Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Fifaen vad pissigt, blåst på blocket tror jag.
-
AuthorPosts
-
@mcdandrew 18981 wrote:
ni är för fan dumma i huvudet. Blir av med så där mycket pengar när ni istället kan spara bara lite till och köpa en själva av telia. idioter.
För det första, iPhone G3 fanns inte äns när trådskaparen och jag blev blåsta…
För det andra så finns det ingen anledning att påstå att vi är dumma i huvudet för att vi råkar lita på fel personer.
Sen det hände mig har jag köpt ett antal andra saker online, och har inte blivit lurad något mer./Idiot
@mcdandrew 18981 wrote:
ni är för fan dumma i huvudet. Blir av med så där mycket pengar när ni istället kan spara bara lite till och köpa en själva av telia. idioter.
För det första, iPhone G3 fanns inte äns när trådskaparen och jag blev blåsta…
För det andra så finns det ingen anledning att påstå att vi är dumma i huvudet för att vi råkar lita på fel personer.
Sen det hände mig har jag köpt ett antal andra saker online, och har inte blivit lurad något mer./Idiot
Är man så dum så förtjänar man ett och annat inlägg av den här klassen. Hoppas det bidrar till att ni fan tänker efter.
Är man så dum så förtjänar man ett och annat inlägg av den här klassen. Hoppas det bidrar till att ni fan tänker efter.
Vad skönt att vi har dig här, Mr Perfect, som är felfri! Så tröttsamt men såna som du… kalla folk för “fan dumma i huvet” och “idioter”… du hann ju skriva 6 andra inlägg innan du fick psykbryt iaf 😐
Vad skönt att vi har dig här, Mr Perfect, som är felfri! Så tröttsamt men såna som du… kalla folk för “fan dumma i huvet” och “idioter”… du hann ju skriva 6 andra inlägg innan du fick psykbryt iaf 😐
Jag blev blåst av en för några år sedan, betalade 1500 eller ngt för en telefon jag aldrig fick. Var tydligen en brud som heter Ramona som blåst hundratals folk, både hon o hennes kille. De knarkade visst stod det i papprena med domen. Fortfarande inte sett mina cash plus ränta. Men på Facebook verkar de ha rejält bra ställt. Funderar på att skriva till henne där. Jävla idioter.
Jag köpte dock min iPhone 3G 16 GB på Blocket, teliasåld med garanti och hela baletten, betalade med InternetGirot, hur bra som helst.
Jag blev blåst av en för några år sedan, betalade 1500 eller ngt för en telefon jag aldrig fick. Var tydligen en brud som heter Ramona som blåst hundratals folk, både hon o hennes kille. De knarkade visst stod det i papprena med domen. Fortfarande inte sett mina cash plus ränta. Men på Facebook verkar de ha rejält bra ställt. Funderar på att skriva till henne där. Jävla idioter.
Jag köpte dock min iPhone 3G 16 GB på Blocket, teliasåld med garanti och hela baletten, betalade med InternetGirot, hur bra som helst.
@arlington 22388 wrote:
Låter fint:P synd bara att du blev blåst av en pundare:(
@arlington 22388 wrote:
Låter fint:P synd bara att du blev blåst av en pundare:(
Hum… nog ska man ändå kunna handla av folk på nätet genom att betala i förväg men utan att bli lurad. Hur ska man annars kunna handla av dem som inte bor i samma stad som en själv? Jag själv köpte min telefon på Tradera och det gick hur bra som helst.
Det jag gjorde innan jag betalade in pengarna var följande;
1. Bad om äkta foton på telefon och kvitto. Inte bara en kopia på någon reklambild.
2. Kollade så personen fanns på Eniro med samma telefonnummer och adress som personen angett.
3. Kollade så bankkontot ägdes av personen i fråga.Om allt detta stämmer har man en del på fötterna om någonting skulle gå fel och man behöver polisanmäla.
Hum… nog ska man ändå kunna handla av folk på nätet genom att betala i förväg men utan att bli lurad. Hur ska man annars kunna handla av dem som inte bor i samma stad som en själv? Jag själv köpte min telefon på Tradera och det gick hur bra som helst.
Det jag gjorde innan jag betalade in pengarna var följande;
1. Bad om äkta foton på telefon och kvitto. Inte bara en kopia på någon reklambild.
2. Kollade så personen fanns på Eniro med samma telefonnummer och adress som personen angett.
3. Kollade så bankkontot ägdes av personen i fråga.Om allt detta stämmer har man en del på fötterna om någonting skulle gå fel och man behöver polisanmäla.
Det är ju väldigt riskabelt att köpa och betala i förskott.. Jag är alltid tveksam till allt jag köper, även i butik.
Köper jag nåt av nån mindre butik och får det i kartong har jag, tyvärr kanske, alltid nåt i mig som får mig att dubbelkolla att det är rätt vara.
