock.com

Det bästa med dessa två dockar är att plugins som funkar i RD funkar i OD.

Get Addons – RocketDock.com hittar du massor med addons som funkar i dockorna.

Du kan även använda plugin som ger dig Stacks-effekten från Mac.

Rainmeter:

Rainmeter är ett visuellt program som visar information av valfritt slag på skrivbordet precis så som du vill det.

rainmeter.th.jpg

Dock finns det inget visuellt program man kan skapa rainmeter i och därför är det rätt så komplicerat att börja arbeta i. Om du inte redan använder rainmeter är risken stor att du inte kommer använda det ifall du inte vet någonting om skript.

Alla skripts skriv i simpel kod och alla rainmeters är lätta att ändra om man väl har en fil redan. Det som krävs är lite kunskap i X, Y och Z-orientering samt RGB med Alpha-kanal. Man kan även ändra font och storlek på allt.

Detta är programmet för dig som vill ha information på skrivbordet likt en pilot i ett stridsflygplan.

Ikoner
    Förutom det jag tagit upp finns det också program man kan använda för att byta ikoner i Windows.

Stardock.com – Your Edge In Software

Rainlendar:
    Skapar en egen kalender att använda på skrivbordet. Många nyttiga funktioner för den som vill.

http://www.rainlendar.net

Detta täcker det mesta inom Windowsstyling och kan verkligen få din dator att sticka ut ur mängden.

Nu säger vissa: Men att styla datorn kräver energiresurser och man förlorar mycket prestanda på att göra det.

Att använda andra teman än Windows egna teman påverkar inte prestandan mer än vad originaltemat gör. Vill du ha prestanda så är det Windows original theme du vill köra som är Windows 98-kopian som helt och hållet saknar bilder i temat.

Att använda docka i Windows drar ner på din prestanda minimalt men i inställningarna kan man välja att inte visa Startmeneyn vilket i sin tur befriar dig från de megabyte som windows tar för att visa startmenyn.

Rainmeter är viserligen visuellt men kräver inte mycket prestanda från din dator. Varje plugin kan även skriptas att bara uppdateras varje sekund eller efter eget tidsschema.

Om du är rädd för att använda en bakgrundsbild på din dator drar ner prestandan, då borde du uppgradera till en nyare dator med mer än 32 MB i minne.

Styling i en PC är inte lika enkelt som med bilar. Varje sak du hänger på påverkar hastigheten och accelerationen.

Vänligen använd denna guide hur du vill så länge du refererar till skaparen.

mossarelli
    Member

Mitt skrivbord har en mängd program som håller de levande.

Samurize – Grafisk layout så som klockan och den vita buren över docken.
    ObjectDock – Placerar alla dina saker i en dock som är lik Apples.
    Stack – I ObjectDock som lägger alla saker på hög i docken.
    John’s Background switcher – Bästa bakgrundsbildsbytaren.
    Fences – Sorterar skrivbordsikoner till ett dynamiskt rutnät och i rutor, man kan även gömma ikoner med ett dubbelklick.

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

Synd att alla Desktops i den gamla tråden blir glömda nu.
    Men kul med en Desktoptråd som blir klistrad i alla fall 🙂

Här kommer mitt nuvarande.

9c201072926PM4f61.jpg

Edit: Försökte ladda upp bilden i bifogade bilder, men den blev förminskad utav bara helvete.. är inte så haj på det här..

mossarelli
    Member

Riktigt nice!

imported_Thian
    Member

Kom igen nu allihopa, vill se lite desktops 🙂

Appelphone
    Member
    Post count: 594

s4ticn.png

Allt är från deviantart.com
    Ikoner är Token, tema är Qs Counter Elements och bakgrund vet jag inte men som mossarelli sa, använd Tineye hur det nu funkar 🙂

Edit: Startknappen är också från deviantart men har trixat lite med den. Sök på “Windows 7 start button” så hittar ni den.

Om någon vet hur vilken fil den där lilla oranga status ikonen på msn är så skulle jag vara väldigt glad 🙂

bozz
    Member
    Post count: 1199

Snyggt Äpplet!

