Tråden för oss som har fått iPhone 3G

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Tråden för oss som har fått iPhone 3G

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 166 total)
  • Author
    Member
    Post count: 35

Kan ingen av er som orkat skaffa en direkt på momangen berätta om den lever upp till förväntningarna…hur bra är den egentligen?

Maggelito
    Member
    Post count: 26

Den är bra men man saknar vissa funktioner som:
    MMS
    Leveransrapport på SMS.
    Bättre kamera. (En blixt hade varit bra)
    Att kunna filma med den.

Men den har ju toppengrejer som:
    Bra ljud när du lyssnar på musik.
    GPS!!!:rolleyes:
    Bra uppkoppling via alla “kanaler” som WIFI, 3G, Edge och GPRS.

Kommer säkert på mer om en stund…

Kameran är inte bra vill jag påstå. Svårt att ta kort inomhus.
    Man skulle behöva ett stativ för det.:mad:
    Färgerna på bilderna är bleka.
    Bifogar lite bilder som jag gått runt och provfotat.

Maggelito
    Member
    Post count: 26

Fler bilder…

Smiffay
    Member
    Post count: 20

Kameran duger ju. Inte bäst, men inte sämst heller.

Morbidio
    Member
    Post count: 268

@smiffay 6052 wrote:

Kameran duger ju. Inte bäst, men inte sämst heller.

Fast inomhusbilderna var i sämsta laget… Kan det vara så att vår käre fotograf är darrhänt?:p

CyberTron
    Member
    Post count: 383

för att svara på ursprungsfrågan:

jag har använt windows mobiles 5 , 6 och 6.1 på telfoner såsom TyTN, TyTN 2, Touch Dual och Touch Cruise under de senaste 2 åren. Har hållt på med att skapat roms osv. Och aldrig blir man nöjd!
    Man håller på och grejar och fixar och donar, och ändå är dem slöa! (maskinernas fel mer än os:et iofs)

Skaffade min iphone igår och kan ju bara säga att trots att den är “låst” till app store programmen så är dessa betydligt bättre än majoriteten av programmen som finns till wm5 och wm6.

Framförallt är Iphonen betydligt bättre som telefon/os sett! den utnjyttjar prestandan som finns och den gör det bästa den kan!
    ok, den har 2.0mpix kamera, so what! HTC’s flaggskepp TyTN 2 har 3.0mpixel och den suger betydligt värre än Iphonens, (pga. hårdvara som inte levererar som lovat), visst den har en bildstabilisator och lite fler funktioner, men jag lovar, jag har aldrig lyckats ta en enda bild som är hälften så bra som iphonens.

Summa sumarum, Iphonen är hypad, iphonen är inte bäst på allt! Men det den gör gör den absolut perfekt!
    Med en sjyst Gps programvara (maps fungerar bra, men skulle inte må dåligt av lite fler funktioner) så iphonen perfekt.

mms saknas, men allvarligt, hur många skickar igentligen mms? jag har skickat 1 i mitt liv! (och det gör ju inte amerikanarna heller därav att funktionen inte finns)
    Videosamtal? , visst jätteroligt…..i ca. 2 minuter sedan kommer man på att det kostar 4:- / minuten..
    och så roligt är det inte att prata högt offentligt! och att stirra på telefonen när man talar istället för att se på vägen där man går är ju farligt 😀

skämt åsido, min åsikt är att telefonen är suverän för det jag gör, nästa version av os:et blir nog lite närmare perfektion

Haziza
    Member
    Post count: 22

Det ända jag känner just nu att jag saknar är, leverans funktion på sms. MMS har jag bara skickat 8st på 3år ser ingen förlust i det. Kameran är faktist rätt bra en blixt hade vart toppen men jag klagar inte grännsnittet gör upp för allt det som saknas. Ser fram emot nästa Iphone redan 😀

husa550
    Member
    Post count: 39

@cybertron 6073 wrote:

för att svara på ursprungsfrågan:

jag har använt windows mobiles 5 , 6 och 6.1 på telfoner såsom TyTN, TyTN 2, Touch Dual och Touch Cruise under de senaste 2 åren. Har hållt på med att skapat roms osv. Och aldrig blir man nöjd!
    Man håller på och grejar och fixar och donar, och ändå är dem slöa! (maskinernas fel mer än os:et iofs)

Skaffade min iphone igår och kan ju bara säga att trots att den är “låst” till app store programmen så är dessa betydligt bättre än majoriteten av programmen som finns till wm5 och wm6.

