Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › [GUIDE] Nedgradera från 4.0 till 3~
-
AuthorPosts
-
Guide hänvisas till dom som sitter med 3Gs / 3G och har SHSH sparade!
1
När ni installerade iOS4 så vart ni tvungna att uppdatera ert iTunes till 9.2. Itunes måste ni nedgradera igen.Gamla versioner finner ni här.
Firmware filer för idevices hittar ni här.
2
När ni nedgraderat klart ert iTunes så är det dags att koppla in och synca telefonen.OBS!Får ni upp en ruta om en iTunes Library.itl fil, så gå in:
C:Users(ert nick på datorn)MusiciTunes
och ta bort filen. Efter det ska det gå att starta iTunes.Där kommer upp en ruta som talar om för er att
–Telefonen kan ej användas utan måste uppdatera till 9.2.
Bara tryck ok.3
Efter detta är det dags att sätta telefonen i DFU-mode.4
Det är nu dags att ändra hosts-filen
C:WindowsSystem32driversetc
Somliga behöver köra den som admin. Högerklicka då istället på filen och kör som admin.Så här ska hosts-filen se ut. Lägg till:
127.0.0.1 localhost
74.208.10.249 gs.apple.com
5
Jag förmodar att ni har iTunes uppe, håll då ned shift-tangenten (mac=option) Leta sedan upp er sparade .IPSW fil.
6
Efter ni loadat firmware filen så dyker en ruta upp.
“iTunes kommer att radera och återställa iPhone till iPhone-programvara 3.1.* och bekräfta återställningen med Apple.
Tryck bara Återställ.7
Error’n 1015 kommer att komma upp, DET SKA DEN GÖRA så bli inte nervösa. Tryck Ok.
8
Nu är iPhonen i recovery mode och iTunes säger att ni måste återställa telen. Strunta bara i det och stäng ner iTunes.
Ladda hem Quickpwn här.Extrahera filerna till datorn och starta QuickPwn.exe. Där kommer nu upp en ruta:
GÖR EXAKT SOM DÄR STÅR! När apple-loggan syns i telefonen tryck på OK. Telefonen ska nu hantera programvaran och någon sekund därefter ska den boota upp. Du kan nu stänga ner QuickPwn.exe.Du har nu en iPhone med 3.1.* och är färdig att aktivera.
Mvh
Xeno, du kanske ska tillägga att detta bara gäller 3GS och endast för dem som sparat SHSH för 3.x.x
Jag köpte min iPhone i början av maj 2010, hur kan jag få reda på om jag har nya eller gamla bootromen. Om kanske inte sparat sin SHSH, finns det något annat sätt att kunna nedgradera?
jag får felkod 3014 hela tiden, vad kan jag ha gjort för fel?
@jockel 68939 wrote:
Jag köpte min iPhone i början av maj 2010, hur kan jag få reda på om jag har nya eller gamla bootromen. Om kanske inte sparat sin SHSH, finns det något annat sätt att kunna nedgradera?
Nej enda sättet att kunna nergradera är att du har din SHSH fil.
annars sitter du fast på ios4 .. ( Inte 100% säker men iaf 90% xD )quickpwn stängs hela tiden när jag öppnar den, vad kan det vara för fel?
@adrianiii 68961 wrote:
jag får felkod 3014 hela tiden, vad kan jag ha gjort för fel?
Kollat så du skrivit helt rätt i hosts-filen?
Säker på att telen är i dfu-mode?@adrianiii 68979 wrote:
quickpwn stängs hela tiden när jag öppnar den, vad kan det vara för fel?
Angående QuickPwn, gå till:
C:Program Files (x86)Common FilesAppleMobile Device Support
Skapa en ny mapp, döp den till valfritt. Släng in ALLT som är i Mobile Device Support i din nyskapta mapp. Prova sedan att starta quickpwn igen.det är när jag har fått koden 1015 och har stängt itunes och öppnar quickpwn som det inte funkar, jag använder windows 7 som operativssystem, kan det ha nåt med det och göra?
@adrianiii 68990 wrote:
det är när jag har fått koden 1015 och har stängt itunes och öppnar quickpwn som det inte funkar, jag använder windows 7 som operativssystem, kan det ha nåt med det och göra?
Nej, det har inget med win7 att göra. Gick du in i mappen jag angav och gjorde som jag skrev?
ja det gjorde jag men den öppnas ändå inte..
@adrianiii 68992 wrote:
ja det gjorde jag men den öppnas ändå inte..
Ok, prova då att ändra kompatibiliteten till xp sp2. Starta sedan om datorn. Öppna den sedan som admin.
det funkar inte heller, fattar inte vad jag ska göra..?
@adrianiii 69001 wrote:
det funkar inte heller, fattar inte vad jag ska göra..?
