Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 2,551 through 2,600 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4365

Har du ECID SHSH sparade via Cydia så kör du på guiden jag skrev för dem som råkat uppdatera till 3.1.3. Den gäller även dig

ssnd
    Member
    Post count: 194

Småfrågor av en som aldrig jailbreakat.

Jag har en 2G som jag upplever drar oerhört mycket ström.
    Trots att jag nyligen bytt batteriet så håller den max en
    dag.

Jag har följt olika guider om att spara batteri och slagit
    av en massa saker såsom WiFi, Bluetooth och lite annat.
    Nu blev det lite offtipic så jag ska försöka leta mig tillbaka
    till ämnet.

Jag skulle vilja köra en total återställning i Itunes och sen
    jailbreaka den igen och låsa upp den, så kanske batteriproblemet
    löser sig av detta
    (kanske en massa skit som tidigare ägaren stoppat in i den som drar ström)

Här kommer frågorna.

*Itunes vill hemskt gärna uppgradera till 3.1.3 kommer den att göra
    detta vid en återställning eller går detta att undvika?

*Kan jag jailbreaka och låsa upp den i så fall?

*Vad ska jag använda för att jailbreaka/låsa upp? (Vilken guide)

*Jag har läst lite guider om jailbreak och sett att man kommer
    i ett läge då man jailbreakat klart och ska köra in Cydia
    samt ett annat program för att låsa upp…
    Min fråga i detta läge är… Behöver jag då någon uppkoppling
    via t.ex WiFi, eller finns detta “offline”
    Kanske en knepig fråga, men jag har inte tillgång till WiFi
    och i detta läge funkar ju inte Gsm-uppkopplingen ännu.

Hoppas nu att jag postat allt detta i rätt tråd, och att någon av
    eldsjälarna som driver detta forum kan svara tålmodigt på mina frågor.

Tack på förhand 🙂

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Suck; https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/7016-kan-jag-jailbreaka-3-1-3-a.html

Det går men det spelar ingen roll för dig

Ja det kan du. Med blackra1n eller någon av devs roliga saker. Risk finns att jag har fel angående blackra1n. Det går i alla fall

Jailbreaka.
    Unlock med bootneuter (Finns i cydia)

Du måste ha någon form av anslutning till internet.
    Du måste ha wifi för att kunna ladda ned cydia samt bootneuter

Svarade jag nu?

ssnd
    Member

Ja det var ju svar på en fråga… Men det var ju fler frågor…

Känns dumt att fråga om saker som kanske är enkelt för andra, men jag har som sagt aldrig pysslat med sånt här.

Sorry läste inte allt…

Freebo
    Member

@ssnd 59326 wrote:

Småfrågor av en som aldrig jailbreakat.

Jag har en 2G som jag upplever drar oerhört mycket ström.
    Trots att jag nyligen bytt batteriet så håller den max en
    dag.

Jag har följt olika guider om att spara batteri och slagit
    av en massa saker såsom WiFi, Bluetooth och lite annat.
    Nu blev det lite offtipic så jag ska försöka leta mig tillbaka
    till ämnet.

Jag skulle vilja köra en total återställning i Itunes och sen
    jailbreaka den igen och låsa upp den, så kanske batteriproblemet
    löser sig av detta
    (kanske en massa skit som tidigare ägaren stoppat in i den som drar ström)

Här kommer frågorna.

😀 Återställ din 2G och updatera till 3.1.3 i iTunes

😀 Ja, inga problem med en 2G

😀 iClarified – iPhone – How to Unlock/Jailbreak Your iPhone 2G on OS 3.1.2 Using RedSn0w (Windows) men du använder dig av 3.1.3 fw istället för 3.1.2

😀 För att installera Cydia och senare Bootneuter som låser upp din 2G måste du ha access till WIFI. Finns ingen väg runt det.

Hoppas nu att jag postat allt detta i rätt tråd, och att någon av
    eldsjälarna som driver detta forum kan svara tålmodigt på mina frågor.

