Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Simbas custom Tele2 .ipcc samt bundle 3.0 – för OS 3.0!
-
AuthorPosts
-
@simba 35958 wrote:
En carrier-bundle innehåller operatörsinställningar 🙂 För oss med Ultrasn0wade iPhones med Tele2, är detta guld – det aktiverar MMS, tethering, och lägger till lite snygga loggor samt en del bra extra funktionalitet utan vidare krångel (för dom flesta) 😉
Först av allt, jag antar att du kör Windows? Är det Winrar du använder?
I såna fall, ladda ner .ipcc filen i zippat format och extrahera sen till tex Skrivbordet. Gör sedan instruktionerna med DOS-kommandon etc. för att kunna välja .ipcc filen i iTunes! Annars vill iTunes bara ta emot en .ipsw!
Jag provade nyss själv, funkar hur bra som helst! (Kör Windows 7)
aha 🙂 men jag som kör telia då? Kan jag också få snygga loggor? 😛
@Äppelphone 37986 wrote:
aha 🙂 men jag som kör telia då? Kan jag också få snygga loggor? 😛
Visst kan du det! Men du blir tvungen att tillverka dom först, och sen lägga in dom i telefonen 🙂
@aminoff 37421 wrote:
Jag har också en italiensk 3g och Tele2. Jag upplever exakt samma problem. Brunkar funka att skicka MMS första gången efter att man startat om telefonen dock.
Jag har inte testat med inställningsfilerna som finns i denna tråden, ska ge det en chans nu tänkte jag.
Jag undrar om det är Apple’s MMS-funktion som är buggig och inte funkar med alla operatörer eller om det bara är en inställningsfråga.Nu har jag kört in Tele2_se.ipcc i min Italienska 3g med Tele2. Äntligen funkar allt som det ska!! Har tagit emot MMS från olika operatörer och jag har inte fått något sändfel.
Tack så mycket för denna lösningen!!@Äppelphone 38466 wrote:
Ja har då inga loggor? Bara vanlig text där det står: TELIA 🙁
Ja, och om du jämför loggan som hittas i /System/Library/Telia_se.bundle så är det en bild med vanlig text där det står: TELIA 😛 Om du ändrar den bilden (2 bilder egentligen, en vanlig och en FSO ;)) så blir det den bilden i hörnet istället 🙂
@mekke 38471 wrote:
Ja, och om du jämför loggan som hittas i /System/Library/Telia_se.bundle så är det en bild med vanlig text där det står: TELIA 😛 Om du ändrar den bilden (2 bilder egentligen, en vanlig och en FSO ;)) så blir det den bilden i hörnet istället 🙂
Aha, lol vad tråkiga telia är 😛 då måste man ju göra allt det där själv… kul 🙂
Nu har man macdonalds M:et 😎
Förlåt men jag är nog lite du dum i huvudet, jag har inte läst allt som står här men mycket, men fattar jag det rätt att man måste lägga in en massa special filer och ändra några kodningar för att få MMS att fungera på en iphone 3g som man kör med tele2? Hade tänkt att köpa en 3g snart och använder tele2.
@jca 38649 wrote:
Förlåt men jag är nog lite du dum i huvudet, jag har inte läst allt som står här men mycket, men fattar jag det rätt att man måste lägga in en massa special filer och ändra några kodningar för att få MMS att fungera på en iphone 3g som man kör med tele2? Hade tänkt att köpa en 3g snart och använder tele2.
Nja, du kan ju lägga in alla inställningar manuellt om du vill. Det vår fil gör är att inställningarna kommer in automagiskt och att telefonen visar Tele2 uppe i hörnet. Kör du utan vår fil kommer det att stå Telia när du har 3G-täckning.
Med vår fil skickas dessutom multi-sms verkligen som sms. Har du inte vår fil skickas det automatiskt som mms så fort du har fler mottagare än 1.
Uppdaterade precis till nyaste ipcc’n.
Funkar strålande! Grupp-MMS buggen fixades och jag kan fortfarande mmsa. bra!Är det jag som är du i skallen eller .. ? Detta funkar inte för iPhone 3GS eller, upplåst och klar med redsn0w och ultrasn0w .. ? Jag kan inte välja någon fil när jag trycker på command-uppdatera på mac i itunes.
