Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Dilemma IOS 3.1.3 vill ha 4.0.1
-
AuthorPosts
-
Jag har en iphone 3GS som jag köpte begagnad och den har ios 3.1.3 just nu. jag pluggar i den i Itunes och den vill lägga in 4.0.2.
Min undrar är, går det att få in ios 4.0.1 i den, och då menar jag utan eller med Itunes hjälp. den vill ju inte signera vilka FW som helst.
Jag har testat att ladda hem IOS 4.0.1 restore och köra SHIFT + återställ men går ej.
Är jag fast och måste vänta på en Jailbreak 4.0.2 eller finns det annan lösning?
tack på förhand.
Ps: använder windows äger ingen MAC.
Är den jailbreakad nu?
Om den är det, öppna upp cydia och kolla efter den gröna texten högst upp på skärmen som visar vilka versioner telefonen har SHSH-filen sparad för.Om din tele har SHSH-fil sparad för 4.0.1 så kan du uppgradera till 4.0.1.
Du kan börja läsa från “This device has SHSH….” Säkra din iPhone för framtida nergraderingar av firmware | iMediaStår så här
This device has SHSHs on file for iphone OS / IOS: 4.0, 4.0.1
I guiden du postade så stog det nedgradera, jag vill ju uppgradera.
Om jag fattat det hela rätt och det står som jag skrev i Cydia.
1: Ladda hem IOS 4.0.1 Restore IPSW filen.
2: Lägg till 74.208.10.249 gs.apple.com i min hosts fil.
3: Öppna Itunes och håll ner SHIFT och tryck återställ.
4: Browsa dig till IOS IPSW 4.0.1 filen
5: Klicka OK
6: Vänta medans den uppgraderas.?
@radical2005 76582 wrote:
Står så här
Då kan du följa guiden som jag länkade till.
Du kan börja att läsa från “This device has…..” i guiden om hur du går tillväga.
Mvh
tjena muffins jag gjort allt efter den guiden nu så jag nu ladda ner 4.0.1 ?
@radical2005 76582 wrote:
Står så här
I guiden du postade så stog det nedgradera, jag vill ju uppgradera.
Om jag fattat det hela rätt och det står som jag skrev i Cydia.
1: Ladda hem IOS 4.0.1 Restore IPSW filen.
2: Lägg till 74.208.10.249 gs.apple.com i min hosts fil.
3: Öppna Itunes och håll ner SHIFT och tryck återställ.
4: Browsa dig till IOS IPSW 4.0.1 filen
5: Klicka OK
6: Vänta medans den uppgraderas.?
Det stämmer korrekt!
Den övre delen av guiden beskriver om hur man sparar sin SHSH-fil för att vid ett senare tillfälle kunna nergradera.Punkterna 1-6 som du skrev funkar likaväl att uppgradera som att nergradera med, sålänge man har SHSH-filen hos Cydia, vilket du har 🙂
så efter jag laddar ner den 4.0.1 så ska de bara vara att köra shift återställ och sen köra den 4.0.1 som jag ladda ner ?:)
japps har gjort allt som stod i guiden med ändringar i host – filen och även cmd saken : )
@adleeer 76589 wrote:
japps har gjort allt som stod i guiden med ändringar i host – filen och även cmd saken : )
Då ska det bara vara att hålla in SHIFT och klicka på återställ och leta reda på ipsw-filen för den firmware du vill installera som du laddat ner.
Så ska det gå smärtfritt, förutsatt att den firmware versionen du väljer, är sparad med SHSH-fil hos Cydia.
det funkade inte det står “den här enheten kan ej återställas. Den här enheten kan inte använda det begära bygget. :/
@adleeer 76593 wrote:
det funkade inte det står “den här enheten kan ej återställas. Den här enheten kan inte använda det begära bygget. :/
Och du är säker på att du har SHSH-filen sparad i cydia för den firmware du försöker återställa till?
Då menar jag helt 100% säker.
För det är aldrig nå problem att få in den versionen så länge man har SHSH-filen sparad och har pekat om i host-filen och sparat.det står längst upp cydia då i grön text this device shshs on file for iphone då 3.1.3 till 4.0.1 så det borde väll vara rätt men den host filen fick jag spara om för de gick inte att köra som administratör så ist blev den sparad som text dokument ist för SAM – fil ?
@adleeer 76597 wrote:
det står längst upp cydia då i grön text this device shshs on file for iphone då 3.1.3 till 4.0.1 så det borde väll vara rätt men den host filen fick jag spara om för de gick inte att köra som administratör så ist blev den sparad som text dokument ist för SAM – fil ?
