Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 2,301 through 2,350 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 65

ok nu fattar jag vad ni menar… Man kan alltså inte restora och välja 3 1 2 igen??? 🙁

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@grozny 57642 wrote:

ok nu fattar jag vad ni menar… Man kan alltså inte restora och välja 3 1 2 igen??? 🙁

Jodå, men det förutsätter att du sparat din ECID SHSH för 3.1.2 i Cydia. Öppna Cydia och kolla längst upp på första sidan – vad står det i grön text?

Jag låter som en trasig skiva…

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@grozny

Öppna SBSettings och välj More, välj sedan Mobile Substrate Addons. Stäng av Status Notifier och de senaste programmen du installera genom Cydia, INTE WINTERBOARD.
    Efteråt in i cydia igen och radera dessa program. Reboota och sen installera om dem.

Edit: Du kommer att varnas för det här i SBSettings, jag har gjort det tidigare och det hjälpte mig men det finns en risk att du kommer att bli tvungen att återställa. Prova på egen risk! Om du vill vara på säkra sidan stäng av de bara och se om det hjälper och då fortsätt med de avstängda.

grozny
    Member

jag kommer inte in i sb settings från safe mode… 🙁

grozny
    Member

@freebo 57643 wrote:

Jodå, men det förutsätter att du sparat din ECID SHSH för 3.1.2 i Cydia. Öppna Cydia och kolla längst upp på första sidan – vad står det i grön text?

Jag låter som en trasig skiva…

det står this device has SHSHs on file for iphone OS: 3 1 2

Betyder det att jag inte behöver vara rädd för att uppdatera den till 3 1 3?

grozny
    Member

@ponyboy 57644 wrote:

@grozny

Öppna SBSettings och välj More, välj sedan Mobile Substrate Addons. Stäng av Status Notifier och de senaste programmen du installera genom Cydia, INTE WINTERBOARD.
    Efteråt in i cydia igen och radera dessa program. Reboota och sen installera om dem.

Edit: Du kommer att varnas för det här i SBSettings, jag har gjort det tidigare och det hjälpte mig men det finns en risk att du kommer att bli tvungen att återställa. Prova på egen risk! Om du vill vara på säkra sidan stäng av de bara och se om det hjälper och då fortsätt med de avstängda.

jag har raderat status notifier och winterboard men den vill inte vakna….

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Herre min skapare…

Om det står “this device has SHSHs on file for iphone OS: 3 1 2” är det safe att uppdater till 3.1.3 och sedan nedgradera till 3.1.2 🙂

grozny
    Member

@h3nr11k 57650 wrote:

Herre min skapare…

Om det står “this device has SHSHs on file for iphone OS: 3 1 2” är det safe att uppdater till 3.1.3 och sedan nedgradera till 3.1.2 🙂

gött! tur att jag valde att köra med tre och inte låsa upp den. För det hade väl inte gått i så fall va?
    Jaja jag ser ingen annan utväg. Har dock problem med att ändra min hosts fil på min laptop. Den säger att jag behöver administratörens godkännande men jag är ju inloggad som admin…..?

Freebo
    Member

Eller bara köra en restore till 3.1.2 och behålla ett upplåsningsbart baseband… Henrik, dags för tandborsten och Stålmannenpyjamas nu!

grozny
    Member

@freebo 57652 wrote:

Eller bara köra en restore till 3.1.2 och behålla ett upplåsningsbart baseband… Henrik, dags för tandborsten och Stålmannenpyjamas nu!

Har du koll på varför jag inte “har behörighet” att ändra i hosts filen???

H3NR11K
    Member

@freebo 57652 wrote:

Så kan man också göra men nu svarade jag på frågan bästefar..

Men ofta? Redan? Jag håller på att plugga (På riktigt). Snart ska jag sova.. lovar!

Akkka
    Member
    Post count: 9

Tjena , har en snabb fråga. Min kompis har köpt en iphone 2g, och vi har hört snack om att man inte ska uppdatera den till senaste versionen. Kan nån ge lite mer info om detta? Hur uppdateras det och när osv, och vrf ska man inte?

