Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Navigon AG – Navigering för 699:-
-
AuthorPosts
-
Delmål ska inte behövas att sätta. Har inte hunnit testa min ordentligt än. Men om den leder in dig på “icke snabbast väg” om du har valt detta är ju ett grovt fel i programmet. Eller luren.
@blajeans 36497 wrote:
Spelar det verkligen så stor roll med tanke på att nya kartor kommer ut med typ 3 års intervall. Kostar Navignon 699:- och är i klass med TomTom är det väl inte mycket att fundera på … snorbilligt ju!
Nog brukar det väl släppas varje år i alla fall, helst vill man ju åt färskare kartor än så. TomTom har väl t. ex möjlighet för användare att meddela felaktigheter i kartorna som sedan andra får del av.
Det var ett jävla liv om hur bra TomTom är 😛
Hur är det med buggar? Funderar nämligen på att köpa denna (trots att jag har en Navigon 7110), men det jag drar mig för är buggarna… Krashar den eller finns det annat man skall tänka på innan man slår till?
EDIT: Och batteri .. drar den ur batteriet snabbt eller går det att ladda under tiden man kör (typ i 5 timmar) utan att den blir stekhet?
@minglarn 36553 wrote:
Hur är det med buggar? Funderar nämligen på att köpa denna (trots att jag har en Navigon 7110), men det jag drar mig för är buggarna… Krashar den eller finns det annat man skall tänka på innan man slår till?
EDIT: Och batteri .. drar den ur batteriet snabbt eller går det att ladda under tiden man kör (typ i 5 timmar) utan att den blir stekhet?
Jag har kört ca 2h med den i sträck (som längst) , och jag upplever inte att batteriet töms så fort. Är faktiskt förvånad hur lite batteri den drar. 🙂
@minglarn 36553 wrote:
Jag hade min på när jag körde 3 mil. Tyckte den blev oroande varm på denna lilla stund. Men det är klart, sätter man den i framrutan på bilen och kör max kyla på AC:n på vindrutan så kan den nog vara sval. 🙂
Faktum är iaf att hur mycket jag ogillar navigon så har den inte buggat märkbart. Den har, deprimerande nog för en TomTom-ägare, bättre kartor iaf gällande min lilla hemstad.
@cyber 36433 wrote:
Är det någon som kan testa, eller som vet ifall det är någon mening att skaffa sig det här programmet för enbart att gå och cykla. Visar den gång/cykelvägar?
Tacksam för svar.
CyberJag testade att från min bostad ta mig till fots (fotgängare valt i alternativ) till en mindre badsjö här i närheten, och till min förvårning valde Navigon gång/cykelvägen vilket är en besparing på 2 Km jämfört med bilvägen. Jag bor mitt ute i buschen (Härryda, Rävlanda) och ändå har den koll på en gång/cykelvägen som endast är 75m lång, ganska så impad faktiskt!
Fotgängare…
[IMG]http://files.me.com/dl4/mgersd[/IMG]
och här är bil valt…
[IMG]http://files.me.com/dl4/u7ykxz[/IMG]
Någon som vet hur det funkar med kartuppdateringar?
Lär man köpa kartuppdateringar till den eller laddas dessa ner automatiskt när man har datatrafiken igång?:)Om man måste köpa uppdateringar, vad kan de komma att kosta?
“Jag testade att från min bostad ta mig till fots (fotgängare valt i alternativ) till en mindre badsjö här i närheten, och till min förvårning valde Navigon gång/cykelvägen vilket är en besparing på 2 Km jämfört med bilvägen. Jag bor mitt ute i buschen (Härryda, Rävlanda) och ändå har den koll på en gång/cykelvägen som endast är 75m lång, ganska så impad faktiskt!”
Det lät kanon. Revox hade du mobilen i handen hela tiden eller i fickan? Har för mig att den kunde tappa kontakten om man hade den i fickan nämligen.
