Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 1,201 through 1,250 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 30

Jag har verkligen ansträngt mig för att söka igenom google och forum för att lysa lite ljus på allt vad det gäller uppdatering, JB och upplåsning.
    Nu har jag tillslut insett att jag måste fråga.

Jag tycker min telefon har blivit mkt segare med tiden och jag tänkte att en uppdatering kanske vore på sin plats. Men vad vågar man göra, och hur ska man göra det?

Jag har en engelsk (o2) iphone 3g som jag vill uppdatera men fortfarande ha upplåst. Hur ska jag gå tillväga?

Jag har också alltid varit tvungen att ha på 3G för att få någon teckning med 3. Hoppas på att en uppdatering ska kunna åtgärda även detta.

Tack på förhand!

frias
    Member
    Post count: 16

desempleado, om du väntar en dag så kan du jba och låsa upp med blackra1n/blacksn0w, annars måste du jba via pwnage tool för mac, då kan man välja att inte uppdatera baseband. Men som sagt, vänta en dag, uppdatera din telefon till 3.1.2, gå in på blackra1n.com tanka appen som passar ditt os :D.

Tre har bara 3g vad jag vet, eller hade dom köpt in sig på något annat nät också?

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Det vore ju jobbigt att gå från en iPhone 3.0 till en iPod Touch 3.1.2 så själv skulle jag iofs vänta med att uppdatera till 3.1.2 och köra Blackra1n/Blacksn0w tills det finns tillförlitliga rapporter på att det verligen fungerar till 200%…

DoubleTrouble
    Member
    Post count: 10

Hej!
    Igår köpte jag en iPhone 3GS 16Gb (3.1.2). Har lite frågor

1. Går det att göra en jailbrake på den?

2. Försvinner garantin om man gör en jailbrake?

3. Finns det några trevliga apps som gör att man skulle vilja göra en jailbrake?

4. Kommer det göra min telefon långsammare?

5. Vilken är den bästa guiden?

Freebo
    Member

@doubletrouble 45809 wrote:

Hej!
    Igår köpte jag en iPhone 3GS 16Gb (3.1.2). Har lite frågor

1. Går det att göra en jailbrake på den?
    Jadå, blackra1n

2. Försvinner garantin om man gör en jailbrake?
    Nej, skull telefonen gå sönder utför du bara en vanlig Restore via iTunes innan du lämnar in den

3. Finns det några trevliga apps som gör att man skulle vilja göra en jailbrake?
    Ja du…

4. Kommer det göra min telefon långsammare?
    Hugget som stucket, det beror helt på vad du väljer att installera och hur du customiserar din iPhone. Min JB:ade 3GS är lika snabb som efter en clean Restore

5. Vilken är den bästa guiden?

On the iPhone: sn0wday samt alla Tutorials på iClarified

i övrigt, se svar i den quotade texten

DoubleTrouble
    Member

Tack för ett snabbt svar!

Jag sitter här och försöker lägga in lite filmer och serier på telefonen via iTunes, men den säger att det inte går eftersom iPhonen inte kan spela upp formatet. Kommer detta gå efter jag har gjort en jailbrake?

Freebo
    Member

@doubletrouble 45815 wrote:

Tack för ett snabbt svar!

Jag sitter här och försöker lägga in lite filmer och serier på telefonen via iTunes, men den säger att det inte går eftersom iPhonen inte kan spela upp formatet. Kommer detta gå efter jag har gjort en jailbrake?

YXPlayer iPhone flash xvid player | iPhone News, Help and Guides

DoubleTrouble
    Member

@freebo 45817 wrote:

YXPlayer iPhone flash xvid player | iPhone News, Help and Guides

Tack för svaret! Men jag tyckte det funkade skitdåligt? Blir bara massa grönt flimmer och går knappt att urskilja vad som visas när jag spelar t.ex. Family Guy i xvid.

Finns det några andra bra program?

AeroNisse
    Member
    Post count: 3

Har problem med min iPhone efter jailbreak, när jag startar om telefonen så måste jag koppla den till itunes, och då måste jag återställa telefonen.
    Detta börja bli jobbigt, nån som har en lösning??

Freebo
    Member

@aeronisse 46017 wrote:

Har problem med min iPhone efter jailbreak, när jag startar om telefonen så måste jag koppla den till itunes, och då måste jag återställa telefonen.
    Detta börja bli jobbigt, nån som har en lösning??

