Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 1,251 through 1,300 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4365

@kulanek 46539 wrote:

Jag köpte begagnad så har egentligen lite dålig koll på vilken operatör den är låst till. Jag kör dock halebop kontantkort.
    Körde en update genom itunes och drog igenom blackrain o blacksnow enligt iclarified, men mottagningen fallerar.
    ipcc-fil? har inte riktigt koll på va det e.

tacksam för hälpen//kulanek

Tjena, vid No Carrier skulle jag

1. Byta ut SIM-kortet mot nytt. Telia kundtjänst på 99.se hävdar att strömspikar i elnätet kan sabba SIM-kort i telefoner under laddning. Jag vet inte om piratladdare är större bovar än originalladdare men det är värt ett försök och borde vara gratis

2. Gör om hela JB/unlock proceduren. Kör en ren Restore till 3.1.2 åsså på med Blackrain och Blacksn0w igen.

good luck och good night!:rolleyes:

kulanek
    Member
    Post count: 8

@freebo 46540 wrote:

Tjena, vid No Carrier skulle jag

1. Byta ut SIM-kortet mot nytt. Telia kundtjänst på 99.se hävdar att strömspikar i elnätet kan sabba SIM-kort i telefoner under laddning. Jag vet inte om piratladdare är större bovar än originalladdare men det är värt ett försök och borde vara gratis

2. Gör om hela JB/unlock proceduren. Kör en ren Restore till 3.1.2 åsså på med Blackrain och Blacksn0w igen.

good luck och good night!:rolleyes:

Fasen va ni sitter inne på information grabbar… gött e det.
    Egentligen är det inte NO-service-status utan snarare ingen mottagning, men kanske bara är en bagatell i sammanhanget. Telefonen uppfattar dock att det är Telia, men mottagning existerar inte. (Kontantkortet fungerar även utmärkt i andra telefoner)
    Jag har testat med andra kontantkort, men verkar har liknande problem med dessa också, riktigt skumt. GN
    //kulanek

Freebo
    Member

@kulanek 46541 wrote:

Fasen va ni sitter inne på information grabbar… gött e det.
    Egentligen är det inte NO-service-status utan snarare ingen mottagning, men kanske bara är en bagatell i sammanhanget. Telefonen uppfattar dock att det är Telia, men mottagning existerar inte. (Kontantkortet fungerar även utmärkt i andra telefoner)
    Jag har testat med andra kontantkort, men verkar har liknande problem med dessa också, riktigt skumt. GN
    //kulanek

Fungerar kortet i andra lurar så lutar det väl åt ett dåligt jb/unlock. Alternativt ngt mer svårfångat…

kulanek
    Member
    Post count: 8

@freebo 46547 wrote:

Fungerar kortet i andra lurar så lutar det väl åt ett dåligt jb/unlock. Alternativt ngt mer svårfångat…

Ja, det e fan riktigt märkligt…
    Jag funderar på om jag kan ha gått på en riktigt mina. Köpte den nämligen av en snubbe då den var låst och omöjlig att bruka, vilket jag nonchalerade och trodde att jag skulle lyckas låsa upp.
    Nu slår det mig att den kanske är stulen och stöldspärrad. Någon som vet hur telefonen beter sig då den är det? Förhoppningsvis är det inte det som är problemet, men man vet aldrig. mvh//kulanek

Freebo
    Member

@kulanek 46575 wrote:

Ja, det e fan riktigt märkligt…
    Jag funderar på om jag kan ha gått på en riktigt mina. Köpte den nämligen av en snubbe då den var låst och omöjlig att bruka, vilket jag nonchalerade och trodde att jag skulle lyckas låsa upp.
    Nu slår det mig att den kanske är stulen och stöldspärrad. Någon som vet hur telefonen beter sig då den är det? Förhoppningsvis är det inte det som är problemet, men man vet aldrig. mvh//kulanek

är det en vit 16GB 3G så är det kanske min gamla som gått i arv, inte stulen men väl omöjligt att låsa upp.

