[Guide] Jailbreaka iOS 4.0 3Gs med PwnageTool.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak [Guide] Jailbreaka iOS 4.0 3Gs med PwnageTool.

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 85 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2331

Gäller endast 3Gs med äldre bootrom som är redan jailbreakad (inte med Spirit). Man måste ha iTunes 9.2 installerad och den finns endast till Mac för tillfället. Detta är ingen officiell release från Dev Team och inte för nybörjare. Prova på egen risk!

Del 1: Modifera PwnageTool så att den funkar med iOS 4.0.

1. Ladda ner:

2. Placera dessa 3 filer i en mapp.
    bild1xl.png

3. Högerklicka på PwnageTool och välj “Visa paketets innehåll“.
    bild2oa.png

4. Browsa till Contents/Resources/Firmware Bundles och placera filen “iPhone2,1_4.0_8A293_bundle” i den mappen.
    bild3fb.png

5. Högerklicka nu på Redsnow och välj “Visa paketets innehåll“.
    bild4yp.png

6. Browsa till Contents/MacOS och kopiera “Cydia.tar.gz” till skrivbordet.
    bild5vv.png

7. Extrahera “Cydia.tar.gz” och då får du en mapp som heter “Cydia“.
    bild6o.png

8. Browsa i PwnageTool till Contents/Resources/CustomPackages och högerklicka på “CydiaInstaller.bundle” och välj “Visa paketets innehåll“.
    bild7ju.png

9. Öppna mappen “Files“.
    bild8s.png

10. Placera nu hela innehållet i mappen “Cydia” i mappen “Files” (välj Ersätt alla).
    bild9bh.png

11. Stäng nu alla öppna mappar och filer.

Ponyboy
    Member

Del 2: Skapa en custom ipsw.

1. Ladda ner 3Gs 4.0 ipsw och placera den på skrivbordet.

2. Öppna PwnageTool och välj “Expert mode” och välj “iPhone 3Gs“, fortsätt (BLÅ PIL).
    bild10v.png

3. Pwnagetool kommer nu att hitta din nerladdade ipsw, om inte välj “Browse for IPSW” och välj filen manuellt. Markera filen och fortsätt.
    bild11x.png

4.Välj “General” och forsätt.
    bild12p.png

5.Avmarkera “Activate the iPhone” och välj “Root partition size” (jag väljer alltid 1012 MB).
    bild13t.png

6.Bootneuter används inte till 3Gs så välj bara fortsätt.
    bild14z.png

7.Här kan du välja vilka Source du vill ha med. Välj de som du vill ha och fortsätt.
    bild15p.png

8.Välj Applikationerna som du vill ha och fortsätt.
    bild16rk.png

9.Välj Boot logo, avmarkera om du vill ha default logon.
    bild17h.png

10. Välj “Build” och fortsätt.
    bild18j.png

11. Välj placera på Skrivbord och tryck på “Save“.
    bild19k.png

12. Skriv in ditt lösenord och tryck på “Ok“.
    bild22t.png

13. PwnageTool kommer att fråga dig om din iPhone är pwned, tryck på “No“.
    bild21z.png

14. Din custom ipsw är nu klar och ligger på ditt skrivbord.
    bild23de.png

15. Sätt din iPhone i Recovery mode och starta iTunes.
    16. iTunes kommer nu säga att den har hittat en iPhone i återställnings läge, tryck på “Ok“.
    17. Håll i ALT och tryck på Återställ.
    18. När återställningen är klar slå in din pinkod och aktivera din iPhone.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Grym guide, får se om jag orkar vänta 12 dagar på iOS4 eller om jag tar steget redan nu

snook
    Member
    Post count: 2190

Jag testade i torsdags och skickade in iOS 4 med jailbreak, men eftersom dom programmen som jag använder från cydia inte stödjer iOS 4 så blir det svårt.

Jag måste kunna använda backgrounder och mywi för att ha ett fungerande liv 🙂

Så för min del så får den vänta tills alla mina jailbreak program har stöd för nya iOS.

