iPad

Viewing 39 posts - 151 through 189 (of 189 total)
  • Author
    Member
    Post count: 51

Två frågor till nån med iPad;

1. Funkar appen TeamViewer på iPad? Tycker den är riktigt bra på min iPhone förutom iPhonens lilla skärm.

2. Läste någonstans om att 3g versionen av iPad har nån slags mini sim, vilka 3g leverantörer i Swe har sånt sim? (Kanske har frågats innan men hittar ej)

Freebo
    Member
    Post count: 4365

TeamViewer fungerar bra och till 3G-modellen är det Micro-SIM som gäller. De flesta svenska operatörer säger sig kunna ha dessa klara till Svensk iPad release

bozz
    Member
    Post count: 1199

Hur känns iPaden nu så här några veckor efter köpet Freebo? Något du är mer nöjd/missnöjd med?

Freebo
    Member

Well, jag är fortfarande mycket mycket nöjd. Jag har rest en hel del och en bättre pryl att ha med på resor kan jag inte tänka mig. Jag hinner med 7-8h HD-film och en hel del surfande innan jag måste ladda, vilket fungerar bra även på flyget. Jag behöver inte ta paddan ur väskan i säkerhetskontroller, även om security på Kastrup var tvunga att ‘testa’ den i 5 minuter 🙂 Skärmen är imponerande skarp och ljusstark, att den i nedsläckt skick alltid ser ut som om 30 bebisar har kladdat på den kan jag bara klandra mig själv för… Jag tycker den drar åt sig fett betydligt lättare än min 3GS. Tangentbordet är nice men det är lite för lätt att av misstag komma åt fel tangenter och sabba flowen, det är garanterat pekfingervalsen som vinner i längden!

De nackdelar jag upplever har till största del att göra med surfande, mer specifikt att läsa forum. Att klistra in sökord i sökfältet här i forumet kraschar Safari precis som på en iPhone, att klistra in URLer i popups fungerar dock äntligen på i OS 3.2.

Ömsom vin, ömsom vatten men summa summarum har jag numera svårt att se mig med en vanlig dator, det går för mycket tid på att fixa skit som inte fungerar och det jag satte mig för att göra blir inte gjort eller tar alldeles för lång tid. Jag använder iPaden för allt. Köp!

andlin
    Member
    Post count: 99

@freebo

När du kikar på HD-film på din iPad, måste du konvertera filerna innan, eller kan iPad läsa Matroska (mkv)?

Själv tuggar jag om Matroska till mpg med mkv2vob (fungerar utmärkt i CrossOver) för att PS3 skall kunna spela upp dem, skulle vara bra om jag slapp konvertera de ytterliggare än gång.

Freebo
    Member

andlin, iTunes/iPaden känner inte igen Matroska som en “valid container” så det blir till att konvertera filerna igen. Jag gör det via AirVideo, som jag tycker slår Handbrake på fingrarna, men det är klart att när jailbreaket nu kommer så är det väl någon som skriver en MKV-Codec för iPhone OS, hur svårt kan det vara =9

Varför kör du inte MKVerna direkt till PS3an med PS3 Media Server ?

bozz
    Member

Låter riktigt bra de där! Batteriet verkar ju nästan för bra för att vara sant 😛

Nu gråter jag ännu mer för att jag inte har en 🙁

andlin
    Member

@freebo 63847 wrote:

andlin, iTunes/iPaden känner inte igen Matroska som en “valid container” så det blir till att konvertera filerna igen. Jag gör det via AirVideo, som jag tycker slår Handbrake på fingrarna, men det är klart att när jailbreaket nu kommer så är det väl någon som skriver en MKV-Codec för iPhone OS, hur svårt kan det vara =9

Varför kör du inte MKVerna direkt till PS3an med PS3 Media Server ?

Om jag har förstår rätt går bara AirVideo konvertering att använda när man streamar via wifi eller 3G. Är toppen när jag är hemma eller inom 3G täckningen. Vid en längre bil resa skulle det vara bra att ha filmerna liggande direkt på iPaden, får att råda bot på “Är vi inte framme snart…” problemet. 🙂

Å andra sidan känns det lite överdrivet att lägga in en 1.4Gb stor HD avsnitt av House när jag får plats med 3st xvid. Tänker att iPaden skärm inte är så himla stor (1024×768) och inte klarar kraven för HDTV. (1280×720). Märker du någon stor skillnad mellan HD och vanliga xvid på din iPad?

Har alla mina mediafiler i garderoben på en Qnap TS-239 I. Den kör någon form av Linux och det ska gå att få in PMS på den om man skall tro på det svar som Google ger men det är inte helt enkelt, känns som överkurs. Hoppas mer på att Sony ger stöd för Matroska i framtiden…

andlin
    Member

@bozz 63853 wrote:

Låter riktigt bra de där! Batteriet verkar ju nästan för bra för att vara sant 😛

Nu gråter jag ännu mer för att jag inte har en 🙁

7 Maj!! Då jävlar ska det shoppas! :rolleyes:

Släpps iPad 3G på Welcome to the Apple Store – Apple Store (U.S.)