@iphone_3gs 38968 wrote:
Är det jag som är du i skallen eller .. ? Detta funkar inte för iPhone 3GS eller, upplåst och klar med redsn0w och ultrasn0w .. ? Jag kan inte välja någon fil när jag trycker på command-uppdatera på mac i itunes.
Det löste sig med med hjälp av länken https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/4293-tethering-mms-pa-italiensk-iphone-3g-os-3-0-med-tele2.html
Jag tror jag upptäckt en liten bugg i samband med 3.01-uppdateringen.
Jag kan inte skicka sms med telia efter uppdateringen om jag kör med vår ipcc-fil.
Ska klura på det och postar en fungerande version så snart jag kan. Ska sitta ett par timmar på gotlandsfärjan inatt så då kan det bli av 🙂
edit: telia har själva snyggat till filen 😀 dom kanske kopierade min 😉
“Med vår fil skickas dessutom multi-sms verkligen som sms. Har du inte vår fil skickas det automatiskt som mms så fort du har fler mottagare än 1.”
Dobber, finns det något manuellt sätt att fixa detta?
@iphone_3gs 39278 wrote:
“Med vår fil skickas dessutom multi-sms verkligen som sms. Har du inte vår fil skickas det automatiskt som mms så fort du har fler mottagare än 1.”
Dobber, finns det något manuellt sätt att fixa detta?
Nej det går enbart via en ipcc-fil vad jag vet.
Uppgraderar man till 3.01 så skickas multisms på rätt sätt med telia. Med Tele2 skulle jag tippa på att man fortfarande måste ha en custom ipcc, som jag kommer att fixa inom några dagar. Till 3 och Telenor har jag ingen aning, men förmodligen har dom också fixat det, om dom har någon form av självaktning dvs 🙂Jag installerade bundlen från Cydia igår och allt funkade bra. Multi-MMS blev Multi-SMS, jag kunde fortfarande MMS osv.
Idag är jag tillbaka på ruta 1 utan att ha gjort något. Multi-SMS blir Multi-MMS, jag kan inte skicka MMS och problemet kvarstår även om jag installerar och ominstallerar bundlet.
Förslag på lösning?
Kan också tillägga att även om Multi-SMS och det andra funkade så var jag tvungen att fylla i APN manuellt och att det fortfarande stod Telia uppe i hörnet när jag var på Sweden 3G…?
Sista tillägg: Problemet med Multi-MMS vart ligger det? Dvs är det pga att man inte använder telia eller är det ett mjukvaruproblem som Apple förhoppningsvis korrigerar?
@marry 40802 wrote:
Jag installerade bundlen från Cydia igår och allt funkade bra. Multi-MMS blev Multi-SMS, jag kunde fortfarande MMS osv.
Idag är jag tillbaka på ruta 1 utan att ha gjort något. Multi-SMS blir Multi-MMS, jag kan inte skicka MMS och problemet kvarstår även om jag installerar och ominstallerar bundlet.
Förslag på lösning?
Kan också tillägga att även om Multi-SMS och det andra funkade så var jag tvungen att fylla i APN manuellt och att det fortfarande stod Telia uppe i hörnet när jag var på Sweden 3G…?
Sista tillägg: Problemet med Multi-MMS vart ligger det? Dvs är det pga att man inte använder telia eller är det ett mjukvaruproblem som Apple förhoppningsvis korrigerar?
Vad jag lyckats läsa mig till är det inte en bugg och Apple kommer inte att fixa det. Det är upp till operatören att “fixa” genom en ipcc.
Jag har råkat på samma problem som du ett par gånger när jag fipplat runt för mkt. Det jag gör då är att:
1. Ta bort katalogerna Carrier Bundle.bundle och Carrier Bundles under /private/var/mobile/Library/
2. Lägg in ipcc på nytt.Enklaste programmet att bläddra och ta bort kataloger med som jag hittat heter iPhoneBrowser v1.9.0.0 eller senare om det finns.