Här kan du du kolla om den är stöldanmäld/spärrad. Träffsäkerheten verkar rätt ok, du kan även ringa din lokala polisstation så gör de en sökning i de svenska registrena över telefon

Pear
    Member
    Post count: 322

@freebo 46536 wrote:

Nej.

Apples uppdaterade bootrom på 3GS tillkom för att täppa till det hål (24kpwn) som använts för att JBa. Ingen trodde väl att det skulle gå så fort att komma runt men geohot lyckdes med Blackra1n, dock med tillägget att det är ett tethered jailbreak. Din iphone måste alltså vara bunden/tjudrad (tethered) till din dator med USB-kabel vid varje boot

Jofan det är sant. Men tänkte att alla har ju inte 3gs, så dem kanske hade gjort ngt för 3.1.2 till alla som fortfarande har 2g/3g (och gamla 3gs?) som gör att vi som har dem enheterna fortfarande kan jba med redsn0w och senaste fw…

yaya det löser dem på någon vänster =)

Freebo
    Member

@pear 46592 wrote:

Jofan det är sant. Men tänkte att alla har ju inte 3gs, så dem kanske hade gjort ngt för 3.1.2 till alla som fortfarande har 2g/3g (och gamla 3gs?) som gör att vi som har dem enheterna fortfarande kan jba med redsn0w och senaste fw…

yaya det löser dem på någon vänster =)

99.9% säker på att Bootromet läggs på i fabriken och inte kan uppdateras remotely

Pear
    Member
    Post count: 322

@freebo 46595 wrote:

99.9% säker på att Bootromet läggs på i fabriken och inte kan uppdateras remotely

Tror du missförstod mig. Eftersom bootromet uppdateras för NYA 3GS i fabrik, så kan inte dem NYA jailbreakas.

Vad jag menade var då att vi som har till exempel gamla 3G, då borde vi kunna jailbreaka 3.1.2, fast med redsn0w..

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@pear 46613 wrote:

Tror du missförstod mig. Eftersom bootromet uppdateras för NYA 3GS i fabrik, så kan inte dem NYA jailbreakas.

Vad jag menade var då att vi som har till exempel gamla 3G, då borde vi kunna jailbreaka 3.1.2, fast med redsn0w..

NYA 3GS går att jaila utan problem.. Saken är att jailen försvinner då man stänger av /rebootar

Freebo
    Member

Dem dem dem, jag blir helt snurrig 🙂

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@pear 46613 wrote:

Redsnow kan inte jailbreaka 3.1.2, vill du ha Dev-Teams jailbreak får du låna en Mac och köra Pwnage Tool.

Dessutom så har Dev-Team löst detta med nya bootromet. De kommer snart en untethered jaibreak till de nya 3Gs.

pherlo
    Member
    Post count: 104

@h3nr11k 46615 wrote:

NYA 3GS går att jaila utan problem.. Saken är att jailen försvinner då man stänger av /rebootar

does not compute

muffins
    Member
    Post count: 1906

@ponyboy 46618 wrote:

Dessutom så har Dev-Team löst detta med nya bootromet. De kommer snart en untethered jaibreak till de nya 3Gs.

Källa på det?

Freebo
    Member

skrev ihop följande på ett annat forum och tänkte att det kunde vara till hjälp även i denna tråd

De första 5 siffrorna i serinumret på en 3GS säger dig om telefonen har nytt bootrom eller ej

xxx37 eller lägre betyder att den går att JBa utan att det blir en tethered JB. Står det xxx38 – xxx40 finns det en chans att det går utan att bli tethered. Står det xxx41, xxx42 osv. är den bestyckad med iBoot-359.3.2 vilket innebär tethered

BTW, xxx är “random” siffror och de två följande siffrorna representerar det veckonummer telefonen tillverkades

muffins
    Member

@freebo 46670 wrote:

skrev ihop följande på ett annat forum och tänkte att det kunde vara till hjälp även i denna tråd