Nästan jobbigt ibland.Payson eller liknande kan varmt rekomenderas. Och japp, har också blivit blåst (2ggr).
Första gången satte jag in halva summan för en mobil som jag hittade på blocket (1200:-). Inget kom, så efter massa mailväxlingar mellan mig och säljaren efter köpet så dog det. Han försäkrade om att det skulle bli en affär. De pengarna har jag inte sett röken av än. Var för 3-4år sen jag polisanmälde och senate info var nått i stil med att de troligen kommer lägga ned hela åtalet.
Andra gången var för inte så länge sen och det gällde en iPhone 3G faktiskt. Också Blocket. Men den här gången köra jag med Payson, det visade sig vara en “god” affär eftersom apan hunnit lura ett gäng personer innan Payson stängt hans konto.
Begriper mig inte på folk som pröjsar i förskott,om köparen bara accepterar förskott så ska man nog inte handla där.
Att använda payson eller någon annan form av säkrad betalning är bättre,men man ska nog vara försiktig ändå.Kontaktade denne Kille, som var bokförd i Ty Skulle precis går in och skriva en liknade tråd. Igår hittade jag också den perfekta iPhonen en 16gigare oandvänd bara upplåst osv.
Plats DatumLäste den här tråden några dagar sedan och hittade en iphone igår som skulle köpas. Hälften nu och hälften efter, fick personuppgifter och telefonnummer men otroligt nog så kollade jag inte upp det så noga som jag borde.
Pga att jag var skeptiskt så skickade jag endast 800 kr som förskott.
Idag har nummret ingen abbonament, emailen är borttagen (kunde skapa emailen med samma namn) och troligtvist ingen telefon.Vad jag förstått så kommer jag aldrig att dem dem pengarna igen men som student räknas varje liten krona. Enda jag har är kontonummret men det är inget och hurra för?
Tips m.m för hur jag ska gå tillväga.
Som sagt,betala aldrig direkt till säljaren i förskott.
Polisanmäl allt,inte säkert man får tillbaka nåt men man ska ändå anmäla!@erensson 28042 wrote:
Läste den här tråden några dagar sedan och hittade en iphone igår som skulle köpas. Hälften nu och hälften efter, fick personuppgifter och telefonnummer men otroligt nog så kollade jag inte upp det så noga som jag borde.
Pga att jag var skeptiskt så skickade jag endast 800 kr som förskott.
Idag har nummret ingen abbonament, emailen är borttagen (kunde skapa emailen med samma namn) och troligtvist ingen telefon.Vad jag förstått så kommer jag aldrig att dem dem pengarna igen men som student räknas varje liten krona. Enda jag har är kontonummret men det är inget och hurra för?
Tips m.m för hur jag ska gå tillväga.
Hej, vad hade bedragaren för e-mail?
Vad uppgav han för namn?Jag tror jag blivit blåst av samma snubbe! 😮
@mikemadness 28148 wrote:
Hej, vad hade bedragaren för e-mail?
Vad uppgav han för namn?Jag tror jag blivit blåst av samma snubbe! 😮
Rolf Olofsson, email: roffe.o@gmail.com
Men mailen är borttagen, försvann dagen efter.
Mmmhmh, samma snubbe. Jag fick precis samma info som dig. Fan va surt, är student jag med så det tar illa på kassan.
Om ni inte redan polisanmält,så tycker jag att ni ska göra det.Ni får antagligen inte igen era pengar,men era uppgifter kanske kan hjälpa till lite i en eventuell utredning.
Om tillräckligt många anmäler kanske denne skurk kan stoppas!Bara att kolla med polisen på vem kontot står på..
@Mr EmCom 28625 wrote:
Ja för dom uppgifterna går dom ju ofta ut med….
Nej det gör dem inte…
Dem som jobbar på banken kan se vem kontot står på, men får pga. sekretess inte lämna ut sånna uppgifter.
En sak man kan göra innan man för över pengar är att ringa banken och säga jag har fått det här kontot, och ska betala pengar till en som heter “Namn” är det han/hon som står på det här kontot?
Då borde du kunna få ett Ja eller Nej. Det fick jag iallafall.
Verkar det skumt. Då är det oftast skumt.
Edit. 1a posten, tack för ett bra forum!
// Jonas
Skrämmande att läsa hur många lättlurade människor det finns. Tråden är inte ny, men iaf
Tänk er den skojaren som annanoserar om en telefon som inte finns. De kan ju skriva att det är garanti och tillbehör och vad som helst. Att man sedan går på att någon säljer en 3G 16GB iPhone tre veckor gammal för 3000 kr när en ny olåst uppges att ha ett butikspris på över 8000 kr. Hur kan man gå på det?
