Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Downgrade till 02.28.00 från 02.30.03 (Funkar med rätt bootloader!)
-
AuthorPosts
-
Läs denna sida för mer info.
Jag har själv inte hunnit kolla vilket bootloader jag har men antagligen 5.9 🙁
@generuss 29817 wrote:
Läs denna sida för mer info.
Jag har själv inte hunnit kolla vilket bootloader jag har men antagligen 5.9 🙁
ja läste igår på ispazio, blev skit glad men sen va guiden på chilenare eller nått språk 🙁
kanonintressant!
tack för länken!
(när man läser i kommentarerna under artikeln häpnar man över hur mycket de kan om hur iphonens mjukvara fungerar!)
Låter ju nice, detta 😀 Men jag ska då alltid lyckas med att misslyckas 🙁 Jag blev nyfiken på detta och tänkte kolla min bootloader. Enda sättet var via ett program i Installer eller via MobileTerminal. Jag hade inte Installer, så jag körde via MobileTerminal, och självklart “råkade” jag krascha mitt BaseBand 🙁 Min iPhone blev lite galen, hittade inget nät och började starta om sig hela tiden… Men nu har jag iaf återställt den (igen) och har nu Installer 😀 Jag återkommer 😉
Woow nice 😀 !! Som det ser ut nu så funkar inte mitt 3nät…
Har ingen sändning i varken min eller min polares orginal 3mobil, vet inte om det
Bara är jag eller fall andra har liknande problem :S, hur som helst skulle det vara
Underbart att slippa det förbaskade rebelsimet!!! 🙂 ska kolla på det när jag kommer HemMekke, det finns inget program i installer längre, eller i cydia (HWinfo i cydia, BBupdater? i installer) som gör detta längre, du måste kolla via terminalen. Jag ska kolla när jag kommer tillbaka från jobbet idag.
Och hoppas på lite progress från geohot. 🙂
Intressant,men finns det någon som lyckats utan problem?Ni som testar kan väl skriva en rad och informera oss fegisar om hur det verkligen funkar?
det funkar alldeles utmärkt för de som har testat. (läs diverse trådar och bloggar)
hur ska ja veta vilken bootloader ja har?? ja har terminal 🙂
QueDee
Baseband Commands – The iPhone Wiki
Installera minicom från cydia och gör som det står i wikin så kommer det gå bra.Alla andra,
PHaseBanDowngrader – The iPhone Wiki
En väldigt enklet guide för hur man ska göra. Har man fel BL gör den inget utan downgradar bara inte. Så prova på. 😉Laddade hem minicom, sen fattade jag inte ett smack…
@generuss 29879 wrote:
QueDee
Baseband Commands – The iPhone Wiki
Installera minicom från cydia och gör som det står i wikin så kommer det gå bra.Alla andra,
PHaseBanDowngrader – The iPhone Wiki
En väldigt enklet guide för hur man ska göra. Har man fel BL gör den inget utan downgradar bara inte. Så prova på. 😉går det bra med diskaid ist för SSH ??
Borde jag inte kunna “SSH into your iPhone and then, type: minicom -s” via SBsettings?
Nej, du gör det via mobileterminalen.
Men jag hittar inte /Applications/… eller var/root i min telefon. private/var/root hittar jag men inte var/root… “var” finns där men de är inte ens en mapp?
den laddar du hem från cydia.
MobileTerminal tror jag den heter.
“there is no global configuration file /usr/etc/minirc.dfl” då jag kör minicom -s
Antar att jag inte har “make sure the folder /usr/etc exists”
du kan göra en egen etc mapp i /usr/ när du sshar dig in där om det inte finns nån.
Alla2.2.1 OTB har 5,9 eller högre, alla 2.2 OTB har 5,9 eller högre.
har har ni en iPhone som kom ut innan 2.2, då kan iaf ni just nu downgrada.
Kan inte commandsen för att skapa en mapp, eller hur man tar sig in i /usr/ =
du gör det via ett FTP program. Googla på hur du ska SSH(a) dig in i iPhonen och sedan skapar man lätt mappar osv på egen hand.
Men när köpte du din iPhone?
3mån sen, jag kör redan 2.28.00. Men är bara nyfiken på om jag har de rätta grejjerna för att kunna downgrade`a vid en ev. uppgrade
jag förstår. berätta gärna hur det går för dig 🙂
@generuss 29894 wrote:
Alla2.2.1 OTB har 5,9 eller högre, alla 2.2 OTB har 5,9 eller högre.
har har ni en iPhone som kom ut innan 2.2, då kan iaf ni just nu downgrada.
hej generuss..
