Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Tveksam till iPhone 3G? För och nackdelar!
-
AuthorPosts
-
@mosho 7389 wrote:
Iphone 3G vs HTC Touch Diamond
*bla bla bla*
Komentarer:
Sen kommentarer till detta inlägg, så tycker jag fortfarande, att åsikter om du använder dem eller inte eller om du ignorerar vissa funktioner, som inte finns med, så passar det inte in i en sammanställning för att bedöma en produkt.Men om du har ytterligare funktioner som nån telefon har som är bättre, eller vill ändra nåt som inte stämmer, kopiera ovanstående och fortsätt fyll på.
Betydligt bättre med denna typ av för och nackdelar. (även om jag inte håller med dig om gps delen och lite annat)
men !!!
Har du verkligen använt en Iphone 3g? bara undrar, för vad jag minns så har du köpt en diamond (alltså inte en iphone), så jag undrar var du får dina kommentarer om iphonen ifrån? har du en polare som äger någon som du fått prova en dag eller så? eller är dina kommentarer ifrån div. sajter/specs och möjligen en 5minuters prövning i närmaste teliabutik?*bara intresserad av att veta*
återigen: en telefon som troligtvis kommer vara bättre än diamond är htc touch pro, personligen, om jag skulle köpt en wm6 telefon idag skulle jag väntat och köpt touch pro, då den har allt som diamond har + riktigt tangentbord samt minneskort möjlighet.
Men ångrar som sagt inte min iphone 3g, men å andra sidan, jag kommer alltid att ha tillgång till de senaste telefonerna oavsett om det är wm6-telefon, android-telefon eller macos/iphone telefon iochmed mitt arbete.Cybertron, känns inte som du var neutral 😀
@cybertron 7422 wrote:
Betydligt bättre med denna typ av för och nackdelar. (även om jag inte håller med dig om gps delen och lite annat)
men !!!
Har du verkligen använt en Iphone 3g? bara undrar, för vad jag minns så har du köpt en diamond (alltså inte en iphone), så jag undrar var du får dina kommentarer om iphonen ifrån? har du en polare som äger någon som du fått prova en dag eller så? eller är dina kommentarer ifrån div. sajter/specs och möjligen en 5minuters prövning i närmaste teliabutik?*bara intresserad av att veta*
återigen: en telefon som troligtvis kommer vara bättre än diamond är htc touch pro, personligen, om jag skulle köpt en wm6 telefon idag skulle jag väntat och köpt touch pro, då den har allt som diamond har + riktigt tangentbord samt minneskort möjlighet.
Men ångrar som sagt inte min iphone 3g, men å andra sidan, jag kommer alltid att ha tillgång till de senaste telefonerna oavsett om det är wm6-telefon, android-telefon eller macos/iphone telefon iochmed mitt arbete.F*n det är skämmit! Men jag håller med om GPS:en
la 1 timmes läsande, och jag måste hålla med er!Ändring pga av okunighet 🙁
Men lovar att stödja TomTom inom en snar framtid.
________________________________________________Intresant tillägg
19.CPU
Diamond:
CPU 528 MHz Qualcomm MSM7201AHTC Touch Diamond – Wikipedia, the free encyclopedia
Iphone
Källa: Wikipedia iPhone – Wikipedia, the free encyclopedia
CPU 620 MHz ARM 1176, underclocked to 412 MHzO detta stämmer så har man underclockad Iphones procesor så att den ska köra i låg varv, nåt som man skulle ha önskat ha på högsta varv från början.
Vinnare: Diamond
Ju Cybertron, jag har känt på en Iphone, har en kompis som är precis lika tokig som jag var innan den 11:e july. Min första upplevelse, var att safari krashade och att youtube gjorde oxå det vid start. Andra saker som jag upplevde sen var internet anslutningen via “3G” som var trögt, sen fick jag reda på begränsningen i iphone och Telias Turbo3G.
Och så klart google maps! som jag trodde då att det var gpsen som var fel, men det är bara google maps som hämtar data konstant.Jag håller med om HTC touch pro! skulle faktiskt vilja ha den, men priset steg från 5000 kr till 7000 kr, på några få uppdateringar och möjligheter. Och så har den inte kommit än!
Dessutom, vet jag att framtidens telefon måste ha en lika stor display som Iphone har, 2,8″ Duger inte som touch screen.
Därför 3:e generationens iphone bör ha liknande specifikationer och möjligheter som min macbookpro, annars kan apple dra!
Föresten en liten hint till alla som har upplevt en HTC touch diamond innan och tyckte det var lite buggig, i asien har dem lanserat en firmware uppdatering. som kommer snart här.
Själv har jag ändrat massa inställningar via en program som heter HTC TF3D config, som bland annat ändrar cache från 8Mb till 32Mb.