Sprang igår på en riktigt cool skärmsläckare ->YouTube – 3D Desktop Aquarium. Hittar den bara till Mac 🙁 Någon som råkar veta om den finns till Windows?

second
    Member
    Post count: 63

Här kommer mitt desktop

desktopyf.png

mossarelli
    Member
    Freebo
    Member
    Post count: 4365

.50 cal pr0n!!

Appelphone
    Member

@bozz 57322 wrote:

Snyggt Äpplet!

Sprang igår på en riktigt cool skärmsläckare ->YouTube – 3D Desktop Aquarium. Hittar den bara till Mac 🙁 Någon som råkar veta om den finns till Windows?

Tackar 🙂 Den skärmsläckaren var frän ^^ Ska googla lite 🙂

EDIT: Hittade en liknande iaf 🙂 http://www.UselessCreations.com – Something Fishy: 3D Desktop Aquarium Screen Saver sen väljer du something fishy uppe i högra hörnet.

Tyvärr är det massa reklam…

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@freebo 57391 wrote:

.50 cal pr0n!!

Någon serie eller?

imported_Thian
    Member

@ Second
    Gillar din bakgrundsbild, du har inte lust att länka ? 🙂

mossarelli
    Member

@h3nr11k 57393 wrote:

Någon serie eller?

Nej. En brud. Ett gevär som skjuter .50 BMG. Blir .50 cal pr0n.

mossarelli
    Member
    thian;57402 wrote:
    @ second
    gillar din bakgrundsbild, du har inte lust att länka ? 🙂

använd tineye.com!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

imported_Thian
    Member

@mossarelli 54465 wrote:

Om du ser en bakgrundsbild som du vill ha så måste du fråga användaren, eller använda TinEye Reverse Image Search

@mossarelli 57410 wrote:

använd tineye.com!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Okeeeej. Lugn.

mossarelli
    Member
    thian;57414 wrote:
    okeeeej. Lugn.

jag är lugn!!!!!!

H3NR11K
    Member

@mossarelli 57409 wrote:

Nej. En brud. Ett gevär som skjuter .50 BMG. Blir .50 cal pr0n.

I get that.. Men den liknande en Serie som heter “First Squad” dock så utspelar sig den serien under ww2.. Trodde detta var något liknande tjohej.

Freebo
    Member

@h3nr11k 57471 wrote:

I get that.. Men den liknande en Serie som heter “First Squad” dock så utspelar sig den serien under ww2.. Trodde detta var något liknande tjohej.

Ahh nej, det var bara kombination av en gudinna och ett magiskt vapen som gav mig COD4-vibbar…:laugh:

H3NR11K
    Member

@freebo 57472 wrote:

Ahh nej, det var bara kombination av en gudinna och ett magiskt vapen som gav mig COD4-vibbar…:laugh:

Indeed. COD 4.. Snart kommer ju BC2 som också har mysmys vapnet N1 😀

nnapmil
    Member
    Post count: 1

Det bästaste!;):cool:

Kungen
    Member
    Post count: 985

nnapmil: dela bakgrunden! :laugh:

Här kommer mitt skärmskott (efter en bra tids inaktivitet på detta forum):
    [ATTACH]597[/ATTACH]

mossarelli
    Member

@kungen 62292 wrote:

nnapmil: dela bakgrunden! :laugh:

Här kommer mitt skärmskott (efter en bra tids inaktivitet på detta forum):
    [ATTACH]597[/ATTACH]

4oraypf.jpg

Lär dig Tineye gubben. nnapmil ska dela sin bakgrund, men du behöver duplicera din :laugh:.

Jag fick ett tillskott i familjen nyligen.

Badum tsss

2xscreen.jpg

Och med detta inlägg har jag fyllt 1000 inlägg. Grattis.

Bara för det så ska jag berätta vad som gömmer sig på mina 2 skrivbord.

På windows 7an har jag Fences i bakgrunden (fortfarande) som gör att alla ikoner försvinner efter önskemål.
    Sen har jag ett customtema, men det är väldigt likt originalet på många sätt så det är svårt att urskilja.

På Windows XPan har jag en Objectdock där nere, John’s Background switcher, Macosx-tema (obviously), och massor med andra program.

Det som gör att jag kan använda två datorer med en 1 mus och 1 tangentbord heter synergy. Smidigt.

