Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 1,951 through 2,000 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 64

@thatseger 53783 wrote:

Hej!

Jag köpte mig en iPhone 3gs för ca 3 månader sedan och har nu börjat fundera på att jailbreaka denna. Jag har sökt över hela internet efter så mycket info som möjligt och förstått att det är ett program som heter Blackra1n man skall använda om man som jag kör version 3.1.2 (7d11).

Jag har några frågor kring ämnet som jag inte tycks hittat svar på.

1. jag har förstått att man genom säkerhetskopian i itunes kan behålla all data i sin iPhone efter jailbreak, tex. kontaker, program, mail och sms. Men hur aktiverar man en säkerhetskopia? Gör man det genom itunes eller någon annanstans? Och hur säkert är det att det funkar?

2. Om jag skulle vilja ta bort jailbreak om apple släpper en 4.0-version av systemet, är det bara att återställa och sedan killa in säkerhetskopian igen? Eller är det mer komplicerat än så?

3. Vad sjutton är SSH? Är det något man måste ha, och vad gör det? Varit ett väldigt surr om det på sistone.

4. Vilka program är de program man bör installera på iPhonen omgående efter en jailbreak? Jag har förstått att det finns ett program som man aktiverar genom att dra med fingret längs överkanten för att aktivera olika saker, vad heter det? Och vad heter multitaskingprogrammet?

Det var några frågor jag kom på just nu. Hade uppskattats om jag fick svar 🙂

Som ny användare förstår jag att du har en hel del frågor. Men svaren på alla dina frågor finns här redan. Och det kommer ständigt nya användare, så du kan inte räkna med att någon sitter och svarar varje användare utförligt på alla frågor till alla användare. Det är vitsen med ett forum, man svarar en gång, så kan alla läsa svaret och lära. Så sök och du ska finna 🙂

1) Ja, i iTunes. Säkert??? Vad är säkert när det gäller datorer….?

2) Ja, nej, bara att Återställa när det släpps. Har du låst upp din lur för att användas med andra operatörer, bör du inte uppdatera direkt!

3) Sök på Google, finns massor av info (kort: protokoll för att logga in på andra enheter).

4) Väldigt individuellt. Vilka tillbehör du vill ha till din bil är inte samma som jag vill ha till min… SBSettings är mycket vanligt, Winterboard, iBackgrounder (tror jag det heter).

Marry
    Member
    Post count: 31

Hallå. Jag har 3 frågor som jag hoppas att jag ska kunna få svar på. Jag har idag en 3G med 3.0 som jag jailbreakat och kör Ultrasn0w på. Om 2 veckor kan jag låsa upp telefonen via Telia och då få en obunden telefon.

1. Om jag vill uppgradera till 3.1.2 och jailbreaka (inte lås upp) vad är mina alternativ? Jag har inte hängt med i jailbreakingen sedan 3.0, finns det JB där man kan starta om telefonen utan problem? Kan jag bara använda en custom FW som inte uppgraderar BB? Tips helt enkelt!

2. Jag har läst att man ska välja inställningen “Ny telefon” efter JB för att inte sega ner telefonen för mycket. Hur gör jag då med alla mina bilder, kontakter osv? Måste jag lägga in dom manuellt igen eller kan jag ladda upp dom från säkerhetskopian efteråt?

3. Om jag blåser telefonen om JB om den och uppgraderar till 3.1.2 vad händer med alla mina apps som jag har i iTunes som jag laddat hem från ******? Kan jag synka om dom eller måste jag göra om allt?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@marry

1. Blackra1n är det enklaste jailbreak metoden men om du vill göra en egen custom fw får du använda dig av Redsn0w eller Sn0wbreeze. Om du låser upp din iphone hos telia så behöver du inte bevara din BB, det är bara att uppdatera.

2. Kontakter och bilder kan du synka in separat om du sparar dem i din dator. Har du inga buggaar i din iphone just nu så är det riskfritt att återställa från säkerhets kopian. Du kan starta om din iphone som vanligt då tethered JB gäller endast 3Gs med den nya bootromen.