Framförallt är Iphonen betydligt bättre som telefon/os sett! den utnjyttjar prestandan som finns och den gör det bästa den kan!
    ok, den har 2.0mpix kamera, so what! HTC’s flaggskepp TyTN 2 har 3.0mpixel och den suger betydligt värre än Iphonens, (pga. hårdvara som inte levererar som lovat), visst den har en bildstabilisator och lite fler funktioner, men jag lovar, jag har aldrig lyckats ta en enda bild som är hälften så bra som iphonens.

Summa sumarum, Iphonen är hypad, iphonen är inte bäst på allt! Men det den gör gör den absolut perfekt!
    Med en sjyst Gps programvara (maps fungerar bra, men skulle inte må dåligt av lite fler funktioner) så iphonen perfekt.

mms saknas, men allvarligt, hur många skickar igentligen mms? jag har skickat 1 i mitt liv! (och det gör ju inte amerikanarna heller därav att funktionen inte finns)
    Videosamtal? , visst jätteroligt…..i ca. 2 minuter sedan kommer man på att det kostar 4:- / minuten..
    och så roligt är det inte att prata högt offentligt! och att stirra på telefonen när man talar istället för att se på vägen där man går är ju farligt 😀

skämt åsido, min åsikt är att telefonen är suverän för det jag gör, nästa version av os:et blir nog lite närmare perfektion

Har också donat med en tytn en hel del och jag kan bara hålla med dig!
    Iphonen har inte alla senaste funktioner, men dom funktionerna den har funkar ju klockrent!
    Det enda jag blev tveksam om är GPS’en.
    Hade på den när åkte till stugan idag och herrejösses vad varm nallen blev!
    Den följde inte kartan klockrent heller, så där får man hoppas på lite mjukvaruförbättringar.

CyberTron
    Member
    Post count: 383

@husa550 6078 wrote:

Har också donat med en tytn en hel del och jag kan bara hålla med dig!
    Iphonen har inte alla senaste funktioner, men dom funktionerna den har funkar ju klockrent!
    Det enda jag blev tveksam om är GPS’en.
    Hade på den när åkte till stugan idag och herrejösses vad varm nallen blev!
    Den följde inte kartan klockrent heller, så där får man hoppas på lite mjukvaruförbättringar.

japp, en funktion jag skulle vilja ha i maps är någon form av trackback,

alltså, jag vill ut och gå , gps:en skall följa vart jag är/har varit och sedan räkna ut hur långt jag gått och vilken väg.
    gärna hastighet och liknande info är välkomnat.

2. skulle även vilja ha möjligheten att ändra färdvägen, alltså, jag väljer hur jag vill åka till stan (exempelvis via “pins” välja att gps:en skall räkna ut rutten till stan via en annan stad

men man kan väl inte få allt eller hur 😀

william_3000
    Member
    Post count: 111

@maggelito 6045 wrote:

Den är bra men man saknar vissa funktioner som:
    MMS
    Leveransrapport på SMS.
    Bättre kamera. (En blixt hade varit bra)
    Att kunna filma med den.

Men den har ju toppengrejer som:
    Bra ljud när du lyssnar på musik.
    GPS!!!:rolleyes:
    Bra uppkoppling via alla “kanaler” som WIFI, 3G, Edge och GPRS.

Kommer säkert på mer om en stund…

Kameran är inte bra vill jag påstå. Svårt att ta kort inomhus.
    Man skulle behöva ett stativ för det.:mad:
    Färgerna på bilderna är bleka.
    Bifogar lite bilder som jag gått runt och provfotat.

Haha, Mobilhyllan var störtskön 😉 Hur länge har du samlat?

Den har väll inte direkt jättemycket att leva upp till om man har känt på en första generationens iPhone. Det jag är mest sugen på är den sleeka designen.

husa550
    Member
    Post count: 39

@cybertron 6082 wrote:

japp, en funktion jag skulle vilja ha i maps är någon form av trackback,

alltså, jag vill ut och gå , gps:en skall följa vart jag är/har varit och sedan räkna ut hur långt jag gått och vilken väg.
    gärna hastighet och liknande info är välkomnat.

2. skulle även vilja ha möjligheten att ändra färdvägen, alltså, jag väljer hur jag vill åka till stan (exempelvis via “pins” välja att gps:en skall räkna ut rutten till stan via en annan stad

men man kan väl inte få allt eller hur 😀

Det ryktades om att TomTom hade mjukvara på gång till iphone, vi får väl se.

TomTom announces iPhone GPS app

Mysticum
    Member

Har skrivit lite första intryck på min blogg: http://www.RickardNilsson.se

Mycket kritik och mycket besvikelse, även om det går mot det bättre ju mer jag använder den.

william_3000
    Member
    Post count: 111

@mysticum 6108 wrote:

Har skrivit lite första intryck på min blogg: http://www.RickardNilsson.se

Mycket kritik och mycket besvikelse, även om det går mot det bättre ju mer jag använder den.