Tack för att du skrev och berättade det är precis sådant som jag vill ha reda på.:D
Mvh
AndersDen har, deprimerande nog för en TomTom-ägare, bättre kartor iaf gällande min lilla hemstad.
Jag kan bara bekräfta det. Farsan har en Tomtom med samma datering på kartmaterialet och Navigon prickar adresser till mina bekanta som Tomtom:en inte är i näheten av. Verkar som om Navigon bearbetat råmaterialet i kartan bättre den här gången. Som exempel så bor min svärfar utanför Vemdalen en bra bit in i skogen och Tomtom kan inte ens vägens namn medan Navigon inte bara visste vart vägen låg utan även lyckades pricka in huset på den lilla omarkerade avtasgvägen 300m in i skogen. Har alltid kört Tomtom tidigare (hade en windowsmobil) och tyckt att det funkat bra men kartan i den här verkar mycket bättre. Visst finns det utrymme för förbättringar jämföt med Navigons “vanliga” navigatorer men skulle väl tro att det kommer med tanke på att det faktiskt står i beskirvningen i appstore.
@gauntman 36594 wrote:
Jag kan bara bekräfta det. Farsan har en Tomtom med samma datering på kartmaterialet och Navigon prickar adresser till mina bekanta som Tomtom:en inte är i näheten av. Verkar som om Navigon bearbetat råmaterialet i kartan bättre den här gången. Som exempel så bor min svärfar utanför Vemdalen en bra bit in i skogen och Tomtom kan inte ens vägens namn medan Navigon inte bara visste vart vägen låg utan även lyckades pricka in huset på den lilla omarkerade avtasgvägen 300m in i skogen. Har alltid kört Tomtom tidigare (hade en windowsmobil) och tyckt att det funkat bra men kartan i den här verkar mycket bättre. Visst finns det utrymme för förbättringar jämföt med Navigons “vanliga” navigatorer men skulle väl tro att det kommer med tanke på att det faktiskt står i beskirvningen i appstore.
Nu är det inte “prickar” som jag menade utan vägar som saknas i TomTom jfr med Navigon. TomTom “prickar” med en närhet som är på några meter när.
Men om det saknas är det ju svårt att få träff. 🙂
Saknade vägar beror på felaktiga eller föråldrade kartuppgifter.
Jag skulle knappast använda iphonen som bilnavigator,eftersom min magellan har mycket mera förinstallerade POI,exempelvis restauranger och så.
Man ska nog inte testa den med bara 3 mils körning,när min magellan var ny testade jag att köra route 66 från Chicago till los angeles,rätt lagom teststräcka.Nu är det inte “prickar” som jag menade utan vägar som saknas i TomTom jfr med Navigon. TomTom “prickar” med en närhet som är på några meter när.
Med prickar menade jag att den vet om att adressen jag knappar in finns. Ungefär hälften av min bekanta bor lite otillgängligt på vägar som endast på papper och för de lokala byborna har namn och nummer. Tomtom hittar ofta inte ens den vägen när man försöker knappa in en rutt även om vägen är där så klassas den som “namnlös väg”, då är inte husnummer att tänka på. I Navigon så vet den vad vägen heter och lyckas lägga in rutten fram till garageplanen.
Ja, så har då priset höjts till 949 kr från och med idag. Det gör ju det hela lite mindre intressant tycker jag.
@sidan31 36570 wrote:
Någon som vet hur det funkar med kartuppdateringar?
Lär man köpa kartuppdateringar till den eller laddas dessa ner automatiskt när man har datatrafiken igång?:)Om man måste köpa uppdateringar, vad kan de komma att kosta?
Precis min tanke så jag mailade demo och de har inget svar på hur det kommer fungera eller vad det kommer att kosta, så inte en chans att jag köpte då. Mailade tillbaka och tyckte de borde förlänga intropriset tills det fanns svar om kartuppdateringar.
Har inte sett något om varning för trafikkameror heller, väntar på TomTom.