Tack på förhand 🙂

Vassego

H3NR11K
    Member

@freebo 59329 wrote:

Vassego

😛

Du är så duktig..

ssnd
    Member

Tackar och bockar 🙂

Passar på att slänga in lite beröm för ett kanonbra forum med engagerade människor som osjälviskt hjälper oss som inte kan så mycket innan…

Otroligt bra jobb av er alla…

ssnd
    Member

@ Freebo

” *Vad ska jag använda för att jailbreaka/låsa upp? (Vilken guide)

iClarified – iPhone – How to Unlock/Jailbreak Your iPhone 2G on OS 3.1.2 Using RedSn0w (Windows) men du använder dig av 3.1.3 fw istället för 3.1.2″

Please om du har en länk dit jag kan hitta rätt ipsw-fil till 3.1.3 för i guiden finns bara länk till 3.1.2

Dessutom funkar inte länken till BL 3.9 så om du vet var man kan hitta den vore det skitbra 🙂

Freebo
    Member
    ssnd
    Member

@freebo 59342 wrote:

2G 3.1.3:
    http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-7481.20100202.4orot/iPhone1,1_3.1.3_7E18_Restore.ipsw

BL filen vette sjutton var den befinner sig. Du får googla 🙂

Tror jag hittade den via google…

Tack igen, nu får vi hoppas det funkar 😛 ska ta med mig dator
    och telefon hem till en polare som har WiFi och sätta mig ner
    med guiden…

Euforin
    Member
    Post count: 15

En liten småfråga.

Anser Apple att Jailbreak / Cydia på något sätt är olagligt / ej tillåtet?

rickarde
    Member
    Post count: 2

Hej, jag har en jailbreakad (blackra1n) iphone 3gs 3.1.2 som jag nu har problem med. Jag fick problem med det mobila nätverket (kunde inte slå på 3g nätet) och tänkte då att det vore en bra idé att återställa nätverket. Så jag gjorde detta och den startade om sig själv men nu har den fastnat i “återhämtningsläge” och enligt itunes måste jag nu återställa den för att kunna använda den med itunes. Förutom iphone problemet kraschade min hårddisk på min stationära dator för ett par dagar sedan och jag försökte därför koppla in iphonen till min bärbara dator.jag kommer förmodligen inte kunna rädda min gamla hårddisk.

*Jag har försökt diverse olika knapptryckningar utan resultat (tipsa gärna dock)

*Jag har försökt köra ett program som heter iRecovery. Det fungerade dock inte på min dator.

Jag undrar:

*Om jag återställer till 3.1.3, kommer jag kunna nedgradera till 3.1.2 igen? Jag har laddat ner filer i cydia osv, jag har dock inte “aktivt” sparat någon fil.

*Hur ser det ut gällande JB till 3.1.3 (uttjatad fråga jag vet)? Kommer snart?

*Några andra tips på vad jag kan testa?

Skulle uppskatta det något enormt om någon iphonekunnig själ ville hjälpa mig. 😛

Mvh,
    Rickard.

Sammanfogade din tråd med denna /Ponyboy

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@euforin 59346 wrote:

En liten småfråga.

Anser Apple att Jailbreak / Cydia på något sätt är olagligt / ej tillåtet?

Ej tillåtet, men inte olagligt.
    (Du mister din garanti när du jailbreakar)

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@rickarde

Har du provat att köra blackra1n igen. Läs i iPhone FAQ om tethered jailbreak.

Uppdatera inte till 3.1.3 om du inte är säker på att du har sparat din 3.1.2 SHSH i cydia.

rickarde
    Member
    Post count: 2

@ponyboy 59352 wrote:

@rickarde
    Har du provat att köra blackra1n igen. Läs i iPhone FAQ om tethered jailbreak.

Uppdatera inte till 3.1.3 om du inte är säker på att du har sparat din 3.1.2 SHSH i cydia.