H3NR11K
    Member

Har du uppdaterat till 3.1.3 så är läget som följer:

2G
    Jailbreak: JA
    Upplåsning: JA

Du kan inte “råka” uppdatera. Det som sker när man pluggar in telen i datorn så frågar iTunes om man vill uppdatera.

De senare frågorna du ställer är jag inte riktigt med på. Gällande 2G så är det ok att uppdatera och då kan du låsa upp med redsnow.

Denna Guide; Jailbreak and Unlock iPhone 2G With 3.1.3 Firmware Using Redsn0w | TechHail

ZnarkZz
    Member
    Post count: 13

Hallå.

Min iPhone crashade för ett par dagar sedan när det ringde på den, när jag startade om den så fastnade den bara i läget där äpplet syns å inget mer hände.
    Jag har en 3GS 16gb, som var Jailbreakad med Blackra1n å upplåst med Blacksn0w.
    Jag försökte att köra Blackra1n igen fråb DUF (om det e så det heter) läget vi datorn men det fungerade inte. Eftersom jag köpte iPhonen i Thailad i somras så vågade jag inte återställa den i iTunes eftersom jag e beroede av att kunna låsa upp den.
    Jag har säkt på en massa forum efter hjälp å kom fram till detta:
    Jailbreak iPhone 3.1.3 with Sn0wbreeze | Redmond Pie
    Där står det att jag ska köra ett program som heter Sn0wbreeze som jailbreakar iPhonen å sedan Blacksn0w. Jailbreaka fungerar klockrent men när jag ska köra Blacksn0w så hänger sig bara iPhone igen å jag måste åter igen starta iPhonen vi DUF läget å köra Sn0wbreeze för annars så startar den inte alls.

Vad kan jag göra?

Version: 3.1.3 (7E18)
    Modell: MB715LL
    Bootloader: 06.04
    Modemfirmware: 05.11.07

Jag har sparade SHSHs i Cydia, 3.0, 3.1, 3.1.2!

Help me Obi wan kenobi you are my only hope!

Ponyboy
    Member

@znarkzz

Blacksn0w fungerar inte på fw 3.1.3 även om du har baseband 05.11.07. Har du sparat dina SHSH så kan du använda denna guide för att nergradera till 3.1.2 och jailbreaka igen, då kommer blacksn0w att fungera.

ZnarkZz
    Member
    Post count: 13

Tack för hjälpen,

Har bara e fråga till, och jag kommer förmodligen låta extremt korkad nu men jag bjuder på det 😀

I din tutorial så står det: Spara ned filen på samma ställe (möjligen behöver du vara inloggad som Adminstratör på din dator för att kunna redigera/spara den)

Jag får inte spara på min dator det står att jag ska kontakta Admin,men jag är Admin, är inne å kolla vilka konton sm jag har på datorn å det finns bara ett å det är mitt å jag är admin!

Hur gör jag nu?

Freebo
    Member

@znarkzz 57669 wrote:

Tack för hjälpen,

Har bara e fråga till, och jag kommer förmodligen låta extremt korkad nu men jag bjuder på det 😀

I din tutorial så står det: Spara ned filen på samma ställe (möjligen behöver du vara inloggad som Adminstratör på din dator för att kunna redigera/spara den)

Jag får inte spara på min dator det står att jag ska kontakta Admin,men jag är Admin, är inne å kolla vilka konton sm jag har på datorn å det finns bara ett å det är mitt å jag är admin!

Hur gör jag nu?

Mjo, UAC (User Acces Control) i Vista och Windows 7 ställer till det hela tiden…=/ Gör så att du högerklickar på HOSTS filen, kolla så att den av ngn underlig anledning inte är skrivskyddad. Klicka även på fliken Security/Säkerhet och säkerställ att det Full Kontroll är förbockat intill Allow/Tillåt för för ditt konto

Det finns säkert ett enklare sätt men det är inget jag minns just nu. Testa detta först

Edit:

1. Click Start, click All Programs, click Accessories eller Tillbehör, right-click Notepad, and then click Run as administrator. If you are prompted for an administrator password or for a confirmation, type the password, or click Allow or Yes.