Så slog jag till o tjackade Navigon också och efter att ha varit ett TomTom fan blev jag positivt överaskad av Navigon. Kartorna är betydligt bättre än kartorna i TomTom.
Min hemmaadress och mitt jobb finns också med vilket dessa inte gjorde i TomTom men saknar funktionen att lägga in POIs men å andra sidan verkar Navigon inte sno datagrafik utan använder endast GPS satelliter.
Sen skiljer ju priset en hel del till Navigons fördel, TomTom är inte alls billigt, i alla fall var det inte det till min P1:a som jag hade TomTom Och det var ju endast mjukvara, ska bli spännande att se vad TomTom landar på till iFånen.Men som sagt, bortsett från POIs är jag totalsåld på Navigon.
@blajeans 36751 wrote:
Så slog jag till o tjackade Navigon också och efter att ha varit ett TomTom fan blev jag positivt överaskad av Navigon. Kartorna är betydligt bättre än kartorna i TomTom.
Min hemmaadress och mitt jobb finns också med vilket dessa inte gjorde i TomTom men saknar funktionen att lägga in POIs men å andra sidan verkar Navigon inte sno datagrafik utan använder endast GPS satelliter.
Sen skiljer ju priset en hel del till Navigons fördel, TomTom är inte alls billigt, i alla fall var det inte det till min P1:a som jag hade TomTom Och det var ju endast mjukvara, ska bli spännande att se vad TomTom landar på till iFånen.Men som sagt, bortsett från POIs är jag totalsåld på Navigon.
Ja de har kartor från Navteq och TomTom från Tele-Atlas, sen skiljer det ju om man inte jämför aktuella kartor från båda.
Får du upp varningar om trafikkameror i Navigon? En vital del i mitt tycke då jag har rätt tung högerfot.. 🙂
Sen är det väl svårt att jämföra en äldre version i P1:a och jag hoppas på ett skapligt pris på TomTom, här har de chansen att sälja volym, vilket inte var lika enkelt till typ Windows Mobile. Alltid positivt med konkurrens på navigering på iPhone.
@jompao 36774 wrote:
Ja de har kartor från Navteq och TomTom från Tele-Atlas, sen skiljer det ju om man inte jämför aktuella kartor från båda.
Får du upp varningar om trafikkameror i Navigon? En vital del i mitt tycke då jag har rätt tung högerfot.. 🙂
Sen är det väl svårt att jämföra en äldre version i P1:a och jag hoppas på ett skapligt pris på TomTom, här har de chansen att sälja volym, vilket inte var lika enkelt till typ Windows Mobile. Alltid positivt med konkurrens på navigering på iPhone.
Nej fartkamerorna har jag annan utrustning för som även upptäcker en laserman utmed vägkanten. Cams Ahoy! har jag för mig funkade rätt bra för detta ändamålet om man nu vill ha något till sin iPhone.
Hade den senaste kartan från TomTom i min P1:a … så att den skulle vara sämre egentligen köper jag inte … men som jag sa innan ska bli intressant att se vart TomTom landar nånstans men jag tror inte den kommer kosta mindre än dubbelt så mycket så Navigon skulle nog rent av inte bli förvånad om den blir fyrdubbelt så dyr som Norden varianten på Navigon.PS.
SE P1 använder sig inte av Windows Mobile.Testat den några dagar nu
idag körde jag från jobbet tar Max 10 minuter och batteriet skönt 12 %. Tänkte måste sett fel. Så nu satt jag och knappade in morgondagens resa och den sjönk 10% på den korta tiden. Vågar f-n inte använda den o bli utan telefon när man är framme 🙁Köper en ciggladdare till bilen ja så behöver man inte vara orolig. =)
Ja det får nogbli en sådan om man ska ut o resa. Idag har jag åkt fem mil från Växjö till Tingsryd. O så har jag lyssnat lite på musik. När jag åkte runt nio tiden hade jag 93 % nu klockan 17.58 har jag 28% tycker inte det är att använda överdrivet mycket. Måste va nånting som drar Ström som satan. Kanske får återställa o jailbreaka igen för utan jailbreak så blev iphonen mycket tråkigare
använde bara på dit resan.
