Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 2,001 through 2,050 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 27

Aa men dåså 🙂 om man kan använda olika datorer är det bara att ha kabel till hands. Tack för svaret! Jag ska nog ha kvar den och väntar tills sommaren då den stabila jailbreaken kommer komma till oss med den nya Ibooten!

Lucien.R
    Member

Aa men dåså 🙂 om man kan använda olika datorer är det bara att ha kabel till hands. Tack för svaret! Jag ska nog ha kvar den och väntar tills sommaren då den stabila jailbreaken kommer komma till oss med den nya Ibooten!

Lucien.R
    Member

ZootiX
    Member
    Post count: 10

Tog bort den efter jag installerade cydia, är nu lite intresserad av Rock.. Går det att få tillbaka appen?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@zootix 54567 wrote:

Tog bort den efter jag installerade cydia, är nu lite intresserad av Rock.. Går det att få tillbaka appen?

Du kan installera Rock i cydia, finns inget i den “appen” som inte finns i cydia.

Edit: “appen” = blackra1n 🙂

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@zootix 54567 wrote:

Tillägg, i Cydia söker du på RockApp

ZootiX
    Member

Blacksn0w då? 😛

Freebo
    Member

@zootix 54578 wrote:

Blacksn0w då? 😛

Ligger också i Cydia

ZootiX
    Member

Hittar det inte? Heter det blacksn0w?

Freebo
    Member

@zootix 54581 wrote:

Hittar det inte? Heter det blacksn0w?

Du får lägga till en extra Repo först

Klicka på Manage> Edit> Add och lägg till följande Repo-adress: http://www.blackra1n.com

Sök sedan efter Blacksn0w

MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

Jag försöker hjälpa en kompis att installera Blackra1n och när jag gör det så ser allt normalt ut och den bootar om men själva Blackra1n ikonen dyker ej upp på displayen och jag har provat att starta om iPhonen och även kört det på både en iMac och en Pc med samma resultat.
    Det brukar ju gå hur lätt som helst.
    Har ni några tips?

/allt behöver inte en egen tråd – flyttad/mod

Tompa2
    Member
    Post count: 26

Hej!
    Jag har fått en ny iphone 3G 8G på garantin igår. Jag kan dock inte komma in i själva telefonen då den säger att jag behöver ett telenor-kort för att aktivera den. Jag kan därmed inte ta reda på fw och baseband för framtida jailbreak och upplåsning. Hur ska jag bära mig åt för att få reda på detta utan att använda ett telenor-kort, går det överhuvudtaget, finns det något program som kan hjälpa mig med detta? Jag antar att jag fått fw 3.1.2 möjligen 3.1.3, men det tror jag inte dom hunnit med. Hur fungerar jailbreak och upplås för 3.1.2 i så fall? Har tidigare använt redsn0w och ultrasn0w då jag haft version 3.0, antar att dessa ej längre fungerar till fw 3.1.2 (om det nu är det som jag har).

Tacksam för svar

Hälsningar

Tompa

Freebo
    Member

Tompa2, du har fått en telefon med 3.1.2 eller möjligen tidigare fw. Min starka rekommendation är att du lånar ett Telenor SIM och aktiverar den med innan du jailbreakar. Går inte det så kör guiden i min signatur så löser sig allt

BigRob
    Member
    Post count: 38

Hej, jag funderar på att köpa en ny iPhone 3GS! Vilken version av OS och vilken version av modemfireware följer det med? Går den att jailbreaka och låsa upp den?

Ponyboy
    Member

@bigrob 54620 wrote:

Hej, jag funderar på att köpa en ny iPhone 3GS! Vilken version av OS och vilken version av modemfireware följer det med? Går den att jailbreaka och låsa upp den?

Köper du den nu så får du en med fw 3.1.2 och baseband 05.11.07, vilket går att jailbreaka och låsa upp. Om ett par veckor så kommer de flesta 3Gs att ha fw 3.1.3 och baseband 05.12.01, den går inte att jailbreaka och låsa upp för tillfället.

leksakstomten
    Member
    Post count: 16

Hejsan, jag jailbrakade nyss min nyköpta 3gs:a, installerade snow och även comviqs bundle, så nu står det iaf tele2 uppe i hörnet, men den får ingen signal:S alltså ingen uppkopplinh till comviq nätet :S vad skall jag göra :S jag vill inte återstälal den i datron heller, rädd att den skall dampa och installera 3,1,3 :S help please, och ja,, jag har läst och sökt massor på forumet…

Freebo
    Member

@leksakstomten 54622 wrote:

Hejsan, jag jailbrakade nyss min nyköpta 3gs:a, installerade snow och även comviqs bundle, så nu står det iaf tele2 uppe i hörnet, men den får ingen signal:S alltså ingen uppkopplinh till comviq nätet :S vad skall jag göra :S jag vill inte återstälal den i datron heller, rädd att den skall dampa och installera 3,1,3 :S help please, och ja,, jag har läst och sökt massor på forumet…

Testa att slå av 3G

leksakstomten
    Member

Nepp,,, det kommer upp en skylt som säger att mitt nätvärk är begränsat :(,,,, om det nu inte skull lösa sig alls,,kan jag då be tre låsa upp den ( den är låst till tre från början) och sedan jailbreaka den,, eller kommer den att bli tvungen att bli körd igenom en total återställning och således inte kunna jailbreakas :S ??