3. Det är inte tillåtet att diskutera sånt i detta forum.

§8 Piratkopiering
    Du får inte sprida länkar med anknytning till piratkopierat material. Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material. All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Läs genom iPhone FAQ, du hittar svar på många frågor där.

ericus
    Member
    Post count: 9

Finns det någon risk att Apple märker att man har jailbreakat och stänger ut telefonen ur appstore eller något? Dum fråga kanske, men vet inte riktigt om jag vågar jailbreaka.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@ericus 53876 wrote:

Finns det någon risk att Apple märker att man har jailbreakat och stänger ut telefonen ur appstore eller något? Dum fråga kanske, men vet inte riktigt om jag vågar jailbreaka.

3 år har gått sedan första jailbreaket och fortfarande inte en tillstymmelse till att Apple skulle bry sig eller begränsa accessen till AppStore/iTunes.

Bryt på du bara

Adrianiii
    Member
    Post count: 60

Hej! Har en en iPhone 3gs låst till Tre.. Jailbrekad med Blackrain och Upplåst med Snow och firmware 05.11.07.

Jag sätter in Tre kontantkort och då funkar det hur bra som helst men när jag provar med ett Comviq kontantkort så står det bara COMVIQ och sen Ingen Service hela tiden, har provat och göra om jailbreakningen och upplåsningen flera gånger men det blir samma sak ändå.

Jag undrar om det finns nån här som kan hjälpa mig och se om jag har gjort nåt fel eller vad felet kan vara.

Tack i förhand..

Post flyttad till rätt tråd/Mod

Freebo
    Member

Adrianiii, förutom att testa med ett annat SIM-kort än det du har finns det egentligen bara en sak att göra och det är att försöka igen… Har du följt guiden i min signatur till punkt och pricka? Innan du kört Blackra1n, har du återställt telefonen till 3.1.2 i iTunes utan att läsa in någon backup? Har du testat att installera Sn0w via Cydia istället för via Blackra1n appen? Fungerar jailbreaket som det skall annars?

Adrianiii
    Member

Jag har försökt flera gånger och det hjälper inte.. jag har följt din guide till punkt och pricka jaa, och innan jag har kört Blackra1n har jag återställt mobilen till 3.1.2 med IPSW som heter iPhone2,1_3.1.2_7D11_Restore som jag har laddat ner på iPhone Downloads. Jag har installera Snow genom Cydia också men det har inte hjälpt och ja jailbreaket funkar jättebra annars.. inga problem alla.. men jag funderar på om jag ska återställa genom Itunes och försöka låsa upp sen igen med Blackra1n?

Freebo
    Member

Du får nog ta och jailbreaka om den igen tills även Sn0w biter. Fungerar det inte så kan du även testa att JBa med Redsn0w

Adrianiii
    Member

Om jag jailbreakar med redsnow hur låser jag upp den då?

Ponyboy
    Member

@adrianiii
    Tele2 är knepig och strular för vissa. Prova att stänga av 3G och reboota din iphone, funkar ibland. Har du nåt annat sim kort till hands som du kan prova, telenor eller telia. Då kan du veta säkert om det är din upplåsning eller tele2 som är problemet.

Adrianiii
    Member

Jag har provat med Tre kort och det funkade perfekt, har provat med Tele2 det funkar inte, Telia funkar inte och inte Halebop heller. Har stängt av 3g och provat och starta om och allting men inget verkar hjälpa.

Freebo
    Member

@adrianiii 53894 wrote:

Om jag jailbreakar med redsnow hur låser jag upp den då?

Du låser upp med Blacksn0w där med

Adrianiii
    Member

Försöker Jailbreaka med Redsn0w.. men när jag jailbreakningen är klar och mobilen ska startas om så ser jag bara Apples logo och sen händer det inger mer.. vad kan det vara för fel?

Freebo
    Member

Har aldrig stött på det felet. Samma sak här – försök 1 gång till

Vad jag känner till är det hitintills ingen som misslyckats med att låsa upp en fungerande telefon. De som haft problem är naturligtvis de med hårdvarufel eller låst IMEI men i ditt fall är det bara att fortsätta JBa oxh inte slarva med guiden. Inga genvägar…

vad kör du med för dator under jailbreaket? Har du USB-hubb eller kör du med Apple originalkabel rakt in i datorn?

Adrianiii
    Member

Jag kör med en Windows dator och sen kör jag med Apples orginalkabel rakt in i datorn..