Okey, likt alla andra som skriver här har även jag köpt Navigon… men….
Nu letar man efter en bra hållare till bilen och laddare… Någon som kan ge tips? Den på T-Magasinet verkar det vara dålig kvalitet på …@minglarn 36891 wrote:
Okey, likt alla andra som skriver här har även jag köpt Navigon… men….
Nu letar man efter en bra hållare till bilen och laddare… Någon som kan ge tips? Den på T-Magasinet verkar det vara dålig kvalitet på …Jag köpte en från Elgiganten, sån där sugkoppsmodell men är du som mig att du inte gillar dessa finns det med en variant som man snäpper fast i luftintaget i bilen. Har för mig att den kostade 179:-
var det någon universal modell eller iPhone orginal?
har appen men när jag från itunes så finns inte appen i min iphone
min lur är JB’ad.
jag har även prövat andra apps som jag lad från nätetHehe ja batteritiden på Iphone är ett skämt!Att inte Apple blivit stämda i USA är en gåta där man kan bli stämd för minsta lilla.
Kan jämnföras med min fösta mobiltelefon “Motorola microtac” Verkar som Apple gjort en reverse engineering här 🙂
@thewiruz 36930 wrote:
Hehe ja batteritiden på Iphone är ett skämt!Att inte Apple blivit stämda i USA är en gåta där man kan bli stämd för minsta lilla.
Kan jämnföras med min fösta mobiltelefon “Motorola microtac” Verkar som Apple gjort en reverse engineering här 🙂
Har nog inte alls att göra med kraften som finns i iPhonen.
Använder man luren konstant (vilket är grejen med navigon och liknande appar) så tar den naturligtvis en hel del batteri.
Har jämfört standbytid mellan iphonen och andra telefoner,och iphonen var vid mitt lilla test riktigt bra,jag jämförde med N70 och SE 610i.
Kör man med GPS igång så drar den naturligtvis en del,skaffa en billaddare så är det problemet löst.@steffe 37059 wrote:
Använder man luren konstant (vilket är grejen med navigon och liknande appar) så tar den naturligtvis en hel del batteri.
Har jämfört standbytid mellan iphonen och andra telefoner,och iphonen var vid mitt lilla test riktigt bra,jag jämförde med N70 och SE 610i.
Kör man med GPS igång så drar den naturligtvis en del,skaffa en billaddare så är det problemet löst.Åfan?Ursäkta men låter jag telefonen ligga utan att ens röra den är den död inom 48 timmar!!!
Vet mobiler med tre siffriga standby tider(Typ alla),Dit hör inte Iphonen om man då inte har ett Optima bilbatteri vid sidan av,Då blir jag genast nyfiken,Hur lång standby tid har din Iphone?
@thewiruz 37077 wrote:
Åfan?Ursäkta men låter jag telefonen ligga utan att ens röra den är den död inom 48 timmar!!!
Vet mobiler med tre siffriga standby tider(Typ alla),Dit hör inte Iphonen om man då inte har ett Optima bilbatteri vid sidan av,Då blir jag genast nyfiken,Hur lång standby tid har din Iphone?
Testat jämföra med någon mobil som har alla de saker du har igång på iPhonen?
Till alla som inte förstår bättre: Köp en mobil utan features om ni vill ha lång batteritid.
@thewiruz 37077 wrote:
Åfan?Ursäkta men låter jag telefonen ligga utan att ens röra den är den död inom 48 timmar!!!
Troligtvis längre än din 😛
Standby-tid på 48 timmar är ju skumt, min klarar typ konstant musikspelning (i lurar) i 48 timmar 🙂
Men återstår att vänta på steffes svar.. Om hans iPhone oxå är bra :rolleyes:
För att bryta av tjaffset lite:
Har Navigon i luren, men när ja ställt in adress etc så säger den bara “ingen GPS signal finns”. Hela tiden, var jag än är.What to do?
