Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR
-
AuthorPosts
-
Inte olagligt men du bryter mot apples avtal bla bla bla men man märker inget om du återställer den innan du lämnar in den för tex reparation eller så. Alla iPhones har FW och BB. Detta måste den ha för att fungera. Desto högre FW nummer desto mer uppdaterad är telefonen.
Se polles post under min
@ebbajohansson 58826 wrote:
Är det olagligt att jailbreaka? Är det enkelt, för jag är inte så kunnig på datorer och sånt 🙂 Har man firmware på iPhonen även om man inte laddat ner något?
Nej det är inte olagligt att jailbreaka, om det var så skulle vi inte diskutera det här. Apple försökte göra det olagligt för 2 år sen men det gick aldrig igenom, däremot kan man förlora sin garanti om man jailbreakar. Det går att undanröja all spår av jailbreak genom återställning. Firmware är din iphones operativ system, utan den så är iphone en metalskrot.
@ponyboy 58830 wrote:
Nej det är inte olagligt att jailbreaka, om det var så skulle vi inte diskutera det här. Apple försökte göra det olagligt för 2 år sen men det gick aldrig igenom, däremot kan man förlora sin garanti om man jailbreakar. Det går att undanröja all spår av jailbreak genom återställning. Firmware är din iphones operativ system, utan den så är iphone en metalskrot.
Det är såpass? Jag ändrar mitt inlägg.
@el96157 58835 wrote:
Har laddat ner fw 3.1.2 här ifrån. Och ska göra en återställning med denna i itunes. Då kommer min iphone bli totalåterställd med 3.1.2? och jag kommer kunna jailbreaka igen i framtiden om jag vill?
Ja men bara om du använder den guide jag länkat till tidigare. Du måste redigera din HOSTS-fil och använda SHIFT-Restore i iTunes
Tycker det är sjukt att det är så då jag aldrig uppdaterat den sen 3.1.2.
Hej på er därute!
Jag undrar om det går att låsa upp en 3.1.3 med ett s.k “upplåsningskort”
Funderar på att köpa ett för att låsa upp från Telia till Telenor.
Tacksam för svar.eeeehh, kanske är i fel “tråd” eller vad det heter, lite ny på detta:o
@harleybobber 58849 wrote:
Hej på er därute!
Jag undrar om det går att låsa upp en 3.1.3 med ett s.k “upplåsningskort”
Funderar på att köpa ett för att låsa upp från Telia till Telenor.
Tacksam för svar.Nej, det går inte
Tack för snabbt svar !
Jag får väl vänta till någon fixar ett knep. 🙂Hej jag har köpt en iphone 3g och det var redan cydia i den betyder det att den redan är jailbreakad??? jag har provat att köra blackra1n men den svarta dropen kommer inte fram. på springborden den har 2.1.2. V
Och vad ska jag tänka på så jag inte behöver återställa den till 3.1.3 så att det inte går att låsa upp den för den är låst till telia men är unlockd.och en sak till om jag rebootar telefonen måste jag köra blackrain igen
hjälp!
Har problem med all sources på min iphone 3g 8g har installerat steffwiz men får fortfarande inte fram alla sources
@braxen 58863 wrote:
Hej jag har köpt en iphone 3g och det var redan cydia i den betyder det att den redan är jailbreakad??? jag har provat att köra blackra1n men den svarta dropen kommer inte fram. på springborden den har 2.1.2. V
Och vad ska jag tänka på så jag inte behöver återställa den till 3.1.3 så att det inte går att låsa upp den för den är låst till telia men är unlockd.och en sak till om jag rebootar telefonen måste jag köra blackrain igen
hehe. Med 54 inlägg hade jag trott du skulle ha plockat upp ett och annat vid det här laget. Har du Cydia så är den jailbreakad. Du kan inte jailbreaka 2.1.2 med Blackra1n. Du har en 3G så du kan boota om din iPhone precis som du vill. Om den är låst till Telia och har 2.1.2 så är den sk*tgammal. Promenera in i en Teliabutik och betala för en upplåsning.
hjälp!