Väldigt skumt. Prova en annan dator ifall du har tillgång till det.
Edit: Prova öppna quickpwn alltså.
Ny version av QuickPwn uppe på samma länk.
jag provade och byta dator och då funkade det direkt, får tacka så mycket för hjälpen.
@adrianiii 69050 wrote:
jag provade och byta dator och då funkade det direkt, får tacka så mycket för hjälpen.
:rolleyes:
får ingen ordning på QuickPwn.. felmeddelanden hela tiden hur jag än försöker köra det. Kört på flera olika datorer och olika lägen.
edit: Försöker nu med iRecovery. Ingen ordning på win7. På mac får jag fram
“boot failure count: 0 pani fail cout 2”
“entering recovery mode, starting command prompt”
telefonen kopplas från och ansluts sedan igen. Blir svart – anslut till itunes dyker upp.edit2:
Thanks to pod2g, tom3q osvError -9 when setting configuration
Closing USB connection..edit3:
Satte i den i min bärbara win7 32bit. Direkt kom den igång med 3.1.2.
Fattar ingenting. Men något måste jag ha gjort rätt!@freebo 69210 wrote:
Bra där men en 3G kan du återställa till valfri firmware. Med iPhone 4 blir det andra bullar…=/
Ja kommer vilja köra den nya iPhonen med 3.1.3 🙁
@dag 69330 wrote:
får ingen ordning på QuickPwn.. felmeddelanden hela tiden hur jag än försöker köra det. Kört på flera olika datorer och olika lägen.
edit: Försöker nu med iRecovery. Ingen ordning på win7. På mac får jag fram
“boot failure count: 0 pani fail cout 2”
“entering recovery mode, starting command prompt”
telefonen kopplas från och ansluts sedan igen. Blir svart – anslut till itunes dyker upp.edit2:
Thanks to pod2g, tom3q osvError -9 when setting configuration
Closing USB connection..edit3:
Satte i den i min bärbara win7 32bit. Direkt kom den igång med 3.1.2.
Fattar ingenting. Men något måste jag ha gjort rätt!Skönt du fick rätt på det till slut. 🙂
funkar fan inte att få igång QuickPwn får bara fel medelande hela tiden inget funkar fan blir snart knäpp på mobilen och datorerna ja har provat på. finns de inget annat program man kan använda för att komma ut recovery mode?
iRecovery, men det är ett ganska klurigt program.
Du tror inte du skulle kunna förklara hur iRecovery funkar då?
Jag får inte upp någon bläddrare när jag håller ner shift i iTunes.
Bara det pluset längst ner till vänster som ändras till ett kugghjul när jag håller nere knappen med en pil på som pekar uppåt (Shift?). Vad gör jag för fel?
@sjam 69698 wrote:
Jag får inte upp någon bläddrare när jag håller ner shift i iTunes.
Bara det pluset längst ner till vänster som ändras till ett kugghjul när jag håller nere knappen med en pil på som pekar uppåt (Shift?). Vad gör jag för fel?
du ska trycka på shift ( pilen som pekar uppåt + trycka på återställ´s knappen )
@something 69736 wrote:
du ska trycka på shift ( pilen som pekar uppåt + trycka på återställ´s knappen )
Tack så mycket! 🙂
Nu får jag inte QuickPwn att starta. Det kommer en liten ruta som felsöker sen försvinner den? Oouughhh, det står även att den är redo för iTunes
@sjam 69775 wrote:
Nu får jag inte QuickPwn att starta. Det kommer en liten ruta som felsöker sen försvinner den? Oouughhh, det står även att den är redo för iTunes
Tyvärr är det så att QuickPwn verkar strula för en hel del. Du får försöka googla runt och så för att försöka hitta något annat program som tar din telefon ur recovery mode.
Här är en liten guide för iRecovery
Recover iPhone 3GS from Apple Logo or Recovery Mode loop | iPhone 3G S
Instruction’s For Windows :
1) Download irecovery for windows and unzip to Desktop. Install libusb from the downloaded pack for Windows users only Mac users can skip this step. If you are on Windows Vista then follow the steps given below to install Libusb-Win32.
* Right click on this file. Select Properties | Compatibility Click the “Run this program in compatibility mode” box and select “Windows XP (Service Pack2)” from the drop down list.
* Right click again and select “Run as “Administrator”. Follow the installation instructions. Running the test program list the usb devices plugged into my computer – but not my new device.2) Start iRecovery in Terminal / Console with iRecovery -s
3) Execute the following commands:
setenv auto-boot true
saveenv
fsboot
If the phone is still on boot loop then once again, just run through the procedure again. When my phone was stucked on Apple mode, I repeated the procedure 3 times and on third attempt my phone restored to usable condition. So don’t panic if you don’t succeed in first attempt. If all attempts fails then try again and this time replace “fsboot” with “reboot”
@xenomorph.se 69787 wrote:
Tyvärr är det så att QuickPwn verkar strula för en hel del. Du får försöka googla runt och så för att försöka hitta något annat program som tar din telefon ur recovery mode.