Så det var bara att nedgradera till 3.1.2 igen 😀

mattiL
    Member
    Post count: 53

Utmärkt guide, blir nästan sugen att testa.

Men tror ni att GM (8A293) är den version som kommer att releasas, eller blir det ytterligare ändringar?

Och en annan sak, förutom multitasking, finns det andra, större, nyheter ? (jo, jag har läst en del, men ni som kör med iOS4 kanske sett eller upplevt något kul)

Ponyboy
    Member

Det arbetas ju flitigt med alla applikationer, här är en bra sida som visar vilka apps som just nu fungerar i iOS 4.0.

En rolig nyhet är att det finns nu en fix för Blacksn0w som fungerar på iOS 4.0 men det är tethered upplåsning, det innebär att varje gång du startar om din iPhone så måste du installera Blacksn0w igen. Blacksnow (Blacksn0w) Unlocks iPhone 4.0 (iOS 4.0) Firmware | technoNix

Ponyboy
    Member

@mattil 67641 wrote:

Utmärkt guide, blir nästan sugen att testa.

Men tror ni att GM (8A293) är den version som kommer att releasas, eller blir det ytterligare ändringar?

Och en annan sak, förutom multitasking, finns det andra, större, nyheter ? (jo, jag har läst en del, men ni som kör med iOS4 kanske sett eller upplevt något kul)

Enligt vad jag har läst så ska den här versionen vara den slutliga iOS 4.0 men Apple kan ju alltid ändra sig och göra några slutliga ändringar i sista sekunden.

Nu har inte jag hunnit testa allt men det finns en del roliga features.

• 5x digital zoom när man tar bilder.
    • Tap to focus nu när man filmar.
    • Safaris google toolbar nu med sökförslag.
    • Skapa musik playlists i iPhone.
    • Folders – Lägga apps i mappar fungerar klockrent och är väldigt snabb.
    • Mail appsen har förbättrats enormt.
    • Youtube videor nu både vertikal och landskapsläge.

Game Center verkar ju vara riktig rolig men jag har inte kunnat använda den ännu eftersom jag inte känner några som har uppdaterat till iOS 4.0. Om några fler här har uppdaterat så kan vi adda varandra, kan bli en rolig sak här på forumet när iOS 4.0 har releasats.

Freebo
    Member

Pony, kan man söka i websidor och PDFer?

Ponyboy
    Member

@freebo 67652 wrote:

Pony, kan man söka i websidor och PDFer?

Nej, inte vad jag har sett iaf.

mattiL
    Member

Fin summering Ponyboy, känns det som en bra uppdatering?

Min GS har jag kört Pwnagetool på, så mitt baseband är fortfarande 4.x-nånting.

Bmode
    Member
    Post count: 201

riiktigt nice guide pony!! för att se att jag förstått allt så går det alltså inte
    att genomföra detta om man ligger på 05.12.01 ?

Ponyboy
    Member

@bmode 67734 wrote:

riiktigt nice guide pony!! för att se att jag förstått allt så går det alltså inte
    att genomföra detta om man ligger på 05.12.01 ?

Det spelar ingen roll vilket baseband man har, du ska bara ha en jailbreakad(inte Spirit) 3Gs med äldre bootrom. Har du baseband 05.12.01 så har du förmodligen uppdaterat till 3.1.3 och jailbreakad med Spirit, om du inte kan nergradera till 3.1.2 så kan du inte prova denna metod.

Denna guide är mest för de som inte orkar vänta (såna som jag). Nästa vecka när iOS 4.0 släpps officiellt så kommer jag uppdatera guiden och förhoppningsvis så kommer Dev Team att avslöja sin nya exploit och releasa en jailbreak för 3Gs med ny bootrom också.

dapr0x
    Member
    Post count: 55

“Gäller endast 3Gs” dum fråga men detta funkar inte med en 3G med ett jb från blackra1n?

