Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR
-
AuthorPosts
-
Hej en fråga. i morgon går min garanti ut på min iphone 3g. Men om telenor nu kan låsa upp den varför kan telenor göra det och inte dev team som gör jailbreak och upplåsningar då?
och om telenor ska låsa upp den kommer min iphone att uppdateras till 3.1.3 och alla mina appar går bort???
@lillemor-zanyar 64154 wrote:
Hej en fråga. i morgon går min garanti ut på min iphone 3g. Men om telenor nu kan låsa upp den varför kan telenor göra det och inte dev team som gör jailbreak och upplåsningar då?
och om telenor ska låsa upp den kommer min iphone att uppdateras till 3.1.3 och alla mina appar går bort???
1.Telenor kontaktar apple med ditt IMEI. Apple skickar en kod till just den telen. Dev-team är inte pirater och tjuvar inte dessa koder vilket förövrigt är helt omöjligt pga kryptering.
2.Nej. Efter några dagar så kommer det att komma upp “congratulations your iphone is unlocked” när du synkar med itunes. Inget annat händer:P
1000tack men kostar det något om dom ska låsa upp den???
@lillemor-zanyar 64178 wrote:
1000tack men kostar det något om dom ska låsa upp den???
Jag vill minnas att Telenor tar 350:- för detta
aha oki tack
Dum fråga kanske.. men drar Mywi så sjukt mycket batteri att telefonen laddar ur sig med laddaren inkopplad?..
@landing 64183 wrote:
Dum fråga kanske.. men drar Mywi så sjukt mycket batteri att telefonen laddar ur sig med laddaren inkopplad?..
Ja, det är nästan så illa. Det du kan göra för att minska batteriåtgången och den extrema hetta MyWi genererar är att installera MyWi från Cydia och alltså inte handla den ur Rock. Detta har testats av många på MacRumors och skillnaden var ganska markant!
@freebo 64184 wrote:
Ja, det är nästan så illa. Det du kan göra för att minska batteriåtgången och den extrema hetta MyWi genererar är att installera MyWi från Cydia och alltså inte handla den ur Rock. Detta har testats av många på MacRumors och skillnaden var ganska markant!
Hmm, intressant.. just nu kör jag bara på trial-versionen från Rock.. Men har ingen lust att köpa den om batteriet laddas ur fast man har laddaren ikopplad.
@freebo 64184 wrote:
Ännu ett bevis att rock e fail? Hur fan kommer de sig?
Hej jag undrar om det finns nått lätt snabb guide till hur man sparar SHSH filerna, jag borde väl göra det innan jag nu jailbreakar med spirit?
Inlägg flyttat /Freebo
@feffe 64262 wrote:
Hej jag undrar om det finns nått lätt snabb guide till hur man sparar SHSH filerna, jag borde väl göra det innan jag nu jailbreakar med spirit?
Inlägg flyttat /Freebo
Samt AutoSHSH som du laddar ned från AutoSHSH-3.1.3+3.2–RC2.exe (mer info finns på iH8sn0w.com | Jailbreak your iPod touches and iPhones)
Kan jag jailbreaka den först och sedan trycka make my lif…??? för det kommer väl att gå?
en fråga kan man jailbreaka telefonen först och sedan köra make my life…i cydia ? så man har det sparat?
Onödigt att dubbelposta! Sammanfogar trådarna /Ponyboy
Du kan spara SHSH fil utan att jaila först med AutoSHSH – 3.1.3/3.2, som du finner på denna sajt.
@iphonedanne 64290 wrote:
Du kan spara SHSH fil utan att jaila först med AutoSHSH – 3.1.3/3.2, som du finner på denna sajt.
är det bara att ladda ner det och installera eller? helt kass på sådant
Kort fråga. jag har en 3GS Jailad och unlocked med blackra1in/sn0w 3.1.2 och BB 05.11.07 (ny Bootrom). Tyvärr fick jag tag i den efter att tiden gått ut för signering av SHSH för 3.1.2 FW, Så jag har alltså inte lyckats spara min SHSH. Enligt Cydia finns dock SHSH till 3.1.3 sparat. Min fråga är kort sagt kan jag andvända mig a pwntools för att efter det installera en 3.1.3ipsw som inte uppdaterar basebandet, jailbreaka med spirit och köra sn0w som unlock?
