iPad

Viewing 50 posts - 101 through 150 (of 189 total)
  • Author
    Member
    Post count: 33

fin fint!:)

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Många som blir lurade på en billig skitprodukt:

Den dyraste modellen har en tillverkningskostnad på 346,5 dollar och ett försäljningspris om 829 dollar, skriver It 24.

Svinaktigt av Apple att ha nästan $500 marginal på produkten…

Halle
    Member
    Post count: 837

@r_o_n 55932 wrote:

Många som blir lurade på en billig skitprodukt:

Den dyraste modellen har en tillverkningskostnad på 346,5 dollar och ett försäljningspris om 829 dollar, skriver It 24.

Svinaktigt av Apple att ha nästan $500 marginal på produkten…

Tror du att det är annorlunda med någon annan mobiltillverkare? När iPhone 3G kom läste jag att den kostar 1 200:- att tillverka, men säljs för över 6000. Sedan finns något som heter utvecklingskostnader. Sedan tillkommer en rad andra kostnader. Säg att Apple kanske tjänar 500 spänn i ren vinst per såld Ipad när alla kostnader är avräknade.

Sedan finns något som heter återförsäljare. Tror du att dessa säljer Ipads till kund med 0% vinstmarginal? Apple säljer inte Ipads till återförsäljare för 829 dollar.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Tyvärr är det ju så. Mwen utvecklingskostnader. En “svullen” iPhone och iPhone då hade de reda en touch som de klappade i en telefonmodul i. 🙂

Men det är ju så markanden är. MEn om It24 skriver “marginal” so borde de nog övervägt kostnader på vägen, eftersom “marginal” betyder ju vinst.

Halle
    Member
    Post count: 837

@r_o_n 55957 wrote:

Tyvärr är det ju så. Mwen utvecklingskostnader. En “svullen” iPhone och iPhone då hade de reda en touch som de klappade i en telefonmodul i. 🙂

Men det är ju så markanden är. MEn om It24 skriver “marginal” so borde de nog övervägt kostnader på vägen, eftersom “marginal” betyder ju vinst.

Nu tror ju inte jag att 24 suttit med alla Apples kostnader på papper och via den vägen lyckats räkna ut den summan – för dessa uppgifter har de inte, föreställ dig bara hur mycket det omfattar. De har enbart kollat upp vad den kostar att tillverka i fabrik gentemot försäljningspris. Det är inte samma sak som vinstmarginal.
    🙂

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@halle 55981 wrote:

Nu tror ju inte jag att 24 suttit med alla Apples kostnader på papper och via den vägen lyckats räkna ut den summan – för dessa uppgifter har de inte, föreställ dig bara hur mycket det omfattar. De har enbart kollat upp vad den kostar att tillverka i fabrik gentemot försäljningspris. Det är inte samma sak som vinstmarginal.
    🙂

Inte för att det överhududtaget gangnar oss slutanvändare/köpare men tänk bara på vad Apple’s interna hemlighetsmakeri kostar under utvecklingsfasen… Under den fasen är det tydligen bara 3-4 personer som har alla detaljer kring hur slutprodukten kommer att se ut och fungera, de andra 5000 jepparna sitter bara och arbetar på sin lilla detalj utan att (våga) ha en aning om slutresultatet… Edward Eigerman beskriver situationen, kandske lite tainted men ändå…

Jag älskar hans slutkommentar, “It’s either a 1 or a 10, nothing in the middle”

Kaptenx.se
    Member
    Post count: 199

Detta står säkert skrivet någonstans men men.
    Wifi varianten har ju Bluetooth 2.1 + EDR-teknik

Betyder det att man kan dela ut internet från sin iPhone?

Freakyghost
    Member
    Post count: 18

@thian 53284 wrote:

Tycker iPad känns som en flopp.. Känns som en för stor iPhone men en för liten MacBook. Fler som följer det live ? 🙂

Håller helt klart med.
    Vem vill släpa runt på en sån sak som är lika stor som ett A4-papper?!