Jag tar till det gamla slitna uttryckt; “hur långt är ett snöre”

Om du vill du ha hjälp måste du nog beskriva telefonmodell, version av firmware & baseband. Hur du jailbreak:at etc

AeroNisse
    Member

@freebo 46021 wrote:

Jag tar till det gamla slitna uttryckt; “hur långt är ett snöre”

Om du vill du ha hjälp måste du nog beskriva telefonmodell, version av firmware & baseband. Hur du jailbreak:at etc

Det är en Ipone 3GS , 05.11.07, version 3.1.2 (7D11)

Jag försökte jailbreaka med balckra1n

Freebo
    Member

@aeronisse 46029 wrote:

Det är en Ipone 3GS , 05.11.07, version 3.1.2 (7D11)

Jag försökte jailbreaka med balckra1n

Då har du en telefon med det nya bootromet (359.3.2), detta är en så kallad tethered jailbreak vilket innebär att du måste köra Blackra1n varje gång du bootat om telefonen

AeroNisse
    Member

@freebo 46031 wrote:

Då har du en telefon med det nya bootromet (359.3.2), detta är en så kallad tethered jailbreak vilket innebär att du måste köra Blackra1n varje gång du bootat om telefonen

Ok, finns det något sätt för att kringå detta?

Freebo
    Member

@aeronisse 46033 wrote:

Ok, finns det något sätt för att kringå detta?

Enda alternativet om ingen bestämmer sig för att patcha det nya bootromet är att ta bort Blackra1n och byta din telefon mot en äldre 3GS.

vossen
    Member
    Post count: 1457

Både min och min kompis 3GS 3.1.2 har ett icke fungerande wifi eller Youtube, någon annan som har samma problem?

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@vossen 46043 wrote:

Både min och min kompis 3GS 3.1.2 har ett icke fungerande wifi eller Youtube, någon annan som har samma problem?

Har ni gjort något? Provat med att blåsa om telen? Har de varit så från början osv?

Freebo
    Member

vossen, jag läste en irc chat med geohot att youtubestrulet på 3GS beror på att du hacktiverat, wifi säger han sig inte fatta men testa att resetta nätverksinställningarna.

paino
    Member
    Post count: 104

@h3nr11k 46046 wrote:

Har ni gjort något? Provat med att blåsa om telen? Har de varit så från början osv?

Det är mer avancerat än så 😉 Så fort jag märkte det var ju det första jag gjorde att återställa den. Men jag tror att det är en bugg i SBsettings så vi ska återsälla dom imorrn igen…

mdredfox8
    Member
    Post count: 18

Har en helt ny Iphone som jag fick idag 🙂 Den är köpt genom Tre. Men jag ska använda Tele2 abb. Jag kommer att köra Blackra1n. Har en fråga innan jag börjar:

Ska man sätta in SIM kortet i telefonen när man kör Blackra1n eller ska man göra det utan SIM kort i?

Om man ska det är min nästa fråga:
    Är det Tre kortet som telefonen är låst till eller ska jag sätta in Tele2 SIM kortet?

The_net
    Member
    Post count: 43

@mdredfox8 46075 wrote:

Har en helt ny Iphone som jag fick idag 🙂 Den är köpt genom Tre. Men jag ska använda Tele2 abb. Jag kommer att köra Blackra1n. Har en fråga innan jag börjar:

Ska man sätta in SIM kortet i telefonen när man kör Blackra1n eller ska man göra det utan SIM kort i?

Om man ska det är min nästa fråga:
    Är det Tre kortet som telefonen är låst till eller ska jag sätta in Tele2 SIM kortet?

Ring till tres kundtjänst och be dom låsa upp den så har du en legalt upplåst iphone!!

mdredfox8
    Member

Går det även om man precis har köpt telefonen av Tre? Måste man inte vänta till bindningstiden har gått ut?

H3NR11K
    Member

@mdredfox8 46077 wrote:

Går det även om man precis har köpt telefonen av Tre? Måste man inte vänta till bindningstiden har gått ut?