I min värld kommer detta funka. Skulle telefonen skita sig så kommer jag att kunna testa igen och igen med min custom 3.1.3? Eller har jag helt enkelt alldeles för mycket vatten i mitt badkar?
Tråd flyttad /Ponyboy@andyponken 64589 wrote:
Kort fråga. jag har en 3GS Jailad och unlocked med blackra1in/sn0w 3.1.2 och BB 05.11.07 (ny Bootrom). Tyvärr fick jag tag i den efter att tiden gått ut för signering av SHSH för 3.1.2 FW, Så jag har alltså inte lyckats spara min SHSH. Enligt Cydia finns dock SHSH till 3.1.3 sparat. Min fråga är kort sagt kan jag andvända mig a pwntools för att efter det installera en 3.1.3ipsw som inte uppdaterar basebandet, jailbreaka med spirit och köra sn0w som unlock?
I min värld kommer detta funka. Skulle telefonen skita sig så kommer jag att kunna testa igen och igen med min custom 3.1.3? Eller har jag helt enkelt alldeles för mycket vatten i mitt badkar?
Tråd flyttad /PonyboyDu kan endast använda Pwnagetool(Mac) eller Sn0wbreeze(Windows) om du har en 3Gs med gamla bootromen, alltså har du använt blackra1n för att starta om din iPhone varje gång den stängdes av så kan du inte använda dig av detta. Du får hålla dig borta från 3.1.3 tills det kommer en upplåsning till BB 05.12.01.
@ponyboy 64593 wrote:
Du kan endast använda Pwnagetool(Mac) eller Sn0wbreeze(Windows) om du har en 3Gs med gamla bootromen, alltså har du använt blackra1n för att starta om din iPhone varje gång den stängdes av så kan du inte använda dig av detta. Du får hålla dig borta från 3.1.3 tills det kommer en upplåsning till BB 05.12.01.
Bläh, “fatt man jo”, jag som helt enkelt ville ha en Unthetered JB, för inte fasen vågar man väl bara avinstallera Blackra1n, cydia osv och köra spirit utan SHSH?
Du skall ha hjärtligt tack för det snabba svaret. Älskar detta forum =)
Hej.
Jag ber om ursäkt ifall det redan finns en liknande tråd. Jag hittade dock ingen. Inte någon som kunde hjälpa mig i alla fall.
Det är så att jag har köpt en iphone 3g 8 gb på tradera. Jag har kollat med f0rcast som visar:
Baseband: 05.11.07
Bootloader: 6.4
Model: MB489Jailbreakable?: YES (Always)
Unlockable?: YES – (Use blacksn0w)
Tethered?: NOiPhone 3G (Firmware 3.1)
Enlig mina beräkningar kan man alltså både låsa upp den så man kan använda alla operatörer och jailbreaka den.
Jag och en kompis har jailbreakat hans iPhone med Cydia så det vet jag hur man gör. Däremot hur man gör för att låsa upp den vet jag inte. Ska jag klicka på (Use blacksn0w) brevid “Unlockable?: Yes” på f0rcast eller hur gör jag. Kan jag låsa upp med blacksn0w och jailbreaka med cydia eller blir det fel om man använder två olika?
När man låser upp och jailbreakar, ska man ha något sim kort i då? Jag har ett 3 och ett telenor-simkort. Den är dock låst till telia (än så läng, hehe).
En annan sak jag tänkte på på var om det gör något att min iPhone har firmware 3.1 som det står på f0rcast. Här på forumet snackar ju alla om 3.1.3 ( som verkar vara den onda). Men kan man kanske uppdatera den till 3.1.2? Eller vad säger ni?
Hade varit väldigt tacksam för svar.
MVH Jangazlig.
Flyttar tråden/Freebo
Tänkte även höra vad “Tethered” betyder 🙂
Tethered är nedgradering
@jangazlig 64620 wrote:
Hej.