Detta gör det möjligt att navigera mycket snabare en förut, upplever nästan 30% bättre prestanda.
Det rycktas att Ramminnet ska gå att uppgradera den till GB stolek! Men man förlorar garantin så klar. Och återstår att se!Till alla iphone älskare VÄNTA TILL den 3:e generationen, nöj er med vilken annat “sk*t” som helst, tills dess!
Hur ska du kunna uppgradra RAM-minnet? Det är ju hårdvara och därför måste du byta ut delar i telefonen. Låter inte så troligt. 1GB är lite överdrivet för en telefon med 525Mhz-processor, min dator har 2GB och Athlon 64 XP 5000+ Dual Core.
@halle 7467 wrote:
Hur ska du kunna uppgradra RAM-minnet? Det är ju hårdvara och därför måste du byta ut delar i telefonen. Låter inte så troligt. 1GB är lite överdrivet för en telefon med 525Mhz-processor, min dator har 2GB och Athlon 64 XP 5000+ Dual Core.
Tanken är roligt ialla fall,, hehe, och börjar man tänka efter så hade jag för 10 år sen en dator som hade 166Mhz Cpu Och nu har min mobil 528Mhz
@mosho 7468 wrote:
Tanken är roligt ialla fall,, hehe, och börjar man tänka efter så hade jag för 10 år sen en dator som hade 166Mhz Cpu Och nu har min mobil 528Mhz
Ja, tekniken går ju framåt, minst sagt. Första datorn mina föräldrar hade för runt 10 år sen hade en processor på 233Mhz och typ 2GB HD och den gick loss på närmare 25 000:- 😮 Ungefär i samma veva som Nokias “supermobil” 3210 släpptes. :p
Tror inte det kommer dröja länge innan man kommer kunna byta ut delar i telefonen med enkelhet själv, liknande i datorn. Men i en Diamond tror jag aldrig det kommer hända. :rolleyes:
@halle 7470 wrote:
Ja, tekniken går ju framåt, minst sagt. Första datorn mina föräldrar hade för runt 10 år sen hade en processor på 233Mhz och typ 2GB HD och den gick loss på närmare 25 000:- 😮 Ungefär i samma veva som Nokias “supermobil” 3210 släpptes. :p
Tror inte det kommer dröja länge innan man kommer kunna byta ut delar i telefonen med enkelhet själv, liknande i datorn. Men i en Diamond tror jag aldrig det kommer hända. :rolleyes:
min första dator var en c64, men den första “pc:n” var en 80286 på 25 mhz den var grym!
sedan köpte jag en 486 dx2 66 😀sen kom ju pentium generationen 😀
@mosho 7464 wrote:
Ju Cybertron, jag har känt på en Iphone, har en kompis som är precis lika tokig som jag var innan den 11:e july. Min första upplevelse, var att safari krashade och att youtube gjorde oxå det vid start. Andra saker som jag upplevde sen var internet anslutningen via “3G” som var trögt, sen fick jag reda på begränsningen i iphone och Telias Turbo3G.
Och så klart google maps! som jag trodde då att det var gpsen som var fel, men det är bara google maps som hämtar data konstant.ok, då förstår jag dina känslor. Min safari krashade rätt mkt i början men sen uppdateringen till 5a347 så har jag faktistk inte haft några krasher över huvudtaget (undantaget är dock super monkey ball som har en tendens att starta om telefonen..inga andra program dock)
😀
tänkte bara uppdatera tråden lite, jag har nu fått tag på några htc touch pro’s
första intryck:
Den ser liten ut, (visar sig dock att den inte är det när man jämför med tytnII)
bättre skärm (ljusstyrka)
sämre touchresponsåterkommer med mer info när jag testat lite mer..
bilder kommer oxå@cybertron 10614 wrote:
tänkte bara uppdatera tråden lite, jag har nu fått tag på några htc touch pro’s
första intryck:
Den ser liten ut, (visar sig dock att den inte är det när man jämför med tytnII)
bättre skärm (ljusstyrka)
sämre touchresponsåterkommer med mer info när jag testat lite mer..
bilder kommer oxåWow! Hade varit intressant med lite åsikter samt bilder 🙂
Här är för övrigt en video där en snubbe jämför HTC Diamond, Samsung Omnia och iPhone 3G sida-vid-sida: YouTube – iPhone 3g v HTC Touch Diamond v Samsung Omnia Part 2
@iPhoneinfo.se 10618 wrote:
Wow! Hade varit intressant med lite åsikter samt bilder 🙂
En video där en snubbe jämför HTC Diamond, Samsung Omnia och iPhone 3G sida-vid-sida: YouTube – iPhone 3g v HTC Touch Diamond v Samsung Omnia Part 2
well, efter att ha lekt lite över en timme nu så måste jag säga att jag inte är imponerad!