De första 5 siffrorna i serinumret på en 3GS säger dig om telefonen har nytt bootrom eller ej

xxx37 eller lägre betyder att den går att JBa utan att det blir en tethered JB. Står det xxx38 – xxx40 finns det en chans att det går utan att bli tethered. Står det xxx41, xxx42 osv. är den bestyckad med iBoot-359.3.2 vilket innebär tethered

BTW, xxx är “random” siffror och de två följande siffrorna representerar det veckonummer telefonen tillverkades

Och lite onödig information på detta: Siffran nummer 3, alltså siffran som är före veckan som telefonen är gjord, visar vilket årtal den är gjord, “9” betyder alltså 2009.

som sagt onödig information från mig, men ville dela med mig.

Ponyboy
    Member

@muffins 46667 wrote:

Källa på det?

iPhone Dev Team’s Eric McDonald i en telefon intervju med Wired:

“The Dev Team has already found a new exploit that they can use to jailbreak new iPhone 3GS hardware without the need for a tethered boot. We’ll inevitably see that new exploit in use in future versions of PwnageTool. So, fear not, potential iPhone 3GS buyer. You’ll have a working jailbreak available to you in the near future.”

New iPhone 3GS jailbreak still possible!

muffins
    Member

@ponyboy 46677 wrote:

iPhone Dev Team’s Eric McDonald i en telefon intervju med Wired:

“The Dev Team has already found a new exploit that they can use to jailbreak new iPhone 3GS hardware without the need for a tethered boot. We’ll inevitably see that new exploit in use in future versions of PwnageTool. So, fear not, potential iPhone 3GS buyer. You’ll have a working jailbreak available to you in the near future.”

New iPhone 3GS jailbreak still possible!

Tack för källan =). Får se när det dyker upp nå nytt från dom på twitter eller deras blogg.

vossen
    Member
    Post count: 1457

@h3nr11k 46615 wrote:

Haha wtf? x) Jag vet inte med er men min funkar utmärkt förutom youtube 😛

muffins
    Member

@vossen 46761 wrote:

Haha wtf? x) Jag vet inte med er men min funkar utmärkt förutom youtube 😛

Har man den nya bootromen så blir det att man måste jailbreaka om vid varje uppstart. Men har man den äldre bootromen så kan man reboota/starta upp telefon utan att behöva köra jailbreak igen.

rabbit98
    Member
    Post count: 32

Hej!

Fick min iPhone för snart 2 veckor sedan, hur kan jag se om den är ny och därmed problematisk vid JB?
    Vad är det som gäller vid JB om den är ny? Försvinner flashningen om den startas om?

Ponyboy
    Member

@rabbit98 46822 wrote:

Hej!

Fick min iPhone för snart 2 veckor sedan, hur kan jag se om den är ny och därmed problematisk vid JB?
    Vad är det som gäller vid JB om den är ny? Försvinner flashningen om den startas om?

Allt du behöver veta står ju i tråden om du läser ordentlig.

@freebo 46670 wrote:

Har din iphone det senaste bootromet och du inte vill ha en tethered jailbreak så får du vänta tills det kommer en ny lösning från Dev-team eller Geohot.

Bmode
    Member
    Post count: 201

ursäkta dubbelpost men…
    Ngn som vet hur man gör för att utforska en Jailbreakad 3Gs (05.11.07) i t.ex.
    iPhone Explorer iPhonebrowser eller dylikt ?

Med 3G:n så fick jag upp de gamla hedliga mapparna som VAR, STASH, MOBILE osv.osv… nu får jag bara upp basic mapparna… ngn som vet ?

Ponyboy
    Member

@bmode 46868 wrote:

ursäkta dubbelpost men…
    Ngn som vet hur man gör för att utforska en Jailbreakad 3Gs (05.11.07) i t.ex.
    iPhone Explorer iPhonebrowser eller dylikt ?