TAAACK! Det funkade direkt efter jag körde blackra1n. Fattar inte att jag inte gjort detta tidigare. Ett stort tack igen, du gjorde min dag!

/Rickard

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Någonstans (i den här tråden) bland nästan 2000 inlägg stod det nog ett tips hur man snabbar upp sega cydia. Vilket är tipset?

Provade att söka (avancerad sökning) men den söker bara på de ord man skriver in, inte att de ska finnas i samma inlägg.

Ponyboy
    Member

@r_o_n 59357 wrote:

Någonstans (i den här tråden) bland nästan 2000 inlägg stod det nog ett tips hur man snabbar upp sega cydia. Vilket är tipset?

Provade att söka (avancerad sökning) men den söker bara på de ord man skriver in, inte att de ska finnas i samma inlägg.

https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone/7056-traden-om-cydia-apps-3.html#post58968

Forbannadjavel
    Member
    Post count: 33

Igår så la 3 nät ner där jag bor, hade ingen mottagning.
    Nu när det är fixat så vägrar min telefon att söka efter mobilnät, provat med 3 olika operatörer.
    Har 3.1.2 JB’ad dock inte med 3.1.2 restore via Cydia?
    Har gjort nätverksåterställning ett antal gånger, även reinstallat blacksn0w.
    Nån som vet hur jag ska gå tillväga med detta problem?

Freebo
    Member

@Förbannadjävel 59427 wrote:

Igår så la 3 nät ner där jag bor, hade ingen mottagning.
    Nu när det är fixat så vägrar min telefon att söka efter mobilnät, provat med 3 olika operatörer.
    Har 3.1.2 JB’ad dock inte med 3.1.2 restore via Cydia?
    Har gjort nätverksåterställning ett antal gånger, även reinstallat blacksn0w.
    Nån som vet hur jag ska gå tillväga med detta problem?

Ahhh, den arge är tillbaka 😮 Inte ett ovanligt problem med Blacksn0w – mitt enda råd är att fortsätta resetta nätverket och boota om tills det släpper.

Forbannadjavel
    Member

@freebo 59446 wrote:

Ahhh, den arge är tillbaka 😮 Inte ett ovanligt problem med Blacksn0w – mitt enda råd är att fortsätta resetta nätverket och boota om tills det släpper.

Bara resetta och boota om? Inte reinstalla blacksn0w?

Freebo
    Member

@Förbannadjävel 59449 wrote:

Bara resetta och boota om? Inte reinstalla blacksn0w?

Se bara till att Blacksn0w är installerat

Forbannadjavel
    Member

@freebo 59451 wrote:

Se bara till att Blacksn0w är installerat

Ja det är det, har inte tagit bort det!
    Så det kan krävas 100-500 försök eller?
    Spelar det någon roll om man har pinkod?

Freebo
    Member

@Förbannadjävel 59453 wrote:

Ja det är det, har inte tagit bort det!
    Så det kan krävas 100-500 försök eller?
    Spelar det någon roll om man har pinkod?

Pinkoden har ingen inverkan på detta problem, ja enda rådet är att fortsätta försöka för du kan ju inte återställa just nu

Forbannadjavel
    Member

@freebo 59454 wrote:

Pinkoden har ingen inverkan på detta problem, ja enda rådet är att fortsätta försöka för du kan ju inte återställa just nu

Tack tack, för goda råd osv! Ska försöka tills jag stupar nu!

EDIT: Ska detta verkligen inträffa även fast jag provar med ett Telenor simkort?(Den är operatörslåst till Telenor)

enohPi
    Member
    Post count: 18

Varför hittar inte min iPhone trådlösa nätverk alla gånger? Kan det vara en komplikation efter jailbreaking?

Melvin
    Member
    Post count: 3

Det står i en guide här jag har hittat:

“Innan du gör din upplåsning bör du också kolla att din baseband är på 05.11.07
    Detta kan du kolla upp i din iPhone via: Inställningar – Allmänt – Om och sedan kolla på fliken “Modemfirmware”.”

och jag har 05.12.01

innebär detta att det kan bli problem?