Här är en liten guide för iRecovery
Recover iPhone 3GS from Apple Logo or Recovery Mode loop | iPhone 3G S
Instruction’s For Windows :
1) Download irecovery for windows and unzip to Desktop. Install libusb from the downloaded pack for Windows users only Mac users can skip this step. If you are on Windows Vista then follow the steps given below to install Libusb-Win32.
* Right click on this file. Select Properties | Compatibility Click the “Run this program in compatibility mode” box and select “Windows XP (Service Pack2)” from the drop down list.
* Right click again and select “Run as “Administrator”. Follow the installation instructions. Running the test program list the usb devices plugged into my computer – but not my new device.2) Start iRecovery in Terminal / Console with iRecovery -s
3) Execute the following commands:
setenv auto-boot true
saveenv
fsboot
If the phone is still on boot loop then once again, just run through the procedure again. When my phone was stucked on Apple mode, I repeated the procedure 3 times and on third attempt my phone restored to usable condition. So don’t panic if you don’t succeed in first attempt. If all attempts fails then try again and this time replace “fsboot” with “reboot”
Detta funkade finfint! hade problem med QuickPwn på alla mina datorer (3st) men iRecovery gick utmärkt 🙂 tack för detta!
/Nöjd 3.1.3:are igen 😀
\…Ett okänt fel (3194)
Detta får jag efter att jag (klickat på shit+återställ hitta filen, ok) försökt återställa den =)…Vad är fel?? och på tal om QuickPwn får inte igång den..men låt oss börja med 3194 felet först!
Tack för hjälpen…,
@ifunk 70308 wrote:
\…Ett okänt fel (3194)
Detta får jag efter att jag (klickat på shit+återställ hitta filen, ok) försökt återställa den =)…Vad är fel?? och på tal om QuickPwn får inte igång den..men låt oss börja med 3194 felet först!
Tack för hjälpen…,
Tydligen är det rätt många som får felet då dom ska nedgradera från 4.0. Finner inga exakta anledningar så låt oss prova oss fram.
Säker på att du har shsh sparade för den versionen du vill nedgradera till?
Skrivit rätt i hosts-filen?
Säker på att telefonen är i dfu-mode?
Svar till dina frågor: Ja. 😉
Men har även hittat felet till 3194…Felet låg i ipsw filen. Det man ska göra är att helst använda firefox och ladda ner ipsw direkt som fil och inte låte “windows” konvertera den från zip till ipsw. Använde tidigare explorer och var tvungen att ändra fil ändelsen, trodde inte det skulle vara nått problem, men tydligen gör iallafall XP och windows 7 något med filen som skadar den när man som sagt ändrar den själv.
Se också till att ha rätt ipsw till rätt iSO….Nu till problem 2. När allt var klart och jag var som lyckligast, så skulle jag använda Quickpwn, men fick tillbaka en höger precis innan jag skulle knocka den.. Hur får jag Quickpwn att fungera på datorn XP eller windows 7?? laddade ner .net och började installationen men inget installeras på datorn (står endast installationsfel)
Jag har nu testat denna guide tre gånger utan att det fungerat.
Vad har då hänt? Jo, detta:
uppdaterat iTunes och lagt på iOS 4
konstaterat att jag trivdes bättre med iOS 3 och vill nu nedgradera.
Följt guiden 3 (tre) gånger utan att det fungerat. Jag fick felkod 6 och jag har ingen aning om vad det innebär.
Testat Quickpwn på tre olika maskiner, ingen av dessa ville vara med. En Win7 Pro 32, en Win7 Ent 64 och en WXP.
Testat iRecovery. Går installera på Win7 Pro men den blå-skärmar efter start. Avinstallerat allt.
Installerat iRecovery på Win 7 Ent. och där fungerar det, men någon telefon hittar den inte.Uppdaterade iTunes till 9.2 igen och försökte återställa telefonen, men det funkade inte. Jag var tvingad att inaktivera både brandväggen och antivirusprogrammet för att det skulle fungera.
Ni pratar om att man måste ha sparat sin SHSH-fil, men det står ingenstans var, när och hur man ska göra för att använda den. Finns det någon vänlig själ som kan informera mig om detta?
