[GUIDE] Untethered JB 4.3.1 (redsn0w)

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak [GUIDE] Untethered JB 4.3.1 (redsn0w)

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 82 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1079

Untethered JB för iPhone 4, 3GS, iPad, iPod touch.

OBS Måste ha senaste iTunes (10.2.1) OBS

Steg 1: Ladda ned 4.3.1 mjukvara.

OBS! Sitter ni redan på en ICKE jailbreakad 4.3.1 lur, kan ni hoppa till steg 3

(Källa: Apple’s servrar)

Steg 2: Uppdatera eller återställ till iOS 4.3.1 med hjälp av er nyligen nerladdade IPSW fil.

Steg 3: Ladda ned Redsn0w och starta det.
    (Tryck browse för att välja din nyligen nerladdade IPSW fil.)

Redsn0w-0.9.6rc9-1.png

Redsn0w-0.9.6rc9-2.png

Steg 4:
    Välj nu “Install Cydia” och klicka next. Vid olika alternativ, kan ni också markera vad ni vill för olika syften.

Redsn0w-0.9.6rc9-3.png

Steg 5:
    Se till att er iDevice är avstängd samt inkopplad till dator innan ni klickar next.

Redsn0w-4.png

Vid nästa steg kommer ni att bli hänvisade hur man får iDevicen i DFU-mode. Följ bara inställningarna. Går det inte första gången, så prova igen.
    Redsn0w-0.9.6b4-5.png

Steg 6:
    Nu kommer Redsn0w jailbreaka er iDevice. Den kommer även startas om. När enheten är uppstartad har ni nu en Untethered Jailbreakad iDevice på 4.3.1.

Lycka till!

Cophe
    Member
    Mcaan
    Member
    Post count: 67

Har ett problem.

När jag jailbreakar så kommer det ju en ananas som går. Jag tog uppdatera till iPad baseband. Så de stod på iPhonen “Fetching Baseband ” (don’t interrupt!)

men den kom bara till hälften sen startade hela iPhonen om? den va alltså inte klar enligt laddningen. Men den startades om och var jailbreakad och gick att använda + att basebandet hade blivit till iPads

Problemet ligger här:
    Jag installera ultrasn0w och nätet går upp bara till nivå 1.
    den hittar inga operatörer heller, kan de vara fel pga jailbreaken inte blev slutförd?

Cophe
    Member

@mcaan 89982 wrote:

Har ett problem.

När jag jailbreakar så kommer det ju en ananas som går. Jag tog uppdatera till iPad baseband. Så de stod på iPhonen “Fetching Baseband ” (don’t interrupt!)

men den kom bara till hälften sen startade hela iPhonen om? den va alltså inte klar enligt laddningen. Men den startades om och var jailbreakad och gick att använda + att basebandet hade blivit till iPads

Problemet ligger här:
    Jag installera ultrasn0w och nätet går upp bara till nivå 1.
    den hittar inga operatörer heller, kan de vara fel pga jailbreaken inte blev slutförd?

Njae, tvivlar på att det har med JB’n att göra. Har du provat göra det mer än 1 gång? Dessvärre har ju ultrasn0w problem med iPads baseband.

givememoney
    Member
    Post count: 70

sj så får man fan bara 1013 felmedelande hela tiden haha

Mcaan
    Member

@cophe 90001 wrote:

Njae, tvivlar på att det har med JB’n att göra. Har du provat göra det mer än 1 gång? Dessvärre har ju ultrasn0w problem med iPads baseband.

Va?? Hur kan ultrasn0w ha problem med iPads baseband?
    Jag hade ett baseband som ultrasn0w inte kunde låsa upp så jag uppgradera och nu säger du detta… vad ska jag ta mig till?

Jag ska försöka igen..

EDIT:
    Gick inte ens att återställa och jailbreaka om.
    Får error 1015 på iTunes.

Var god att redigera inlägg hädanefter. /Cophe

Cophe
    Member

@givememoney 90005 wrote:

sj så får man fan bara 1013 felmedelande hela tiden haha

1013 meddelandet är ingen fara. Det är ett meddelande som talar om att det inte går att göra något åt ditt baseband. Uppdaterar du eller återställer och får 1013 så är det bara att kicka den ur recovery mode med diverse program.

1015 , 1013 och 1011 är samma typ av fel-kod.