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331
    Freebo
    Member

damn, jag hade glömt att det är iPAD release snart. Jag har köpt på mig ett lastbilslass med elektronik senaste 2 månaderna och nu börjar pengarna sina… det får nog bli till att vänta in 3G modellen i alla fall…

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@freebo 58933 wrote:

damn, jag hade glömt att det är iPAD release snart. Jag har köpt på mig ett lastbilslass med elektronik senaste 2 månaderna och nu börjar pengarna sina… det får nog bli till att vänta in 3G modellen i alla fall…

¨Hi hi. Tur att jag jobbar då 😛

andlin
    Member
    Post count: 99

@freebo 58933 wrote:

Du hinner säkert spara ihop en slant innan den kommer. Enligt iPad: Apple store employees will experience device on March 10 så släpps det 26 Mars i USA, vi här i Sverige får vänta ett tag till.

3G versionen spås dyka upp i April-Maj.

Så alla Apple nördar som vill vara först, ni får beställa från USA till ett överpris. 😉

Jag vill ha garanti och betala ett vettigt pris så jag väntar…

H3NR11K
    Member

Failar de?

Freebo
    Member

@andlin 58943 wrote:

Du hinner säkert spara ihop en slant innan den kommer. Enligt iPad: Apple store employees will experience device on March 10 så släpps det 26 Mars i USA, vi här i Sverige får vänta ett tag till.

3G versionen spås dyka upp i April-Maj.

Så alla Apple nördar som vill vara först, ni får beställa från USA till ett överpris. 😉

Jag vill ha garanti och betala ett vettigt pris så jag väntar…

Phew, jag mindes bara 10/3… april är inga problem =)

andlin
    Member

@freebo 58958 wrote:

Phew, jag mindes bara 10/3… april är inga problem =)

iPad släpps 3 april i USA!

Klippt från macworld.idg.se,

“Apple meddelar nu att iPad släpps 3 april i USA och senare samma månad i flera andra länder.
    I ett pressmeddelande skriver Apple att wifi-modellen av iPad släpps i USA precis i början av april, 3g-modellen släpps i slutet av april.

Apple meddelar även att båda modellerna ska släppas i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz samt Storbritannien i slutet av april. Men Sverige lyser alltså med sin frånvaor.

Om en vecka kommer kunder i USA att kunna förhandsbeställa en iPad via Apples nätbutik.

Priset blir precis som tidigare meddelats från 499 dollar i USA. Priser i andra länder kommer att meddelas under april.

Apple vägrar i dag svara på när iPad kan tänkas släppas i Sverige.

– Enda informationen vi har i dag är det som står i pressmeddelandet, säger Petter Ahrnstedt, pr-ansvarig på Apple i Sverige.”

Freebo
    Member
    Freebo
    Member

iPad WiFi pre-order öppnade nyss i USA

snook
    Member
    Post count: 2190

Beställde (förbokade) en iPad den 5 mars på I-O. Gick på ca: 5800 sek inkl frakt.

Tullen kommer väl som vanligt efter ett par veckor, så har det blivit när jag beställt från dom förut. Det blir ca: 200 – 300 sek till.

En 16 Gb Wifi blev det 😀

Beräknas komma ett par dagar efter den 3 April.

Freebo
    Member

Rykten kring untethered, postar här eftersom det är lika iPad-relaterat som ngt annat just nu 🙂

entertheninja: Crazy Confusion

Freebo
    Member
    vill ha iphone
    Member
    Post count: 22

@spjonky 53311 wrote:

Hahah mycket pengar att lägga ut på en coffee table dator ;D fast visst hade sett sjukt snyggt ut haha!

vad tusan menar dom med microSim? är det såna vi använder i våra mobiler eller?

vet inte om det besvarades, men har för mig att microsim är samma sak som “vanliga” sim fast mindre. Dock så skulle våra vanliga kunna klippas till rätt storlek om man har en mall att utgå efter. men det lär komma microsims till sverige tillsammans med iPaden.