Med 3G:n så fick jag upp de gamla hedliga mapparna som VAR, STASH, MOBILE osv.osv… nu får jag bara upp basic mapparna… ngn som vet ?

Installera afc2add från cydia, då kan du utforska alla mapparna igen. Ett annat tips är använda dig av iFunbox, bästa utforskaren för iphone.

bad_baboon
    Member
    Post count: 71

vad är “tethered jailbreak”?!?

LuDii
    Member
    Post count: 360

har fått en lur idag som har serienummer 879413. så när jag har jailat och låst upp så får jag itunes ikonen varje gång jag startar om luren :/

Freebo
    Member

@ludii 47016 wrote:

har fått en lur idag som har serienummer 879413. så när jag har jailat och låst upp så får jag itunes ikonen varje gång jag startar om luren :/

Din telefon är tillverkad vecka 41 2009 och har iBoot-359.3.2 vilket gör att du inte kan starta om den med mindre än att du kopplar den till datorn och jailbrekar den igen.

LuDii
    Member

@freebo 47017 wrote:

Din telefon är tillverkad vecka 41 2009 och har iBoot-359.3.2 vilket gör att du inte kan starta om den med mindre än att kopplar den till datorn och jailbrekar den igen.

helvete. har de någon lösning på gång? vet du det?

Freebo
    Member

Well, känns onödigt att repetera då allting står nämnt i tråden redan, Post 691.

LuDii
    Member

@freebo 47020 wrote:

Well, känns onödigt att repetera då allting står nämnt i tråden redan, Post 691.

tack. får väl vänta tills det kommer ut då 🙂

ilgeniofcb
    Member
    Post count: 24

@rotkiv 14841 wrote:

För att slippa att Upplåsning och Jailbreak delen blir fylld av inte onödiga frågor, men alldeldes för små/enkla för att skapa en ny tråd gör jag denna tråd.

Jag kommer svara dagligen på allt jag kan hjälpa med, sen hoppas jag att alla som kan hjälpa tar vara på det tillfället och gör det.

Bara att fråga på!

Hej jag har en iphone 3gs 32gb som jag har jailbreakat….allt funkar förutom att jag måste återställa telefonen varje gång batteriet dör…

muffins
    Member

@ilgeniofcb 47255 wrote:

Hej jag har en iphone 3gs 32gb som jag har jailbreakat….allt funkar förutom att jag måste återställa telefonen varje gång batteriet dör…

du behöver inte återställa telen varje gång batteriet dör/varje gång du startar om/varje gång du sätter på telefonen.
    Du behöver köra jailbreak på nytt bara.

du har en telefon med den nya bootromen med största sannolikhet, då det är dom som har detta “problem”.
    En s.k tethered jailbreak. Att man måste köra jailbreak programmet vid VARJE uppstart av telefonen.
    Så återställning är totalt onödigt. Jailbreaka om telen bara.

ilgeniofcb
    Member

@muffins 47257 wrote:

du behöver inte återställa telen varje gång batteriet dör/varje gång du startar om/varje gång du sätter på telefonen.
    Du behöver köra jailbreak på nytt bara.

du har en telefon med den nya bootromen med största sannolikhet, då det är dom som har detta “problem”.
    En s.k tethered jailbreak. Att man måste köra jailbreak programmet vid VARJE uppstart av telefonen.
    Så återställning är totalt onödigt. Jailbreaka om telen bara.

har återställd o j.b den två gånger…fortforande samma sak…dör batteriet el om telefonen stängs av så kommer itunes kabeln fram….

muffins
    Member

@ilgeniofcb 47267 wrote:

har återställd o j.b den två gånger…fortforande samma sak…dör batteriet el om telefonen stängs av så kommer itunes kabeln fram….