Tråd flyttad /Ponyboy

Ponyboy
    Member

@melvin 59607 wrote:

Det står i en guide här jag har hittat:

“Innan du gör din upplåsning bör du också kolla att din baseband är på 05.11.07
    Detta kan du kolla upp i din iPhone via: Inställningar – Allmänt – Om och sedan kolla på fliken “Modemfirmware”.”

och jag har 05.12.01

innebär detta att det kan bli problem?

Baseband 05.12.01 går inte att låsa upp i nuläget och det går inte att nergradera basebandet heller. Du måste använda operatören som din iphone är bunden till eller vänta på en eventuell upplåsnings metod till 05.12.01.

Freebo
    Member

@enohpi 59587 wrote:

Varför hittar inte min iPhone trådlösa nätverk alla gånger? Kan det vara en komplikation efter jailbreaking?

Du får tacka Blackra1n för det. Det är “bara” att resetta nätverksinställningarna tills det fungerar ingen.

Melvin
    Member

Ponyboy jag bryr mej inte om att ja har den operatören jag har, vill ha den jag har nu då ja köpt den med abonemang..
    allt ja vill e att kunna installera apps ja laddat ner utan att itunes ska börja varna o inte instalera för att mina apps saknar nån signatur eller vafan den vill. jag vill kunna byta sms signal o all skit, men ja vill inte låsa upp den från 3 så lixom..

nu inser ja att de e en idiotfråga, men ja försöker ändå, hur lång tid kan det ta typ? asso snackar vi flera månader eller så? jävla apple..

Freebo
    Member

Melvin, för dig som primärt söker jailbreak för att slippa betala för dina program så hoppas vi det dröjer – ja kanske till oktober. 2011.

Melvin
    Member

Freebo

§1 Respekt
    Var trevlig och respektera andras åsikter. Inga personliga påhopp! Tänk på att hålla en öppen attityd och tolerant hållning gentemot andra besökare, kort sagt visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra besökare visar dig. Kom ihåg vi är alla gäster på forumet, så uppför er som en trevlig och hjälpsam gäst.

Tänk på vilka ord du använder, sånt accepteras inte här!
    Varning tilldelad /Ponyboy

Forbannadjavel
    Member

@freebo 59611 wrote:

Du får tacka Blackra1n för det. Det är “bara” att resetta nätverksinställningarna tills det fungerar ingen.

Resetade 100g minst utan några framgångar, så jag provade ta bort blacksn0w och sedan installera det igen via Cydia och vips nu funkar det.
    Så det var antagligen något som blivit sneknullat med blacksn0w.

Freebo
    Member

@Förbannadjävel 59696 wrote:

Resetade 100g minst utan några framgångar, så jag provade ta bort blacksn0w och sedan installera det igen via Cydia och vips nu funkar det.
    Så det var antagligen något som blivit sneknullat med blacksn0w.

Jag tyckte dock du nämnde att du redan testat ominstallation, bra att det lossnade.

Forbannadjavel
    Member

@freebo 59697 wrote:

Jag tyckte dock du nämnde att du redan testat ominstallation, bra att det lossnade.

Jo provade att köra reinstall ett antal gånger,men det hjälpte inte.
    Men remove följt av en install funkade.

Freebo
    Member

Bra tips, tack

fangorn
    Member
    Post count: 13

Har jailbreakat den med blackrain, har försökt låsa upp den med snow. Händer ingenting.
    När jag försöker återställa den till 3.1.2 så funkar allting perfekt fram tills när det nästan är klart då ( 1015 ) fel uppstår och återställningen kan ej genomföras. har testat ett XXX antal gånger att låsa upp samt återställa, ska tilläggas att jag har 3.1.2 ( 7D11 ) installerat samt Modem Firmware 05.12.01

Tråd flyttad /Ponyboy

Ponyboy
    Member

@fangorn 59708 wrote:

Har jailbreakat den med blackrain, har försökt låsa upp den med snow. Händer ingenting.
    När jag försöker återställa den till 3.1.2 så funkar allting perfekt fram tills när det nästan är klart då ( 1015 ) fel uppstår och återställningen kan ej genomföras. har testat ett XXX antal gånger att låsa upp samt återställa, ska tilläggas att jag har 3.1.2 ( 7D11 ) installerat samt Modem Firmware 05.12.01

Tråd flyttad /Ponyboy

Har du en gång uppdaterat till fw 3.1.3 genom itunes så uppdateras ditt baseband till 05.12.01 och det går längre inte att låsa upp den. Basebandet går inte att nergradera.

fangorn
    Member

@ponyboy 59709 wrote:

Har du en gång uppdaterat till fw 3.1.3 genom itunes så uppdateras ditt baseband till 05.12.01 och det går längre inte att låsa upp den. Basebandet går inte att nergradera.

tack för svaret. kommer det att gå i framtiden?

Ponyboy
    Member

@fangorn 59710 wrote:

tack för svaret. kommer det att gå i framtiden?

Jag gissar på att det kommer efter sommaren med samband till den nya iphones release.

mqsoul
    Member
    Post count: 14

tja har ett litet problem , har jb min iphone med blackra1n och de har gått bra men när jag ska installera cydia så kommer inte cydia ikonen fram på min display , och när jag kopplar telefonen till ifunbox så finns cydia mappen installerad i telefonen fast jag ser ingen ikon , vad kan jag göra ?

Rainbird
    Member

Hej!
    Jag har en iPhone 3GS 3.1.3 (MC-modell) (3,4 och 5:e siffrorna i serienumret är: 9,4,5) som har senaste baseband (05.12.01).
    Körde förut 3.1.2 jailbreakad och upplåst med ett tidigare baseband (Jag tryckte på “make my life easier” i cydia), men något gick mycket fel och enda utvägen verkade vara att uppdatera till 3.1.3. Läste igenom guiden för att återställa 3.1.2, men lyckades inte få det att funka, så jag gav upp och uppdaterade till 3.1.3.

Min fråga är nu: Kan jag återställa min baseband och nergradera den till 3.1.2 för att kunna jailbreaka samt låsa upp den?
    Eller är det helt kört nu när jag har den senaste baseband? Antar att jag får vänta på en lösning i det fallet.

Ber om ursäkt om jag missat något viktigt i någon tråd 🙂

H3NR11K
    Member

@rainbird 59749 wrote:

Hej!
    Jag har en iPhone 3GS 3.1.3 (MC-modell) (3,4 och 5:e siffrorna i serienumret är: 9,4,5) som har senaste baseband (05.12.01).
    Körde förut 3.1.2 jailbreakad och upplåst med ett tidigare baseband (Jag tryckte på “make my life easier” i cydia), men något gick mycket fel och enda utvägen verkade vara att uppdatera till 3.1.3. Läste igenom guiden för att återställa 3.1.2, men lyckades inte få det att funka, så jag gav upp och uppdaterade till 3.1.3.

Min fråga är nu: Kan jag återställa min baseband och nergradera den till 3.1.2 för att kunna jailbreaka samt låsa upp den?
    Eller är det helt kört nu när jag har den senaste baseband? Antar att jag får vänta på en lösning i det fallet.

Ber om ursäkt om jag missat något viktigt i någon tråd 🙂

Du kan inte nedgradera baseband.. Endast FW. Basebandet du har nu kan du EJ låsa upp.

Rainbird
    Member

Okej, men jag skulle alltså kunna nedgradera till 3.1.2 (om jag lyckas) och jailbreaka den, men inte låsa upp den? 🙂
    Då skulle det väl funka med mitt Telenor Sim (det jag köpte mobilen med), men inte med mitt andra Telia Sim?