Ponyboy
    Member

@dapr0x 67824 wrote:

“Gäller endast 3Gs” dum fråga men detta funkar inte med en 3G med ett jb från blackra1n?

Denna metod är för bara 3Gs, för 3G måste man använda sig av Redsn0w. Jailbreak iOS 4.0 with Redsn0w | Redmond Pie

dapr0x
    Member
    Post count: 55

Okej, tack:)

Freebo
    Member

Nu kan även ivriga Windows användare testa 4.0GM, iTunes 9.2 för Windows finns ute

mikeybo
    Member
    Post count: 64

@freebo 67964 wrote:

Nu kan även ivriga Windows användare testa 4.0GM, iTunes 9.2 för Windows finns ute

Funkar det till alla 3gs eller bara till den gamla modellen av 3gs ?

Freebo
    Member

om du med den gamla 3GS modellen avser en 3GS med gamla bootromet så fungerar det fortfarande bara med den modellen, precis som Ponyboy säger högst upp.

iphonedanne
    Member
    Post count: 59

Jag har precis installerat iOS4 på min 3GS med nya bootromen, och det fungerar alldeles utmärkt.

Freebo
    Member

Bra där men lite underligt, gjorde du ngt speciellt eller följde du bara guiden?

Alla bloggar & FAQer verkar få korrigeras då

Ponyboy
    Member

@iphonedanne 67985 wrote:

Jag har precis installerat iOS4 på min 3GS med nya bootromen, och det fungerar alldeles utmärkt.

Jag antar att du har bara uppdaterat till iOS 4.0, alltså utan jailbreak och det är inga problem. Denna guide är hur man jailbreakar och behåller sitt baseband på iOS 4.0, för tillfället är detta enda metoden att jailbreaka en 3Gs. Just nu finns det upplåsning för både BB 05.11.07 och 04.26.08 med iOS 4.0.

Unlock iOS 4.0 with Ultrasn0w | Redmond Pie
    Unlock iOS 4.0 with Blacksn0w RC2 [iPhone 3GS] | Redmond Pie

iphonedanne
    Member
    Post count: 59

Nja, jag körde Pre-Jailbroken Custom IPSW från ett ställe, men det är typ samma visa 🙂

Valentine
    Member
    Post count: 182

iOS 4.0 är det den nya iphonen som kommer nästa vecka eller vad e det? :p och man skall fortfarande vänta på en upplåsning eller för jag har 3.1.3 men det nya 05. ngt ;p

Freebo
    Member

iOS 4 är operativsystemet som släpps i samband med att iPhone 4 släpps i nästa vecka. iOS kommer att fungera även på en 3G och en 3GS och just nu kan du installera en beta-version men bara genom knep och knåpande, håll dig borta och invänta officiell release.

Ponyboy
    Member

@iphonedanne 67997 wrote:

Nja, jag körde Pre-Jailbroken Custom IPSW från ett ställe, men det är typ samma visa 🙂

Det låter bra men märkligt, jag har inte kunnat hitta nån annan som säger att de lyckats med ny bootrom på de andra forumen som jag besökt. Det skulle då innebära att den här metoden avslöjar en ny exploit som tidigare inte varit tillgängligt eller hemlighållits från Dev Team, de tidigare exploiten fungerade inte på nya bootromen. Jag ska prova det ikväll med nån iPhone med ny bootrom och se om det funkar.

Har du fått untethered jailbreak? Kan du PMa mig länken till sidan du hämtade filen ifrån?