För att bryta av tjaffset lite:
Har Navigon i luren, men när ja ställt in adress etc så säger den bara “ingen GPS signal finns”. Hela tiden, var jag än är.What to do?
Du har inte möjligen Jailbreakat den? Mitt första försök med det resulterade att ingen app fick GPS-signal. Jag gjorde om och då funkade det.
För att kommentera stanbytiden: Min klarar sig 6-7 dagar om jag enbart ringer och svarar lite kort på SMS och kör den med 3G avstängt. Det sistnämnda dra en hel del, på min gamla SE k810 dog batteriet på 2 dagar om 3G var på och den klarade sig i över en vecka på GSM. Ett annat bra sätt att dra ned avsevärt på batteritiden är att slå på Push-mail eller andra applikationer med Push. Jag gjorde ett litet test och körde med min och farsans SE Xperia. Med wifi och gps påslaget så dog de efter ungefär samma tid, dvs 6,5 timmar.
@gauntman 37140 wrote:
Du har inte möjligen Jailbreakat den? Mitt första försök med det resulterade att ingen app fick GPS-signal. Jag gjorde om och då funkade det.
För att kommentera stanbytiden: Min klarar sig 6-7 dagar om jag enbart ringer och svarar lite kort på SMS och kör den med 3G avstängt. Det sistnämnda dra en hel del, på min gamla SE k810 dog batteriet på 2 dagar om 3G var på och den klarade sig i över en vecka på GSM. Ett annat bra sätt att dra ned avsevärt på batteritiden är att slå på Push-mail eller andra applikationer med Push. Jag gjorde ett litet test och körde med min och farsans SE Xperia. Med wifi och gps påslaget så dog de efter ungefär samma tid, dvs 6,5 timmar.
Håller med GountMan om standbytiden, min lur håller i alla fall 4-5 dagar om jag inte sitter och pillar på den hela tiden 🙂 det är ett evigt gnällande på batteritiden, jag tycker den är helt okej.
Och jag tycker framförallt att man kan köra Navigon förvånansvärt länge utan att luren dör.
Har Navigon i luren, men när ja ställt in adress etc så säger den bara “ingen GPS signal finns”. Hela tiden, var jag än är.
What to do?
Jag hade samma problem, startade om luren, struntade i meddelandet och körde, så plocka den upp en GPS signal.
@thian 36557 wrote:
Jag har kört ca 2h med den i sträck (som längst) , och jag upplever inte att batteriet töms så fort. Är faktiskt förvånad hur lite batteri den drar. 🙂
Testade själv idag… dock med en ej fullt laddad iPhone…
En sträcka på 20 minuter med rödljus stopp osv tog ca 4% av batteriet… fullt ok enligt min mening… =)
@r_o_n 36560 wrote:
Jag hade min på när jag körde 3 mil. Tyckte den blev oroande varm på denna lilla stund. Men det är klart, sätter man den i framrutan på bilen och kör max kyla på AC:n på vindrutan så kan den nog vara sval. 🙂
Faktum är iaf att hur mycket jag ogillar navigon så har den inte buggat märkbart. Den har, deprimerande nog för en TomTom-ägare, bättre kartor iaf gällande min lilla hemstad.
Det du skrev att den blev varm gjorde mig lite bekymmersam, men jag slog till och köpte mig en hållare + laddare och lär väll gå grejorna imorgon. Då blir det till att testa. :laugh:
@blajeans 36917 wrote:
Jag köpte en från Elgiganten, sån där sugkoppsmodell men är du som mig att du inte gillar dessa finns det med en variant som man snäpper fast i luftintaget i bilen. Har för mig att den kostade 179:-
Har en sådan till min Nokia N95:a med fäste + universal hållare från Biltema. Men jag har beställt en hållare från mailshop.se (Bild) och jag är lite rädd att den kommer att repa telefonen lite. Så om jag minns rätt så är det samma som T-Magasinet har, och den kan man göra om så att det går att fästa universal hållare på själva armen. För jag gillar personligen sugkoppsmodellen bättre eftersom det känns lite fel att placera den precis framför lufttaget i och med att jag ofta kör med AC.