Ponyboy
    Member

@leksakstomten 54629 wrote:

Nepp,,, det kommer upp en skylt som säger att mitt nätvärk är begränsat :(,,,, om det nu inte skull lösa sig alls,,kan jag då be tre låsa upp den ( den är låst till tre från början) och sedan jailbreaka den,, eller kommer den att bli tvungen att bli körd igenom en total återställning och således inte kunna jailbreakas :S ??

Är den köpt med kontant kort hos 3 så kan du be dem låsa upp den, annars måste du vänta 12 månader eller tills ditt kontrakt har löpit ut.

Innan du börjar pilla för mycket med din iphone se till att spara din SHSH i cydia, då kan du fortsätta återställa till 3.1.2 ifall det skulle behövas.

leksakstomten
    Member

den är köpt via blocket, helt ny, killen hade fått den då han uppgraderade sitt abonemang,,,vet ej hur de klassar den då,,,har själv ett trekontantkort som jag använde för att registrera den i datorn,,men jag vill ju kunna ringa med comviq 🙁 ang SHSH så undrar jag hur man går tillväga för att spara den,?? skriv utförligt jag är korkad,,,eller jag blir korkad när jag rör saker som har med apple att göra :p

Freebo
    Member

@leksakstomten 54629 wrote:

3.1.3 på en 3GS med gamla bootromet går att JB:a men inte låsa upp så om du köpt den med kontantkort så beställ genast en upplåsning. Kolla i FAQn i min sig dör att se om du har nya eller gamla bootromet

leksakstomten
    Member

@freebo 54637 wrote:

3.1.3 på en 3GS med gamla bootromet går att JB:a men inte låsa upp så om du köpt den med kontantkort så beställ genast en upplåsning. Kolla i FAQn i min sig dör att se om du har nya eller gamla bootromet

Jag hittar inte i din FAQ hur man kollar upp sitt bootrom, i min mobils instöllnignar står det att jag har version 3.1.2 (7D11) min firmware är 05.11.07

leksakstomten
    Member

sedan undrar jag verkligen hur man sparar SHSH , då detta är väsentligt för min iphones överlevnad 😮 ,,,så jag är tacksam för svar

karlsong
    Member
    Post count: 2

jag jailbreakade min iphone 3gs med hjälp av den här guiden: iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]
    men när jag komm till steg 5 och den där bilden skulle komma fram på skärmen blev det nåt fel och min iphone hakade up sig och nu är det ända som visas på skärmen bilden som vill att man ska ansluta till itunes. men när jag ansluter iphonen till datan står det att maskin varan inte hittades och itunes reagerar inte alls
    jag har redan provat att stänga av den men det går inte heller

Freebo
    Member

@leksakstomten 54639 wrote:

Jag hittar inte i din FAQ hur man kollar upp sitt bootrom, i min mobils instöllnignar står det att jag har version 3.1.2 (7D11) min firmware är 05.11.07

Vad är tethered jailbreak
    En tethered jailbreak får endast 3Gs’er med den nya bootromen. Är din iphone tillverkad efter vecka 39 så har den förmodligen den nya bootromen och det finns ingen lösning till det för tillfället. Fjärde och femte siffran i iphonens serienummer visar vilken vecka den är tillverkad (xxx39xxxxxxxx)
    En tethered Jailbreak är en jailbreak som inte tillåter din iPhone att starta utan hjälp av en dator. Varje gång en sådan iPhone stängs av, startas om (till exempel när du har installerat vissa Jailbreak Apps) eller batteriet dör, måste den anslutas till en dator och jailbreakproceduren måste utföras på nytt för att få den förbi Apples logotyp. En sådan iPhone förlorar inte sin jailbreak och alla inställningar kommer att bevaras.

leksakstomten
    Member

@freebo 54645 wrote:

Vad är tethered jailbreak
    En tethered jailbreak får endast 3Gs’er med den nya bootromen. Är din iphone tillverkad efter vecka 39 så har den förmodligen den nya bootromen och det finns ingen lösning till det för tillfället. Fjärde och femte siffran i iphonens serienummer visar vilken vecka den är tillverkad (xxx39xxxxxxxx)
    En tethered Jailbreak är en jailbreak som inte tillåter din iPhone att starta utan hjälp av en dator. Varje gång en sådan iPhone stängs av, startas om (till exempel när du har installerat vissa Jailbreak Apps) eller batteriet dör, måste den anslutas till en dator och jailbreakproceduren måste utföras på nytt för att få den förbi Apples logotyp. En sådan iPhone förlorar inte sin jailbreak och alla inställningar kommer att bevaras.