Har problem med all sources på min iphone 3g 8g har installerat steffwiz men får fortfarande inte fram alla sources
@freebo 58868 wrote:
hehe. Med 54 inlägg hade jag trott du skulle ha plockat upp ett och annat vid det här laget. Har du Cydia så är den jailbreakad. Du kan inte jailbreaka 2.1.2 med Blackra1n. Du har en 3G så du kan boota om din iPhone precis som du vill. Om den är låst till Telia och har 2.1.2 så är den sk*tgammal. Promenera in i en Teliabutik och betala för en upplåsning.
skrev fel har 3.1.2 och vill inta ha 3.1.3 jag vet inte vad det är för upplåsning på den kanske kan det vara telias egen han killen jag köpte den av visste inte. Men en fråga måste man köra blackra1n varje gång man stänger av telefonen??
@moneyjones 58869 wrote:
hjälp!
Du kanske ska hålla dig till godkända repos? Att addera Repos är att leka Rysk roulette
jag hittar inte länken till winterboards for dummis någon som kan hjälpa mig
jag har försökt hämta några apps från cydia men jag installerat dom så finns dom inte på springboard
@braxen 58899 wrote:
jag har försökt hämta några apps från cydia men jag installerat dom så finns dom inte på springboard
Ska vi gissa oss till vilka de är eller? :rolleyes: Troligen är det apps utan ikon där inställningarna sker under just iPhone-menyn Inställningar. Kolla där, annars är det nog s.k. developerapps som t.ex. SSH, unrar
förlåt om jag ställer dumma fråger har adhd så jag har lite svårt att fatta ibland sorry:) men hade det handlat om något annat som engelska som jag är skit kass i
teknik och data är det ända jag kan:) 🙂 nästan fiska också@braxen 58901 wrote:
förlåt om jag ställer dumma fråger har adhd så jag har lite svårt att fatta ibland sorry:) men hade det handlat om något annat som engelska som jag är skit kass i
teknik och data är det ända jag kan:) 🙂 nästan fiska ocksåahh ok, inga problem nu när vi har en diagnos =) Vissa apps i Cydia saknar ikoner, det är apps som arbetar i bakgrunden på din iPhone. När du startade Cydia första gången fick du välja om du var en vanlig användare eller utvecklare, vale du vanlig användare så ser du knappt de apps som saknar ikon
Hej dum fråga kanske men jag är lite osäker på hur jag ska göra,
Jag har jailbreakat os 3.0 på min 3g iphone och vill uppdatera utan att förlora program och inställningar, Telefonen ska även vara jailbreakad i framtiden hur bär jag mig åt för att göra det på enklaste sätt och vilket os ska jag instalera?
Har läst den här guiden iClarified – iPhone – How to Jailbreak Your iPhone 3G on OS 3.1.2 Using RedSn0w (Windows) men får bara mer frågor än svar, behöver jag instalera cydia det finns ju redan på min telefon eller försvinner det när jag uppdaterar? Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig lite på traven med det här.
Mvh DananSammanfogade trådarna /Ponyboy
Om du uppdaterar så kommer inget att försvinna.. Alla cydia apps slutar att funka men om du jailar igen så funkar de bra. Läs “Kan jag låsa upp 3.1.3” som Freebo har skrivit så får du kanske svar på dina frågor.
Så jag ska kunna ladda ner os 3.1.2 från länken ovan och sedan uppdatera till 3.1.3 i itunes och köra redsn0w 0.9.3 och använda os 3.1.2 för att jailbreaka telefonen igen? Eller fattar jag helt fel, jag behöver inte låsa upp min telefon för den är låst till min operatör.
@danan 58963 wrote:
Så jag ska kunna ladda ner os 3.1.2 från länken ovan och sedan uppdatera till 3.1.3 i itunes och köra redsn0w 0.9.3 och använda os 3.1.2 för att jailbreaka telefonen igen? Eller fattar jag helt fel, jag behöver inte låsa upp min telefon för den är låst till min operatör.