Jag ber om ursäkt ifall det redan finns en liknande tråd. Jag hittade dock ingen. Inte någon som kunde hjälpa mig i alla fall.
Det är så att jag har köpt en iphone 3g 8 gb på tradera. Jag har kollat med f0rcast som visar:
Baseband: 05.11.07
Bootloader: 6.4
Model: MB489Jailbreakable?: YES (Always)
Unlockable?: YES – (Use blacksn0w)
Tethered?: NOiPhone 3G (Firmware 3.1)
Enlig mina beräkningar kan man alltså både låsa upp den så man kan använda alla operatörer och jailbreaka den.
Jag och en kompis har jailbreakat hans iPhone med Cydia så det vet jag hur man gör. Däremot hur man gör för att låsa upp den vet jag inte. Ska jag klicka på (Use blacksn0w) brevid “Unlockable?: Yes” på f0rcast eller hur gör jag. Kan jag låsa upp med blacksn0w och jailbreaka med cydia eller blir det fel om man använder två olika?
När man låser upp och jailbreakar, ska man ha något sim kort i då? Jag har ett 3 och ett telenor-simkort. Den är dock låst till telia (än så läng, hehe).
En annan sak jag tänkte på på var om det gör något att min iPhone har firmware 3.1 som det står på f0rcast. Här på forumet snackar ju alla om 3.1.3 ( som verkar vara den onda). Men kan man kanske uppdatera den till 3.1.2? Eller vad säger ni?
Hade varit väldigt tacksam för svar.
MVH Jangazlig.
Med 6600 trådar kan man tycka att någon borde ha givit dig svaret men ok,
jailbreaka med Spirit och lås upp på detta sätt
Tethered rör bara 3GS och betyder att du måste koppla in telefonen till datorn om du vill starta om telefonen.
Hej. Jag har en iPhone 3GS med 3.1.3 (7E18) och 05.12.01. Jag blir lite sugen på att jailbreaka nu när Spirit har släppts. Jag har förstått att Spirit inte fixar “unlock”, men det är inga problem för mej då jag har Telia och den är låst till Telia.
Jag har tagit backup på mina SHSH blobs med denna guide: iClarified – iPhone – How to Backup Your SHSH Blobs Using Firmware Umbrella [Mac]
Nu har jag lite (kanske n00biga) frågor:
1. Har mina SHSH blobs kommit till cydia trots att jag inte hade någon rad med “gs.apple.com” i min hosts-fil?
2. Hur återställer jag min iPhone med mina SHSH blobs?
3. Finns det något man ska tänka på när man har jailbreakat, typ att man inte kan synka med itunes eller liknande?Tack!
@freebo 64631 wrote:
Med 6600 trådar kan man tycka att någon borde ha givit dig svaret men ok,
jailbreaka med Spirit och lås upp på detta sätt
Tethered rör bara 3GS och betyder att du måste koppla in telefonen till datorn om du vill starta om telefonen.
Tack för svaret!
Men jag har några frågor:
Ska man låsa upp eller jailbreaka först?
Det står ju att man ska jailbreaka den när den är aktiverad och inte på Connect to iTunes eller Emergency Call läge. Ska jag då låna en väns Telia-simkort ( den är låst till Telia).
Länken jag fick angående upplåsning verkar bara vara för de som har (3GS) 3.1.2 med gamla bootrom 05.11.07. Men jag har ju en 3G med Firmware 3.1 och Baseband: 05.11.07 ( är baseband samma som bootroom). Hur gör jag här?
Jag hoppas verkligen inte jag ställer för jobbiga frågor. Jag är dock inte så bra på sånt här, än.
Mvh/ jangazlig
Några säger om man Jailbreakar en 3.1.3 iphone 3gs så kan man använda olika simkort.
sant?@jangazlig 64720 wrote:
Tack för svaret!
Men jag har några frågor:
Ska man låsa upp eller jailbreaka först?
Det står ju att man ska jailbreaka den när den är aktiverad och inte på Connect to iTunes eller Emergency Call läge. Ska jag då låna en väns Telia-simkort ( den är låst till Telia).