@dobber 40842 wrote:
Vad jag lyckats läsa mig till är det inte en bugg och Apple kommer inte att fixa det. Det är upp till operatören att “fixa” genom en ipcc.
Jag har råkat på samma problem som du ett par gånger när jag fipplat runt för mkt. Det jag gör då är att:
1. Ta bort katalogerna Carrier Bundle.bundle och Carrier Bundles under /private/var/mobile/Library/
2. Lägg in ipcc på nytt.Enklaste programmet att bläddra och ta bort kataloger med som jag hittat heter iPhoneBrowser v1.9.0.0 eller senare om det finns.
Tack för svaret men tyvärr klarar inte iPhonebrowser av att ta bort foldern (hittar bara en, Carrier bundle.bundle). Får bara upp ett felmeddelande varje gång jag försöker påverka filerna….
Det få nog vara.
Låter som att du inte har en jailbreakad lur..
Tjo!
Jag uppgraderade min iPhone 3G till 3.0.1 och redsn0w:a och ultrasn0w:a den.
Och körde intallationen av “Tele2 Bundle” via Cydia men fick inga inställningar eller logga. Fungerar inte det inte med 3.0.1?Jag fattar inte, ska man adda sourcen i cydia och sen göra allting som står lite längre ned?
Nu börjar det klarna.. 🙂 3.0.1 fungerar inte vår ipcc på. Jag ska uppdatera, men har inte funnit tiden riktigt..
@dobber 40955 wrote:
Nu börjar det klarna.. 🙂 3.0.1 fungerar inte vår ipcc på. Jag ska uppdatera, men har inte funnit tiden riktigt..
Det vore hemskt hyggligt om du kunde uppdatera så snart som möjligt då det säkert är många som har användning av detta (inklusive mig, bara jag får min lur nån gång…).
Tack på förhand! 🙂
Hej!
Någon som testat detta på iPhone 2G (1:a generationen)?
Mvh
Olaahh då är jag med. Jag har suttit och installerat och installerat och får inte det att fungera via Cydia. nu vet jag varför 😉
Bra jobbat any how!
Här kommer en fil för tele2 som bör fungera! Jag har inte möjlighet att testa själv just nu, men posta gärna om du får den att fungera.
Om det krånglar så följ gärna tidigare guider om att ta bort bundle-katalogerna med hjälp av iphonebrowser och sedan lägga in ipcc på nytt.
Bara att ta bort .zip i filnamnet och tanka in via itunes.
Håll till godo 🙂
Tack för hjälpen. går det att ordna via cybia då detta j***A skit Itunes inte går att öppna med det där tillägget som man skulle skriva in /setPrefInt carrier-testing 1 har testat sen ipcc filen kom upp och kokar av ilska på denna skitdatorn!!!
Hoppas ni andra har en trevlig kväll 😉
Itunes ska inte öppnas när man kör det kommandot. Det ställer bara in itunes för “carrier-test”. När man kört kommandot ska man öppna itunes precis som vanligt och sedan hålla in Shift-tangenten när du klickar på uppdatera/uppgradera eller vad det nu står på knappen.
Grymt nu har jag fått det att fungera. Klantade mig och zippade inte upp filen utan tog bara bort tillägget.
Klockrent! Tackar!Bumpar denna tråd..
Har precis installerat 3.1 och insett att internetdelning inte funkar.
Vet ni några fungerande lösningar?
@brunablommor 41862 wrote:
Bumpar denna tråd..
Har precis installerat 3.1 och insett att internetdelning inte funkar.
Vet ni några fungerande lösningar?
Jag kan kika på en ny ipcc som fungerar så snart dom jailbreakar 3.1, innan dess har jag ingen möjlighet att testa mig fram till en fungernade lösning.
@brunablommor 41971 wrote:
Tack!
Jag ska försöka prata med tele2 också om de kan bygga nya ipcc:s
I och med att dom inte säljer Iphone så skulle jag nog inte räkna med deras hjälp 🙂
@dobber 41985 wrote:
I och med att dom inte säljer Iphone så skulle jag nog inte räkna med deras hjälp 🙂
Precis, men om de vill behålla sina kunder som använder iPhone så borde de bry sig om oss!