You can jailbreak your phone using redsn0w 0.9.3. When it asks you to point it to the firmware currently installed on your iPhone, you will have to “trick” it by pointing it to the 3.1.2 ipsw instead.
De ska vara så
När jag köpte min iphone 3g så var den redan jailbreak och det var cydia på den men inte rock. och det vill jag ha jag har försökt att köra blackra1n igen allt funkar som det ska men blackrain droppen kommer inte upp på springborden??
@braxen 58984 wrote:
När jag köpte min iphone 3g så var den redan jailbreak och det var cydia på den men inte rock. och det vill jag ha jag har försökt att köra blackra1n igen allt funkar som det ska men blackrain droppen kommer inte upp på springborden??
Nej blackra1n dyker inte upp om du redan har jailbreakat. Om du vill ha RockApp kan du installera den från Cydia.
Om man uppdaterar till 3.1.2 med blackra1n kommer alla apps och filer finnas kvar då?
Inlägg flyttat till rätt tråd /Freebo@krilleric64 59121 wrote:
Om man uppdaterar till 3.1.2 med blackra1n kommer alla apps och filer finnas kvar då?
Inlägg flyttat till rätt tråd /FreeboDu uppdaterar inte till 3.1.2 med Blackra1n, om du menar jailabreaka med Blackra1n så försvinner ingenting från telefonen. Alla apps, kontakter etc finns kvar
Tjena! hoppas detta är rätt tråd!
Men det är såhär har en telia köpt iphone 3gs med abonnemang, undrar om man kan låsa upp iphonen via telia om man “avslutar” sitt abonnemang eller bättre sagt “portera” mitt nummer så att mitt abonnemang avslutas. Eller kan man bara låsa upp den om man köpt den kontant?@sozshark 59133 wrote:
Tjena! hoppas detta är rätt tråd!
Men det är såhär har en telia köpt iphone 3gs med abonnemang, undrar om man kan låsa upp iphonen via telia om man “avslutar” sitt abonnemang eller bättre sagt “portera” mitt nummer så att mitt abonnemang avslutas. Eller kan man bara låsa upp den om man köpt den kontant?Dagens guldstjärna går till sozshark- du har postat i helt rätt tråd!
Ang. upplåsning via Telia så kan du bara betala för upplåsning 12 månander efter att du auktoriserat din iPhone – oavsett om du köpt den med kontantkort för dyra pengar eller knuten till abonnemang.
@freebo 59135 wrote:
Dagens guldstjärna går till sozshark- du har postat i helt rätt tråd!
Ang. upplåsning via Telia så kan du bara betala för upplåsning 12 månander efter att du auktoriserat din iPhone – oavsett om du köpt den med kontantkort för dyra pengar eller knuten till abonnemang.
Ok, tacksam för svaret.
Hej!
har letat “lite” men hittar ingen tråd om detta.
hur är det nu med JB på nya iphones (gjorda efter V40).
Man ska alltså ha den kopplad till datorn när man startar om (tethered)
Men vad händer om man råkar starta om när man inte är inkopplad? antar att man tappar JB men är det temporärt tills man kommer hem eller sitter man där med en resettad iphone och måste göra om allt inkl inställningar och appar från början?Inlägg flyttat till rätt tråd /Freebo
@geofan 59141 wrote:
Hej!
har letat “lite” men hittar ingen tråd om detta.
hur är det nu med JB på nya iphones (gjorda efter V40).