Freebo
    Member

@andlin 63870 wrote:

Om jag har förstår rätt går bara AirVideo konvertering att använda när man streamar via wifi eller 3G. Är toppen när jag är hemma eller inom 3G täckningen. Vid en längre bil resa skulle det vara bra att ha filmerna liggande direkt på iPaden, får att råda bot på “Är vi inte framme snart…” problemet. 🙂

Å andra sidan känns det lite överdrivet att lägga in en 1.4Gb stor HD avsnitt av House när jag får plats med 3st xvid. Tänker att iPaden skärm inte är så himla stor (1024×768) och inte klarar kraven för HDTV. (1280×720). Märker du någon stor skillnad mellan HD och vanliga xvid på din iPad?

Har alla mina mediafiler i garderoben på en Qnap TS-239 I. Den kör någon form av Linux och det ska gå att få in PMS på den om man skall tro på det svar som Google ger men det är inte helt enkelt, känns som överkurs. Hoppas mer på att Sony ger stöd för Matroska i framtiden…

Jag var lite otydlig, jag använder Airvideo för att konvertera MKV till mv4 för att sedan synka mv4-filerna med iPaden. MKVer blir runt 1.3GB och jag tycker absolut skillnaden är värt de extra utrymmet, iaf teckande storfilmer. TV-rips räcker med m4v-konverterade xvids.

andlin
    Member

@freebo 63873 wrote:

Jag var lite otydlig, jag använder Airvideo för att konvertera MKV till mv4 för att sedan synka mv4-filerna med iPaden. MKVer blir runt 1.3GB och jag tycker absolut skillnaden är värt de extra utrymmet, iaf teckande storfilmer. TV-rips räcker med m4v-konverterade xvids.

Tack för tipset med AirVideo, brukar köra live konvertering så har inte tänk på att den vanliga finns. Testade med ett Desperate avsnitt, blev runt 120Mb efteråt. Antar att det är för jag kör iPhone versionen av AirVideo. Ser fram imot Maj!! 🙂

Freebo
    Member

Ja du kan ju ställa om kvaliteten på offline-konverteringen men avsnitten blir rätt tighta med iPhoneupplösning. Håll ut, maj är snart över oss =9

bozz
    Member

Det lär dröja innan iPad kommer till Sverige 🙁 🙁 🙁

iPad Available in Nine More Countries on May 28

andlin
    Member

@bozz 64765 wrote:

Det lär dröja innan iPad kommer till Sverige 🙁 🙁 🙁

iPad Available in Nine More Countries on May 28

That’s it! Det blir import. Helt sjukt att vi i norden ska behöva vänta så länge. Inte sjutton orkar jag vänta till hösten, kan ju vara död då. Inte så troligt men ändå. 🙂

Freebo
    Member

@andlin 64793 wrote:

That’s it! Det blir import. Helt sjukt att vi i norden ska behöva vänta så länge. Inte sjutton orkar jag vänta till hösten, kan ju vara död då. Inte så troligt men ändå. 🙂

Lägg en IO beställning direkt eller köp av Martin på 99.se. Vill du ha en wifi direkt så kan du köpa min 32GB i nyskixk – jag ska ju egentligen ha en 3G.

imported_pongo
    Member
    Post count: 893
    snook
    Member
    Post count: 2190

@pongo 64818 wrote:

wtf är detta…
    Sverige får ingen iPad | Pryl | Aftonbladet

Sverige får vänta till hösten eller vintern.

Vasastan
    Member
    Post count: 21

Vill bara informera om detta Case till iPad som ska komma till höst.

ClamCase? The all-in-one Keyboard Case & Stand for iPad®

mrsmart
    Member
    Post count: 287

@vasastan 64880 wrote:

Vill bara informera om detta Case till iPad som ska komma till höst.

ClamCase? The all-in-one Keyboard Case & Stand for iPad®

Om du nu bli så imponerad av detta borde du nog skaffa en vanlig Laptop istället för en iPad, då får du mer kraft och funktion för halva pengen. 😀

(Dock är iPad en mycket roligare pryl)

BrettFavre
    Member

Fy fan vad jag e sugen på en iPad 3g…. Har gått och tänkt på en ett bra tag nu och jag vill ha den NU…. Dags att jaga tag i några polare i usa så dom får skicka en….

Freebo
    Member

@brettfavre 65150 wrote:

Fy fan vad jag e sugen på en iPad 3g…. Har gått och tänkt på en ett bra tag nu och jag vill ha den NU…. Dags att jaga tag i några polare i usa så dom får skicka en….