Inte undra på att det inte fungerar då för dig.
Gör följande:
Öppna startmenyn, leta på notepad, högerklicka på notepad och välj “Öppna med administrationsegenskaper.
Sedan Arkiv > Öppna | Navigera dig till din HOSTS-fil och öppna den genom notepad. Gör ändringarna som är skrivna i guiden för hostfilen. Klicka på spara och stäng.Verkar som om du kör windows vista 😉
det står att den ej kan kontakte program uppgradering servern och den är nu i dte läget där jag ser sladden pil itunes sen går de ej länge efter de:S ?
@adleeer 76605 wrote:
det står att den ej kan kontakte program uppgradering servern och den är nu i dte läget där jag ser sladden pil itunes sen går de ej länge efter de:S ?
Efter du har ändrat i HOSTS-filen, har du kollat så att ändringarna fortfarande är kvar däri?
Har du öppnat cmd och skrivit ipconfig /flushdns ?
okej tack de går framåt nu men du skrev fel ” ipconfig /flushdns ” men ser vad som händer nu : )
hmm det står att de är ett okänt fel som uppstår (13) så den vill inte ta den ändå fast jag har allt färdigt nu : S
@adleeer 76608 wrote:
hmm det står att de är ett okänt fel som uppstår (13) så den vill inte ta den ändå fast jag har allt färdigt nu : S
Testa köra in telefonen i DFU-läge innan: Sätt din iPhone/iPod Touch i DFU-läge | iMedia
Sedan kopplar du in telefonen mot datorn.Edit: Hittade även denna länk om error 13: Update and restore alert messages on iPhone, iPad, and iPod touch
okej men detta ipconfig /flushdns stavade du ( ipconfig /flusndns ) H inte N om jag ska leka petig man uppskattar hjälpen 🙂
ingen fara här med. men ska jag återställen till 4.0.2 sedan ta 4.0.1 efter åt ? får det jag gör nu är att har den sparad 74.208.10.249 gs.apple.com sedan tar den andra ipconfig /flushdns men det kan jag ju inte spara på ngt sätt ? så jag skriver bara in det sedan men det står att ett fel har uppstått (13) : /
1. 74.208.10.249 gs.apple.com ska vara sparad i HOSTS-filen, se till att den verkligen är sparad.
2. ipconfig /flushdns gör nämligen att den “spolar” bort alla cachade dns-poster i host-filen och hämtar in de nya.
3. Du återställer till 4.0.1 om du har 4.0.1 sparad hos CydiaLäste du mitt tidigare inlägg om error 13? Testa sätt telefonen i DFU-läge och sedan kopplar du in den till datorn och öppnar iTunes.
Fungerar det fortfarande inte och du får error 13, avinstallera iTunes och installera det på nytt igen.
Mvh
okej provar nu att avinstallera och installera om de men behöver jag då göra om hosts sakerna igen då?
@adleeer 76618 wrote:
okej provar nu att avinstallera och installera om de men behöver jag då göra om hosts sakerna igen då?
Nej HOST-filen och flushdns behöver du inte göra om, sålänge ip + adressen som stod i guiden finns i hosts-filen. Det görs bara en gång och sen är det satt som ett statiskt värde i hosts-filen.
Mvh
tack så mycket för hjälpen det fixade sig efter jag av installerade och sedan installerade itunes igen riktigt bra tusen tack : )
Ioch med att den är blocket köpt så ville man kolla till vilken op den låg under i detta fall tydligen Norska Netcom (MC132KN) är modellen.
Kör jag en restore till 4.0.1 nu så kommer jag endast till SOS 112 vid start.
Så jag vågar inte, hur kan man hacktivate 4.0.1 utan Netcom sim?
Såg detta video, kan det funka?
Tog mig 10 minuter att omvandla en 3låst 3gs med 3.1.3 till en upplåste 3gs med 4.0.1 tillsammans med comviq.
Läs och begrunda. Lätt som en plätt.
@yihang 76748 wrote:
Funkar detta med en iPhone 3G?
Japp!
Jag har inte lyckats få in 4.0.1 trotts att jag har 4.0 och 4.0.1 SHSH blob sparad.
Jag har provat att ändra HOST filen till sauriks server och får fortfarande felmeddelande när jag försöker uppgradera till 4.0.1.Även provat Tiny Umbrella, ser i loggen att den “Write request” och skickar bloben till iphonen men får ändå felmeddelande i iTunes.
Kör 3.1.2.
Några idéer?@dextan 76760 wrote:
Japp!
Jag har inte lyckats få in 4.0.1 trotts att jag har 4.0 och 4.0.1 SHSH blob sparad.