Läs vad jag skrev.
    Din telefon måste jailbreakas vid varje uppstart. Alltså VARJE uppstart hela tiden.

ilgeniofcb
    Member

@muffins 47268 wrote:

Läs vad jag skrev.
    Din telefon måste jailbreakas vid varje uppstart. Alltså VARJE uppstart hela tiden.

ja ok…men jag o min kompis köpte telefonen samma dag från samma butik…han behöver inte göra det varje gång telefonen stängs av…finns d ingen möjlighet alls att min telefonen blir som hans ? dvs utan att jailbreaka den varje gång den stängs av ?

muffins
    Member

@ilgeniofcb 47269 wrote:

ja ok…men jag o min kompis köpte telefonen samma dag från samma butik…han behöver inte göra det varje gång telefonen stängs av…finns d ingen möjlighet alls att min telefonen blir som hans ? dvs utan att jailbreaka den varje gång den stängs av ?

Spelar ingen roll om ni köpte den samtidigt. Kan vara som så att han fick en tele med den äldre bootromen, medans du fick den med nya.

Finns inget sett i dagsläget att få din telefon som hans, genom att du inte behöver jb:a varje uppstart tyvärr.
    Men får se vad framtiden har att ge människor som sitter med nya bootromen, om det släpps en untethered version framöver.

ilgeniofcb
    Member

@muffins 47270 wrote:

Spelar ingen roll om ni köpte den samtidigt. Kan vara som så att han fick en tele med den äldre bootromen, medans du fick den med nya.

Finns inget sett i dagsläget att få din telefon som hans, genom att du inte behöver jb:a varje uppstart tyvärr.
    Men får se vad framtiden har att ge människor som sitter med nya bootromen, om det släpps en untethered version framöver.

okej…tack för hjälpen…dom kommer säkert o lista ut nåt

ilgeniofcb
    Member

du kanske kan hjälpa mig med mina mms inställningar…jag ringer från comviq kontant kompis…har instellerat allt så som dom skriver att man ska göra men jag kan fortforande inte skicka mms

muffins
    Member

@ilgeniofcb 47272 wrote:

du kanske kan hjälpa mig med mina mms inställningar…jag ringer från comviq kontant kompis…har instellerat allt så som dom skriver att man ska göra men jag kan fortforande inte skicka mms

Ingen aning.. Testa att ring till tele2`s kundtjänst och säg så som du har gjort och att det ej fungerar. Fråga om de har nå andra lösningar på problemet =). Har själv inte testat på MMS ännu med min tele så jag har ingen aning.

ilgeniofcb
    Member

@muffins 47273 wrote:

Ingen aning.. Testa att ring till tele2`s kundtjänst och säg så som du har gjort och att det ej fungerar. Fråga om de har nå andra lösningar på problemet =). Har själv inte testat på MMS ännu med min tele så jag har ingen aning.

han kunde inte heller hjälpa mig eftersom dom inte säljer iphones….

muffins
    Member

@ilgeniofcb 47274 wrote:

han kunde inte heller hjälpa mig eftersom dom inte säljer iphones….

Jodå, säljer iPhones gör dom, dock inte till privatpersoner vad jag minns.

Synd att de inte kunde hjälpa dig.
    Om de gav som svar att de inte kan hjälpa dig för att du har en iPhone så var det ett ruskigt dåligt svar av dom, då dom har instruktioner för hur man ställer in på en iPhone.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

@ilgeniofcb 47272 wrote:

Bra att skriva i signaturen vad man har för version på sin telefon. 🙂
    Det finns ju tredjepartsprogram som fixar MMS på en 3G iaf.
    Fetch MMS
    Direktlänk till itunes store Fetch MMS – iPhone Apps, iPhone 3G apps and iPod touch Applications Gallery appsafari.com

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@thian 44010 wrote:

Yes. Och kan den inte det, sätt den i DFU mode (och sen återställ)
    Tror inte jag har hört om någon som strulat till sin iPhone så illa att det inte gick att återställa den.

iClarified – iPhone – How to Put an iPhone Into DFU Mode

Med tanke på hur många som failade till en början med rc1 så är det inget som inte förvånar mig :-p

vizionz
    Member
    Post count: 3

Tjena.
    Jag har en 3G som är upplåst hos Apple via Teliabutik.
    Mitt baseband är 05.11.07, OS 3.1.2.