Freebo
    Member

Tre intressanta recensioner av iPad:
    Ipad hyllas i de första recensionerna – IDG.se

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

gjorde en faktist riktigt sugen på inköp.
    [YOUTUBE]_Y7_3H5B7DQ[/YOUTUBE]

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Efter att totalt varit emot iPad i början så började jag efter ett tag vänja mig vid tanken och kände att jag skulle vilja ha en. Nu några dagar innan release så har jag ändrat mig igen och farar för en hemsk utveckling. Tanken slog mig när jag började tänka på hur det skulle vara att spela online poker på iPad. Rent användar mässigt så kan jag inte se några problem med det men för att det ska vara möjligt så måste Apple godkänna pokerklienterna, sen måste de installeras i iPad genom en applikation i Appstore. Just nu går det inte att spela poker på iPhone och jag väntade ivrigt i 2 år på en uppdatering som skulle kunna tillåta det men icke sa nicke (eller Jobs).

Poker är bara ett exempel men vad händer med alla andra program som vi tar för givet att vi kan använda i våra datorer, man kan räkna med att det som inte finns i Appstore för iPhone kommer inte finnas för iPad heller. Vi har helt enkelt accepterat att Apple bestämmer vad vi har rätt att installer på våra iPhones och iPods men nu med iPad så kommer vi närmare datorer. När jag tänker på vilken glädje det var att Apple tillslut godkände SVT Play (en funktion som man kan använda i alla datorer) så känns det lite patetisk, det var som vi farbror Steve var snäll mot oss och delade ut lite godis. Nu är det samma sak med Opera browsern. Om Opera godkänns så kommer vi säga “wow Apple är bäst”, om den nekas så kommer vi säga “dumma Apple” och fortsätta handla våra iProdukter ändå.

Som det har visats sig de senaste månaderna så har farbror Steve all rätt att ta tillbaka godisen också. Han kan utan förvarning slänga ut applikationer från Appstore, och har du betalat för applikationen så “too bad for you”. Tror vi kommer att se mera av denna trend när Apple själv vill satsa på de funktioner som det redan finns applikationer för.

Kollar man på iPads användar videor som finns ute nu så är det ganska skrattretande. Man blir fascinerad av vad iPad klarar av och hör i reklamen hur det berättas med entusiasm om de banbrytande funktionerna i iPad. Men om tänker efter så finns ALLA dessa funktioner i en vanlig bärbar. Det är inget nytt, det är bara Apple som vill få dig att tro det. Man ser videon och vill som gubben i reklamen sitta på soffan och hålla iPaden i ena handen och en kaffe kopp i den andra. Har man mycket att skriva så kan man köpa en extern tengentbord och koppla den den till iPad och som det visas tydligt på reklam videon så går det jättebra att skriva på en tangentbord :D. Tänk om man skulle göra en sån detalierad instruktions video av vad en bärbar klarar av, videon skulle bli över 1000 timmar långt.

Ok, jag ska inte vara alltför ensidig. iPad är unik på många sätt och dessutom väldigt snyggt, men om man ska se det stora bilden så tycker jag inte det är värt det. Det finns tusentals andra program som tas för givet för datorer men kommer att nekas av Appstore. Nu med iPad så farar jag för en framtid där våra datorer också kommer att få de restriktioner som finns i iProdukterna. Apple med iPad kommer att testa gränserna för vad vi är villiga att acceptera, klagar vi inte allt för högt på kommer hela internet att bli flera stora Appstores ägda av de stora OS tillverkarna.

Bara en tanke.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@ponyboy 61481 wrote:

Efter att totalt varit emot iPad i början så började jag efter ett tag vänja mig vid tanken och kände att jag skulle vilja ha en. Nu några dagar innan release så har jag ändrat mig igen och farar för en hemsk utveckling. Tanken slog mig när jag började tänka på hur det skulle vara att spela online poker på iPad. Rent användar mässigt så kan jag inte se några problem med det men för att det ska vara möjligt så måste Apple godkänna pokerklienterna, sen måste de installeras i iPad genom en applikation i Appstore. Just nu går det inte att spela poker på iPhone och jag väntade ivrigt i 2 år på en uppdatering som skulle kunna tillåta det men icke sa nicke (eller Jobs).