Länken jag fick angående upplåsning verkar bara vara för de som har (3GS) 3.1.2 med gamla bootrom 05.11.07. Men jag har ju en 3G med Firmware 3.1 och Baseband: 05.11.07 ( är baseband samma som bootroom). Hur gör jag här?
Jag hoppas verkligen inte jag ställer för jobbiga frågor. Jag är dock inte så bra på sånt här, än.
Mvh/ jangazlig
För att låsa upp måste du först jailbreaka.
För att Spirit skall fungera måste du ha 3.1.2 eller 3.1.3. Uppdaterar du till 3.1.2 så uppdateras även ditt Baseband (till 05.11.07) vilket går att låsa upp med Blacksn0w. Uppdaterar du till 3.1.3 så kan du inte låsa upp så akta dig för det =)
Låna ett Telia-SIM av ngn och aktivera telefonen först, sedan kör du Spirit och sedan installerar du Blacksn0w från Cydia.
Baseband är den funktionen i telefonen som du ringer med, bootrom är den första lilla kodsnutt som körs när du startar din iPhone. Koden bränns in på ett chip i fabriken och kan inte bytas ut med mindre än att du byter hela moderkortet
Jag har en Iphone 3g med fw 2.2 (version = 2.2(5G77)) som är jailbreakad med QuickPwn. Modemfirmware är 02.28.00. Kör windows vista.
Jag vill nu jailbreka iphonen till en så ny firmware som möjligt. Vilket program rekomenderar ni?
Funderar starkt på SnowBreeze eftersom att jag hört att personer som jailbreakat med blackra1n måste ha den kopplad till datorn för att kunna starta telefonen.
Kan jag bara ladda ner en custom fw version 3.1.3 och sedan köra snowbreeze utan att telefonen blir låst eller att jag måste starta den via datorn?
@Red Eagle 64840 wrote:
Jag har en Iphone 3g med fw 2.2 (version = 2.2(5G77)) som är jailbreakad med QuickPwn. Modemfirmware är 02.28.00. Kör windows vista.
Jag vill nu jailbreka iphonen till en så ny firmware som möjligt. Vilket program rekomenderar ni?
Funderar starkt på SnowBreeze eftersom att jag hört att personer som jailbreakat med blackra1n måste ha den kopplad till datorn för att kunna starta telefonen.
Kan jag bara ladda ner en custom fw version 3.1.3 och sedan köra snowbreeze utan att telefonen blir låst eller att jag måste starta den via datorn?
Tethered jailbreak är att du måste starta om din iphone med hjälp av datorn, detta gäller endast 3Gs med ny bootrom. Har du en 3G kan du jailbreaka på alla fw. Jag rekommenderar att du uppdaterar snarast till 3.1.3 du du går miste om en hel del genom att vara på 2.2. Är du beroende av upplåsning ska du dock uppdatera men en custom ipsw så du inte uppdaterar ditt baseband, det kan du fixa med sn0wbreeze.
@freebo 64754 wrote:
För att låsa upp måste du först jailbreaka.
För att Spirit skall fungera måste du ha 3.1.2 eller 3.1.3. Uppdaterar du till 3.1.2 så uppdateras även ditt Baseband (till 05.11.07) vilket går att låsa upp med Blacksn0w. Uppdaterar du till 3.1.3 så kan du inte låsa upp så akta dig för det =)
Låna ett Telia-SIM av ngn och aktivera telefonen först, sedan kör du Spirit och sedan installerar du Blacksn0w från Cydia.
Baseband är den funktionen i telefonen som du ringer med, bootrom är den första lilla kodsnutt som körs när du startar din iPhone. Koden bränns in på ett chip i fabriken och kan inte bytas ut med mindre än att du byter hela moderkortet
Hej.
Tackar för svaren.
Tänkta fixa detta nu när jag äntligen är ledig.
För att uppdatera den till 3.1.2 misstänker jag att man inte ska använda itunes då den verkar vilja uppdatera till 3.1.3. Därför sökta jag runt lite på internet och hittade den här sidan (typ den tredje som kom upp på google):
iPhone 3.1.2 Direct Download Links – iSmashPhone iPhone Blog
Jag klickade på länken som tillhör 3G och laddade ner den. Men jag tänkte höra med dig/ er om den är rätt innan jag kör igång.