Om du köpte den med kontantkort? Då går det att göra de direkt

The_net
    Member
    Post count: 43

Nu antog jag bara att du hade köpt med kontantkort eftersom du ska använda tele2, och då känns det ju extremt onödigt att ligga och betala för ett abb som man inte använder!

mdredfox8
    Member

Tillbaka till frågan:

Ska Sim kortet vara i telefonen när man kör Blackra1n?

H3NR11K
    Member

@mdredfox8 46084 wrote:

Tillbaka till frågan:

Ska Sim kortet vara i telefonen när man kör Blackra1n?

Spelar ingen roll

Olliver
    Member
    Post count: 95

Har nu framgångsrikt låst upp en 3G och en 3Gs med FW 3.1.2 – imponerande enkelt denna gång!

En sak, 3Gs’n var tidigare upplåst med Ultrasn0w och jag fick först ingen kontakt med operatören (hade wifi). Använde mig av APT Backup som finns i Cydia för att återställa Cydia programmen. Därmed installerades också
    Ultrasn0w. Efter att tagit bort detta fick jag igång operatören.

Var tvungen att resetta Networks på båda för att få igång Wifi.

Körde en med SIM-kort och en utan så det spelar ingen roll.

Gjorde en manuell update i iTunes, dvs laddade ner IPSW-filen (3.1.2) och körde shift+update och pekade på IPSW-filen.

desempleado
    Member
    Post count: 30

Jag har nu uppgraderat till senaste basebandet och firmware. För att sedan jailbreaka och låsa upp. helt sjukt lätt var det!
    Ville egentligen läsa lite av folk som uppdaterat först men jag testade. Nu kan ni som inte vågar läsa detta iaf!

tidigare hade jag: Iphone 3G
    Nätverk : 3
    Version: 3.0 (7A341)
    Modemfirmware: 04.26.08
    Modell: MB489B (Engelsk)

Nu har jag alltså 3.1.2 och 5.11.07 baseband. JB och upplåst.

psipod
    Member
    Post count: 5

@olliver 46126 wrote:

Gjorde en manuell update i iTunes, dvs laddade ner IPSW-filen (3.1.2) och körde shift+update och pekade på IPSW-filen.

Spelar det någon roll om man uppdaterar manuellt eller?

Freebo
    Member

@psipod 46175 wrote:

Spelar det någon roll om man uppdaterar manuellt eller?

Nej, inte om du skall köra Blackra1n/Blacksn0w. För PwnagTool proceduren är det annat som gäller

fyra100
    Member
    Post count: 2

Jag har ett stort problem som jag hoppas nån kan hjälpa mej med.
    Har jailbreakat min 3GS med Blackra1n RC3, allt fungerar fint och har inga som helst problemer med att använda Cydia osv. Men när jag stänger av telefonen och ska sätta på den igen så stoppar den och säger att jag måste koppla iphonen till itunes, å när jag gör det så måste jag genupprätta den för att kunna starta den. Hoppas nån kan hjälpa mej här, skulle verkligen sätta pris på det! (har försökt å googla men hittar ingenting…)

muffins
    Member
    Post count: 1906

@fyra100 46365 wrote:

Jag har ett stort problem som jag hoppas nån kan hjälpa mej med.
    Har jailbreakat min 3GS med Blackra1n RC3, allt fungerar fint och har inga som helst problemer med att använda Cydia osv. Men när jag stänger av telefonen och ska sätta på den igen så stoppar den och säger att jag måste koppla iphonen till itunes, å när jag gör det så måste jag genupprätta den för att kunna starta den. Hoppas nån kan hjälpa mej här, skulle verkligen sätta pris på det! (har försökt å googla men hittar ingenting…)

Finns ingen lösning på tethered jailbreak i dagens läge där man har den nya bootromen, vilket du verkar ha, då just telefoner med nya bootromen agerar på detta vis med en tethered jailbreak.

Alltså varje gång telefonen startas upp så måste du koppla in den till datorn och jailbreaka på nytt…
    Detta måste göras vid varje uppstart av telefonen för de som har den nya bootromen.

fyra100
    Member
    Post count: 2

@muffins 46366 wrote:

Finns ingen lösning på tethered jailbreak i dagens läge där man har den nya bootromen, vilket du verkar ha, då just telefoner med nya bootromen agerar på detta vis med en tethered jailbreak.

Alltså varje gång telefonen startas upp så måste du koppla in den till datorn och jailbreaka på nytt…
    Detta måste göras vid varje uppstart av telefonen för de som har den nya bootromen.