Poker är bara ett exempel men vad händer med alla andra program som vi tar för givet att vi kan använda i våra datorer, man kan räkna med att det som inte finns i Appstore för iPhone kommer inte finnas för iPad heller. Vi har helt enkelt accepterat att Apple bestämmer vad vi har rätt att installer på våra iPhones och iPods men nu med iPad så kommer vi närmare datorer. När jag tänker på vilken glädje det var att Apple tillslut godkände SVT Play (en funktion som man kan använda i alla datorer) så känns det lite patetisk, det var som vi farbror Steve var snäll mot oss och delade ut lite godis. Nu är det samma sak med Opera browsern. Om Opera godkänns så kommer vi säga “wow Apple är bäst”, om den nekas så kommer vi säga “dumma Apple” och fortsätta handla våra iProdukter ändå.

Som det har visats sig de senaste månaderna så har farbror Steve all rätt att ta tillbaka godisen också. Han kan utan förvarning slänga ut applikationer från Appstore, och har du betalat för applikationen så “too bad for you”. Tror vi kommer att se mera av denna trend när Apple själv vill satsa på de funktioner som det redan finns applikationer för.

Kollar man på iPads användar videor som finns ute nu så är det ganska skrattretande. Man blir fascinerad av vad iPad klarar av och hör i reklamen hur det berättas med entusiasm om de banbrytande funktionerna i iPad. Men om tänker efter så finns ALLA dessa funktioner i en vanlig bärbar. Det är inget nytt, det är bara Apple som vill få dig att tro det. Man ser videon och vill som gubben i reklamen sitta på soffan och hålla iPaden i ena handen och en kaffe kopp i den andra. Har man mycket att skriva så kan man köpa en extern tengentbord och koppla den den till iPad och som det visas tydligt på reklam videon så går det jättebra att skriva på en tangentbord :D. Tänk om man skulle göra en sån detalierad instruktions video av vad en bärbar klarar av, videon skulle bli över 1000 timmar långt.

Ok, jag ska inte vara alltför ensidig. iPad är unik på många sätt och dessutom väldigt snyggt, men om man ska se det stora bilden så tycker jag inte det är värt det. Det finns tusentals andra program som tas för givet för datorer men kommer att nekas av Appstore. Nu med iPad så farar jag för en framtid där våra datorer också kommer att få de restriktioner som finns i iProdukterna. Apple med iPad kommer att testa gränserna för vad vi är villiga att acceptera, klagar vi inte allt för högt på kommer hela internet att bli flera stora Appstores ägda av de stora OS tillverkarna.

Bara en tanke.

My word excactly.

Har man en iPhone, varför ska man köpa en iPad?

Vi iPhoneanvändare vet att iPhonen redan har alla sina brister och dem följer med till iPaden lika väl.

Jag väntar på att Apples patent för sin skärm ska släppas på marknaden så att jag en dag kanske håller i en dator med multitouch OLED och kan måla samt uttrycka mig på en dator. En iPad känns som en halvsatsning i den riktningen.

Tänk om man tryckt in MACOSX i iPaden, döpt den till iMac Touch och sen släppt den på marknaden? Det hade varit mer än vad iPaden är idag. Det hade brytit sönder väggar för vad man får göra i en dator.

bozz
    Member
    Post count: 1199

@mossarelli 61485 wrote:

Tänk om man tryckt in MACOSX i iPaden, döpt den till iMac Touch och sen släppt den på marknaden? Det hade varit mer än vad iPaden är idag. Det hade brytit sönder väggar för vad man får göra i en dator.

DET tror jag hade blivit en mycket större hit än iphone t.o.m. Det hade varit det ultimata.

mossarelli
    Member

@bozz 61489 wrote:

DET tror jag hade blivit en mycket större hit än iphone t.o.m. Det hade varit det ultimata.

som nu t.ex. sitter jag på bussen och kör VNC genom iPhonen på min dator där hemma. Jag slipper ta med min dator till träningen eftersom jag har mobilen och USB-sladden med mig.
    sånt revolutionerar tekniken. inte någon stenplatta som saknar multitasking som man döper till samma sak som trosskydd.

tack för mig.

H3NR11K
    Member

De är för insöade på iPhone. Visst är iPhone riktigt bra men deras bärbara är fan bland de bästa som finns. Om man gör som Mossarelli sa och sikta sig in på en Mac touch eller så med alla dess features så hade det nog blivit en hit! Kanske med denna feeback så får vi se en Mac touch någon dag?