2. Open the Hosts file, make the necessary changes, and then click Save on the Edit menu. If using Windows 7, you will need to click Save on the File menu.

Freebo
    Member

Jag uppdaterade precis guiden med denna information

Akkka
    Member
    Post count: 9

Appsen i appstore funkar även ifall iphonen är jailbreakad va :S ?

Freebo
    Member

@akkka 57680 wrote:

Appsen i appstore funkar även ifall iphonen är jailbreakad va :S ?

Japp!

and3n
    Member
    Post count: 34

har precis installerat iProtect från cydia, sedan villa den att jag skulle starta om den
    “click for reboot” eller något. När jag gjorde det så kommer en usb sladd + en itunes logga upp på iPhone skärmen. När jag kopplar in den i datorn säger iTunes att jag måste “restore to original settings” för att kunna använda den.

iTunes säger:

iTunes has detected an iPhone in recovery mode. You must restore this iPhone before it can be used with iTunes.

-Finns det något annat sätt?
    -Kommer det uppgradera mitt fw från 3.1.2 till 3.1.3?

Freebo
    Member

and3n, 3GS med nya bootromet? Kör blackra1n igen.

and3n
    Member

@freebo 57747 wrote:

and3n, 3GS med nya bootromet? Kör blackra1n igen.

Uhm, jag köpte den i söndags så jag tror det. Vet inte ens vad bootromet är.
    Vad exakt kommer hända om jag kör blackra1n igen? Kommer den formateras eller något?

Freebo
    Member

@and3n 57748 wrote:

Uhm, jag köpte den i söndags så jag tror det. Vet inte ens vad bootromet är.
    Vad exakt kommer hända om jag kör blackra1n igen? Kommer den formateras eller något?

Nä, den kommer att starta. Kör bara Blackra1n när iTunesloggan dyker upp

and3n
    Member

@freebo 57750 wrote:

Nä, den kommer att starta. Kör bara Blackra1n när iTunesloggan dyker upp

OK bra. Tackar!

Jabbex
    Member
    Post count: 36

Tja,

Det har släppts ett program som heter f0recast, programmet är till för att läsa av iphonen och säga vad man kan göra med den.

Ta en titt här för mer info om det lilla pc programmet:

Kan jag Jailbreaka min iphone? (Pc Program)

Kan vara bra till de som undrar om de kan jailbreaka sin iPhone:D

Braxen
    Member
    Post count: 212

Jag är rätt ny med jailbreak och sånt men min 3gs har jag haft sedan den första dagen den släpptes i sverige . Men jag har läst runt lite på olika forum att det kanske ska gå¨att jailbreaka med gammla bottrom eller vad det heter
    på telfon står det att den tillverkadvecka 29 om jag fattat det rätt 88929XXXX är det som mennas med bootromen ellere det 05.12.01. jag kanske ställer dumma fråger, igentligen är jag inte otekniks bara dålig på engelska:confused: så finns det någon möjlighet att jailbreak?? min telefon??

Tråd flyttad /Ponyboy

Ponyboy
    Member

@braxen

Du har den gamla bootromen och det är en hårdvara, det kan du inte uppgradera/nergradera. Av ditt baseband 05.12.01 kan man se att du har uppdaterat till fw 3.1.3. Detta innebär att om din 3Gs inte har varit jailbreakad tidigare och du inte har sparat din SHSH i cydia så kan du inte jailbreaka för tillfället.

hankzetank
    Member
    Post count: 7

Hej
    Jag undrar ifall jag ska jailbreaka telefonen(3gs) först eller aktivera den?
    Vad jag har förstått är det stabilast att aktivera den via itunes å inte blackra1n?
    tack på förhand 🙂

Freebo
    Member

@hankzetank 58009 wrote:

Hej
    Jag undrar ifall jag ska jailbreaka telefonen(3gs) först eller aktivera den?
    Vad jag har förstått är det stabilast att aktivera den via itunes å inte blackra1n?
    tack på förhand 🙂

Aktivera den i iTunes först så slipper du problem med gps/youtube/wifi/etc

hankzetank
    Member

okej, tack så mycket för svaret

leomessi
    Member
    Post count: 49

Tjena, en familjemedlem köpte en iPhone 3G i veckan och uppdaterade till 3.1.3 när itunes frågade. Nu vill han ha hjälp med att jailbreaka den och jag undrar hur man gör? Har sökt och kollat runt men hittar inget. Hittade en guide här i forumet om snowbreeze men på deras hemsida står det att telefonen måste ha os 3.1.2 om det ska fungera.

Så min fråga, hur jailbreakar jag iphone 3G med os 3.1.3 ? Vilket program och finns det någon bra guide? Helst på svenska.

H3NR11K
    Member

Det går lika bra att jaila med Snow. Det är bara 3GS som måste ha 3.1.2 för att jaila. Kör Snowbreeze så ska det lösa sig!

leomessi
    Member

Okej men hur gör jag? Fungerar det med guiden här på forumet som är skriven av steffeiphone trots att det redan är 3.1.3 på den och att den aldrig varit jailbreakad?

Sen undrar jag en sak till, har precis lagt in windows 7 på datan och när jag klickar på snowbreeze.exe så kommer det upp ett felmeddelande som säger att det inte är ett win32 kompatibelt program och det går inte att starta. Kan det vara att jag inte installerat .Net framework 2.0? Det borde väl vara installerat automatiskt om man nyss lagt in Windows 7?

Lucien.R
    Member
    Post count: 27

HEJ! Jag behöver akut hjälp! Jag har en Iphone 3GS 32GIG den är låst till TRE men jag har jailbreakad och unlockat den med gehot! Jag har tele2 abonnemang just nu, och allt har fungerat perfekt tills idag för ca två timmar sedan. Jag vaknade i morse, hade nätverk (operatör) full signal. Jag kom till skolan så märkte jag att signalen var helt död. de står (….S) Jag har försökt med allt möjligt, finns det någon lösning till detta problem? Just nu står det “ingen service” men när jag söker efter operatör så hittar jag. S COMVIQ, TELENOR SE och TELIA S. Den är även på auto och det står på menyn att den är markerad på S COMVIQ. vad kan jag göra? :/ snälla hjälp! vill inte gå runt med en ipod!

PS: jag har även blackra1n installerad, så jag har försökt installera om sn0w!
    Precis nu satte jag på 3G funktionen och det står …..Swed… Vad kan vara fel. Jag tror INTE att mitt IMEI är blockad? jag köpte den från en snubbe från blocket för ett tag sedan, och har även kvitto. så varför skulle dom blocka den?

jag testade även min kompis simkort han har TELIA. Signalen var helt död där med! ?!? :confused:

H3NR11K
    Member

You can jailbreak your phone using redsn0w 0.9.3. When it asks you to point it to the firmware currently installed on your iPhone, you will have to “trick” it by pointing it to the 3.1.2 ipsw instead.

Så tanka ned redsn0w å tanka ned en 3.1.2 ipsw så kirrar sig allt. Hinner inte länka!

Lucien.R
    Member

Okej okej tack! Kan försöka med det när jag kommer hem. Men jag har den nya iphonen med den nya bootromen spelar det någon roll? Och att göra denna metod som du säger betyder att jag måste återställa allt? Alla program från AppStore som jag har laddat ner “olagligt” kommer att försvinna eller hur?

Ps: Hur skall jag göra när jag ska boota upp den?

Skärp dig, om syftet med att jaila bara handlar om det så får du ingen hjälp här. /Freebo

Lucien.R
    Member

Okej Freebo jag förstår, hoppa över programen men hur går jag till väga när det gäller att boota upp den?

hankzetank
    Member

hej
    Jag har kört blackra1n på telefonen och låst upp den och installerat cydia. Tänkte testa flytta över lite filer via DiskAid å när jag går på root i diskaid står det att jag måste ha en “jailbroken device”, men var de inte de jag gjorde när jag körde blackra1n?