Så har man en 2.2.1 och 02.30.03 så går det inte hur man än gör då, För man måste ha bootloader 5.8?letat efter sidor, men inte hittat nån som skriver att det verkligen funkat?!
Hoppas svågerns 2 månader gamla iphone går att nedgradera så ett byte kan bli aktuellt 😛
Ett ljus tändes ju nu i väntan på dev team iaf! 🙂
@generuss 29850 wrote:
Mekke, det finns inget program i installer längre, eller i cydia (HWinfo i cydia, BBupdater? i installer) som gör detta längre, du måste kolla via terminalen. Jag ska kolla när jag kommer tillbaka från jobbet idag.
Och hoppas på lite progress från geohot. 🙂
Haha, upptäckte det imorse 😛 Men jag antar att min ska funka, den var 2.1 OTB 😉 Inte för att jag behöver ha BL 5.8, jag har ju BB 02.28.00 😀
en 2.2.1 med 02.30.03 kan få om den har bootloader 5.8 (en uppdaterad, inte en 2.2.1 OTB), och jag tror inte din svågers telefon har 5.8 eftersom den är så pass nyinköpt. men hoppas går ju, hehe.
dev team har än så länge inte så mycket med det här att göra än, men förhoppningsvis kan dom komma på ett sätt att lösa det för oss med 5.9 uppåt också!
Tack för infon.. Då är det bara att hålla tummarna på att hans va en 2.1:a då!
@generuss 29905 wrote:
en 2.2.1 med 02.30.03 kan få om den har bootloader 5.8 (en uppdaterad, inte en 2.2.1 OTB), och jag tror inte din svågers telefon har 5.8 eftersom den är så pass nyinköpt. men hoppas går ju, hehe.
dev team har än så länge inte så mycket med det här att göra än, men förhoppningsvis kan dom komma på ett sätt att lösa det för oss med 5.9 uppåt också!
Ja det hade ju verkligen vart nåt, min helt nya, otb 2.2.1 02.30.03 iofs jailbreakad ligger bara och samlar dam nu ju 🙁
Dev-team koncentrerar ju sig på att knäcka 3.0 till fullo har man förstått, men låsa upp senare, hur tror ni generellt sett att det kommer gå att låsa upp våra just nu obrukbara 2.2.1 02.30.03?
@qeudee 29882 wrote:
går det bra med diskaid ist för SSH ??
Jag kunde inte använda SSH, eftersom jag inte hade tillgång till wifi. Och jag försökte mata in telefonens IP via internet men det fungerade inte, så jag använde Diskaid.
Jag förde över BBUpdaterExtreme till /var/root med hjälp av Diskaid (eller Fileaid, minns inte exakt vad det heter)
och körde sedan följande kommandon i MobileTerminal:
Gå in i root-läge:
1: >su
2: >alpine (“alpine” är standard om du inte ändrat)ändra rättigheterna för filen BBUpdaterExtreme:
3: > chmod 755 BBUpdaterExtreme
(du måste vara i katalogen /var/root)Följande kommand stänger av commcenter:
4: > launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.CommCenter.plist
(OBS! lätt hänt att man skriver Deamons istället för Daemons, tog mig en kvart att hitta typo’t!)Sedan kör vi BBUpdaterExtreme med en fråga:
5: > ./BBUpdaterExtreme queryversionSedan bör du kunna se Boot Loader versionen i texten som visas!
Här tog det stopp för mig 🙁 🙁 hade 5.9 *snyft*
Och händer samma för er så är det bara att starta om telefonen så startas commcenter automatiskt igen.
(Vilken tur då att jag fick tag på en till iphone på blocket som inte var uppdaterat! så nu har jag 2.2 och 02.28.00 jailbreakad och yellowsn0w, hurray. Men det hade ju varit kul att lyckas fixa till min andra med 2.2.1 och 02.30.03.. men men, man kan inte få allt)
=( jag har bootloader 6,2
Guide för att ta reda på vilken version du har – iClarified – iPhone – How to Check Your iPhone Bootloader Version (Windows)
Min Iphone är ganska gammal, hade ändå Bootloader 5.9 🙁
Man fick iaf vara glad i ett par minuter…
@kruset 29922 wrote:
Guide för att ta reda på vilken version du har – iClarified – iPhone – How to Check Your iPhone Bootloader Version (Windows)
Jag tycker ändå metode jag beskrev ovan var betydligt enklare… jag fick inte ens SSH att fungera av någon anledning.
Borde man inte kunna sätta ett ungefärligt datum på vilka telefoner som troligtvis har den BL-version som går att nedgradera? “MrMel” verkar ha en rätt tidig version, när är din uppköpt runt?