Valentine
    Member
    Post count: 182

Okej freebo, jag vill inte paja min mobil igen, så lyssnar nog på er 😉 haha.. Ni verkar ju veta vad som e rätt & fel , så får lita på er då 😉 men är det den nästa uppdateringen som kommer nu då eller typ? 😛

imported_Iphone
    Member
    Post count: 181

@freebo 67964 wrote:

kan IVRIGA Windows användare jailbreaka en 3G med IOS 4? redsn0w 0.9.5b4 för Windows hittar jag ingenstans snälla svara med en länk tack.

matteh80
    Member
    Post count: 150

redsn0w 0.9.5b4 finns bara för Mac. Vet inte om det går att köra med en custom firmware direkt i iTunes 9.2?

imported_Iphone
    Member
    Post count: 181

hur gör man då som Windows användare om man vill jailbreaka luren?

jabbasvens
    Member
    Post count: 77

@freebo 67964 wrote:

Nu kan även ivriga Windows användare testa 4.0GM, iTunes 9.2 för Windows finns ute[/QUOTE

Hur fixa man det?
    Har installerat iTunes 9.2 och har kikat runt men hittade inget hur jag installera nya 4.0GM:o

Freebo
    Member

Redsn0w finns nu även för Windows, dock bara till 3G och IPT2. Ingen hacktivering av 4.0 så original SIM krävs.

redsn0w 0.9.5 BETA [iPhone Dev Team]

Notera att jag inte skrev att det finns stöd för 3GS… Ok?

Freebo
    Member

@jabbasvens 68022 wrote:

@freebo 67964 wrote:

Nu kan även ivriga Windows användare testa 4.0GM, iTunes 9.2 för Windows finns ute[/QUOTE

Hur fixa man det?
    Har installerat iTunes 9.2 och har kikat runt men hittade inget hur jag installera nya 4.0GM:o

iTunes 9.2 är en förutsättning för att du skall kunna installera 4.0GM, samt att du har din iPhone UDID registrerad hos Apple, vilket ger dig tillgång till själva firmware IPSWn.

Ett alternativ till ovan är att läsa Ponyboys guide i denna tråd och googla sig fram till IPSWn… den får vi inte länka till här.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@freebo 68026 wrote:

Redsn0w finns nu även för Windows, dock bara till 3G och IPT2. Ingen hacktivering av 4.0 så original SIM krävs.

redsn0w 0.9.5 BETA [iPhone Dev Team]

Notera att jag inte skrev att det finns stöd för 3GS… Ok?

Tack som fan!

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

4de gången jag återställt och jailbreakat min teflon bara för att pröva vilka apps i cydia som går att installera.
    Antal apps som kan installeras utan att SB kraschar: 1 (Cydia)

img0001p.png

Det är inte värt att jailbreaka 4.0 eftersom mobilesubstrate inte fungerar på iOS 4 och därför blir många apps på cydia väldigt meningslösa.

SBSettings, shrink, winterboard, SBrotator, iFile, Cyntacts, terminal fungerar inte.

givememoney
    Member
    Post count: 70

men när trors de komma en jb till den nya bootromen på 3gs för man vill ju inte uppdatera till ios4 om de kommer bröja länge till ni fattar va man menar.

Korsposta inte /Freebo

mikeybo
    Member

dom som har installert IOS4 här .

har ni fått MMS att funka ?

mikeybo
    Member

@mikeybo 68317 wrote:

dom som har installert IOS4 här .

har ni fått MMS att funka ?

Glöm detta

k818
    Member
    Post count: 10

okej, kan inte alla termer med mera då jag inte har vart så insatt men jag hittade denna guide;

Jag har just nu version 3.0.1 som är jailbreakad iom att jag har cydia. Modemfirmware, vilket jag antar är samma som baseband är 04.26.08.

min fråga är; om jag uppdaterar min lur till ios4 via itunes, kommer mitt baseband också uppdateras automatiskt? för hela grejen är väl att ha kvar cydia, vilket jag antar at den ligger kvar, och att ha baseband 04.26.08..

är tacksam för utförliga svar!
    Tack!

Freebo
    Member

@k818 68591 wrote:

okej, kan inte alla termer med mera då jag inte har vart så insatt men jag hittade denna guide;

Jag har just nu version 3.0.1 som är jailbreakad iom att jag har cydia. Modemfirmware, vilket jag antar är samma som baseband är 04.26.08.

min fråga är; om jag uppdaterar min lur till ios4 via itunes, kommer mitt baseband också uppdateras automatiskt? för hela grejen är väl att ha kvar cydia, vilket jag antar at den ligger kvar, och att ha baseband 04.26.08..