Freebo
    Member

Hank, installera AFC2ADD från Cydia

hankzetank
    Member

okej tack, testade packa upp en .ipa fil å lägga den i applications men de går inge bra en bild starta för appen sen dog de bara, är det nå mer man ska göra?

Freebo
    Member

Vad är det för app? Glöm inte att varningar utdelas för piratprat…

leomessi
    Member

Försöker jailbreaka en 3G med sn0wbreeze men har lite problem.

Jag har precis lagt in windows 7 på datan och när jag klickar på snowbreeze.exe så kommer det upp ett felmeddelande som säger att det inte är ett win32 kompatibelt program och det går inte att starta. Kan det vara att jag inte installerat .Net framework 2.0? Det borde väl vara installerat automatiskt om man nyss lagt in Windows 7?

Någon som vet hur jag löser detta? Har testat högerklicka och valt windows xp i kompibilitet eller vad det heter men det fungerade inte.

Freebo
    Member

Sn0wbreeze kräver .NET så testa att installera det över eventuell befintlig .NET

leomessi
    Member

@freebo 58135 wrote:

Sn0wbreeze kräver .NET så testa att installera det över eventuell befintlig .NET

Tack, nu fick jag igång det. Men jag laddade hem 3.1.3 firmware för 3G från länken i steffeiphones guide för sn0wbreeze här på forumet. Filen var en zip-fil och det fanns ingen ipsw fil i den zippade filen. Så jag ändrade filformatet från .zip till .ipsw och följde sedan guiden och det stod att det fungerade. När jag sedan återställer telefonen med min nya modifierade firmware står det att det förbereder återställning i 5-10 min sen får jag upp ett “okänt felmeddelande” och jag ser bara itunes loggan i telefonen. Kan ju alltid återställa med itunes original firmware men då blir den ju inte jailbreakad. Vad gör jag för fel? =/

lasse1
    Member
    Post count: 2

Hej!

Jag jailbreakade min iphone 3g och råkade sedan uppdatera den via Itunes. Efter uppdateringen kan ja endast ringa nödsamtal och inte använda mig utav något simkort. Någon som har någon lösning på mitt problem eller är det helt kört? 🙁

Tråd flyttad /Ponyboy

Ponyboy
    Member

@leomessi

Vilket felmeddelande är det? Det finns olika lösningar till olika error meddelanden.

Ponyboy
    Member

@lasse1 58160 wrote:

Hej!

Jag jailbreakade min iphone 3g och råkade sedan uppdatera den via Itunes. Efter uppdateringen kan ja endast ringa nödsamtal och inte använda mig utav något simkort. Någon som har någon lösning på mitt problem eller är det helt kört? 🙁

Tråd flyttad /Ponyboy

Låter som du inte har aktiverat din iPhone efter jailbreak. Vad har du för fw, baseband och vilket program jailbreakade du med?

Lucien.R
    Member

Tjenis! Jag funderar på att lämna in min Iphone 3GS hos tre och låta de låsa upp den. Men min fråga är kan jag nergradera den igen utan problem till 3.1.2? för säkerligen kommer de att uppdatera den. Eller kan jag bara jailbreaka den utan att nergradera den? Jag har den nya bootromen.

Ponyboy
    Member

@Lucien.R 58174 wrote:

Tjenis! Jag funderar på att lämna in min Iphone 3GS hos tre och låta de låsa upp den. Men min fråga är kan jag nergradera den igen utan problem till 3.1.2? för säkerligen kommer de att uppdatera den. Eller kan jag bara jailbreaka den utan att nergradera den? Jag har den nya bootromen.

Tre behöver inte ens ta i din iPhone för att låsa upp den. Det enda du behöver göra är att ge dem ditt serienr och efter en vecka så låses din iPhone upp när du kopplar den till iTunes.

Viewing 50 posts - 2,301 through 2,350 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.