Man ska alltså ha den kopplad till datorn när man startar om (tethered)
Men vad händer om man råkar starta om när man inte är inkopplad? antar att man tappar JB men är det temporärt tills man kommer hem eller sitter man där med en resettad iphone och måste göra om allt inkl inställningar och appar från början?Startar du om en pre vecka 40 iPhone så kommer du bara till bilden med iTunesloggan. Du kommer inte in i telefonen med mindre än att du kopplar den till en dator (vilken som helst) och kör Blackra1n eller RedSn0w
Allting finns naturligtvis kvar på din telefon
har jailbreakat en 3.1.2 .. problemet när jag kör blackrain.. är att hela tiden när jag startar om den kommer loggan fram att jag ska stoppa in sladden i den. då strtas i tunes och telefonen som vanligt,, men måste jag alltid starta den med sladden i kopplad till burken nu då ? hehe.. testat blackrain köra om 6 ggr:confused:
Antingen har du ett tethered jailbreak eller så har du en rutten jailbreak =)
Vilken vecka är din iPhone tillverkad? Kolla FAQn i min signatur för mer info om det
Jag funderar på att Jailbreaka min iphone 3gs. Men har så mycket funderingar kring det.
För det första undrar jag om garantin på något sätt finns kvar om iphonen skulle gå sönder och vara jailbreakad? Och om den nu är det och man har tillgång till att återställa den, tar dom fortfarande imot den då/gäller garantin fortfarande, om man skulle återställa den? För jag har hört att dom ser om den varit jailbreakad även om den blivit återställd. Annars, täcker försäkringen på något sätt om den skulle gå sönder och vara jailbreakad då istället?
Går det på ett smidigt sätt att installera det och ta bort det? Eller måste man hålla på och återställa och sånt skit för att det ska “gälla”. Och finns det en jailbreak för den senaste uppdateringen?
Sen undrar jag vad en del menar med att sin mobil är låst och upplåst, eller nåt konstigt.. ibland till sin operatör?!? Är det om man har abonnemang eller kontantkort eller vadå? Fattar inget :confused:
Sen går den väll mycket segare om man har en massa program i bakgrunden också? och ca 90 % av säkerheten försvinner? och den kan bli instabil… men, det går väl att leva med.
Men om jag nu skulle jailbreaka, med Vad skulle jag göra det med? Jag hade tänkt mig Blackra1n.com… men det kanske finns någon bättre?
Men det är alltså bara att jailbreaka den med Blackra1n sen är det helt klart? eller måste man ha något mer också?Och sista frågan (puuh 🙂 har läst att push försvinner när man gör det? Går det att fixa på något sätt?
(kan inte så mycket om sånt här 😮 )
/Alekz
Tråd flyttad /Ponyboy
@Zigge: FAQn i min sig svarar på alla frågor
@freebo 58868 wrote:
Förlåt en enkel fråga. Du säger: Har du Cydia så är den jailbreakad!
Jag har just köpt en “factory unlocked” 3Gs i Karibien. Den har Blackra1n som Ikon och ger mig Cydia. Är den då i alla fall jailbreakad?@peve 59194 wrote:
Förlåt en enkel fråga. Du säger: Har du Cydia så är den jailbreakad!
Jag har just köpt en “factory unlocked” 3Gs i Karibien. Den har Blackra1n som Ikon och ger mig Cydia. Är den då i alla fall jailbreakad?Ja den är jailbreakad (och troligen även upplåst…:eek: )
Vad har den för modellnummer? under Inställningar-Allmänt-Om
Min lur har börjat hänga sig. Troligtvis sedan jag la in senaste versionen av en beta (gällande visning av vem som ringer). Det började iaf igår när jag la in uppgraderingen. Nu är den borta men fortfarande så kommer den blå rutan upp att den körs i något nödläge och jag får frågan om jag ska starta om telefonen. Kommer för ofta för att man inte ska bli irriterad.
Så min fråga. Var får man tag på en bra 3.12, eller har jag det redan i datorn? Jag menar, om jag rakt av väljer att återställa så hämtar väl itunes senaste ver. 3.13 så jag tänkte inte lägga i 3.13 ännu.
För jailbreak så ska man ju återställa luren till original innan.
Allt som jag har i iTunes idag (som back-up) halkar det in i telefonen igen?Det står säkert i tråden någonstans, men att hitta det. Tack på förhand
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.