Riktigt bra skrivet lite bittert men bra 🙂 Fast jag inte håller med dig om allt till 100%

Men det ger en god insikt för folk som inte skaffat telefonen än. Folk borde verkligen kolla vad dem köper innan dem köper det…

Mysticum
    Member

Tack. Jag förstår att alla inte riktigt håller med, men notera att det var mina första intryck bara. Planerar att skriva en mer utförlig recension senare. Jag hade utan tvekan höga förväntningar och vart besviken på vissa saker som jag vill kunna göra helt enkelt. Men det blir bättre och bättre ju mer jag använder telefonen. Nu när jag kommit igång ordentligt med mail och surfande älskar jag telefonen. Men då och då gör sig lite små irritationsmoment påminda…

Sen har telfonen kraschat flertalet gånger utan att jag gjort något särskilt. :/

pernton
    Member
    Post count: 27

den enda downside med telefonen som jag har märkt är att jag har fruktansvärt dålig täckning med 3G. Med edge har jag full täckning, nån annan som märkt av detta?

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Sammanslår trådarna.

Zaladen
    Member
    Post count: 35

Den är en dröm för mig eftersom min förra var i sämsta laget. Jag har nästan INGENTING att klaga på, det skulle väl isåfall vara att man inte kan skriva sms i landscape mode, men man vänjer sig.. Plus att just sms blir lite krångligt att skriva i landscape om man bara kan använda en hand t ex, men möjligheten att skriva i landscape borde ändå finnas så det är lite synd att den inte finns.

Och dessa klagomål på kameran.. Herregud.. Inte använder man mobilen till att ta bra bilder, det står ju den riktiga digitalkameran för. Jag ser bara kameran som en liten extra grej som är lite praktisk om man t ex ska ta bilder på folk till telefonboken. Eller om man vill ta ett snapshot på något då man inte har digitalkameran tillgänglig, då kan jag säga att kameran duger alldeles utmärkt. Videoinspelning har jag heller ingen nytta av, faktiskt. Men det är ju jag, finns väl folk som tycker det är dåligt att denna funktion saknas antagligen.

Det jag är mest imponerad av är hur snabbt den jobbar. Jag har aldrig testat den första generaionens iphone så jag har inget att jämföra med, men det är verkligen en fröjd att navigera runt i menyerna och man kan även göra andra saker medans man t ex lyssnar på musik. Appropå musiken, ljudet i telefonen är också väldigt bra, i alla fall för mina behov, inget att klaga på där. Generellt sett så är ipod funktionen den bästa typen av mediaspelare sett från en mobil någonsin. Att även kunna titta på video med den 4.5″ stora displayen är också jäkligt nice, kvaliteten på filmerna har jag heller inget att klaga över då även den är väldigt bra. Sms är briljant, fattar inte varför ingen tänkt på detta förut, att smsen visas som i en chattkonversation är närapå en perfekt lösning. Det är väl det här att man inte kan skriva i landscape mode som hidrar det från att vara perfekt. Safari är också den bästa lösningen på mobila webbläsare någonsin.

Ja, det var väl det jag kunde komma med gällande mina tankar kring telefonen. Hoppas någon kunde se någon form av nytta utav detta. 😛

Halle
    Member
    Post count: 837

Dum fråga, men hur får man fram Å, Ä och Ö? 😮

Och vart sitter micen nånstans? Folk klagade på att jag hördes dåligt.

iohan
    Member
    Post count: 167

@halle 6357 wrote:

Dum fråga, men hur får man fram Å, Ä och Ö? 😮

Och vart sitter micen nånstans? Folk klagade på att jag hördes dåligt.

Håll nere O eller A så får du upp en meny med specialtecken för den bokstav du tryckt på.

Micen sitter nederst bredvid laddningskontakten på höger sida. Högtalaren sitter på vänster sida.

Halle
    Member

Tack. En fråga till: Hur ställer man in så den visar vädret för typ Stockholm? Nu står det Cupertino?

iPhoneinfo.se
    Member

@halle 6371 wrote:

Tack. En fråga till: Hur ställer man in så den visar vädret för typ Stockholm? Nu står det Cupertino?

Klicka på den lilla info-ikonen som ligger i det högra hörnet där nere.

Glottis
    Member
    Post count: 41

@pernton 6156 wrote:

den enda downside med telefonen som jag har märkt är att jag har fruktansvärt dålig täckning med 3G. Med edge har jag full täckning, nån annan som märkt av detta?