är tacksam för utförliga svar!
    Tack!

Uppdaterar du till 4.0 så uppdateras även ditt baseband (Modem Firmware) till 05.13.04 och även om dagens release av Ultrasn0w kan låsa upp 05.13.04 så hade jag sett till att behålla 04.26.08 genom att uppdatera med PwnageTool när PwnageTool med stöd för 4.0 väl släpps

Cydia ligger inte kvar efter uppdateringen till 4.0 utan du måste jailbreaka igen och låsa upp

k818
    Member
    Post count: 10

allright!
    tack för snabbt svar! 🙂

när väntas pwnagetool med stöd för 4.0 komma ut?
    och kommer cydia ligga kvar om jag uppdaterar med pwnagetool?

Freebo
    Member

Ja du… den som det visste. Imorgon kanske

Ponyboy
    Member

@k818 68610 wrote:

allright!
    tack för snabbt svar! 🙂

när väntas pwnagetool med stöd för 4.0 komma ut?

Du har ju nu en jailbreakad 3Gs med äldre bootrom. Du kan ju använda guiden i denna tråd för att uppgradera till en jailbreakad iOS 4.0. Du måste dock ha en Mac, eller så kan du låna nåns.

Ponyboy
    Member

Jag ska återställa min iphone till en ojailbreakad 4.0 och använda custom ipsw filen som jag gjort i Mac på en Windows dator. Nu när iOS 4.0 är släppt och ITunes 9.2 finns för Windows så tror jag att det ska gå. Återkommer senare ikväll med resultat. Kommer att uppdatera guiden också ikväll.

Om det funkar så kan jag skicka min 4.0 custom ipsw till de som inte har Mac.

Mattias
    Member

Funkar det att jailbreaka för vanliga 3G också?

Ozze
    Member
    Post count: 15

Jag är säkert aströg och ni halshugger mig, men ni får göra klart för mig:

Jag har en Jailbreakad 3.1.3 3GS som även varit jailbreakad innan på 3.1.2.
    Går den att jailbreaka på något vis VIA WINDOWS?

Ponyboy
    Member

3G går att jailbreaka med Redsn0w 0.9.5, sök i forumet så hittar ni.

Angående 3Gs med Windows så ska jag testa det så fort jag kommer hem, se hit om några timmar.

SomethinG
    Member
    Post count: 363

@ponyboy 68621 wrote:

Jag ska återställa min iphone till en ojailbreakad 4.0 och använda custom ipsw filen som jag gjort i Mac på en Windows dator. Nu när iOS 4.0 är släppt och ITunes 9.2 finns för Windows så tror jag att det ska gå. Återkommer senare ikväll med resultat. Kommer att uppdatera guiden också ikväll.

Om det funkar så kan jag skicka min 4.0 custom ipsw till de som inte har Mac.

det vore snällt jag har inte mac och skulle vara tacksam om du kunde skicka den till mig isf

Warhawk
    Member
    Post count: 9

Samma här, vore intresserad av en för windows. Dock så har jag en mac, men det går väll inte att jailbreaka 4.0 med den nya bootromen på en mac?

SomethinG
    Member
    Post count: 363

@warhawk 68657 wrote:

Samma här, vore intresserad av en för windows. Dock så har jag en mac, men det går väll inte att jailbreaka 4.0 med den nya bootromen på en mac?

om du update till 4.0 så har du ju gammal botroom ^^ … eftersom du hade 3.1.3 innan 😛

Warhawk
    Member
    Post count: 9

Nu hängde jag inte med riktigt. Vi säger att jag har en sprillans ny 3gs som ligger på firmware 4.0 och baseband 05.13.04, går det på något vis jailbreaka den? ( Kanske fel topic att posta på, men jag försöker. )

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 85 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.