@mcaan 90007 wrote:

Va?? Hur kan ultrasn0w ha problem med iPads baseband?
    Jag hade ett baseband som ultrasn0w inte kunde låsa upp så jag uppgradera och nu säger du detta… vad ska jag ta mig till?

Jag ska försöka igen..

Säger inte att det inte funkar. Menade bara att, jag vet många som har problem med den kombinationen.

@mcaan 90011 wrote:

1015 meddelandet är ingen fara. Det är ett meddelande som talar om att det inte går att göra något åt ditt baseband. Uppdaterar du eller återställer och får 1015 så är det bara att kicka den ur recovery mode med diverse program.

1015 , 1013 och 1011 är samma typ av fel-kod

Cophe
    Member

@mcaan 90011 wrote:

1015 meddelandet är ingen fara. Det är ett meddelande som talar om att det inte går att göra något åt ditt baseband. Uppdaterar du eller återställer och får 1013 så är det bara att kicka den ur recovery mode med diverse program.

1015 , 1013 och 1011 är samma typ av fel-kod

peve
    Member
    Post count: 92

Jag har uppdterad den vanliga vägen via iPhone och så säger du:
    Uppdatera eller återställ till iOS 4.3.1 med hjälp av er nyligen nerladdade IPSW fil.
    Jag har letat över allt men hittar inget ställe att hitta IPSW filen. Sannoligt ser jag inte skogen för alla träden, men snälla, hjälp!!
    Per

Hittade skogen i alla fall! Fortsätter nu.

Efter middagen. Fungerade bra och jag fick installerat mitt älskade Multicleaner.

SilenT’
    Post count: 0

@peve 90016 wrote:

Jag har uppdterad den vanliga vägen via iPhone och så säger du:
    Uppdatera eller återställ till iOS 4.3.1 med hjälp av er nyligen nerladdade IPSW fil.
    Jag har letat över allt men hittar inget ställe att hitta IPSW filen. Sannoligt ser jag inte skogen för alla träden, men snälla, hjälp!!
    Per

Hittade skogen i alla fall! Fortsätter nu.

Jag har samma problem! Jag har lagt allt i samma map osv men när jag letar i mappen efter att tryckt shift/restore så finns det ingen ipswfil i mappen=/

Känns som om jag saknar ngt…

Cophe
    Member

Kolla så ni har filsystemet IPSW och inte ZIP på det ni laddat hem.

antson49
    Member
    Post count: 49

Tja!
    Jag håller precis på att jb:a…men jag har suttit nu i 30 minuter med “uploading kernel” processen…eller lär jag göra om?

EDIT: Nu har jag försökt igen… nu fastnade jag på “Uploading Ramdisk” istället:/
    mvh

Cophe
    Member

Det beror helt & hållet på vilken telefon ni sitter med. Det kan ta tid för somliga.

SilenT’

@cophe 90024 wrote:

Kolla så ni har filsystemet IPSW och inte ZIP på det ni laddat hem.

När jag laddat ner det så är det juh ZIP som jag packar upp. Sen ser jag att det finns en fil som heter restore och det är en Quicktime preferences fil?
    lr menar du att när jag packar upp Zipen så ska det bli ngt annat ?

Cophe
    Member

@silent‘ 90029 wrote:

När jag laddat ner det så är det juh ZIP som jag packar upp. Sen ser jag att det finns en fil som heter restore och det är en Quicktime preferences fil?
    lr menar du att när jag packar upp Zipen så ska det bli ngt annat ?

Du ska inte packa upp något. Heter den du laddat hem .zip, så ändra till .ipsw.

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Om ni laddar ned zip så packa inte upp den det är egentligen ipsw som internetexplorer tolkar som zip (vilket det egenligen också är)
    För att skippa förvirring använd Safari, Firefox, eller Chrome när ni laddar ned ipsw filer

SilenT’

@cophe 90031 wrote:

Du ska inte packa upp något. Heter den du laddat hem .zip, så ändra till .ipsw.

Det är en WinRAR-Zip file som “paketet” kommer i när man tankar nerdet…Ska jag ändra namn på det “paketet” till .ipsw …Nu ser jag btw att det står när man klickar på den och windows inte kan öppna den och vill att man ska använda webbtjänsten så heter filen : restore.ipsw.plist …

AHA ska testa med firefox dirr =)
    Nu stämmer det, ser en vit kub på skrivbordet…Tusen tack =)

TUSEN tack för hjälpen killar =)
    Sry för att jag inte hittade redigera kanppen snabbare …^^

antson49
    Member

@cophe 90028 wrote:

Det beror helt & hållet på vilken telefon ni sitter med. Det kan ta tid för somliga.