Tack ska du ha för snabbt svar. Vet du om det kommer nån lösning på detta framöver?

muffins
    Member

@fyra100 46368 wrote:

Tack ska du ha för snabbt svar. Vet du om det kommer nån lösning på detta framöver?

Ingen som vet. Blir väl så fort några/någon orkar hitta en ny exploit för att använda sig av att få en untethered jailbreak på de nya lurarna med ny bootrom på.

Koorveen
    Member

Hej,

Jag har sedan tidigare en Iphone 3G.
    Jag låste upp den i en butik då jag antagligen hade uppgradering 3.0.
    Det funkade utan några som helst problem och jag använder mig utav 3 som operatör.

Efter två månader så kopplade jag in den i en kompis macbook och fick frågan om uppgradera etc.
    Vad jag förmodar till 3.1 versionen.
    Efter detta så har inte mitt sim-kort fungerat, den är låst och jag la det hela på is i två månader, fram tills nu. Under den tiden pratade jag med butiker som berättade att det inte ännu gick att finna en lösning på detta problem.

Men jag vänder mig istället till någon här på forumet som kanske har info eller rentav en lösning så jag äntligen får använda min Iphone igen.

Väldigt tacksam för svar.

Mvh

muffins
    Member

@koorveen 46381 wrote:

Hej,

Det funkade utan några som helst problem och jag använder mig utav 3 som operatör.

Efter två månader så kopplade jag in den i en kompis macbook och fick frågan om uppgradera etc.
    Efter detta så har inte mitt sim-kort fungerat, den är låst och jag la det hela på is i två månader, fram tills nu. Under den tiden pratade jag med butiker som berättade att det inte ännu gick att finna en lösning på detta problem.

Men jag vänder mig istället till någon här på forumet som kanske har info eller rentav en lösning så jag äntligen får använda min Iphone igen.

Mvh

Låste du upp den lagligt hos någon operatör?
    Eller gick du tex till alibabbas upplåsningscentral och betalade för att få den upplåst?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@koorveen 46381 wrote:

Hej,

Mvh

Uppdatera din iphone i itunes. Jailbreaka din iphone med Blackra1n och sedan lås upp den med Blacksnow. För instruktioner använd sökfunktionen.

Koorveen
    Member

@ponyboy 46383 wrote:

Uppdatera din iphone i itunes. Jailbreaka din iphone med Blackra1n och sedan lås upp den med Blacksnow. För instruktioner använd sökfunktionen.

Jag låste upp den den i en butik där dom har lite fuffens för sig om vi uttrycker oss så 🙂

Men du säger alltså att det finns en lösning?
    Och isf, hur i hela fridens namn löser ett otekniskt vidunder som jag det?

Jag trodde nämligen att det inte gick att låsa upp den senaste 3.1 versionen av Iphone 3G.

Jag uppskattar verkligen hjälpen.

Mvh

Freebo
    Member

@koorveen 46462 wrote:

Jag låste upp den den i en butik där dom har lite fuffens för sig om vi uttrycker oss så 🙂

Men du säger alltså att det finns en lösning?
    Och isf, hur i hela fridens namn löser ett otekniskt vidunder som jag det?

Jag trodde nämligen att det inte gick att låsa upp den senaste 3.1 versionen av Iphone 3G.

Jag uppskattar verkligen hjälpen.

Mvh

iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]

bara att tuta och köra

Koorveen
    Member

Tack så hemskt mycket verkligen!
    Det fungerade utan några som helst problem 🙂

Mvh

Freebo
    Member

@koorveen 46464 wrote:

Tack så hemskt mycket verkligen!
    Det fungerade utan några som helst problem 🙂

Mvh

Kul att det fungerade – välkommen tillbaka till den ljusa sidan

wejjwejj
    Member
    Post count: 1

Hej,

Är helt ny här och med iphone.

Köpte mig förra veckan en ipone 3gs 16gb som jag har jailbreakat med blackra1n.
    Har problemet med att jag måste boota den med blackra1n alt i-tunes när den stängt av sig. Finns det en lösning på detta?

Har även en fråga angående om jag skulle vilja reseta telefonen(fabriksinställningar osv) Kan jag göra det via itunes utan att det synns hos apple och dom vägrar mig min garanti?