Tack på förhand 🙂
Jag ser att det har kommit ut någon ny jailbreak som verkar fungera på firmware: 3.1.3 /05.12.01. Spirit eller något hette den va?
Nu undrar jag bara om det bara är att ladda ner programmet… plugga i iphonen utan itunes och sedan köra jailbreaken eller måste jag hålla på att återställa iphonen innan? Förklara gärna så detaljrikt som ni bara kan 🙂 Inte så haj på detta.Sen om min iphone går sönder av jailbreaken på något sätt så kan jag väll bara “råka” hamra sönder den och få en ny på min försäkring?
Flyttar till rätt tråd /Freebo
@zigge95 65033 wrote:
Jag ser att det har kommit ut någon ny jailbreak som verkar fungera på firmware: 3.1.3 /05.12.01. Spirit eller något hette den va?
Nu undrar jag bara om det bara är att ladda ner programmet… plugga i iphonen utan itunes och sedan köra jailbreaken eller måste jag hålla på att återställa iphonen innan? Förklara gärna så detaljrikt som ni bara kan 🙂 Inte så haj på detta.Sen om min iphone går sönder av jailbreaken på något sätt så kan jag väll bara “råka” hamra sönder den och få en ny på min försäkring?
Flyttar till rätt tråd /Freebo
Det är grymt enkelt, här är guiden och här är tråden med frågor och svar
Det ska verklien bara vara att koppla in din iPhone till datorn och köra Spirit. Får du problem så finns svaret i någon av de två trådarna
hej som min rubrik lyder jag ligger fortfarande på 3.0 O.B.S jag har en 3g. Jag vill uppdatera till 3.1.2 och jb och låsa upp men jag behöver en färdig fw som är 3.1.2 sånna brukar Jb hemsidor har, kan nån länka till mig så jag kan ladda ner o trucka på shift å återställa det med den som jag laddar ner alltså 3.1.2 men gör jag så som jag skrev så uppdateras inte basebandet va? vilken ska jag köra med för JB och Upplåsning som funkar bra tillsammans med tele2, kan ni länka mig direkt till hemsidan med svensk guide är ni jätte snälla jag är jätte dålig:(:)
Post flyttad till rätt tråd/ Freebo
Läst lite, men det står att om man använder “tethered” jailbreak så måste man återställa den innan man kör spirit. Jag som aldrig har jailbreakat den och har fw: 3.1.3 ska alltså bara ta hem programmet… plugga i iphonen och ta bort itunes och alllt sådant sedan bara köra programmet och sen har jag cydia och allt det där? Är det något som tex youtube, push och gps som inte fungerar efter? Och är det bara att återställa om man vill bli av med det helt?:confused:
* Förresten borde jag göra någon backup innan detta? */Tack för svar 🙂
@zigge95 65054 wrote:
Läst lite, men det står att om man använder “tethered” jailbreak så måste man återställa den innan man kör spirit. Jag som aldrig har jailbreakat den och har fw: 3.1.3 ska alltså bara ta hem programmet… plugga i iphonen och ta bort itunes och alllt sådant sedan bara köra programmet och sen har jag cydia och allt det där? Är det något som tex youtube, push och gps som inte fungerar efter? Och är det bara att återställa om man vill bli av med det helt?:confused:
/Tack för svar 🙂
Bara att plugga in och köra för din del, en återställning tar dig tillbaka till ursprungskonfiguration utan jailbreak
Testade att köra Spirit nu… men lustig nog kom en error skylt upp och sade att jag måste ha itunes 9.
Jag har ju precis nyss idag hämtat den allra senaste itunes så varför fungerar inte detta? Eller måste itunes vara igång medans man jailbreakar?
/Tacksam för snabbt svar;)
har nyss gjort det på en 3gs (tvingade en tjejkompis att köpa idag) helt ny fw 3.1.3
men du behöver inte ta bort itunes, utan
-plugga in din iphone
-stäng ner itunes
-starta spirit och kör
-och det är klart.
youtube funkade, push funkade, allt funkade efter.
https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/7834-%5Bguide%5D-spirit-jailbreak-3-1-3-untethered-iphone-3gs-ipod-3g.html
EDIT: oj sry började läsa från fel sida@zigge95 65063 wrote:
Testade att köra Spirit nu… men lustig nog kom en error skylt upp och sade att jag måste ha itunes 9.