Jag sitter på en iphone 4:a…ska det verkligen ta sådär lång tid?

Det stannar vi 2 “pluttar”…den rör sig inte heller…

Cophe
    Member

@antson49 90034 wrote:

Jag sitter på en iphone 4:a…ska det verkligen ta sådär lång tid?

Det stannar vi 2 “pluttar”…den rör sig inte heller…

Prova att göra om det. På min iFyra tog det ingen tid.

whywhy99
    Member
    Post count: 288

Fastnade vid annanasen, installing bundels. Sedan hoppade den tillbaka till återställningsläge 🙁

Cophe
    Member

Prova gör om.

whywhy99
    Member
    Post count: 288

Jobbar på det, svettigt värre…… It´s alive 🙂

Dock verkar mottagningen försvunnit, får ingen operatör längre. Och det går varken ringa till eller ifrån telefonen.

DonRon
    Member
    Post count: 96

Så förbannat drygt problem jag har lyckats få nu.
    Återställde med nerladdade IPSW filen till 4.3.1 och allting gick bra.
    Telefonen rensades på allt dock och när jag ska föra över min gamla backup “kontaker, apps osv” så går det inte för jag har för lite disc space på min dator.
    Rebootade och testade igen, lik förbannat är det samma fel.

Började rensa bort massa skit och lyckades få 8GB ledigt på c: och försökte igen, men det blir fortfarande samma medelande.
    Just nu har jag 24mb ledigt på c: efter alla försök, vet inte vart alla GB springer iväg, har letat som fan men lyckas inte hitta.

Kör windows 7 för övrigt.

Någon som vet va det kan vara för fel?

antson49
    Member

@cophe 90063 wrote:

Prova gör om.

Nu har jag prövat 6 ggr… jag har både laddat ner redsnow på nytt samt ipsw-filen.. men alla gånger stannar den på olika ställen och blir kvar där ända tills telefonen till slut reboot:ar…

Det enda jag kan tänka mig som är fel måste vara att när det står: “Waiting for reboot” så blir skärmen vit, men telefonen reboot:ar inte o sen dyker en hårdisk “downloading jailbreaking data” :/

Ska det vara så eller ska den starta om helt så att skärmen bli svart – sen kommer “jailbreaking data” upp?

Måste ju få det att fungera, för utan jb är man ju fan hopplös..

DaHe
    Member
    Post count: 4

@antson49 90072 wrote:

Nu har jag prövat 6 ggr… jag har både laddat ner redsnow på nytt samt ipsw-filen.. men alla gånger stannar den på olika ställen och blir kvar där ända tills telefonen till slut reboot:ar…

Det enda jag kan tänka mig som är fel måste vara att när det står: “Waiting for reboot” så blir skärmen vit, men telefonen reboot:ar inte o sen dyker en hårdisk “downloading jailbreaking data” :/

Ska det vara så eller ska den starta om helt så att skärmen bli svart – sen kommer “jailbreaking data” upp?

Måste ju få det att fungera, för utan jb är man ju fan hopplös..

Högerklicka på redsnow – egenskaper – kompabilitet – kör detta program i kompabilitetsläge för windows xp (SP2)

Deks
    Member
    Post count: 119

vart kan man ladda hem en IPSW fil för iphone 3g? :S

muffins
    Member
    Post count: 1906

@deks 90082 wrote:

vart kan man ladda hem en IPSW fil för iphone 3g? :S

Blir svårt då Apple inte supportar iOS-versioner för just iPhone 3G-modellen när det kommer till iOS 4.2.1+.
    Sista iOS-version iPhone 3G fick var iOS 4.2.1.

Så det står lite fel i rubriken för denna tråd nämligen 😉

Ballad
    Member
    Post count: 37

Steg 2: Uppdatera eller återställ till iOS 4.3.1 med hjälp av er nyligen nerladdade IPSW fil.

Vilket är det att föredra? Min IP4 är nu JB på 4.1.

Ska jag uppdatera allt som går i Itunes till sista versionen och när det är gjort köra JB?

/Runar

Mcaan
    Member

Har provat jailbreaka två gånger och försökt låsa upp med ultrasn0w men funkade inte.