Freebo
    Member

Om den är såld av Telenor så fungerar bara Telenor SIM-kortet. Du bör kunna nedgradera och JBa men du verkar redan ha försökt det… Testa ett par gånger extra med guiden här i forumet

Rainbird
    Member

@freebo 59758 wrote:

Om den är såld av Telenor så fungerar bara Telenor SIM-kortet. Du bör kunna nedgradera och JBa men du verkar redan ha försökt det… Testa ett par gånger extra med guiden här i forumet

Läste igenom guidetråden om upptäckte att man var tvungen att ha gjort “make my life easier” i cydia senast 4/2. Jag gjorde det först igår, så jag antar att jag inte har någon chans att nedgradera den. Får ta å vänta tills någon ny lösning kommer för 3.1.3 och nya baseband antar jag 🙁 Hoppas det kommer hyfsat snart då mitt telenor abonemang utgår i Juni, då jag hade tänkt att sätta in mitt nya telia sim.

Ponyboy
    Member

@mqsoul 59713 wrote:

tja har ett litet problem , har jb min iphone med blackra1n och de har gått bra men när jag ska installera cydia så kommer inte cydia ikonen fram på min display , och när jag kopplar telefonen till ifunbox så finns cydia mappen installerad i telefonen fast jag ser ingen ikon , vad kan jag göra ?

Har försökt hjälpa mqsoul på telefon men har inte kunnat hitta en lösning. Han har jailbreakad med blackra1n och installerad Cydia, Rockapp och Blacksn0w från blackra1n appen. Alla dessa 3 är nu installerade och mobilen är upplåst nu tack vare blacksn0w men Cydia och Rockapp ikonerna syns inte. Har provat att installera om cydia från blackra1n appen, har även kört Redsn0w och t o m installerat cydia med en deb fil utan resultat.

Provade även denna metod och det hjälpte inte heller.

1) SSH into /applications/cydia.app
    2) Copy the icon.png to your computer.
    3) Delete icon.png from the device
    4) Respring and a basic, white icon will appear for Cydia.
    5) Copy the icon.png back to /applications/cydia.app
    6) Respring and the normal icon should be there.

Nån som har en lösning eller förslag?

Forbannadjavel
    Member

@ponyboy 59781 wrote:

Har försökt hjälpa mqsoul på telefon men har inte kunnat hitta en lösning. Han har jailbreakad med blackra1n och installerad Cydia, Rockapp och Blacksn0w från blackra1n appen. Alla dessa 3 är nu installerade och mobilen är upplåst nu tack vare blacksn0w men Cydia och Rockapp ikonerna syns inte. Har provat att installera om cydia från blackra1n appen, har även kört Redsn0w och t o m installerat cydia med en deb fil utan resultat.

Provade även denna metod och det hjälpte inte heller.

Nån som har en lösning eller förslag?

Icon restore via Iphone PCsuite?

mqsoul
    Member
    Post count: 14

hej , ville bara tacka ponyboy som fixade mitt problem med cydia ikonen , du räddade min iphone =) tack

Ponyboy
    Member

@Förbannadjävel 59783 wrote:

Icon restore via Iphone PCsuite?

Bra tips men det funkade inte heller. Icon restore gör väl det vi provade manuellt, alltså radera ikonerna och sen sätta tillbaka dem igen.

@mqsoul 59805 wrote:

hej , ville bara tacka ponyboy som fixade mitt problem med cydia ikonen , du räddade min iphone =) tack

Kul att jag kunde hjälpa till.

Ifall nån annan får samma problem så var lösningen att köra Redsn0w för att få komma åt system mapparna och installera några cydia applikationer manuellt, I denna fall installerade vi Bosspref med en debfil, reboota efteråt och respringa några gånger genom att byta språk Inställningar/Allmänt/Internationellt.

mdredfox8
    Member
    Post count: 18

Fick precis min Iphone 3GS och den har Version 3.1.3 och bootrom 05.12.01. Kan jag jailbreaka telefonen eller är det kört?

Viewing 50 posts - 2,551 through 2,600 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.