Kör universal hållare som är sugkopp och arm med hållare, som man kan trycka ihopp så håller den nallen.
Sen köpte jag vanlig ciggkabel laddare på telia butiken för 150kr.Kan ge ett litet tips till er som redan har en Navigon GPS. Jag testa lite idag med min orginal hållare till min Navigon 7110 som jag har. Jag kollade in fästet för själva GPS hållaren och insåg att den endast sitter fast hakad i “sugploppsarmen”. JAg testade att haka av den och kollade ifall fästet för iPhone hållaren passade.. och visst gjorde den det. Nu sitter den stadigt som berget och ser riktigt proffsigt ut.
Kan ta en bild för er som är intresserade…
@minglarn 37358 wrote:
Kan ge ett litet tips till er som redan har en Navigon GPS. Jag testa lite idag med min orginal hållare till min Navigon 7110 som jag har. Jag kollade in fästet för själva GPS hållaren och insåg att den endast sitter fast hakad i “sugploppsarmen”. JAg testade att haka av den och kollade ifall fästet för iPhone hållaren passade.. och visst gjorde den det. Nu sitter den stadigt som berget och ser riktigt proffsigt ut.
Kan ta en bild för er som är intresserade…
Haha, lustigt nog satt jag och kollade det häromdagen också, hade en sån hållare liggandes till navigon nämligen är egentligen en tomtom-användare.
Men hållaren för navigon passade med en lätt mod till iphone, fram med värmepicka och böja till så blev det t.om ett klick-fäste för iphonen av den. Dvs, den går att klicka fast så som den är till för navigons gps.Nu har det kommit en uppdatering som ser ut att stödja fartkameror. Någon som testat detta ännu och isåfall om det håller samma höga klass som “cams ahoy”?
Jag har prövat programmet och den fungerar utmärkt till de som undrar!
Nu är det så att jag också undrar en sak. Wolfman80 du skrev att det kommer ut en uppdatering. Om jag laddat hem programmet “gratis”, kan jag också få den här uppdateringen eller måste jag ladda om på nytt sen?
@minglarn 37189 wrote:
Har en sådan till min Nokia N95:a med fäste + universal hållare från Biltema. Men jag har beställt en hållare från mailshop.se (Bild) och jag är lite rädd att den kommer att repa telefonen lite. Så om jag minns rätt så är det samma som T-Magasinet har, och den kan man göra om så att det går att fästa universal hållare på själva armen. För jag gillar personligen sugkoppsmodellen bättre eftersom det känns lite fel att placera den precis framför lufttaget i och med att jag ofta kör med AC.
Har du fått hållaren som du beställde från Mailshop.se ? repade den luren ?
Är sugen på att köpa den 🙂@thian 38474 wrote:
Har du fått hållaren som du beställde från Mailshop.se ? repade den luren ?
Är sugen på att köpa den 🙂Fatiskt inte… Har nu för klickat och klickat ur telefonen ur den i ca 1 vecka utan att se en minsta repa på luren. Så jag kan nog med gott samvete säga att den är lungt, det blir inga repor av hållaren.
Köp på! =)
@miche 37361 wrote:
Haha, lustigt nog satt jag och kollade det häromdagen också, hade en sån hållare liggandes till navigon nämligen är egentligen en tomtom-användare.
Men hållaren för navigon passade med en lätt mod till iphone, fram med värmepicka och böja till så blev det t.om ett klick-fäste för iphonen av den. Dvs, den går att klicka fast så som den är till för navigons gps.Kan du inte ta ett foto så jag får se hur du gjort? 😉
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.