Jag har märkt av samma sak. men det konstiga är att det funkar kanon bra att surfa och prata och så vidare en fast jag bara har “en pinne 3g mottagning” men det kanske är iphånen som mäter mottagningen lite snålt?

Halle
    Member

Lite halvirriterande att det inte går att byta bakgrund på själva home-screen…… Eller har jag missat nåt?

060520
    Member
    Post count: 15

@halle 6371 wrote:

Tryck på “i”-knappen nere till höger… sedan på “+”-knappen.. bara att leta upp de städer du vill lägga till sedan!

060520
    Member

@halle 6383 wrote:

Lite halvirriterande att det inte går att byta bakgrund på själva home-screen…… Eller har jag missat nåt?

Nej det har du inte… den går inte att byta… än;)

Halle
    Member

Hur får man in bilder till telefonen via datorn? Man ska väl göra det via itunes men jag fattar nada…

Edit: Kom på hur man skulle göra nu.

060520
    Member

@halle 6400 wrote:

Hur får man in bilder till telefonen via datorn? Man ska väl göra det via itunes men jag fattar nada…

Edit: Kom på hur man skulle göra nu.

Kom igen du… du måste lite lite mer på dig själv 😉

Gör så här… koppla ihop den med datorn (iTunes startar) och synkar telefonen (detta är förbockat från början att den skall synkronirera så fort du kopplar in den)
    När detta e klart kollar du till vänster (där du har dina genvägar till spellistor o.s.v.) Där ligger din telefon som en genväg… klicka på den! Nu får du upp info om din iPhone… längst uppe har du en massa flikar där bl.a. bilder finns… klicka på den!
    Nu väljer du vilka album eller mappar från iPhoto som skall synkas med telefonen!

När du har valt dem du vill ha… klicka på utför längst nere till höger… sedan synkar du igen… KLART! 🙂

Halle
    Member

Jag vill säkerhetskopiera telefonen. Hur gör man det då? (Mycket dumma frågor)….

iPhoneinfo.se
    Member
    Halle;6491 wrote:
    Jag vill säkerhetskopiera telefonen. Hur gör man det då? (Mycket dumma frågor)….

Det enda sättet jag vet är när man trycker på “Återställ”, då kommer det fram en ruta som frågar om du vill säkerhetskopiera telefonen.

Halle
    Member

Fixat och nu håller jag på återställer den. Men det verkar ta lååång tid, skärmen är svart med ett äpple samt den där saken som snurrar. I Itunes står det “förbereder iphone för återställning”… Och har gjort så i 5 min nu. Nån som gjort detta och vet hur lång tid det tar?

perk
    Member
    Post count: 356

@halle 6495 wrote:

Fixat och nu håller jag på återställer den. Men det verkar ta lååång tid, skärmen är svart med ett äpple samt den där saken som snurrar. I Itunes står det “förbereder iphone för återställning”… Och har gjort så i 5 min nu. Nån som gjort detta och vet hur lång tid det tar?

det tar allt en stund, så läs en bok eller kolla nån serie under tiden 🙂

Halle
    Member

När man synkroniserar bilder kan man välja vilken mapp på datorn man vill synkronisera med. Detta går dock inte vad gäller musik, man kan bara välja “mest spelade, 90-tals musik blabla.” Så min fråga är: Hur för man över musik från datorn till telefonen?

iPhoneinfo.se
    Member

@halle 6820 wrote:

När man synkroniserar bilder kan man välja vilken mapp på datorn man vill synkronisera med. Detta går dock inte vad gäller musik, man kan bara välja “mest spelade, 90-tals musik blabla.” Så min fråga är: Hur för man över musik från datorn till telefonen?

Lägg till musik i någon av spellistorna. Sedan går du in på iPhone-enheten och väljer Musik och sen kryssar du i spellistorna du vill synka. Tryck sedan på “synkronisera”.

Halle
    Member

Ok då är jag med så långt. Men hur får man fram album-bilden? När jag vrider luren så syns bara ett stort not-tecken. Vill ha album-cover bilden.

eriik
    Member
    Post count: 23

den får du (oftast) fixa själv. Det gör du genom att:
    1. Hitta album-bilden du vill ha på google t ex och kopiera
    2. Gå till låten dit album-bilden ska
    3. Nere i vänstra hörnet finns det ett område med en text där det står: “Dra albumets bildmaterial hit”. Högerklicka på den och klistra in, så finns den 🙂

iPhoneinfo.se
    Member

Annars så hämtas det automatiskt via iTunes (om den nu hittar det)… Men oftast så gör den inte det..