Kan jag jailbreaka luren med Blackra1n eller ngt annat j-b?

Skulle precis sätta igång men läste ngt om att man låser sin baseband och aldrig kan låsa upp telen igen? Hur funkar det när den redan är upplåst “lagligt” och uppdaterad via iTunes?

Freebo
    Member

@vizionz 47310 wrote:

Tjena.
    Jag har en 3G som är upplåst hos Apple via Teliabutik.
    Mitt baseband är 05.11.07, OS 3.1.2.

Kan jag jailbreaka luren med Blackra1n eller ngt annat j-b?

Skulle precis sätta igång men läste ngt om att man låser sin baseband och aldrig kan låsa upp telen igen? Hur funkar det när den redan är upplåst “lagligt” och uppdaterad via iTunes?

Kör på med Blackra1n du bara. Du uppdaterar till nästa FW utan problem via iTunes men då kommer det att behövas en ny trimmad variant av Blackra1n för att möta Apples motdrag

vizionz
    Member
    Post count: 3

@freebo 47311 wrote:

Kör på med Blackra1n du bara. Du uppdaterar till nästa FW utan problem via iTunes men då kommer det att behövas en ny trimmad variant av Blackra1n för att möta Apples motdrag

Tack för snabbt svar!
    Så jag kan köra med blackra1n, min “lagliga” upplåsning sabbas inte av det? Jag använder nämligen comviq.

Tack

Freebo
    Member

@vizionz 47313 wrote:

Tack för snabbt svar!
    Så jag kan köra med blackra1n, min “lagliga” upplåsning sabbas inte av det? Jag använder nämligen comviq.

Tack

Min 3GS är lagligt upplåst och Blackra1n går alldeles utmärkt, hoppa bara över Blacksn0w (upplåsningen ;))

Dancerboy
    Member
    Post count: 2

Snabb fråga, ska köpa en iphone och jailbreaka den. Antar att det kommer att bli en av de med ny bootrom, så det blir en tethered JB. Vad händer när den stängs av och jag kopplar den till datorn för att låsa upp den igen, blir jag av med alla appar och inställningar eller kommer allt att sparas? Och hur går det till när man har stängt av den och kopplar den till datorn, är det bara att plugga in den och starta blackrain igen?

muffins
    Member

@dancerboy 47333 wrote:

Snabb fråga, ska köpa en iphone och jailbreaka den. Antar att det kommer att bli en av de med ny bootrom, så det blir en tethered JB. Vad händer när den stängs av och jag kopplar den till datorn för att låsa upp den igen, blir jag av med alla appar och inställningar eller kommer allt att sparas? Och hur går det till när man har stängt av den och kopplar den till datorn, är det bara att plugga in den och starta blackrain igen?

Allt är sparat så du förlorar inget.

Ja det är bara att plugga in den igen och öppna blackra1n och klicka på “Make it ra1n”.

adleeer
    Member
    Post count: 56

Tjena jag jailbreaka min Iphone efter det så fick jag inte en någon täckning med något kort alls :S kan använda den som mp3 och spela allt förutom att ringa eller sms P.G.A får ingen täckning längre någon som vet vad som är felet ?

uppskattar all hjälp 🙂

ilgeniofcb
    Member

@rotkiv 14841 wrote:

För att slippa att Upplåsning och Jailbreak delen blir fylld av inte onödiga frågor, men alldeldes för små/enkla för att skapa en ny tråd gör jag denna tråd.

Jag kommer svara dagligen på allt jag kan hjälpa med, sen hoppas jag att alla som kan hjälpa tar vara på det tillfället och gör det.

Bara att fråga på!

jag har en fråga…min telefon är låst till telenor och jag har låst upp den…kan man återställa den helt ? och sen jailbreaka den igen ?

Viewing 50 posts - 1,251 through 1,300 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.