När jag går till Operatör i inställningar så kommer det ruta med “Gick inte att ladda nätverklistan.”

Cophe
    Member

@ballad 90092 wrote:

Vilket är det att föredra? Min IP4 är nu JB på 4.1.

Ska jag uppdatera allt som går i Itunes till sista versionen och när det är gjort köra JB?

/Runar

Precis. Uppdatera som vanligt till 4.3.1, sedan fortsätter du med stegen.

Ballad
    Member
    Post count: 37

Lysande, Allt fungerade klockrent. Tack för hjälpen
    /Runar

antson49
    Member

@dahe 90079 wrote:

Högerklicka på redsnow – egenskaper – kompabilitet – kör detta program i kompabilitetsläge för windows xp (SP2)

TACK TACK TACK! Du är min GUD! Fyfan vad glad jag blir när det finns människor som du, bara helt underbart! 🙂 guud vad sköönt!…

mvh

P.S. TAACK!

antrah
    Member
    Post count: 1

Vad betyder untethered?
    Kan jag ta bort jailbreak om jag sedan skulle vilja?

Tompasod
    Member
    Post count: 175
    antrah wrote:
    Vad betyder untethered?
    Kan jag ta bort jailbreak om jag sedan skulle vilja?

Att du inte behöver använda något program för att starta den om batteriet skulle ta slut eller om du startar om den.

Ja visst, återställ den i iTunes och lägg tillbaka senaste backup innan JB.

seno
    Member
    Post count: 53

upplåsning med ultrasnow fungerar inte efter jailbreak??
    har haft iphone med 4.2.1 och ipad baseband och uppgraderade till 4.3.1 och sedan jailbrekade, nu kan jag inte ringa mer.hittar inte nät.testat flera gånger att installera om ultrasnow.
    så vill du låsa upp iphone avvakta lite tills nån lösning har hittats?
    Dåligt av trådskaparen att inte skrev att telefonen inte går att låsa upp mer.

anderzxb
    Member
    Post count: 44

@seno 90165 wrote:

upplåsning med ultrasnow fungerar inte efter jailbreak??
    har haft iphone med 4.2.1 och ipad baseband och uppgraderade till 4.3.1 och sedan jailbrekade, nu kan jag inte ringa mer.hittar inte nät.testat flera gånger att installera om ultrasnow.
    så vill du låsa upp iphone avvakta lite tills nån lösning har hittats?
    Dåligt av trådskaparen att inte skrev att telefonen inte går att låsa upp mer.

har för mig att jag såg en fix för ultrasnow på 4.3.1 ute på cydia

Cophe
    Member

@anderzxb 90169 wrote:

har för mig att jag såg en fix för ultrasnow på 4.3.1 ute på cydia

Japp, har du rätt i. Men det är bara en fix för de unlocken Ultrasn0w redan låser upp. Alltså INGEN ny unlock.

seno
    Member
    Post count: 53

vad ska man leta efter på cydia?

anderzxb
    Member
    Post count: 44

@cophe 90194 wrote:

Japp, har du rätt i. Men det är bara en fix för de unlocken Ultrasn0w redan låser upp. Alltså INGEN ny unlock.

Det var väl det jag skrev fast lite luddigt 😛

Kommer inte ihåg vad det hette dock såg det när jag glodde runt på cydia eller om det var musclenerd som twittrade om det.

Thor
    Member
    Post count: 5

@mcaan 90093 wrote:

Har provat jailbreaka två gånger och försökt låsa upp med ultrasn0w men funkade inte.

När jag går till Operatör i inställningar så kommer det ruta med “Gick inte att ladda nätverklistan.”

Samma här:(

Edit:nu så efter lite läsning på en annan sida

Cydia – sköta -> källor -> ändra -> lägg till-> cydia.pushfix.info -> lägg till källan ->

Övertrådlöst ladda ner
    Ultrasn0w
    Ultrasn0w fixer for 4.3.1

Kräver Modemfirmware 06.15.00

:D:D:D

SomethinG
    Member
    Post count: 363

Funkade fel fritt för mig tackar!

Kamush
    Member
    Post count: 140

Har provat nu flera gånger men fastnar HELA tiden i felmeddelande 1013.
    Kan nån skriva steg för steg hur man ska göra. Håller på bli tokig!!

Redigerat:
    Har nu fixat till allt. Det funkar bra och är nöjd..
    Vad ska man göra utan JB..