visst storleken ligger bra i handen men skärmen har *kass* respons (jämfört med iphone, men bättre än tidigare htc telefoner detta för att denna verkar ha glasskärm (dock ej säker))
grafiken är långsam och laggig.
ljudet är dock bra, men visst kunde htc klämt in stereo istället?
tangentbordet är lite för litet (5 rader istället för 4) vilket i mitt tycke blir plottrigt och svåranväntden känns gedigen, men själva slidefunktionen känns “skör”
går ej att ha telefonen på bordet och använda pennan då telefonens baksida är asymmetrisk…( diamond style )
acceleroetern fungerar bra, men används inte till att rotera skärmen..,varför?
skrivning har blivit bättre, men det är fortfarande lite jobbigt att bara använda skärmen (ingen respons är nog mitt bästa ord, ingen feedback på att man skriver)
tangentbordet fungerar dock bra..finns dock en del godis i form av program som medföljer:
trådlösa utskrifter, youtube, visitkortscanner, mp3 redigerare, google maps..bilder:
Fint! Hur fick du tag på den, om jag får fråga? 🙂
Den var faktiskt rätt snygg men synd att den kör Windows Mobile. Värst vad dom ska envisas med Windows Mobile – känns väldigt laggigt och oresponsivt när jag testade HTC Diamond.
Trevligt med fysisk tangentbord – måste vara lättare att skriva på det än med iPhonens-tangentbord som man inte ens kan köra i wide-läge 🙁 (förutom i Safari).
Ja, vad ska man säga… Windows Mobile 🙁
@iPhoneinfo.se 10648 wrote:
Fint! Hur fick du tag på den, om jag får fråga? 🙂
Den var faktiskt rätt snygg men synd att den kör Windows Mobile. Värst vad dom ska envisas med Windows Mobile – känns väldigt laggigt och oresponsivt när jag testade HTC Diamond.
Trevligt med fysisk tangentbord – måste vara lättare att skriva på det än med iPhonens-tangentbord som man inte ens kan köra i wide-läge 🙁 (förutom i Safari).
Ja, vad ska man säga… Windows Mobile 🙁
Hej
Jo de är ngra kollegor på jobbet som skall få nya telefoner. Der är jag somn är ansvarig för smartphones på företaget. (bland annat)
Personligen tycker jag att jag skriver snabbare på iphonen än på fysiskt tägentbord. Har ju haft tytn oh tytn2 tidigare, men det går fortfarande snabbast på iphonen.
@iohan 5955 wrote:
Söndertjatat? Folk tycks ju fortfarande tro att de kan ersätta sina kameror med mobiltelefoner. Argumentet tåls att upprepa så länge bilderna ser ut som de gör.
Äh, vadå då? Det är väl bara att trycka i en 12mpix-kamera och ett stort
70 – 250mm objektiv. Det vore något att ha i fickan! 😀 Du skulle folk som
de som klagar på den dåliga kameran i iPhonen bli glada. 😉@mikolajf 6772 wrote:
Kamera 2Mpx är bra för en så avancerad telefon? Gillar ni aGPS som knappt visar rätt position inte att nämna om bilnavi? Det gör inte jag…
Själv körde jag genom Örebro med iPhonen som navigator. Hade fått fel på
viktiga saker i bilen utanför Örebro, så jag sökte efter Mekonomen, fick en
adress, körde dit med telefonen i handen. Och det var INGA problem. Telefonen
visade vägen enda fram till dörren på butiken. Vad är det som är dåligt med det?Notera att den dessutom hela tiden följde bilens väg, och missade knappt med
mer än någon meter, vilket är jävligt bra, om jag får säga det själv..Mosho:
Gällande det där med Multitasking…
Du säger att det inte funkar alls i iPhone, men att man trots allt kan köra musik
och så samtidigt som man gör andra saker i Diamond. Jag kan då lyssna på musik
i min iPhone samtidigt som jag surfar, bläddrar bland bilder etc. Har du provat iPhone?Självklart har iPhone OS multitasking.
@hexenhammer 10846 wrote:
Mosho:
Gällande det där med Multitasking…
Du säger att det inte funkar alls i iPhone, men att man trots allt kan köra musik
och så samtidigt som man gör andra saker i Diamond. Jag kan då lyssna på musik
i min iPhone samtidigt som jag surfar, bläddrar bland bilder etc. Har du provat iPhone?Men det är ju de enda den klarar med väl?
Tyckte de va gött på min gamla SE w880i då ja kunde köra massa apps samtidigt, tex musik, msn, wlirc.@perk 10859 wrote:
Men det är ju de enda den klarar med väl?