Jag har kollat runt lite, och för att kunna bygga en ny .ipcc så behövs det hittas någon med en Telia-iPhone. Ipcc:n sparas nämligen på datorn, och då kan man börja forska i den filen!
En annan lustig sak var att, jag testade stoppa i mitt Telia-simkort i telefonen och då dök en knapp upp vid namn “Ställ in internetdelning”, detta efter att jag laddat över en äldre version av Telia_se (kunde inte få iTunes att hämta den nya), så, allt borde ligga i just ipcc-filen!
Edit: Jag pratade med Tele2 och tydligen så har de pratat med Apple, men Apple har nekat ett samarbete med dem eftersom de inte säljer iPhones. Skit tycker jag.
@brunablommor 42015 wrote:
Precis, men om de vill behålla sina kunder som använder iPhone så borde de bry sig om oss!
Jag har kollat runt lite, och för att kunna bygga en ny .ipcc så behövs det hittas någon med en Telia-iPhone. Ipcc:n sparas nämligen på datorn, och då kan man börja forska i den filen!
En annan lustig sak var att, jag testade stoppa i mitt Telia-simkort i telefonen och då dök en knapp upp vid namn “Ställ in internetdelning”, detta efter att jag laddat över en äldre version av Telia_se (kunde inte få iTunes att hämta den nya), så, allt borde ligga i just ipcc-filen!
Edit: Jag pratade med Tele2 och tydligen så har de pratat med Apple, men Apple har nekat ett samarbete med dem eftersom de inte säljer iPhones. Skit tycker jag.
Inte helt oväntat med det svaret från tele2. Frågar man apple säger dem säkert att det står tele2 helt fritt att själva skapa en fil som de postar på sin hemsida..
jaja.. så snart 3.1 blir jailbreakad så fixar jag en ipcc för tele2, och kanske en upphottad för telia också. Själv kör jag ju telia, men tycker ju lite synd om alla tele2:are 🙂
@dobber 42043 wrote:
Inte helt oväntat med det svaret från tele2. Frågar man apple säger dem säkert att det står tele2 helt fritt att själva skapa en fil som de postar på sin hemsida..
jaja.. så snart 3.1 blir jailbreakad så fixar jag en ipcc för tele2, och kanske en upphottad för telia också. Själv kör jag ju telia, men tycker ju lite synd om alla tele2:are 🙂
Kan inte du posta din ipcc då?
The carrier update files are stored in /Users/[Username]/Library/iTunes/iPhone Carrier Support/ in Mac OS X and C:Documents and Settings[Username]Application DataApple ComputeriTunesiPhone Carrier Support in Windows XP and C:Documents and Settings[username]AppDataRoamingApple ComputeriTunesiPhone Carrier Support in Windows Vista.
@brunablommor 42044 wrote:
Kan inte du posta din ipcc då?
The carrier update files are stored in /Users/[Username]/Library/iTunes/iPhone Carrier Support/ in Mac OS X and C:Documents and Settings[Username]Application DataApple ComputeriTunesiPhone Carrier Support in Windows XP and C:Documents and Settings[username]AppDataRoamingApple ComputeriTunesiPhone Carrier Support in Windows Vista.
Jag vill minnas att min ipcc för 3.01 och telia redan finns postad längre bak i tråden. Den för 3.1 har jag inte ännu eftersom jag vägrar uppdatera till 3.1 förrän den är jailbreakad.
Edit: jag har nog missat att posta ipcc för 3.01 till telia, fixar det om någon dag.
@dobber 42046 wrote:
Jag vill minnas att min ipcc för 3.01 och telia redan finns postad längre bak i tråden. Den för 3.1 har jag inte ännu eftersom jag vägrar uppdatera till 3.1 förrän den är jailbreakad.
Edit: jag har nog missat att posta ipcc för 3.01 till telia, fixar det om någon dag.