Men är det en seriös säljare (finns några på blocket.se) så går de med på att använda internetgirot.se då får köparen varan efter inbetalning av köpesumma + frakt på internetgirot, köparen godkänner varan, mailar internetgirot att det är ok och pengarna betalas ut till säljaren.
För mig så svarade jag på över tio olika annonser om iPhone innan en säljare gick med på detta med internetgirot alla andra, som jag fick kontakt med, ville ha allt eller 50% i förskott. De tror visst att man är riktigt dum dessa skojare…
Internetgorot, Paypal och Payson är varianter på samma tema. Det kostar ett par hundralappar om varans pris är runt 5000 kr men det svåraste är att hitta en ärlig säljare…
På tradera.se om man söker på iPhone och kollar de som säljer dessa så är 98% (minst) av alla som säljer helt nyregistrerade, troligtvis för att de inte har något att sälja. Ett knep jag råkade ut för där var att jag bjöd på en iPhone, men jag vann inte auktionen. Däremot blev jag i efterhand kontaktad av den som sålde denna telefon. Så, om jag spekulerar lite, så verkade det som om han som sålde hade en polare som bjöd högst och “vann” auktionen. För att säljaren i efterhand skulle kunna kontakta alla budgivare för att då sälja(?) samma telefon till alla som var med och bjöd. Meddelade detta till tradera och de skulle se över detta och stänga av säljaren.
En annan traderagrej med iPhone. En säljare ropar in ett tiotal auktioner som alla slutar på under 10 kronor, sköter detta snyggt och får då 10 positiva omdömen. Sedan slår personen till och lägger ut 6-7 iPhone på auktion, alla på 4-5 dagar. Folk uppfattar säljaren som seriös, 10+ i omdöme. När auktionerna var avslutade så rasslade det in 6-7 negativa omdömen från de som betalat sin “vunna” telefon och inte fått något. 7 iPhone som alla såldes för mellan 4000kr-5000kr ger ju en förtjänst på 30 000 kr på ca en vecka.
eniro.se vill jag inte ens diskutera, eniro har tydligen 0 koll Alla annonser där (iaf medans jag sökte telefon) var helt oseriösa. Nya iPhone för under 3000 kr som inte är låsta. Går folk verkligen på detta, förresten, det gör de, annars hade ju inte annonmserna funnits-…
Så länge diverse lättlurade idioter går på dessa annonser så fortsätter dom.
Ni som vill ha en billig telefon ska kanske kolla er lokala återvinningsstation,hittade 2 fullt funktionsdugliga nokia 3310 i elektronikkontan senast.
Visst,långt ifrån min iPhone,men som kontantkortslur på utlandsresor med hög rånrisk är dom bra.
Om man vill skydda sig från att bli blåst,så köper man sin iPhone ny i affären som säljer dom (telia,halebop,telenor,flera elektronikvaruhus).
Visst,det kostar men man vet att man får nåt för sina pengar!samma här har blivit bedragen i bloceket av en ung tjej har polis anmält osv.
hon hette Carola GOm man skummar egenom alla iPhone anonnser på blocket just nu är skulle det inte förvåna mig om knappt hälften är äkta anonnser på äkta mobiler.
Mailade på typ alla innom min prisklass 2500-4000 i förra veckan. Det första jag frågade var bland annat om säljaren var villig att skicka via interntgiro.se.
Fick 2 svar, och då var den ena, “nej tyvärr den tjänsten fungerar inte här då vi inte har något registerat postkontor”
HA tjena tänkte jag..Dvs ingen av annonserna var seriösa.¨
Skrämmande!
Om man skummar egenom alla iPhone anonnser på blocket just nu är skulle det inte förvåna mig om knappt hälften är äkta anonnser på äkta mobiler.
Mailade på typ alla innom min prisklass 2500-4000 i förra veckan. Det första jag frågade var bland annat om säljaren var villig att skicka via interntgiro.se.
Fick 2 svar, och då var den ena, “nej tyvärr den tjänsten fungerar inte här då vi inte har något registerat postkontor”
Skrämmande!
Om man skummar egenom alla iPhone anonnser på blocket just nu är skulle det inte förvåna mig om knappt hälften är äkta anonnser på äkta mobiler.
Skrämmande!
Många av dessa annonsörer är dessutom utländska bluffmakare.
Att annonsera ut en dyr och populär produkt till ett mycket bra pris är för dessa skurkar bara en modern variant av det som brukar kallas nigeriabrev.Ja nog är det förjävligt allt.
Ni som blev av med pengar och står där utan mobil: Tycker synd om er! Hoppas det löser sig med allt! Polisanmäl (men förvänta er inte allt för mycket..) och fortsätt prata runt, för är man fler så kan man säkert lättare sätta dit dom där stolpskotten! :mad2:Nu har ni ju dock lärt er en vääldigt värdefull läxa.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.