Jag har ju precis nyss idag hämtat den allra senaste itunes så varför fungerar inte detta? Eller måste itunes vara igång medans man jailbreakar?
Jag vet… Jag fick samma irriterande meddelande på en XP maskin
men testade sedan på Windows 7 och då fungerade det. Jag har inte sett någon fix för dettaOk, men då måste jag helt enkelt använda någon annan dator för att jailbreaka? Får testa min Vista laptop isåfall… Men det blir inget lustigt då eller, eftersom jag har allt från min iphone i denna dator?
@zigge95 65066 wrote:
Ok, men då måste jag helt enkelt använda någon annan dator för att jailbreaka? Får testa min Vista laptop isåfall… Men det blir inget lustigt då eller, eftersom jag har allt från min iphone i denna dator?
Nej då, inga problem så länge du har iTunes även på den datorn. Det behöver bara vara installerat, du behöver alltså inte synka på Vista-burken
Haha, nu är det så att Windows Vista inte finns bland kompabilitetslägena.
Utan de som finns för mig är: Windows 95,98, NT 4, 2000, service pack 2, service pack 1.Detta börjar bli irriterande 😉
Går det att återställ iphone utan att uppdatera?
Har en Jailbreakad Iphone 3gs (3.1.2)
som har hakat upp sig i startläget och jag kommer inte in i telefonen, kan inte starta upp den. Står att jag måste återställa den i itunes vilket innebär att den kommer uppdateras till 3.1.3 (?) Går det att undvika?@bubiis 65161 wrote:
Går det att återställ iphone utan att uppdatera?
Har en Jailbreakad Iphone 3gs (3.1.2)
som har hakat upp sig i startläget och jag kommer inte in i telefonen, kan inte starta upp den. Står att jag måste återställa den i itunes vilket innebär att den kommer uppdateras till 3.1.3 (?) Går det att undvika?Det går att göra det om man har sparat sin 3.1.2 SHSH men problemet just nu är att cydias server är överbelastad och man kan därför inte hämta sin SHSH för tillfället. Det finns andra metoder också, du kan uppdatera till 3.1.3 utan uppgradera ditt baseband. Då kan du jailbreaka med Spirit och låsa upp med blacksn0w. Läs här.
Hej
Jag har en iPhone 3g med 3.1 som jag hade tänkt uppdatera till 3.1.2 så att den går att jailbreaka med Spirit. Nu är frågan hur man gör detta. Jag har laddat ner 3.1.2-uppdatering men när man klickar på den startar bara itunes som om man hade klickat på itunesikonen.
du smarta människa, hjälp mig
@zigge95 65063 wrote:
Fix för: spirit-requires-itunes-9
körde filen, la spirit.exe i samma mapp som fixen så funkade det.
Fix For “Spirit Requires iTunes 9 to Function”@ponyboy 65165 wrote:
Det går att göra det om man har sparat sin 3.1.2 SHSH men problemet just nu är att cydias server är överbelastad och man kan därför inte hämta sin SHSH för tillfället. Det finns andra metoder också, du kan uppdatera till 3.1.3 utan uppgradera ditt baseband. Då kan du jailbreaka med Spirit och låsa upp med blacksn0w. Läs här.
Har inte sparat någon SHSH, inte vad jag vet och förstod mig in på guiden:(, antar att det inte finns några fler alternativ?
Jag har 3gs 3 1 2 jailbreakad med blackrain. Jag tänkte nu uppdatera till 3 1 3 och jb med spirit.
Fråga 1. Måste jag återställa iPhone i iTunes så att blackrain försvinner innan jag uppdaterar eller gör den det automatiskt?
Fråga 2. Finns det nåt sätt som gör att allt sparas i mina appar? Tex. Filer i Office. Filer i air PRO. Hur långt jag har kommit i spel etc etc.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.