Vanillaface
    Member
    Post count: 19

Har provat o jailbreaka istället för återställning, men det går inte.. fan ska jag göra… kanske e det bara wintereboard som strular?? det e ju den jag lagt in först alla ggr.. o sen när jag “startar om” går det varken att jailbreka eller få igång den, återställning krävs..

Adrianiii
    Member

Nu kanske ni ser lite hur det ser ut för mig..

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/iphone-178.jpg

Adrianiii
    Member

Nu kanske ni ser lite hur det ser ut för mig..

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b8201024156AM664a

Freebo
    Member

Inget vidare… ta en paus och sov på saken

Thoreus
    Member
    Post count: 1

Tjenare !
    Jag har en iphone 3gs som jag ska jailbreaka. Jag har os 3.2.1 och jag har installerat blackra1n och de funkade bra, men sen när jag ska installera cydia eller rock så blir de error downloding rock could not download. error: error domain=NSURLErrordomanin code=-1001 Userinfo=0x15b7a0 “timed out” och jag avinstalerat blakra1n och återställt iphonen och försökt igen men vart samma sak. Så jag undrar alltså om någon vet vad jag ska göra ? De kanske är så att internet på iphonen hoppar ur, måste jag vara anslutet till ett trådlöst för de har jag inte testat än.
    Tacksam för all hjälp jag kan få / Billie

Freebo
    Member

Thoreaus/Billie,

Har du även installerat Sn0w eller är du inte i behov av upplåsning? Hursomhelst, du bör installera dessa program över wireless och inte 3G och ett tips är att välja ett av dem och inte båda. Cydia får anse vara ‘industristandard’

Adrianiii
    Member

Kan det inte vara så att man alltid måste aktivera Tre kortet genom itunes och sen Jailbreaka och låsa upp med Sn0w..? Kom gärna med förslag..

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@adrianiii 53929 wrote:

Kan det inte vara så att man alltid måste aktivera Tre kortet genom itunes och sen Jailbreaka och låsa upp med Sn0w..? Kom gärna med förslag..

Aldrig hört om att man måste göra det. Jag har polare med 3 och Telia mobiler som de använder Tele2 med. De har typ slängt iväg de andra kontantkorten så jag tror inte att du måste ha i 3 kortet när du låser upp.

Ponyboy
    Member

@adrianiii 53929 wrote:

Du ska alltid aktivera med rätt simkort i itunes innan du jailbreakar annars kommer blackra1n hacktivera din iphone och det innebär en del bekymmer med push, youtube, wifi. Även om det inte är så vanligt så kan hacktivation t o m påverka din upplåsning. Har du tillgång till simkortet som din iphone är låst till så rekommenderar jag starkt att du använder den.

kenjon
    Member
    Post count: 64

@adrianiii 53929 wrote:

Är inte telefonen låst till 3? Offra 350 kr och lås upp den, så slipper du problemet för all framtid!

Adrianiii
    Member

Jag har abonnemang hos 3 t.o.m Oktober 2011 annars hade det nog inte vart några problem och pröjsa 350 kr för en så grym mobil.. men vad kan felet vara att det inte går och låsa upp på nåt sätt.. har provat både med Blackra1n och Redsnow, har aldrig haft problem med andra Iphones jag har haft.

Freebo
    Member

Adrian, har du möjlighet att köra Blackra1n på en annan dator så testa det. hittills har det löst problemet för de som kämpat som mest med sitt JB

Freebo
    Member

Har du gått igenom denna tråd?
    https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/5537-blackra1n-aer-ute-nu.html?highlight=Blackra1n

Där finns enormt med ‘intellektuellt kapital’

Adrianiii
    Member

Jaaa känns som jag har gått igenom alla trådar som finns på internet.. jailbreakningen fungerar jättebra men upplåsningen funkar inte, har provat på tre olika datorer för säkerthets skull..

Jailbreakat med Blackrain och sen installerat Snow – Funkar Ej
    Jailbreakat med Redsnow och sen installerat Snow – Funkar Ej

Det visar Sweden 3G men ingen täckning, har provat återställa nätverksinställningar, stänga 3G och starta om igen men det händer absolut inget.

carpe
    Member
    Post count: 904

Är väl sätta på “flygplansläge” du ska göra, och sedan på med det igen? Inte för att jag tror att det rädda din sits, men ändå.