Min är September 2008 typ, så innan september.
@carpe 29947 wrote:
Borde man inte kunna sätta ett ungefärligt datum på vilka telefoner som troligtvis har den BL-version som går att nedgradera? “MrMel” verkar ha en rätt tidig version, när är din uppköpt runt?
Det konstiga är att folk säger att om den är köpt med en tidigare firmware så är den safe, men min är köpt i oktober-november förra året (troligen, har köpt den i tredje ledet beggad så inte helt hundra) sedan så hade personen jag köpte den av av misstag uppdaterat den, och det gjordes strax efter att uppdaterignen släppts, så den borde haft den kompatibla boot loadern tycker jag. 🙁
Edit: Nu såg jag att alla 2.1 och 2.2 OTB levererats med 5.9 eftersom apple uppdaterade bootloadern väldigt fort när de fick reda på att Dev Team lyckats nedgradera basbandet.
Nu kollade jag bootloadern med minicom, och jag har 5.9 😉 Tur att jag fortfarande har 02.28.00 😛 Men om jag inte läste fel så jobbar dom på att fixa till 5.9 också 🙂
@mekke 29987 wrote:
Nu kollade jag bootloadern med minicom, och jag har 5.9 😉 Tur att jag fortfarande har 02.28.00 😛 Men om jag inte läste fel så jobbar dom på att fixa till 5.9 också 🙂
Ja det borde ju vara en ganska tidskrävande process att testa och upptäcka säkerhetshål, så bara för att det inte finns nu betyder ju inte att de inte hittar något nytt sätt att komma runt det.
@drdistorzion 29977 wrote:
….
Edit: Nu såg jag att alla 2.1 och 2.2 OTB levererats med 5.9 eftersom apple uppdaterade bootloadern väldigt fort när de fick reda på att Dev Team lyckats nedgradera basbandet.
amenvafaan ! :mad2: , då får vi vänta ett tag till men nu vet man iaf att de börjar närma
sig en lösning vilket är positivt 🙂 jag gillar pojkar med alldeles för mkt fritid
och hoppas dom knäcker den skiten snart …@bmode 29991 wrote:
amenvafaan ! :mad2: , då får vi vänta ett tag till men nu vet man iaf att de börjar närma
sig en lösning vilket är positivt 🙂 jag gillar pojkar med alldeles för mkt fritid
och hoppas dom knäcker den skiten snart …Jepp! vi kan alla hoppas oxå på att apple börjar släppa lite på sin diktator-inställning när det gäller operatörslås…
Det komiska är att apple borde vara mer bekymrade över jailbreak än upplåsning, och det ironiska där är ju att jag t.ex. var tvungen att jailbreaka för att låsa upp, något jag förmodligen inte hade gjort om jag inte behövt! Men nu när jag väl tvingats ta mig tid att lära mig hur det fungerar och sätta mig in i det så blev det ju plötsligt intressant, och det förlorar apple på!
Kom igen apple! mjukna upp lite, USA stänger guantanamo, då kan ni oxå börja lätta upp lite… 🙂
@drdistorzion 29913 wrote:
Och händer samma för er så är det bara att starta om telefonen så startas commcenter automatiskt igen.
Jag provade detta, men jag fick tyvärr aldrig igång commcenter… 🙂 Jag återställde 😉 Nu funkar allt bra igen 🙂
får ” -sh: 755: command not found ” på step 3 :S
EDIT: ställer den sig automatiskt på …var/root/ när man skriver >su , >alpine ?@bmode 30037 wrote:
får ” -sh: 755: command not found ” på step 3 :S
EDIT: ställer den sig automatiskt på …var/root/ när man skriver >su , >alpine ?1. Har du fixat rätt med permissions? Vad använder du för program för att lägga in filer?
2. Bara vi SSH. Via MobileTerminal hamnar den i /var/mobile 🙂
Eftersom att man är något intresserad av ämnet var man ju tvungen att prova. Hade 5.9.
Inte för att det gör något (har ju 02.28.00 ändå). 🙂Köpte min telefon i Januari, den kom med OS 2.1. Visar sig att den har bootloader 6.2. Skumt.
Nåja, jag har ju BB 02.28 fortfarande ändå. 🙂
Det betyder att den är ganska ny 😉 Det förklarar den nya bootloadern du har 🙂
@kruset 29922 wrote:
måste man har en jailbreakad telefon för att kunna använda sig av denna tutorial??
har en 3GS tillverkad vecka 40 så den kan ha nya eller gamla bootloadern.. måste få reda på det.. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.