Freebo
    Member

Grattis Mossa 🙂

Kungen
    Member

@mossarelli 62302 wrote:

(bild)

Lär dig Tineye gubben. nnapmil ska dela sin bakgrund, men du behöver duplicera din :laugh:.

Jag fick ett tillskott i familjen nyligen.

Badum tsss

(bild)

Och med detta inlägg har jag fyllt 1000 inlägg. Grattis.

Bara för det så ska jag berätta vad som gömmer sig på mina 2 skrivbord.

På windows 7an har jag Fences i bakgrunden (fortfarande) som gör att alla ikoner försvinner efter önskemål.
    Sen har jag ett customtema, men det är väldigt likt originalet på många sätt så det är svårt att urskilja.

På Windows XPan har jag en Objectdock där nere, John’s Background switcher, Macosx-tema (obviously), och massor med andra program.

Det som gör att jag kan använda två datorer med en 1 mus och 1 tangentbord heter synergy. Smidigt.

Jo jag ska väll skryta med att jag inte är världens mest kunniga i photoshop, då jag haft det i drygt ett dygn 😛 Men tycker det är hyffsat kul att sitta och pilla lite i de mest basic grejerna.
    Grattis till 1000 inlägg!

mossarelli
    Member

@freebo 62322 wrote:

Grattis Mossa 🙂

Danke
    @kungen 62325 wrote:

Jo jag ska väll skryta med att jag inte är världens mest kunniga i photoshop, då jag haft det i drygt ett dygn 😛 Men tycker det är hyffsat kul att sitta och pilla lite i de mest basic grejerna.
    Grattis till 1000 inlägg!

Du ska skryta med att du inte är något? Är det dåligt att vara bra på shoopstudio?

Kungen
    Member

Oj hoppsan, menade självklart att jag inte ska skryta 😮

imported_Thian
    Member

Försöker med lite konstgjord andning på denna tråden.

61201051956PM9d27.jpg

mossarelli
    Member

@thian 64482 wrote:

Försöker med lite konstgjord andning på denna tråden.

61201051956PM9d27.jpg

Den är ju klistrad så den dör aldrig.

ba201085458PM586d.jpg

GÖTT!

Har aldrig använt forumbilder.se men verkar lovande för små bilder.

Tack för att du fick mig att städa på skrivborden.

imported_Thian
    Member

Sant, men det har varit lite torrt i tråden ett tag.

Gott 🙂

Braxen
    Member
    Post count: 212

hur lägger man in bild??? f

Braxen
    Member

@mossarelli 64513 wrote:

Den är ju klistrad så den dör aldrig.

ba201085458PM586d.jpg

GÖTT!

Har aldrig använt forumbilder.se men verkar lovande för små bilder.

Tack för att du fick mig att städa på skrivborden.

ångrar mig att jag köpte en pc hade lagt till 2 tusen så hade jag haft mac bärbar

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@braxen 64530 wrote:

ångrar mig att jag köpte en pc hade lagt till 2 tusen så hade jag haft mac bärbar

Bilden du ha citerat är från en PC, han har bara modiferat “skrivbordet”.

Braxen
    Member

@ponyboy 64533 wrote:

Ja Men jag ångrar mig ändå min polare köpt en mac airbook eller vad den heter för det första är jxxxxxxvla snygg den är snabb och så behöver man inte formatera om datan så varanan månad om man har tur som faktiskt jag har haft min har funkat jävligt bra och går mycket smidigt, men när jag använder min kompis airbook allt går mycket smidigare på något sett och så har jag fastnat för designen i os gillar det mer eän windowsa 7, ursäkta min stavning. Men enligt planerna så blir det ett köp av iphone 4g i sommar och sen sparar jag till en mac airbook tror jag den heter den minsta macen.

mossarelli
    Member

@ponyboy 64533 wrote:

2 om jag får be :P.

Förstår inte varför man vill ha en mac om man spelar spel ofta. Om man inte kör dualboot på en mac så ser jag ingen anledning att ha en från första början. Och kör man dualboot, ja då ska man ha en 256 GB hd också.

Det enda jag tycker är intressant med alla Mac-datorer är att upplösningen är typ 1920×1080 och så ser det ut som en mindre upplösning men allting är så clean på skärmen. Jag är därför lite förvånad att inte min skärm är 768×1024 på iPhonen eftersom min kompis HTC är det.