Freebo
    Member

Oavsett vad ni säger så kommer iaf jag och många andra bränna 7-8 papp i april. Läs Walt Mossbergs recension och säg sen att ni gärna avstår… Och hellre slår upp er feta Thinkpad istället 🙂

Min padda hamnar i källaren

mossarelli
    Member

@freebo 61510 wrote:

Oavsett vad ni säger så kommer iaf jag och många andra bränna 7-8 papp i april. Läs Walt Mossbergs recension och säg sen att ni gärna avstår… Och hellre slår upp er feta Thinkpad istället 🙂

Min padda hamnar i källaren

lovers and haters.
    Jag tycker att en iPad inte är ett stort steg frammåt i tekniken så som iPhone en gång var.
    Alla skämt som du läser om att iPaden är en iPhone i 4x skala är ju sant.
    Jag väntar på att Apples touchteknologi ska köpas av fler företag så att denna touch blir en standard på alla nya apparater. Windows 7 med touch och photoshop cs4, tangentbordet ploppar upp när man gör en fingersymbol.
    One step forward and two steps back.

mossarelli
    Member

Hade iPaden kommit så här, så hade jag köpt den direkt.
    ipadimproved.jpg
    Det är jag som har gjort bilden. Du har tillåtelse att använda den.

Freebo
    Member

Snook, posta ditt intryck när du får din från io.com

Jag väntar in min 3G 64GB pre-order, ska hålla mig…

k1piee
    Member
    Post count: 17

Tjenare!

Som rubriken lyder, vad kostar det att skicka den iPad från USA till Sverige?
    Tänkte göra en Pre-Order på en 64GB Wifi + 3G och har en polare som bor i USA som kan skicka den vidare till mig. Tänkte först använda mig utav Borderlinx eller liknande företag men läste att Apple har tagit bort ordrar som ska ha skickats dit pga. att dem inte vill skicka utanför USA’s gränser.

Är det någon som vet dimensionerna på själva paketet som iPaden kommer i, längd, bredd osv!?

Flyttar över iPad frågor till denna tråd tills vi fått en iPad avdelning i forumet.
    Tråd flyttad /Ponyboy

andlin
    Member

@freebo 61541 wrote:

Snook, posta ditt intryck när du får din från io.com

Jag väntar in min 3G 64GB pre-order, ska hålla mig…

Vad händer när man kopplar in sin Usa iPad till iTunes i Sverige? Tänker då iPad inte är släppt här ännu, kommer iTunes att vägra ladda på iPad appar?

Går kanske att kringgå med VPN??

k1piee
    Member

@andlin 61574 wrote:

Vad händer när man kopplar in sin Usa iPad till iTunes i Sverige? Tänker då iPad inte är släppt här ännu, kommer iTunes att vägra ladda på iPad appar?

Går kanske att kringgå med VPN??

Du får göra ett nytt konto som du registrerar med USA som land, med adress osv. Jag gjorde precis det och jag kommer åt alla iPad-apps och iPhone-apps från USA via iTunes. Det går nog att ändra ditt nuvarande konto också men är inte riktigt säker.

andlin
    Member

Appar som jag tror kommer att bli en hit på iPad! Nu har jag ännu ingen iPad så det är en ren gissning. 🙂

1. AirVideo, grymt när TVn är ockuperad hemma av frugan.
    2. Qiozk, köpa tidningar via iTunes, med iPad skärmstorlek kan det bli en flipp.
    3. Google Earth, kartor i storlek som orienteringskartan i skolan, nice.
    4. Monkey Island 2, kommer till sommaren!
    5. SVTPlay

Ska lätt hänga på låset när plattan landar i Sverige!

andlin
    Member

@k1piee 61578 wrote:

Du får göra ett nytt konto som du registrerar med USA som land, med adress osv. Jag gjorde precis det och jag kommer åt alla iPad-apps och iPhone-apps från USA via iTunes. Det går nog att ändra ditt nuvarande konto också men är inte riktigt säker.

Kan man ta vilken adress som helst från telefon katalogen i USA? Kanske inte VitaHuset men annars?? 🙂

k1piee
    Member

@andlin 61581 wrote:

Kan man ta vilken adress som helst från telefon katalogen i USA? Kanske inte VitaHuset men annars?? 🙂

Det ska nog gå bra, bara du har en giltlig zip code. Jag tog min adress jag fick från Borderlinx när jag registrerade mig där och det fungerade utan problem.