Köp en direkt av Martin på 99.se (du kan lita på honom)

BrettFavre
    Member

@freebo 65153 wrote:

Köp en direkt av Martin på 99.se (du kan lita på honom)

Nu är den på g, 3g 64gb… Polaren i usa köper och skickar… Blir alldeles gratis… Nu är det där med väntan…

JockeL
    Member
    Post count: 107

Funderar på att köpa en iPad… har några frågor:

När kommer den till Sverige?
    Om man vill köpa den snart från utlandet, hur är det med garanti?
    WiFi och 3G: Om jag åker utomlands, kostar det något att surfa på 3G då? Kan man skaffa obegränsad surf?
    Räcker 16GB till om jag bara ska surfa, kolla mailen, spela lite?

imported_pongo
    Member

När kommer den till Sverige?
    -hösten troligen
    Om man vill köpa den snart från utlandet, hur är det med garanti?
    allt beror på hur/vart du köper den, men brukar vara så att garantin gäller i det landet den är köpt i
    WiFi och 3G: Om jag åker utomlands, kostar det något att surfa på 3G då? Kan man skaffa obegränsad surf?
    japp det kostar att surfa med svenska simkort utomlands
    Räcker 16GB till om jag bara ska surfa, kolla mailen, spela lite?
    du har ju en 3GS 16gb iphone, där har du svaret

JockeL
    Member

Tack för svaren!
    Ser att man kan köpa den på Apples sida nu, är det bara förhandsbeställning? Något exakt datum när den kommer till Sverige?

imported_pongo
    Member

@jockel 68059 wrote:

Tack för svaren!
    Ser att man kan köpa den på Apples sida nu, är det bara förhandsbeställning? Något exakt datum när den kommer till Sverige?

var inne nyss på svenska apple sidan och kan inte hitta något om att beställa eller förhandsbeställa, men vad jag har hört så kommer ipad släppas i höst i sverige. (ta mig inte ordagrant nu, bara något jag hört.)

JockeL
    Member

iPad – Apple Store (U.S.) – Det var där man kunde köpa och inte på svenska, ni vet inte när den kommer till något land närma Sverige? Skulle vilja ha en 16GB så fort som möjligt :p

Freebo
    Member

om priset är rätt skulle jag kunna släppa min 32GB wifi

imported_pongo
    Member

ja du har ju alltid privata försäljare som Freebo eller tradera/blocket. bara att söka och våga chansa ;p jag själv skulle rek Freebo, hur mer säkert kan det bli, en mod från forumet liksom 😉

JockeL
    Member

@freebo 68105 wrote:

om priset är rätt skulle jag kunna släppa min 32GB wifi

Håller på att spara ihop pengar här, kolla PM.

BrettFavre
    Member

Nu har den äntligen kommit… Min fråga, vilka har bäst 3g täckning av som har micro sim?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@brettfavre 68134 wrote:

Nu har den äntligen kommit… Min fråga, vilka har bäst 3g täckning av som som har micro som?

Jag skulle inte rekommendera Tre till iPhone men när det kommer till endast 3G täckning och snabbhet så har de vunnit alla jämförelserna.

JockeL
    Member

Jag är grymt sugen på att beställa en iPad nu, 16GB WiFi, vilken sida är den mest pålitliga och seriösa som skickar till Sverige?

JockeL
    Member

Har en polare i USA som jag funderar på att fråga om han kan köpa en iPad till mig, en 16GB WiFi, hur är det med garantin om man gör så?

bozz
    Member

Lite fel tråd men..

Om man ska köpa något från blocket/tradera, vilket är då det säkraste sättet att betala? Förskottsbetalning kommer ju inte på frågan, och postförskott känns osäkert, de kan ju skicka en ipadkartong med en tegelsten i!!

Vad rekomenderas?

Freebo
    Member

Blocket rekommenderar väl Internetgirot och för Tradera är det bara Payson med garanti som gäller

Själv hade jag aldrig köpt ngt med IMEI-nummer på dessa siter, du har ju själv sett alla som reggar sig här för at fråga varför deras nyinköpta iPhone plötsligt är svartlistad…

BrettFavre
    Member

Fixade ett extra som kort som är kopplat till mitt mobil abbonemang via telia och nu är ipaden komplett… Kan nu surfa vart som helst… Nästa steg är att fixa en hållare till bilen så att dottern kan kolla film i bilen. Ska typ sitta i nackstödet, några ideer?

Freebo
    Member

@brettfavre 69005 wrote:

Fixade ett extra som kort som är kopplat till mitt mobil abbonemang via telia och nu är ipaden komplett… Kan nu surfa vart som helst… Nästa steg är att fixa en hållare till bilen så att dottern kan kolla film i bilen. Ska typ sitta i nackstödet, några ideer?

Grattis till köpet =) Jag hade sett till att iPaden satt som berg, “inga iPad-elefanter i bilen” och valt det 3:e alternativet

modulR iPad Case and Accessory System: Reviews, Ratings, Details & More
    iPad The DI Denizen
    IPad Headrest Mount | Mac Hoe

BrettFavre
    Member

@freebo 69010 wrote:

Grattis till köpet =) Jag hade sett till att iPaden satt som berg, “inga iPad-elefanter i bilen” och valt det 3:e alternativet

modulR iPad Case and Accessory System: Reviews, Ratings, Details & More
    iPad The DI Denizen
    IPad Headrest Mount | Mac Hoe

Går det 3e alternativet att tilta lite neråt? Hamnar nog annars lite högt upp för min dotter… 2a alternativet var mer i hennes höjd även om den var enkelt utformad….

Viewing 39 posts - 151 through 189 (of 189 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.