Adrianiii
    Member

Provade det också men det funkar inte.. ingen täckning fortfarande.

Freebo
    Member

Om det inte fixar sig känns det som ett kollektiv nederlag. Jag hade bytt dator och kört på tills männen i vita rockar hade knackat på dörren, det finns inga telefoner som är resistenta mot upplåsning – det är omöjligt…

Adrianiii
    Member

Nej det blir väl och drar till Mumien i Göteborg och prova om dom kan göra nåt som jag inte kan och betala dom 250 kr för en sån onödig grejj.. men men ska prova nån gång till.. men jag tror iaf att et har nåt och göra med aktiverigen av kortet bara.. kan inte vara nåt annat..

Adrianiii
    Member

Jag tänkte bara kolla en grejj med er om ni vet vad det kan vara.. när jag har jailbreakat med RedSnow.. och låser upp med Sn0w så får jag meddelandet: Your SIM Sent a Text Message, vad kan det betyda?
    Jag bifogar med en bild också så ni kan se själva.

Your sim sent a text message

Freebo
    Member

@adrianiii 54005 wrote:

Jag tänkte bara kolla en grejj med er om ni vet vad det kan vara.. när jag har jailbreakat med RedSnow.. och låser upp med Sn0w så får jag meddelandet: Your SIM Sent a Text Message, vad kan det betyda?
    Jag bifogar med en bild också så ni kan se själva.

Your sim sent a text message

Det har ingenting med ditt JB att göra, vissa har förklarat det med att telefonen ber operatören om rätt APN/MMS inställningar andra säger att det är opertören som testar nätet… Inget definitivt svar men du behöver inte oroa dig

MrVain
    Member
    Post count: 4

Jag har en Iphone 3GS 16Gb låst till Telia. Den har 3.1 (7C144) installerat..
    Jag fattar inte vilken guide jag ska använda för att Jailbreaka den? Alltså opperatörlåset är inga problem för mig, jag är bara ute efter att Jailbreaka den. Hilfe!

Freebo
    Member

@mrvain 54036 wrote:

Jag har en Iphone 3GS 16Gb låst till Telia. Den har 3.1 (7C144) installerat..
    Jag fattar inte vilken guide jag ska använda för att Jailbreaka den? Alltså opperatörlåset är inga problem för mig, jag är bara ute efter att Jailbreaka den. Hilfe!

Kör med guiden i min signatur men hoppa över upplåsningssteget med Sn0w

Lucien.R
    Member
    Post count: 27

Hejsan! Jag har samma problem som dom andra när det gäller att inte hitta nätverk med min WIFI. Jag har en Iphone 3GS som är gjord vecka 50 och betyder att den är tethering jailbreakad. Hmm jag hittade lösningen på WIFI, att man ska återställa inställningarna till nätverket. Men det står också i denna sida GPS, WiFi, YouTube Fix After Blackra1n Jailbreak for iPhone 3.1.2 – blackra1n, blackra1n rc3, blackra1n wifi fix, blackrain, blacksn0w, blacksn0w wifi fix, blacksnow, gps fix, iphone 3.1.2 fix, iphone 3.1.2 wifi fix, jailbreak iphone, jailbreak iPhon
    att man är tvungen att göra det igen och igen och igen, varje gång du startar om telefonen! Finns det någon annan lösning så man inte behöver resetta hela tiden efter varje omstart? Eller är det bara att acceptera det? Har någon annan samma problem som mig? TACK FÖR SNABB SVAR! 🙂

Flyttat frågan från egen tråd till rätt tråd /Mod

Freebo
    Member

@Lucien.R 54428 wrote:

Hejsan! Jag har samma problem som dom andra när det gäller att inte hitta nätverk med min WIFI. Jag har en Iphone 3GS som är gjord vecka 50 och betyder att den är tethering jailbreakad. Hmm jag hittade lösningen på WIFI, att man ska återställa inställningarna till nätverket. Men det står också i denna sida GPS, WiFi, YouTube Fix After Blackra1n Jailbreak for iPhone 3.1.2 – blackra1n, blackra1n rc3, blackra1n wifi fix, blackrain, blacksn0w, blacksn0w wifi fix, blacksnow, gps fix, iphone 3.1.2 fix, iphone 3.1.2 wifi fix, jailbreak iphone, jailbreak iPhon
    att man är tvungen att göra det igen och igen och igen, varje gång du startar om telefonen! Finns det någon annan lösning så man inte behöver resetta hela tiden efter varje omstart? Eller är det bara att acceptera det? Har någon annan samma problem som mig? TACK FÖR SNABB SVAR! 🙂

Flyttat frågan från egen tråd till rätt tråd /Mod

Eftersom Blackra1n strular till systemet varje gång applikationen körs verkar det ju rimligt att även du måste rätta till det efter varje reboot med en nätverksreset.