H3NR11K
    Member

Ehm.. Mossa! Borde det inte gå att kötta in Vista eller OS X i en iPad? Det var någon som körde in win mobile i en iPhone så inget är omöjligt egentligen ;D

bozz
    Member
    Post count: 1199

för fjäsiken. Jag vill ha en iPad nu…

k1piee
    Member

Är det någon som vet om Apple drar pengarna direkt när man gör en Pre-Order på en iPad 3G eller om de väntar tills de skickar iväg den?
    Vill nämligen göra en pre-order nu men har inte tillräckligt med pengar förens den 25:e 🙁

Freebo
    Member

Jag är 100% säker på att debiteringen inte sker förän ett par veckor innan leverans. Iaf är det så i USA

mossarelli
    Member

@h3nr11k 61596 wrote:

Ehm.. Mossa! Borde det inte gå att kötta in Vista eller OS X i en iPad? Det var någon som körde in win mobile i en iPhone så inget är omöjligt egentligen ;D

Nej det är inte omöjligt, men du får inte stöd för programmet på något sätt. Touch interfacet fungerar inte på samma sätt. Samt att om man trycker in Windows på iPad så blir det via en emulator. Om man emulerar ett operativsystem måste man köra både iPad firmwaren samtidigt som man kör emulatorn, därför blir det långsamt och tråkigt.

Men någon lär försöka.

H3NR11K
    Member

@mossarelli 61622 wrote:

Nej det är inte omöjligt, men du får inte stöd för programmet på något sätt. Touch interfacet fungerar inte på samma sätt. Samt att om man trycker in Windows på iPad så blir det via en emulator. Om man emulerar ett operativsystem måste man köra både iPad firmwaren samtidigt som man kör emulatorn, därför blir det långsamt och tråkigt.

Men någon lär försöka.

See what you did there!

mossarelli
    Member

Yeah right

henkeman
    Member
    Post count: 6

@spjonky 53311 wrote:

Hahah mycket pengar att lägga ut på en coffee table dator ;D fast visst hade sett sjukt snyggt ut haha!

vad tusan menar dom med microSim? är det såna vi använder i våra mobiler eller?

Microsim är ett lite mindre simkort än de svenska operatörer har. Det är samma storlek på själva metalldelen där chippet sitter men plasten runt omkring är lite mindre. Vad jag förstått så skall det gå bra att använda svenska 3G simkort. Dock så måste man klippa till plasten så simkortet så det blir lika stort som ett microSim.

Kolla in denna länk.
    micro-SIM – Wikipedia, the free encyclopedia

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

måste bara säga, design fail på detta cover till ipad
    iMaxi The original Apple iPad Case/Cover with by hiphandmaids

ja en sak man kan säga om internet, det finns verkligen allt.
    och ja, det är en riktig produkt

andlin
    Member

@k1piee 61578 wrote:

Det går utmärkt att köpa iPad apps i svenska iTunes Store med sitt vanliga svenska konto på datorn, testade nyss att köpa Real Racing HD. Smidigt att använda samma konto till alla inköp. Någon som kan bekräfta att de synas över?

BrettFavre
    Member
    Post count: 51

Flash…. Tror ni det kommer stöd för detta? Tänkte inhandla iPad till oss i butiken jag jobbar i, för att enkelt kunna visa kunderna vilka olika alternativ dom har. Men sidan som man ska visa kunderna dom olika färgerna är customizern i flash… Mao iPad helt världelös, men jag vill ju verkligen ha en…..

Freebo
    Member

@andlin 61895 wrote:

Det går utmärkt att köpa iPad apps i svenska iTunes Store med sitt vanliga svenska konto på datorn, testade nyss att köpa Real Racing HD. Smidigt att använda samma konto till alla inköp. Någon som kan bekräfta att de synas över?

Jadå, jag har apps från båda US och SE AppStore på min iPad. Man måste dock köpa US apps via datorn (med andra ord switcha konto på datorn och sedan köpa/uppdatera).

Viewing 50 posts - 101 through 150 (of 189 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.