Jag har provat att ändra HOST filen till sauriks server och får fortfarande felmeddelande när jag försöker uppgradera till 4.0.1.Även provat Tiny Umbrella, ser i loggen att den “Write request” och skickar bloben till iphonen men får ändå felmeddelande i iTunes.
Kör 3.1.2.
Några idéer?Toppen om du skriver vilket felmeddelade istället för att du bara skriver felmeddelande.
Lättare att felsöka då.Edit: Rättade lite felstavningar. Klåfingret hade varit framme igen.
@muffins 76771 wrote:
Toppen om du skriver felmeddelade istället för att du bara för felmeddelande.
Lättare att felsöka då.Sorry! Körde emot Cydias server igen för att skriva av felkoden och woops så fungerade det 🙂
Det jag gjorde nu emot alla andra gånger var att rensa DNS cachen, tvivlar på att det var det men men =)@dextan 76777 wrote:
Sorry! Körde emot Cydias server igen för att skriva av felkoden och woops så fungerade det 🙂
Det jag gjorde nu emot alla andra gånger var att rensa DNS cachen, tvivlar på att det var det men men =)cachen kan sparas under en längre tid för HOSTS-filen tyvärr.
Därför man alltid ska rensa cachen efter man gjort ändringar i hosts-filen med ipconfig /flushdns så man är på den säkra sidan :).Härligt att det löste sig för dig =)
Fastnar redan på första steget…har en iphone 3G jailbreakad med verision 3.0.1 som jag vill få upp till 4.0. Har hittat hosts mappen men när jag ska högerklicka å öppna som admin så finns inte det alternativet där, vad gör jag?
@yihang 76937 wrote:
Fastnar redan på första steget…har en iphone 3G jailbreakad med verision 3.0.1 som jag vill få upp till 4.0. Har hittat hosts mappen men när jag ska högerklicka å öppna som admin så finns inte det alternativet där, vad gör jag?
Då går du in via startmenyn, leta reda på notepad. Högerklicka på notepad och välj egenskaper. Välj då administrationsrättigheter.
Arkiv > Öppna > Leta reda på HOSTS-filen och ändra den. Glöm inte att spara.Om du är under Windows XP så behöver du bara se till att ditt konto har administrationsrättigheter och inte några begränsningar, sedan öppnar du filen normalt bara med en texthanterare och gör dina ändringar för att sedan spara.
jag hittar till etc mappen, men när jag öppnar den från notepad > arkiv > öppna så är etc-mappen tom. wtfffffff
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/iphoneprob.jpg
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/iphoneprob2.jpg
den finns fortfarande inte, varför? :(:(
För att den inte har någon filändelse.
Frågan är om du ska JB när du inte ens klarar att ändra en simpel fil i windows 🙂@yihang 76972 wrote:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/iphoneprob.jpg
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/iphoneprob2.jpg
den finns fortfarande inte, varför? :(:(
Se min bild.
Du lär in i etc mappen.Trodde jag var klar men efter återställningen kom detta upp:http://data.fuskbugg.se/skogsturken/iphoneprob3.jpg
Hur fixar jag? :/
@yihang 76989 wrote:
Trodde jag var klar men efter återställningen kom detta upp:http://data.fuskbugg.se/skogsturken/iphoneprob3.jpg
Hur fixar jag? :/
Har du aktiverat din telefon?
Hade iphonen kopplad till datan hela tiden tills det där kom upp, sen när drog ur å kopplade om det så stod det kvar.
@yihang 77008 wrote:
hur gör jag det då?
Om du kopplar ur telefonen ur datorn, startar om den.
Då ska du få upp en bild med iTunes-logga och sladd.
Du måste använda ett simkort som telefonen är låst till.Är telefonen låst till Telia, måste du tex använda ett Telia-kort för att aktivera telefonen.
Du stoppar i rätt simkort i telefonen och sedan kopplar du upp telefonen mot datorn och öppnar upp iTunes.
Fan, det går inte att gå om det? får upp bilden du pratar om men mobilen är köpt i Kina, har ingen aning om vilket företag telefonen är låst i.
@yihang 77011 wrote:
Fan, det går inte att gå om det? får upp bilden du pratar om men mobilen är köpt i Kina, har ingen aning om vilket företag telefonen är låst i.
Du har valet att isf köpa ett simkort från Kina på ebay exempelvis.
Om du kan modellnamnet på telefonen så går det att kika upp vilken operatör det är låst till.Eller den snabba vägen, där det kostar lite, Aktivering av iPhone utan operatörens simkort som telefonen är låst till | iMedia
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.