jag vet allt om tethred,,och min har det nya bootroomet, min är gjord v.50
    men hur sparar jag shsh?:confused:

Freebo
    Member

@leksakstomten 54649 wrote:

jag vet allt om tethred,,och min har det nya bootroomet, min är gjord v.50
    men hur sparar jag shsh?:confused:

Du sparar SHSH genom att besöka Cydia, det räcker.

leksakstomten
    Member

@freebo 54650 wrote:

Du sparar SHSH genom att besöka Cydia, det räcker.

okaj, tack 🙂

Janu4ri
    Member

Okey.. läste att jag kan jailbreaka och installera Cybia även på 3.1.3.. men att jag inte kan låsa upp den ??

så om jag kör en jailbreak med blackra1n.. kommer det fungera ? (men får hålla mig ifrån winterboard) eller ?? .. rätta mig om jag har fel 🙂

jaha.. såhär skulle jag ha gjort med andra ord: YouTube – JailBreak 3.1.3 Blackra1n Fail Fix And Updates For RedSn0w!

Flyttar till rätt råd /Mod

MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

@mrcabelguy 54610 wrote:

Jag försöker hjälpa en kompis att installera Blackra1n och när jag gör det så ser allt normalt ut och den bootar om men själva Blackra1n ikonen dyker ej upp på displayen och jag har provat att starta om iPhonen och även kört det på både en iMac och en Pc med samma resultat.
    Det brukar ju gå hur lätt som helst.
    Har ni några tips?

Det slutade med att det fick bli att köra Pwnage tool och göra en custom restore och återställa i iTunes.
    Så nu fungerar det,skönt att man fixade det.

Lucien.R
    Member

Om jag nu köper pushfix från pushfix.info och återställer iphonen. Jag jailbreakar iphonen igen och vill installerar pushfix igen. Får jag den gratis då? Eller måste jag betalas igen?

Jag hittade svaret på deras sida, “It can be reinstalled on that same device if you ever restore or upgrade the OS.”

Tompa2
    Member

Jag har en iPhone 3G 8 gb med fw 3.0 baseband 04.26.08. Jeilbreakad med redsn0w och upplåst med ultrasn0w. Jag har fått rekommendationer att uppgradera till högre versioner, ur ren säkerhetssynpunkt. Vilken fw rekommenderar ni att jag uppgraderar till, utan att slippa krångel med jailbreak och upplåsning, jag kan behärska redsn0w och ultrasn0w, men mer än så sträcker sig inte mina kunskaper att hantera övriga program. Vad rekommenderar ni? Räcker uppgradering till fw 3.1 och fungerar då redsn0w resp. ultrasn0w?

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Tompa

Freebo
    Member

Tompa, eftersom du har kvar baseband 04.26.08 (grattis!) rekommenderar jag dig att bygga en egen IPSW på firmware 3.1.2 med PwnageTool (Mac)

Då kan du fortfarande låsa upp med Ultrasn0w, stabilt och bra

Tompa2
    Member

Tack! Hur bygger jag en egen IPSW på firmware 3.1.2 med windows 7? Låter ganska avancerat, mina kunskaper är tyvärr begränsade…
    Tack för det snabba svaret! 🙂

Freebo
    Member

@tompa2 54874 wrote:

Tack! Hur bygger jag en egen IPSW på firmware 3.1.2 med windows 7? Låter ganska avancerat, mina kunskaper är tyvärr begränsade…

Ok, kolla in iH8sn0w.com | Jailbreak your iPod touches and iPhones men vad du än gör, gå långsamt fram och tänk efter 2ggr innan du gör ngt som kan äventyra ditt nuvarande baseband.

Sorry, jag menade Redsn0w. kör enligt denna guide men hoppa över 3.1.3, 3.1.2 duger gott.
    Jailbreak iPhone 3.1.3 with Redsn0w 0.9.4 | Redmond Pie

Ponyboy
    Member

@tompa2 54874 wrote:

Du har just nu fw 3.0 och jag antar att du har aldrig haft 3.1 eller 3.1.2 i din iphone. Har du inte sparat din SHSH för 3.1 och 3.1.2 i cydia så kan du inte återställa till dem och det är försent för att spara dem nu. Du ska inte uppdatera till 3.1.3 heller för då uppdateras ditt baseband till det olåsbara 05.12.01. Kolla i cydia och se till att din SHSH för 3.0 är sparad. Mitt råd är att återställa till 3.0 med hjälp av denna guide, eller vänta tills det kommer en stabil jailbreak till 3.1.3 utan baseband uppdatering.