Okej! Men då är det lugnt, 3.01 är inte intressant eftersom tetheringhacket fortfarande funkade då!
edit: Jag kom över en ipcc från Telia och den är exakt likadan som de äldre, alltså måste det finnas en databas hos Apple eller något där det står vilka som får använda internetdelning. Anledningen till denna hårda kontroll tror jag kommer från AT&T som tyvärr inte har utvecklingen på sin sida..
@brunablommor 42047 wrote:
Okej! Men då är det lugnt, 3.01 är inte intressant eftersom tetheringhacket fortfarande funkade då!
edit: Jag kom över en ipcc från Telia och den är exakt likadan som de äldre, alltså måste det finnas en databas hos Apple eller något där det står vilka som får använda internetdelning. Anledningen till denna hårda kontroll tror jag kommer från AT&T som tyvärr inte har utvecklingen på sin sida..
Verkar stämma bra. Tydligen “signar” alla operatörer digitalt och medger eller stoppar därigenom tethering. Detta bör betyda att enda nyttan just nu med en custom ipcc är att få multi-sms istället för multi-mms och att slippa banka in inställningar manuellt.
Apple har börjat suga rätt hårt på flera fronter :S
Jag är rädd att det till en stor del är AT&Ts fel..
Men vi lär inte komma längre, jag tror tele2 måste agera om vi ska få tillbaka funktionen
@raven305 36488 wrote:
Hej! Är lite ny på detta.. Undra bara hur jag skulle göra den här biten?
1. Kopiera Tele2_se.bundle till /System/Library/Carrier Bundles/
2. Via SSH (PuTTY, Terminal): cd /System/Library/Carrier*
3. Fortfarande via SSH: rm -R 24007
4. Fortfarande via SSH: ln -s Tele2_se.bundle 24005
5. Fortfarande via SSH: ln -s Tele2_se.bundle 24007Vad behöver jag för program för att skriva kommandona i? Skulle vara väldigt tacksam för hjälp =)
edit: Det är lugnt! Fixade allting nu.. tack för Bundle!! =)
jag undrar samma sak, hur gör man där , jag e fast. Jag ladda hem terminal på iphonen och försöker o komma till carrier foldern men kommer bara till Library sen vill det inte längre
Är det möjligt att få tillbaka det genom att nedgradra till 3.0.1?
@freeride00 43726 wrote:
Är det möjligt att få tillbaka det genom att nedgradra till 3.0.1?
Ja, att downgradea funkar bra, det var precis vad jag gjorde. Tethering är tillbaka igen. Dock funkar förstås inte nya backuper (gjorda i 3.1), så jag fick gå tillbaka till en gammal backup från 3.0, så jag blev av med en del program som jag fick installera om (och konfigga om)
Så du får väl fundera på vad som är viktigast, 3.1 funktionerna (genius mixes, app flik-management osv), eller tethering)
Downgrade iPhone 3GS 3.1 to 3.0 (iPhone OS 3.1 to 3.0 Firmware)
@jolt 43742 wrote:
Ja, att downgradea funkar bra, det var precis vad jag gjorde. Tethering är tillbaka igen. Dock funkar förstås inte nya backuper (gjorda i 3.1), så jag fick gå tillbaka till en gammal backup från 3.0, så jag blev av med en del program som jag fick installera om (och konfigga om)
Så du får väl fundera på vad som är viktigast, 3.1 funktionerna (genius mixes, app flik-management osv), eller tethering)
Downgrade iPhone 3GS 3.1 to 3.0 (iPhone OS 3.1 to 3.0 Firmware)
Tack för svaret! Mixes och appflikarna är bra men tethering är ett måste 😉
Det ser inte ut som om det kommer en lösning för att få 3.1 med tethring att fungera då? Det kan ju inte vara helt omöjligt får man hoppas:)
Funkar detta med 3.1.2? Jag är mer intresserad av att surfa och att mmsa
Hej!
Finns det någon möjlighet att få Carrier logo på en iphone 3gs 3.1.2?
Den är jailbrejkad och upplåst med ultrasnowJust nu står det ingen operatör alls. Oavsett vad jag har för kort i den.
Kör btw tele2 och det är den som jag vill få att funka
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.