Tyckte de va gött på min gamla SE w880i då ja kunde köra massa apps samtidigt, tex musik, msn, wlirc.Det är möjligt. Det som ändå är så jävla bra, att det inte är säkert att
iPhone alltid kommer att förbli så som den är idag. Utan det kommer
uppdateringar kontinuerligt, och i framtiden kanske du kommer att kunna
göra tusen olika saker samtidigt i telefonen. Så det styrs mest av
telefonen ur “mjukvarusynpunkt” och går utan tvekan att lösa…Ja, nu är firmware 2.1 släppt och inga nya funktioner verkar det som.
Copy-paste, MMS, filöverföring via bluetooth, liggande tangentbord vid SMS-skrivande m.m.. Grundläggande saker som vilken skittelefon som helst har.
Hur svårt kan det vara att lägga in dessa sakerna egentligen – jag menar dom har haft GOTT om tid på sig.Känns verkligen dåligt – jag är faktiskt lite besviken! 🙁
EDIT: Samt vidarebefodring av SMS… Man börjar bli lite trött på det här 🙁
@perk 10859 wrote:
Men det är ju de enda den klarar med väl?
Tyckte de va gött på min gamla SE w880i då ja kunde köra massa apps samtidigt, tex musik, msn, wlirc.Än så länge ja. Men det är ju bara en fråga om uppdateringar, och inte att det
aldrig kommer att finnas någon annan form av multitasking…@iPhoneinfo.se 11463 wrote:
Ja, nu är firmware 2.1 släppt och vi har inte sett en skymt av Copy-paste, MMS, filöverföring via bluetooth, liggande tangentbord vid SMS-skrivande m.m.. Grundläggande saker som vilken skittelefon som helst har.
Hur svårt kan det vara att lägga in dessa sakerna egentligen – jag menar dom har haft GOTT om tid på sig. Känns verkligen dåligt – jag är faktiskt lite besviken! 🙁
EDIT: Samt vidarebefodring av SMS… Man börjar bli lite trött på det här 🙁
Instämmer. Tycker att det är rätt illa att i princip alla uppdateringar handlar
om “bättre täckning”, “bättre batteritid”, etc. Nu får det nästan vara dags för
lite andra uppdateringar också…@iPhoneinfo.se 11463 wrote:
Hur svårt kan det vara att lägga in dessa sakerna egentligen – jag menar dom har haft GOTT om tid på sig. Känns verkligen dåligt – jag är faktiskt lite besviken! 🙁
Inte svårt alls! men apple har nog sina orsaker, dom vill nog inte öppna den så mycket för då blir knas med skyddade filer och sånt.
Det bästa är ju helt klart att allt är så enkelt med iTunes och Appstore. Så grymt smidigt att prenumerera på podcasts som synkas ner till iPhone när man ansluter. Hade dock även velat kunna synkronisera över wifi och 3G, hoppas det är något som kommer.
Stora nackdelar är brist på ordentligt navigeringsprogram.
Inget sätt att använda iPhone (som standard iaf) som typ USB-minne för att bära med sig filer.
Inget enkelt sätt att använda som 3G modem via kabel eller wifi.
Ingen copy och paste funktion, inget sätt att vidarebefodra SMS.
@hexenhammer 10843 wrote:
Själv körde jag genom Örebro med iPhonen som navigator. Hade fått fel på
viktiga saker i bilen utanför Örebro, så jag sökte efter Mekonomen, fick en
adress, körde dit med telefonen i handen. Och det var INGA problem. Telefonen
visade vägen enda fram till dörren på butiken. Vad är det som är dåligt med det?Notera att den dessutom hela tiden följde bilens väg, och missade knappt med
mer än någon meter, vilket är jävligt bra, om jag får säga det själv..Den som har provat t. ex TomTom på en windows mobile lur inser att Google maps inte är i närheten av ett navigationsprogram.
Då min iPhone 3G har börjat sega en hel del i operativsystemet så kan man skriva upp det som en nackdel, eftersom att det är otroligt irriterande. Detta gäller även icke-jailbreakade telefoner.
Firmware 2.x.x segar betydligt mer än vad t.e.x. 1.1.4 gjorde i alla fall.
Hoppas verkligen att detta fixas i någon framtida uppdatering inom kort.
Någon mer som upplever iPhone 3G lite seg i menyerna/operativsystemet. T.ex. när man ska starta SMS-applikationen eller liknande.
@iPhoneinfo.se 15249 wrote:
Någon mer som upplever iPhone 3G lite seg i menyerna/operativsystemet. T.ex. när man ska starta SMS-applikationen eller liknande.
Jag märker det mest när jag startar SMS app men den är även seg på andra prog men inte så seg som SMS. Och jag kör med FM 2.1
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.