Hur många ggr om dagen bootar du om egentligen? 😛

Lucien.R
    Member

Okej! hmm! ne inte så många egentligen! Men det kan vara störande på ett sätt ändå :P. Men om jag jailbreakar den med dev teams nya sätt. Kommer det då strula med allt det där (youtube, wifi, push)? Är det helt enkelt meningen att man ska resetta nätverksinställningar varje gång man startar om telefonen om då har jailbreakat den med blackra1n?. Så om jag har förstått rätt så är detta problem för oss som måste boota upp telefonen med hjälp av blackra1n som måste resetta eller hur?

Freebo
    Member

10-20% av de som jailbreakat med Blackra1n upplever de problem du beskriver och Redsn0w anses vara betydligt mer stabilt, give it a try.

Lucien.R
    Member

Okej bör kanske testa och kolla om Redsn0w är bättre! Men som sagt är detta problem för de som måste boota upp med blackra1n Så t.ex du som har en äldre bootrom vad jag förstått behöver inte göra det helt enkelt för du kan starta om telefonen normalt? Så detta är inget hårdvarufel?

Freebo
    Member

Det är inget fel utan beror enkom på att du har iBoot 359.2.3 och jag njuter av iBoot 359.2 =)

Lucien.R
    Member

Haha! 😀 Ohh! Har sån otur! Det är bara att sitta och vänta tills ett nytt stabilt jailbreak kommer komma till oss med iBoot 359.2.3

Micke Prylgalen
    Member
    Post count: 33

Då får du nog ladda upp med mkt cola och chips om du skall sitta och vänta på det 🙂

Jag tror helt klart att OM någon kan någon fix så kommer de aldrig avslöja det förräns det släpps en mer rejäl uppdatering.

Själv uppdaterar jag nog till 3.1.3 ikväll då jag förmodligen aldrig kommer att få untethered med min 3Gs. Man skall väl ändå uppdatera sedan framöver “eventuellt” till “v4” och då ryker ju jailbreaken ändå. Jag kan inte riktigt leva med tethered och vara rädd för batteritorsk eller en omstart när man är iväg. Så tyvärr får jag nog gå på tillit mer än att ha skoj med jailbreaken.

Lucien.R
    Member

Men vad tycker du/ni då, skall jag sälja min HELT nya iphone 32gb och leta efter en med en äldre iboot? :/. Jag har en till fråga, det funkar inte att boota upp sin mobil med blackr1n om man sitter med någon annans dator? Eller måste man ha sin egen dator där itunes är vän med din iphone?

Ponyboy
    Member

@Lucien.R 54446 wrote:

Men vad tycker du/ni då, skall jag sälja min HELT nya iphone 32gb och leta efter en med en äldre iboot? :/. Jag har en till fråga, det funkar inte att boota upp sin mobil med blackr1n om man sitter med någon annans dator? Eller måste man ha sin egen dator där itunes är vän med din iphone?

Du kan använda olika datorer, det funkar jätte bra.

Har inte behövt stänga av min iphone nu i flera månader, de gångerna du bestämmer sig för att göra det så är det bara se till att du har en dator nära hands.

Lucien.R
    Member

Aa men dåså 🙂 om man kan använda olika datorer är det bara att ha kabel till hands. Tack för svaret! Jag ska nog ha kvar den och väntar tills sommaren då den stabila jailbreaken kommer komma till oss med den nya Ibooten!

Lucien.R
    Member

Aa men dåså 🙂 om man kan använda olika datorer är det bara att ha kabel till hands. Tack för svaret! Jag ska nog ha kvar den och väntar tills sommaren då den stabila jailbreaken kommer komma till oss med den nya Ibooten!

Viewing 50 posts - 1,951 through 2,000 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.