@ifunk 70344 wrote:
Svar till dina frågor: Ja. 😉
Men har även hittat felet till 3194…Felet låg i ipsw filen. Det man ska göra är att helst använda firefox och ladda ner ipsw direkt som fil och inte låte “windows” konvertera den från zip till ipsw. Använde tidigare explorer och var tvungen att ändra fil ändelsen, trodde inte det skulle vara nått problem, men tydligen gör iallafall XP och windows 7 något med filen som skadar den när man som sagt ändrar den själv.
Se också till att ha rätt ipsw till rätt iSO….Nu till problem 2. När allt var klart och jag var som lyckligast, så skulle jag använda Quickpwn, men fick tillbaka en höger precis innan jag skulle knocka den.. Hur får jag Quickpwn att fungera på datorn XP eller windows 7?? laddade ner .net och började installationen men inget installeras på datorn (står endast installationsfel)
Som sagt, det är många som har problem med just Quickpwn, varför vet jag inte. Somliga kan starta det och somliga inte. Men prova iRecovery som jag postat lite längre upp. Det ska fungera.
@platt 70360 wrote:
Jag har nu testat denna guide tre gånger utan att det fungerat.
Vad har då hänt? Jo, detta:
uppdaterat iTunes och lagt på iOS 4
konstaterat att jag trivdes bättre med iOS 3 och vill nu nedgradera.
Följt guiden 3 (tre) gånger utan att det fungerat. Jag fick felkod 6 och jag har ingen aning om vad det innebär.
Testat Quickpwn på tre olika maskiner, ingen av dessa ville vara med. En Win7 Pro 32, en Win7 Ent 64 och en WXP.
Testat iRecovery. Går installera på Win7 Pro men den blå-skärmar efter start. Avinstallerat allt.
Installerat iRecovery på Win 7 Ent. och där fungerar det, men någon telefon hittar den inte.Uppdaterade iTunes till 9.2 igen och försökte återställa telefonen, men det funkade inte. Jag var tvingad att inaktivera både brandväggen och antivirusprogrammet för att det skulle fungera.
Ni pratar om att man måste ha sparat sin SHSH-fil, men det står ingenstans var, när och hur man ska göra för att använda den. Finns det någon vänlig själ som kan informera mig om detta?
Du har haft oturen med dig ser jag. Sluta inte ge upp för rätt vad det är så lyckas du. Angående SHSH filerna, så används dom när iTunes kontaktar saurik för att verifiera versionen. Det du ändrar i din hosts fil har med det att göra.
Uppdatering:
Fjärde försöket är genomfört. Körde allt på en Win 7 Ent. 64-bits (igen) men det gick inget vidare.
Nu återstår bara att testa allt på en WXP, ytterligare en gång, men det får vänta till jag hinner med./Platt
det är också nått skumt med irecovery, ibland så hittar den inte mobilen, men ibland så kommer skriver man in de koder som sägs men ändå så vägrar den reboota efter sista grejen…dvs efter fs-boot så händer inget…
Jag funderar på testa denna instruktion för att nedgradera min 3Gs som har uppgraderats till iOS4 via iTunes, har den gamla bootromen.
Till min fråga, går det att följa instruktionen och sedan välja Sn0wbreeze istället för Quickpwn?
Ytterligare en uppdatering 😉
Efter åttonde försöket står det äntligen 3.1.3 i telefonen igen 🙂
Lyckades köra allt på en WXP-maskin. Jag hade inte testat detta om jag inte hade tillgång till olika OS./Platt
@xenomorph.se 70442 wrote:
Jag sa ju att du skulle lyckas tillslut. 🙂
hahaha, jag vet 😀
Hade jag inte haft så stora problem efter uppgraderingen, hade jag nog inte lagt ned så mycket tid på att fixa det 😉
Ångrar att jag inte besökte Apples forum innan jag uppgraderade.
Apple – Support – Discussions – iPhone Hardwarehej har lite problem att komma ur recovery läge , får ej igång quick pwn och irecovery kommer ej igång heller vet ej hur jag ska göra , några förslag ?
jag sitter med en mac dator nu , länken som finns här för quickpwn funkar de för mac också ?
efter 2 dagars krigande så lyckades jag nergradera telefonen igen , misstaget jag gjorde va att jag nergrader min itunes till 9.1 men nu testade jag med 9.03 och då funkade quickpwn på min pc =)) ,
@mqsoul 70624 wrote:
efter 2 dagars krigande så lyckades jag nergradera telefonen igen , misstaget jag gjorde va att jag nergrader min itunes till 9.1 men nu testade jag med 9.03 och då funkade quickpwn på min pc =)) ,
Där ser du, tänk om alla kunde ha lika mycket tålamod. Vill man bara och inte ger sig så lyckas man.
Good job! Mvh
Tjena jag har försökt 10 gånger nu och inget funkar.
Kan man få tillbaka den i den senaste os iso4?Tror jag hittat ett ställe som är nytt och fynkar, håller på att pröva.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.