Mvh

H3NR11K
    Member

@wejjwejj 46511 wrote:

Hej,

Har problemet med att jag måste boota den med blackra1n alt i-tunes när den stängt av sig. Finns det en lösning på detta?

Har även en fråga angående om jag skulle vilja reseta telefonen(fabriksinställningar osv) Kan jag göra det via itunes utan att det synns hos apple och dom vägrar mig min garanti?

Mvh

Du har de nya bootroom:et så det är därför det blir så.

Om du blåser om den så kommer de inte att se att du har jailbreakat

DanneWalle
    Member
    Post count: 204

@wejjwejj 46511 wrote:

Hej,

Mvh

Använd sökfunktionen nästa gång.

Använd sökfunktionen, det finns femtielva trådar om det här…

“Om du har en ny iPhone 3GS (med updaterat bootrom) bör du ha i åtanke att Blackra1n endast stödjer en så kallad “tethered jailbreak”. Detta innebär att när du väl jailbreakat din telefon skall du inte låta batteriet dra ur helt, du skall heller inte stänga av eller starta om telefonen. Gör du det måste du återansluta telefonen till datorn och använda Blackra1n för att boota upp den igen.”

iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]

Och ja du kan återställa den i iTunes, inga problem.

EDIT: Henrik var före 😛

H3NR11K
    Member

Najs med två min mellan 😛

DanneWalle
    Member
    Post count: 204

@h3nr11k 46526 wrote:

Najs med två min mellan 😛

Haha, jo gjorde annat under tiden 😮 😛

kulanek
    Member
    Post count: 8

tjena gott folk…
    har nyligen uppdaterat min telefonen… 3G 3.1.2 05.11.07 men har uppenbara problem med no service eller ingen mottagning… är det någon som har en lösning på problemet eller vet varför den håller på detta vis?.. mycket tacksam för svar.. mvh//kulanek

Pear
    Member
    Post count: 322

Tjena!

Har inte hängt med här på ett tag tyvärr, så kommer komma med en liten idiotfråga.
    Har nyss jailbreakat min lur, fw 3.1.2, och jbat med blackra1n.
    Stör mig som satan dock på att det inte går att reboota utan att behöva köra blackra1n igen efteråt.

Vet att man slipper det med redsn0w, men stöder redsn0w jb för 3.1.2?

Freebo
    Member

@pear 46535 wrote:

Tjena!

Har inte hängt med här på ett tag tyvärr, så kommer komma med en liten idiotfråga.
    Har nyss jailbreakat min lur, fw 3.1.2, och jbat med blackra1n.
    Stör mig som satan dock på att det inte går att reboota utan att behöva köra blackra1n igen efteråt.

Vet att man slipper det med redsn0w, men stöder redsn0w jb för 3.1.2?

Nej.

Apples uppdaterade bootrom på 3GS tillkom för att täppa till det hål (24kpwn) som använts för att JBa. Ingen trodde väl att det skulle gå så fort att komma runt men geohot lyckdes med Blackra1n, dock med tillägget att det är ett tethered jailbreak. Din iphone måste alltså vara bunden/tjudrad (tethered) till din dator med USB-kabel vid varje boot

H3NR11K
    Member

@kulanek 46534 wrote:

tjena gott folk…
    har nyligen uppdaterat min telefonen… 3G 3.1.2 05.11.07 men har uppenbara problem med no service eller ingen mottagning… är det någon som har en lösning på problemet eller vet varför den håller på detta vis?.. mycket tacksam för svar.. mvh//kulanek

Har du låst upp den med Blacksn0w?
    Vilken operatör?
    Har du installerat någon ipcc fil för din operatör?

kulanek
    Member
    Post count: 8

@h3nr11k 46537 wrote:

Har du låst upp den med Blacksn0w?
    Vilken operatör?
    Har du installerat någon ipcc fil för din operatör?

Jag köpte begagnad så har egentligen lite dålig koll på vilken operatör den är låst till. Jag kör dock halebop kontantkort.
    Körde en update genom itunes och drog igenom blackrain o blacksnow enligt iclarified, men mottagningen fallerar.
    ipcc-fil? har inte riktigt koll på va det e.

tacksam för hälpen//kulanek

Viewing 50 posts - 1,201 through 1,250 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.