Halle
    Member

@jolinjom 7624 wrote:

Det står på apples hemsida att mobilen bara tål 35 grader C vid användning…
    Då började jag undra ur turkarna har det dom dagarna där det är över 35 grader Någon som vet om detta stämmer eller om det bara är en försiktighets återgärd?[/quote]

Det stämmer inte. Vår kroppstemperatur är över 35 grader. Håller du telefonen mot örat och sitter i solen så kan den alltså gå sönder? -Nej. Jag läste på en annan spec-sida för iphone 3g (eftersom jag också reagerat på detta) och där stod det 35 grader F, alltså Fahrenheit, vilket är betydligt högre än 35 grader Celsius. Apple har bara skrivit fel information på den svenska sidan.

fritte_n
    Member
    Post count: 44

@halle 7673 wrote:

Det stämmer inte. Vår kroppstemperatur är över 35 grader. Håller du telefonen mot örat och sitter i solen så kan den alltså gå sönder? -Nej. Jag läste på en annan spec-sida för iphone 3g (eftersom jag också reagerat på detta) och där stod det 35 grader F, alltså Fahrenheit, vilket är betydligt högre än 35 grader Celsius. Apple har bara skrivit fel information på den svenska sidan.

Du har fel. 35 grader Farenheit är ungefär 1 grad celsius.

Halle
    Member

Japp jag har tydligen läsproblem hehe!

Med andra ord kan man ju lika gärna lämna tillbaka telefonen eftersom den inte rekommenderas att användas. :rolleyes:

Halle
    Member

Har ett litet problem.

Jag har uppdaterat, ändrat mitt apple-ID via apple.se. När jag nu ska köpa någon app via app-store så kommer ju alltid användarnamnet upp och sedan ska man skriva in lösenordet. Dock verkar det som inte telefonen vet att jag ändrat apple-ID. Hur löser man detta, för man vill ju inte få upp sitt gamla användarnamn automatiskt, det funkar ju inte längre.

snook
    Member
    Post count: 2190

@halle 7699 wrote:

Har ett litet problem.

Jag har uppdaterat, ändrat mitt apple-ID via apple.se. När jag nu ska köpa någon app via app-store så kommer ju alltid användarnamnet upp och sedan ska man skriva in lösenordet. Dock verkar det som inte telefonen vet att jag ändrat apple-ID. Hur löser man detta, för man vill ju inte få upp sitt gamla användarnamn automatiskt, det funkar ju inte längre.

Har du ändrat det i iTunes och sedan synkat om IPhonen?

Halle
    Member

Har fixat det via en synk nu och det fungerar kalas. 😀

Halle
    Member

Satt och googlade lite på iphones sköna skärm och hittade en relativt utförlig sida hur touchen fungerar. Det är mer avancerat än man först tror, rätt intressant.

Multi-Touch

Heenke
    Member
    Post count: 53

@iPhoneinfo.se 6493 wrote:

Det enda sättet jag vet är när man trycker på “Återställ”, då kommer det fram en ruta som frågar om du vill säkerhetskopiera telefonen.

Min säkerhetskopieras varje gång jag ansluter den till iTunes! :S

jolinjom
    Member
    Post count: 818

Någon som vet hur man tar bort allt som det står övrigt utrymme på?
    Den “mappen” tar upp 4.15 gig

Morbidio
    Member
    Post count: 268

@jolinjom 8091 wrote:

Någon som vet hur man tar bort allt som det står övrigt utrymme på?
    Den “mappen” tar upp 4.15 gig

Varsågod: https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1206-ovrigt-utrymme.html

🙂

kivve
    Member
    Post count: 70

Jag fick min iphone idag! Dem ringde från min teliabutik precis när jag skulle gå och sova. Har jobbat natt så tror jag ska sova några timmar innan jag öppnar och börjar leka, annars kommer jag se i syne snart 🙂

eway
    Member
    Post count: 2

Är det bara jag som är besviken på att det inte finns sökfunktion i ipoden i iphone :S de kan väl inte vara svårt att fixa för apple..

sl99
    Member
    Post count: 40

Tänkte att jag kunde få in en snabb fråga här utan att skapa en ny tråd bara för det. Är det jag som är dum eller finns det inget sätt att se vilka samtal som är utgående respektive ingående när man kollar sina senaste samtal?

geezarn
    Member
    Post count: 197

Gå in i Telefon –> Senaste och klicka på den lilla blåa pilen till höger om kontakten/telefonnumret, då ser du överst om det är ett inkommande, utgående eller missat samtal!

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 166 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.