Tack för denna tråd…

helo
    Member
    Post count: 1

funkar jailbreaken även om man har modefirmware 4.10.01?? (hittade inte det någonstans)

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

JB funkar beroende på programvara. Det senaste är 4.3.1 vilket går att jailbreaka med redsn0w.

Sen kommer vi till baseband som man kollar på om man nu vill låsa upp. Ultrasn0w uppdaterades nyligen med jag har ingen vidare koll på vilka BB som iPhone 4 har…

dragonevo
    Member
    Post count: 7

Fick hålla på ett bra tag i går med min Iphone 3gs innan den gick till sig.

hade en gammal version av firmware inlagd 4.01 då det var längesedan jag jailbreakade den, den har alltid haft “make my life easier” i cydia

Men först efter greenpois0n jailbreak då jag hade lagt tillbaka allt via pkgbackup så fasta den jäveln i bootlogon efter en omstart då jag lagt tillbaka allt, gjorde om allt igen och gick upp till 4.31 och körde redsnow,telefon faan fungerade bättre än den någonsin gjort och efter allt lagts tillbaka så drog jag en omstart igen då fasta den i apples logo..

Jag misstänker att det är något med PKGBACKUP då den lägger in mina gamla crackade apps från 4.01 som ställer till det, ska prova i dag och lägga till app för app och se vilken som gör att den hänger sig.. sjukt drygt…

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Finns det verkligen inte ett enkelt och smärtfritt sätt att jailbreaka min 3GS med 4.3.1?
    Denna guide fastnar på en bild med en springande ananas i ca. 4 minuter sedan går den till DFU. Sedan återställer jag med original ipsw-fil viaiTunes och det funkar efter 4 försök och 35 minuter. Så testar jag annanasen igen och samma igen…
    Använder jag ipsw-filen länkad i tråden bölir det fel när stapeln under äpplet försvinner, då kommer felmeddelande i iTunes att den hittat en iPhone som behöver återställas.

En 3GS med baseband före juni -09 (alltså old)

Hur gör jag?
    Så fort ananasen misslyckas så går det 40 minuter innan jag kan testa igen….tröttnar snart. 🙁

Så ett tips på hur man får det att funak direkt vore uppskattat. 🙂 🙂

Cophe
    Member

@r_o_n 90340 wrote:

Finns det verkligen inte ett enkelt och smärtfritt sätt att jailbreaka min 3GS med 4.3.1?
    Denna guide fastnar på en bild med en springande ananas i ca. 4 minuter sedan går den till DFU. Sedan återställer jag med original ipsw-fil viaiTunes och det funkar efter 4 försök och 35 minuter. Så testar jag annanasen igen och samma igen…
    Använder jag ipsw-filen länkad i tråden bölir det fel när stapeln under äpplet försvinner, då kommer felmeddelande i iTunes att den hittat en iPhone som behöver återställas.

En 3GS med baseband före juni -09 (alltså old)

Hur gör jag?
    Så fort ananasen misslyckas så går det 40 minuter innan jag kan testa igen….tröttnar snart. 🙁

Så ett tips på hur man får det att funak direkt vore uppskattat. 🙂 🙂

Hittade denna. Värt att prova kanske.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

@cophe 90342 wrote:

Hittade denna. Värt att prova kanske.

Tipset uppskattas verkligen. Glömde skriva att jag kör Pc.
    Men det är en jättebra guide för de med en Mac. Jailbreak iOS 4.3.1 iPhone 4, iPad, iPod touch Using PwnageTool 4.3.1 [How To Guide] | Redmond Pie

foxxer
    Member
    Post count: 11

Hej. kan jag använda vilken operatör som helst efter jb med detta? eller vad kan man göra med detta jb? inte så insatt idetta!

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

är det bara jag som tycker att Redsn0w på 4.3.1 gör mobilen ostabil? har hänt ett par gånger att den hamnat i felsäkertläge. inte haft det problemet tidigare (har kört återställning)

@foxxer 90378 wrote:

Hej. kan jag använda vilken operatör som helst efter jb med detta? eller vad kan man göra med detta jb? inte så insatt idetta!

JB installerar cydia på din mobil, vilket i sin hand gör att du kan installera program som apple inte godkänt, m.m. gör din iphone mer “öppen” om man säger så.

det du söker är unlock, för det måste du JB och installera ultrasn0w.
    fast finns ingen unlock för 4.3.1 än.

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 82 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.