Lol, jag kanske kör OSX med tanke på att jag har en tiger som bakgrund 😀

imported_Thian
    Member

Skillnaden mellan Mac och Pc är enligt mig brutal.
    Håller med dig Mossarelli, om man spelar mycket är det nog bättre att lägga pengarna på en lite vassare Pc.

Men om man bortser från spel, då är det inget att snacka om. Allt flyter så fint på en Mac. Knappt några virus, inte massa jäkla skräp överallt.

mossarelli
    Member

Precis som iPhone måste man ha prövat en innan man kan förstå själva grejjen. OSX tar dock lite längre tid att vänja sig vid än iPhone OS.

Appelphone
    Member
    mossarelli
    Member

Har du scriptat rainmeter själv eller har du hittat det på deviantart?

Snyggt med svartvitt som lyfter fram kontraster, gör så att man kan fokusera på saker istället.

Jag har funderat lite på om man kunde göra lite som i Splinter Cell conviction angående menyer och annat.

När man går i mörkret så blir Sams omgivning svartvit men alla fiender och objekt blir i normal färg. Varje gång man ska utföra en rörelse så kommer det en smidig popupruta.

Kan man inte implementera det i Windows 7 med någon snygg script som är kompatibelt med Aero effekten?

När jag drar min mus över någonting så får det färg men när jag inte tittar på det är det grått.

plutonium
    Member
    Post count: 34

Jag har två skrämar, en “surf & programeringsskärm ” och en mer “IM, media, etc” skärm.

Här är en bild på “IM, media” skärmen.
    Bakgrundsbilden är på Angelina Jolie

mossarelli
    Member

Vilken bakgrundsbild? Massa fönster ivägen.

plutonium
    Member
    Post count: 34

Givetvis.
    Denna bild är det.. Har haft samma bild sedan år ~05 kanske..

mossarelli
    Member

@plutonium 64729 wrote:

Givetvis.
    Denna bild är det.. Har haft samma bild sedan år ~05 kanske..

Puddingen

Appelphone
    Member

@mossarelli 64603 wrote:

Har du scriptat rainmeter själv eller har du hittat det på deviantart?

Snyggt med svartvitt som lyfter fram kontraster, gör så att man kan fokusera på saker istället.

Jag har funderat lite på om man kunde göra lite som i Splinter Cell conviction angående menyer och annat.

När man går i mörkret så blir Sams omgivning svartvit men alla fiender och objekt blir i normal färg. Varje gång man ska utföra en rörelse så kommer det en smidig popupruta.

Kan man inte implementera det i Windows 7 med någon snygg script som är kompatibelt med Aero effekten?

När jag drar min mus över någonting så får det färg men när jag inte tittar på det är det grått.

Sry. Är bara inne här lite då och då…
    Allt är grejer jag hittat på deviantart och customize.com (tror det heter så). Vissa delar från org temat, enigma och andra från HUD Vision 🙂

Och din ide där, verkar riktigt skön 🙂 Dock är jag inte alls bra på sånt. Testa på deviantart eller något annat bra ställe 😉

mossarelli
    Member

will do.

Appelphone
    Member

@mossarelli 64756 wrote:

will do.

Och förresten, glöm inte säga till om du hittar något 🙂

Cophe
    Member
    Post count: 1079

Här kommen min skärmdump.

För er som gillar wallpapern, finner ni den här. Det är 1920x1080p.

bg.png

mossarelli
    Member

Jag har också en mapp jag döpt till skräp på skrivbordet. Synd att jag inte orkar sortera den bara.

imported_iAsh
    Member
    Post count: 647

Bara jag som kör med att inte visa några saker på skrivbordet? Ser mycket mera cleant ut då 🙂

/iA i blå tornet

Freebo
    Member

@iash 66054 wrote:

Bara jag som kör med att inte visa några saker på skrivbordet? Ser mycket mera cleant ut då 🙂

/iA i blå tornet

Jodå, jag har nog ikonerna för Papperskorg och Min Dator liggande på Desktopen, varför dumpa en massa junk när jag ändå aldrig är där? Att utgå från Desktopen är så 1992 😉

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 112 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.