Freebo
    Member

jag missade att du hade 3.0. Jag behöver sova, gör som Ponyboy säger….

QuamraZ
    Member
    Post count: 59

När jag för första gången ska stoppa i min Iphone i datorn.

Ska jag då låta den synkronisera sig med Itunes innan jag jailbreakar den med blackra1n för att sedan låsa upp den??

Är mycket mycket tacksam för svar!!:)

QuamraZ

Ponyboy
    Member

@quamraz 54895 wrote:

När jag för första gången ska stoppa i min Iphone i datorn.

Ska jag då låta den synkronisera sig med Itunes innan jag jailbreakar den med blackra1n för att sedan låsa upp den??

Är mycket mycket tacksam för svar!!:)

QuamraZ

Synkronisera spelar ingen roll men backa upp från din säkerhets kopia efter att du har jailbreakat. Har du haft buggar i din iphone så kan dem ligga kvar i din säkerhets kopia och kan försvåra jailbreaks processen.

QuamraZ
    Member
    Post count: 59

@ponyboy 54897 wrote:

Synkronisera spelar ingen roll men backa upp från din säkerhets kopia efter att du har jailbreakat. Har du haft buggar i din iphone så kan dem ligga kvar i din säkerhets kopia och kan försvåra jailbreaks processen.

Men om jag inte har lakt in något i Iphonen när jag jailbreakar. Måste jag göra en säkerhets kopia då??

Ponyboy
    Member

@quamraz 54898 wrote:

Men om jag inte har lakt in något i Iphonen när jag jailbreakar. Måste jag göra en säkerhets kopia då??

Nej, det behöver du inte göra.

Lucien.R
    Member

Godmorgon!

Nu blir jag lite förvirrad! Kan jag nu uppdatera, jailbreaka och unlocka 3.1.3? Jag har den nya 3Gs med den nya bootromen? Jag tänkte då på Dev teams nya PwnageTool 3.15 eller Sn0wbreeze V1.4 . Tack för svar!

Freebo
    Member

@Lucien.R 54978 wrote:

Godmorgon!

Nu blir jag lite förvirrad! Kan jag nu uppdatera, jailbreaka och unlocka 3.1.3? Jag har den nya 3Gs med den nya bootromen? Jag tänkte då på Dev teams nya PwnageTool 3.15 eller Sn0wbreeze V1.4 . Tack för svar!

Nej, om du inte vet vad du gör så rör inte 3.1.3

sedon
    Member
    Post count: 2

Har precis fått min första iPhone och tänkte jailbreaka den, men vet nu inte om jag törs!,
    läste på iClarified att:
    “Apple has stopped signing iPhone OS 3.1.2. This means that those with an iPhone 3GS who did not use Cydia to store their TSS cannot restore to anything but OS 3.1.3”

Kan även nämna att jag har en 3GS 32GB 3.1.2 05.11.07 och även om det inte verkar vara det bästa så får jag för mej att det är betydligt bättre än 3.1.3.

Eftersom jag aldrig varit i närheten av Cydia förut så lär jag inte heller sparat nåt TSS där, är det därför bättre att vänta med att jailbreaka tills det lösts ?

//sedon

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

I och med att du sitter på en 3.1.2 just nu så kan du jaila och låsa upp. Men om du uppdaterar till 3.1.3 kan du inte göra något av de två.

Det som iClari säger är att du kan inte nedgradera från 3.1.3 till 3.1.2 utan att “haxxa” lite. Läs lite i denna tråd vid intresse;https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6763-har-du-uppdaterat-till-fw-3-1-3-av-misstag-se-hit-1.html

Molo
    Member
    Post count: 196

Om jag nu har alla mina apps på telfonen och jailbreakar försvinner appsen då(asså appsen innan jailbreak som är köpta på appstore) eller är dom kvar som jag nu har hört någonstans.

Freebo
    Member

Installerade appar på telefonen försvinner inte under jailbreak med Blackra1n. Skulle de någonsin förvinna kan du enkelt ladda ned dem gratis igen från AppStore (Apple har en logg på vad du handlat)

Molo
    Member

Oki, tack för svar… Tar och jailbreakar den nu da…

EDIT: Ingenting försvinner va? 😉

Freebo
    Member

@molo 55081 wrote:

Oki, tack för svar… Tar och jailbreakar den nu da…

EDIT: Ingenting försvinner va? 😉

haha LOL NEJ

Molo
    Member

Oki bra. Tror du att jag klarar det själv (13-år) eller borde jag ta hjälp av förälder. Kan ganska mycket om datorer… Vad tror du?

Viewing 50 posts - 2,001 through 2,050 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.